Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köp av HTPC till Tjock-TV

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 January 2008 - 20:45

karlssonistaun
  • karlssonistaun
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har nu under en längre tid lusläst trådarna här i forumet och nu är det dags för min debut...

Skall nu inhandla en HTPC som jag tänkt använda för att titta på film men även att titta på TV samt att spela in program på den. Dock har jag idag kvar min tjock-tv och har inga planer på att byta den innan den blir kaputt så allt med 720 å sånt är inte viktigt, men självklart vill jag veta att det finns möjligheter för framtiden.

Mina ideér på setupen är följande.

CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+ (2,2GHz) Socket AM2 65W Box
Chassi: Antec NSK2480 (Silver/Svart)
RAM: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC5400/675MHz CL4 2x1GB
HDD: Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620A 16MB 320GB
TV-Kort: Hauppauge WinTV PVR-500 MCE (inkl. Fjärr) (Har idag analogt kabel-tv...)
Moderkort: Gigabyte GA-MA69GM-S2H

Anser att detta är en relativt prisvärd HTPC med tanke på mina förutsättningar (analog kabeltv samt tjock-tv) men är självklart vädligt sugen på att höra vad ni tycker och tänker. Om någon har ett TV-kort att sälja (ovanstående) så får ni gärna höra av er.

/Patrik

Postad 02 January 2008 - 20:52

MGU
  • MGU
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Räcker fint. Kommer att funka till en del HD-film också. Kanske inte bluray och hd-dvd. Men behöver du det så kan du ju alltid köpa nya grejer när du väl behöver det. Kommer inte bli dyrare.

Postad 02 January 2008 - 21:34

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Specen ser helt OK ut. Har själv i min HTPC bl.a. en AMD Athlon 64 X2 4200+ S939, Nvidia Geforce 6600 Silent samt 1,5Gb ram som jag utan problem kör HDTV filmer med både 720P samt 1080P utan hack eller dylikt. Ca 30-35% CPU belastning under uppspelning av HDTV.

Mitt tips är dock att byta ut disken frpn Seagaten till en Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2. Har alltid gillat seagate men de senaste generationerna har varit så ljudliga så jag har valt att gå äver till WDs nya diskar med AAKS i beteckningen. Har idagslägen 4st WD5000AAKS, varav 1st i min HTPC, och samtliga är riktigt tysta och snabba nackdelen är 3år garanti istället för 5år på Seagaten men det kan man leva med.

Postad 03 January 2008 - 03:56

MGU
  • MGU
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Vad kör du med för codecs o dyl när d u får 30-35% belastning? Låter nästan lite för bra tycker jag

Postad 05 January 2008 - 13:39

Saxel
  • Saxel
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Finns det några mATX-kort som gör det möjligt att få bild på en tjock-TV antingen via (rgb)scart eller s-video? De flesta kort verkar ha utgång för vga/dvi/hdmi men det finns väl ingen liten adapter för dessa in till scart/s-video?

Postad 05 January 2008 - 15:17

Unregisteredf9a203a1
  • Unregisteredf9a203a1
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Vad kör du med för codecs o dyl när d u får 30-35% belastning? Låter nästan lite för bra tycker jag

Jo, undrar också det. Det låter väldigt mystiskt.

Postad 06 January 2008 - 08:40

maemmoth
  • maemmoth
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Finns det några mATX-kort som gör det möjligt att få bild på en tjock-TV antingen via (rgb)scart eller s-video? De flesta kort verkar ha utgång för vga/dvi/hdmi men det finns väl ingen liten adapter för dessa in till scart/s-video?

Tjena,
Ja det finns moderkort med inbyggt stöd för TV-out direkt från moderkortet. Det är bara AMD grafik chip som grejar detta. Tog ett tag innan jag förstod det själv, då jag i första hand var ute efter en Nvidia.

Tillverkare som gör kort med stöd för Tv-out är Asus och Gigabyte. I de förpackningarna följer det med en extra bracket (expansion) som man placerar på PCI-e platsen vilken man har tv-out på.

