Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är det optimala materialet i vägg bakom frontarna?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 December 2007 - 02:20

Unregistered4e6af80a
  • Unregistered4e6af80a
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Har funderart på det här länge, som sagt ,vad är optimalt, nu menar jag inte bygga ett resonansfritt lyssnings rum utan mer när det gäller standardväggar, man hör ju ofta att det studsar i ett betongrum, och själv tycker jag att det är svårt att få det låta bra i ett trähus, finns det något bra att ha bakom frontarna? Ska man ljuta upp en tegelvägg bakom? Hur gör musik affärerna som gör att det låter så bra där? Tacksam för tips. (vet inte vilket forum denna tråd ska ligga i, tyckte den passade bäst här iaf)

Postad 24 December 2007 - 04:34

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Har funderart på det här länge, som sagt ,vad är optimalt, nu menar jag inte bygga ett resonansfritt lyssnings rum utan mer när det gäller standardväggar, man hör ju ofta att det studsar i ett betongrum, och själv tycker jag att det är svårt att få det låta bra i ett trähus, finns det något bra att ha bakom frontarna? Ska man ljuta upp en tegelvägg bakom? Hur gör musik affärerna som gör att det låter så bra där? Tacksam för tips. (vet inte vilket forum denna tråd ska ligga i, tyckte den passade bäst här iaf)

Släng in frågan i akustiktråden. Där kommer den passa perfekt!

Postad 24 December 2007 - 09:30

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

inte tegel men du kan titta här http://www.absoflex.se/

Postad 24 December 2007 - 11:43

Unregistered4e6af80a
  • Unregistered4e6af80a
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

inte tegel men du kan titta här http://www.absoflex.se/

Det är en sida om bullerdämpning ? Har fått för mig att en högtalare ofta är konstruerad att ta hjälp av bakomvarande vägg, tycker inte det verkar vara optimalt ?
Finns det nån optimal efterklangstid för musik/film ?

Postad 25 December 2007 - 03:17

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Beror ju lite på. I många situationer vill du ha hjälp i basen, men inte någonting alls i diskanten eller mellanregistret, då kan du slänga upp material som absorberar diskant och mellanregister, men inte bas. Se t.ex. PiP. Den är byggd för att ha basstöd, men du bör dämpa av andra frekvenser.

Postad 27 December 2007 - 17:06

Unregistered4e6af80a
  • Unregistered4e6af80a
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Beror ju lite på. I många situationer vill du ha hjälp i basen, men inte någonting alls i diskanten eller mellanregistret, då kan du slänga upp material som absorberar diskant och mellanregister, men inte bas. Se t.ex. PiP. Den är byggd för att ha basstöd, men du bör dämpa av andra frekvenser.

Vad hittade du "PIP"?
Ja det borde ju fungera så att om man har hårda väggar så hjälper man basen lite, är det någon somhar erfarenheter av att akustik justera sitt rum på så sätt, har för mig att jag hört om nån sorts gips som ska vara bra, sätter man bara på frontvägg för att slippa att det studsar tillbaka?

Postad 28 December 2007 - 00:32

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
En vägg är olika reflektiv, genomsläpplig och dämpande vid olika frekvens. Det finns inte en (1) optimal lösning, utan du måste just optimera utfrån varje rum och högtalare.

Postad 30 December 2007 - 11:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Sätter du dämpning på framväggen så får du oftast en större och öppnare ljudbild.
Framväggen ska dämpas på så sätt att du sätter isolering och nästan täcker väggen, sedan så är det bra att dämpa taket med samma prnsip.
Så mycket som möjligt alltså ;)

bakom swet spot så är det att rekomendera att sätta T.ex. difusor eller en bokhylla full med böcker är ett mycket bra alternativ.
på sidorna kan du försöka att dämpa dom tidiga reflexerna från högtalarna och likaså på golvet, där görs det lättast med en tjock matta framför högtalarna :blush:

Postad 30 December 2007 - 17:16

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
DVD-ai: Lite OT, väl? Tråden handlar ju om basfrekvenser.

Det vore intressant att reda ut hur stor en vägg eller rumsända i betong eller motsvarande behöver vara för att ge basstöd, samtidigt som övriga rummet har "mjuka" väggar, otäta springor eller öppningar. Ett rum som inte är akustiskt tätt borde hur som helst tappa inte bara resonanser utan också det lägsta rumsstödet (moden 0,0,0).

Postad 30 December 2007 - 17:59

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Front och sidoväggar bör vara så stumma som möjligt så att de inte spelar med högtalaren.

Gips ett stabilt och prisvärt material. Två eller helst tre lager ger en vägg som inte svänger med högtalaren. Gipsen sätts omlott så att inte skarvarna hamnar på samma ställe. Bäst är det ifall reglarna sitter på c/c 30 vilket gör att man kan förskjuta varje skiva 30 cm. Självklart skall utrymmet mellan reglarna isoleras så att inga resonanser sker i tomrummet mellan reglarna.

Sedan måste reflexer från högtalarna dämpas.

Nyckelställen är:
Hörnen bakom högtalarna (dämpas)
Första reflexen i sidoväggen. (dämpas)
Golvet och taket. (diffraktorer)
Väggen bakom lyssningspositionen. (diffraktorer)

Postad 30 December 2007 - 21:28

Unregistered4e6af80a
  • Unregistered4e6af80a
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Front och sidoväggar bör vara så stumma som möjligt så att de inte spelar med högtalaren.

Gips ett stabilt och prisvärt material. Två eller helst tre lager ger en vägg som inte svänger med högtalaren. Gipsen sätts omlott så att inte skarvarna hamnar på samma ställe. Bäst är det ifall reglarna sitter på c/c 30 vilket gör att man kan förskjuta varje skiva 30 cm. Självklart skall utrymmet mellan reglarna isoleras så att inga resonanser sker i tomrummet mellan reglarna.

Sedan måste reflexer från högtalarna dämpas.

Nyckelställen är:
Hörnen bakom högtalarna (dämpas)
Första reflexen i sidoväggen. (dämpas)
Golvet och taket. (diffraktorer)
Väggen bakom lyssningspositionen. (diffraktorer)

Nu börjar det likna något... har faktiskt funderat på om gips inte skulle vara ett bra material och sätter man ett par lager om lott som du rekomenderar är nog en riktigt bra ide för att få bas stöd, tror att det kan vara en lösning för mig då jag har bara träväggar med masonit utanpå. Det får nog bli en "fondvägg" där.. :)

Postad 31 December 2007 - 00:07

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Hmm. En vägg kan nu fungera som membranabsorbent ifall den svänger med, vilket är bra. Å andra sidan kan en överlagrad bassvängning påverka hur reflexen ser ut högre upp i frekvens. Å tredje (?) sidan tar dämpning bort det problemet.

Att rakt av säga att dubbelgips är lösningen känns lite väl svepande. Då skulle betongväggar vara ännu bättre, right? Eller kanske inte alltid... Det är aldrig fel att räkna på det specifika fallet.

Postad 01 January 2008 - 02:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

posta Dec 30 2007, 17:16 guldfisk

DVD-ai: Lite OT, väl? Tråden handlar ju om basfrekvenser.

Det vore intressant att reda ut hur stor en vägg eller rumsända i betong eller motsvarande behöver vara för att ge basstöd, samtidigt som övriga rummet har "mjuka" väggar, otäta springor eller öppningar. Ett rum som inte är akustiskt tätt borde hur som helst tappa inte bara resonanser utan också det lägsta rumsstödet (moden 0,0,0).

Jo, det va det nog :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.