Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vägg som i Adam Tensta's video.

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2008 - 10:11

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Ni som sett videon kan omöjligt ha missat den otroligt häftiga väggen med "equalizer-mätare".
Låten heter "2 my cool".
Satt och funderade om det tekniskt sett skulle kunna gå att bygga en sådan vägg och ha hemma...?

Man kanske får skruva isär en gammal EQ och använda sig utav signalerna från en sådan?

Vet inte om det är rätt forumsdel jag skrivit i nu men annars får vi väl flytta den? :D

Redigerat av dB_Smeden, 07 January 2008 - 10:13.

Postad 07 January 2008 - 13:40

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Att bygga en spektrumanalysator (som jag tror det heter) är superenkelt, antingen tar du en färdig eller så bygger du lite delningsfilter och använder dig av LM3914/3915 om jag inte missminner mig. Det stora problemet är (som alltid) att bygga det mekaniska, dvs stora lampor och grejer. Själva elektroniken är busenkel.

Redigerat av Nordan, 07 January 2008 - 14:11.

Postad 07 January 2008 - 14:26

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Enklast är nog att bygga/ta en Eq och sedan koppla ett par LM3914/15/16 på den...

Postad 07 January 2008 - 15:12

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Har en gammal EQ hemma som jag skulle kunna använda mig utav.
Men det där mekaniska...
Finns det inte som små fönster/kuber som är lika stora som en klinkersplatta?
Dom är ju lite grumliga men det gör ju inget...

Postad 07 January 2008 - 17:40

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
En liten bild :)

Bifogad fil(er)

Postad 07 January 2008 - 21:28

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Kan jag använda mig utav min gamla Pioneer GR-331 EQ?

Eller måste det vara en som har spektrumanalysator?
Haha... det hela blev så spännande så jag måste bygga en sådan. :blush:
Men det blir en tavla på 130x130cm. Kommer sticka ut 5cm från väggen.
Ni får gärna hjälpa mig. Tycker om att klura men om någon kan göra ett litet kopplingsschema så skulle jag bli riktigt glad. :)

Bifogad fil(er)

Postad 07 January 2008 - 21:55

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Är inte bilden bara projicerad i videon?
Har inte sett den men det ser nästan ut så om man kollar bilden.

Postad 08 January 2008 - 07:34

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Är inte bilden bara projicerad i videon?
Har inte sett den men det ser nästan ut så om man kollar bilden.

Den är alla gånger projicerad men det måste kunna gå att göra en mekanisk sådan.

Postad 08 January 2008 - 08:08

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Mekanisk och mekanisk :)
Equalizern borde fungera utan problem. Jag hinner inte göra ett kopplingsschema just nu, men i princip kan du göra så att du kopplar in en sladd på varje potentiometer (eller annan lämplig komponent på varje kanal) och sen ansluter den via en likriktare och en lagom stor kondensator till ingången på en LM3914. I databladet för LM3914 står det vad resten av ingångarna skall vara anslutna till. Direkt till LM3914 ansluter du sedan ett par (åtta eller tio tror jag) lysdioder som du kan använda så länge bara för att testa.

Postad 08 January 2008 - 08:40

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Mekanisk och mekanisk :)
Equalizern borde fungera utan problem. Jag hinner inte göra ett kopplingsschema just nu, men i princip kan du göra så att du kopplar in en sladd på varje potentiometer (eller annan lämplig komponent på varje kanal) och sen ansluter den via en likriktare och en lagom stor kondensator till ingången på en LM3914. I databladet för LM3914 står det vad resten av ingångarna skall vara anslutna till. Direkt till LM3914 ansluter du sedan ett par (åtta eller tio tror jag) lysdioder som du kan använda så länge bara för att testa.

Haha... men du förstår vad jag menar... en "riktig" istället för projicerad :rolleyes:

Ja, det kommer bli staplar med 16st dioder om jag får som jag vill :D
Ska kolla i databladet till LM3914 och se om jag förstår något... ;)

Postad 08 January 2008 - 08:51

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jadå visst förstår jag :) Men som de flesta naturvetare är jag lite dryg. Jag vill minnas att det går att koppla ihop flera 3914 för att få längre staplar så du kan få hur höga staplar du vill. Skillnaden mellan 3914 och 3915 är att den ena är linjär och den andra logaritmisk.

Postad 08 January 2008 - 09:23

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Nu har jag kastat ett snabbt öga på http://www.national....i/LM/LM3914.pdf .. Lite pointers (som kan vara fel eftersom jag tänker snabbt nu):
* Kör på kopplingen på sida 2
* Du vill kunna justera max-spänningen så att den inte är 5v på något lämpligt sätt, där får du leka med motstånden. Finns formler i databadet.
* Insignalen skulle jag som sagt göra genom att plocka ut signalen på potentiometrarna i equalizern. Hur hög signalnivå är det där egentligen? Man tappar ju lite grand i en likriktarbrygga, så du kanske får fixa någon annan slags likriktning. Se till att använda en konding på insignalen också, så att den inte blir jätteorolig.

Nu ska jag till tentagranskning, men jag ser fram emot att se hur det utvecklas :)

Postad 08 January 2008 - 09:31

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Skulle du inte kunna använda färgat glas som du placera i tavlan. Ett glas för varje ruta/box i stapeln på så sätt kan du ju byta färgerna. Tror det blir snyggare att tex använda vitmjölgligt alternativ rött glas.

