Jo den är regionskodad för dvd skivor samt blu-ray skivor som är regionskodade. Alla dvd och blu-ray skivor är ju inte regionskodade.
Ps3an funkar helt okej som dvd spelare, har du en bättre dvd spelare för några tusen så är den nog bättre men annars så funkar den riktigt bra.
40gigaren har ju 65nm på cell processorn så borde ju utveckla mindre värme men 60gigaren som jag har hör jag ändå inte. Att 40gigaren skulle vara snabbare lär ju inte vara troligt, då spel ändå görs till en bestämd hårdvara så skulle inte ge så mycket. Finns inga grafikinställningar där man kan leka med AA och dyligt att göra spelen snyggare. Inte direkt som om du skulle uppgradera datorn då du kan höjja grafikinställningarna. Sony skulle aldrig lägga forskningspengar på det.
Vill du spela ps2 spel på den är nog det säkra kortet en 60gigare då 40gigaren i dagsläget inte har någon bakåtkompabilitet för ps2 spel. Första ps3an i usa och japan hade både cpu och gpu från ps2an inbyggt. Till europa modellen tog dom bort ps2 cpun och lämnade kvar ps2 gpun. Till 40gigaren tog dom bort ps2 gpun också, sen om det kommer någon form av ps2 stödj låter jag vara osagt men med tanke på att ps2an fortfarande säljer hyffsat samt den enorma mängden ps2spel som sålts kanske det kommer. Men jag tvivlar dock.