Killen som startade tråden skriver att han tänkte köpa en: Gigabyte GA-MA69GM-S2H
Just precis detta moderkort har TV-out (har beställt en själv men har inte fått den ännu)

Det luriga med ta reda på vilka moderkort som kommer med denna expansion är att man måste gå på tillverkarens hemsida för att se den informationen. Man får dock gå igenom de olika moderkorten för att hitta vilka som har sådant stöd, för det går inte att söka eller kategorisera.

När jag skrev brev till komplett och frågade vilka av de moderkort de säljer som har stöd för tv-out fick jag det här svaret:

"Hej!

Jag har tyvärr inga uppgifter på vilka av korten som innehåller detta expansionskort tyvärr. Vi har nämnligen ingen möjlighet att öppna en förpackning då dessa kommer direkt från tillverkaren till oss och skickas sedan oöppnad till kunder.

--
Med vänliga hälsningar
Kenneth, Komplett.se"

Jag skrev samma fråga till datorbutiken men av dem fick jag inget svar alls. Jag tycker att det är värdelöst att de inte kan specifiera vad som följer med moderkortet. Det hela tyder på bristande professionalism. Kan säga att jag inte beställde mitt kort från Komplett på grund av detta.

Här har du direktlänken till kortets hemsida: http://www.gigabyte....?ProductID=2579

Magnus

Postad 06 January 2008 - 19:08

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Har nu under en längre tid lusläst trådarna här i forumet och nu är det dags för min debut...

Skall nu inhandla en HTPC som jag tänkt använda för att titta på film men även att titta på TV samt att spela in program på den. Dock har jag idag kvar min tjock-tv och har inga planer på att byta den innan den blir kaputt så allt med 720 å sånt är inte viktigt, men självklart vill jag veta att det finns möjligheter för framtiden.

Mina ideér på setupen är följande.

CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+ (2,2GHz) Socket AM2 65W Box
Chassi: Antec NSK2480 (Silver/Svart)
RAM: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC5400/675MHz CL4 2x1GB
HDD: Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620A 16MB 320GB
TV-Kort: Hauppauge WinTV PVR-500 MCE (inkl. Fjärr) (Har idag analogt kabel-tv...)
Moderkort: Gigabyte GA-MA69GM-S2H

Anser att detta är en relativt prisvärd HTPC med tanke på mina förutsättningar (analog kabeltv samt tjock-tv) men är självklart vädligt sugen på att höra vad ni tycker och tänker. Om någon har ett TV-kort att sälja (ovanstående) så får ni gärna höra av er.

/Patrik

Väldigt overkill med tanke på att du har en tjock-tv. Egentligen skulle det räcka med flera år gammal dator till dina ändamål.

Postad 06 January 2008 - 19:40

Saxel
  • Saxel
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tack maemmoth för ditt svar!
Jag har tyvärr varit insnöad på att använda en Intel 4600 men får försöka hitta någon lösning med en AMD, antagligen en X2 Dual-Core BE-något. Utan någon vidare informationssökning om denna familj så verkar det vara en god kandidat då jag letar efter något som kan kylas någorlunda passivt samt vara igång i princip 24/7.

Postad 07 January 2008 - 22:20

maemmoth
  • maemmoth
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Tack maemmoth för ditt svar!
Jag har tyvärr varit insnöad på att använda en Intel 4600 men får försöka hitta någon lösning med en AMD, antagligen en X2 Dual-Core BE-något. Utan någon vidare informationssökning om denna familj så verkar det vara en god kandidat då jag letar efter något som kan kylas någorlunda passivt samt vara igång i princip 24/7.

Jag var också ute efter en Intel-lösning baserat på E4500 till en början, men eftersom jag vill ha en energisnål lösning fick jag inte riktigt till det. Jag kommer att köra på moderkortet jag nämde + AMD BE-2350. Jag läste en recension nyligen där just denna processor kan jämföras i prestanda med en vanlig +4000 processor, fast mycket svalare.

För övrigt ska jag köra med ett Antec Fusion Black chassi.
Beroende på ljudnivån från datorn kan det hända att jag byter ut CPU-fläkten eller chassi-fläktarna. Jag kommer först att testa att skruva ner på varvtalet på chassifläktarna, eller bara köra med en utav dem.

Magnus

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.