Postad 08 January 2008 - 10:37

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Nu har jag kastat ett snabbt öga på http://www.national....i/LM/LM3914.pdf .. Lite pointers (som kan vara fel eftersom jag tänker snabbt nu):
* Kör på kopplingen på sida 2
* Du vill kunna justera max-spänningen så att den inte är 5v på något lämpligt sätt, där får du leka med motstånden. Finns formler i databadet.
* Insignalen skulle jag som sagt göra genom att plocka ut signalen på potentiometrarna i equalizern. Hur hög signalnivå är det där egentligen? Man tappar ju lite grand i en likriktarbrygga, så du kanske får fixa någon annan slags likriktning. Se till att använda en konding på insignalen också, så att den inte blir jätteorolig.

Nu ska jag till tentagranskning, men jag ser fram emot att se hur det utvecklas :)

Tackar så mycket för hjälpen. Sitter på jobbet nu men ska läsa igenom och klura lite senare.
Kommer bli riktigt kul det här!
Visst bör jag använda LED som belysning? Några med bred spridning... Typ 100graders eller vad dom kallas.

Skulle du inte kunna använda färgat glas som du placera i tavlan. Ett glas för varje ruta/box i stapeln på så sätt kan du ju byta färgerna. Tror det blir snyggare att tex använda vitmjölgligt alternativ rött glas.

Jag tror jag ska använda mig av ett frostat glas. Bygger ramen och rutorna av mfd-board som jag målar svart.
Det frostade glaset ska oxå bli målat med svarta linjer.
Hoppas någon förstår :-P

Postad 08 January 2008 - 11:11

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Tackar så mycket för hjälpen. Sitter på jobbet nu men ska läsa igenom och klura lite senare.
Kommer bli riktigt kul det här!
Visst bör jag använda LED som belysning? Några med bred spridning... Typ 100graders eller vad dom kallas.

Ja, LED hade jag absolut använt. Du kommer troligtvis att behöva ett gäng drivtransistorer också, om du vill ha lite mer kräm i ljuset. Det är nog lättare att ha flera lysdioder än en med stor spridning, vet inte ens vart man hittar 100-graderslysdioder.

Jag tror jag ska använda mig av ett frostat glas. Bygger ramen och rutorna av mfd-board som jag målar svart.
Det frostade glaset ska oxå bli målat med svarta linjer.
Hoppas någon förstår :-P

Ja det kan nog bli bra. Annars hade det helt klart blivit häftigt med en gigantisk vägg av glasbetong :)
Nu blev jag också sugen på att bygga något liknande, typiskt. Kanske skulle hänga på en mikrofon vid lämplig lyssningsposition (t.ex. i soffbordet) och detektera basdunk och dimma mina anslutna lampor efter det. Jaja, jag lägger det på projekthögen :D

Postad 08 January 2008 - 11:23

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Här har du hur du kopplar in en LM3914/15/16 till en ljudkälla
Om du kollar på första bilden här, så kan du använda "Out" rätt in i "Aud-in" på första länken, jämför den equliver med den i länken så bör du kunna se vart du ska koppla in VU-metern...

Redigerat av 13th Marine, 08 January 2008 - 11:23.

Postad 09 January 2008 - 01:41

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
I barnprogrammet Hjärnkontoret byggde de ett "discogolv" i höstas tyvärr ligger inte avsnittet kvar på SVT. De använde sig av vanliga alumniumformar som man har för att frysa in mat, 100st med en lysdiod i varje, några trälister och en plexiglas skiva över. Såg hyfsat ut för att vara så snabbt gjort.

Postad 09 January 2008 - 07:22

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

I barnprogrammet Hjärnkontoret byggde de ett "discogolv" i höstas tyvärr ligger inte avsnittet kvar på SVT. De använde sig av vanliga alumniumformar som man har för att frysa in mat, 100st med en lysdiod i varje, några trälister och en plexiglas skiva över. Såg hyfsat ut för att vara så snabbt gjort.

Haha... schysst!
Nästa steg för mig isåfall är att bygga ett golv som Michael Jackson har i sina videos... rutor som lyser upp när man sätter foten på just den rutan... hehe...

Postad 08 February 2008 - 22:46

JOKER021
  • JOKER021
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
kommer följa denna tråd med "spänning".. :)
lycka till

Postad 10 February 2008 - 14:42

HelGo
  • HelGo
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
me2 se till att få upp bilder under arbetets gång!

MVH

Postad 10 March 2008 - 15:50

Unregistered1374
  • Unregistered1374
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Det skulle vara grymt häftigt med en DIY instruktion för det här, vore garanterat ett projekt att sikta på.

Borde det inte gå att ta hjälp av hur http://www.coolstuff...T-Qualizer.html fungerar? Den har ju exakt samma funktion som väggen.

Redigerat av Unregistered1374, 10 March 2008 - 15:52.

Postad 10 March 2008 - 17:18

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Skulle vara übercoolt att ha hemma!

Det skulle vara grymt häftigt med en DIY instruktion för det här, vore garanterat ett projekt att sikta på.

mmm om nån lyckas så skulle de kanske kunna förklara för oss som inte fattar mycket av det som diskuteras i denna tråd.

Postad 10 March 2008 - 20:52

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Om någon vill ha en hemma och bygger upp väggen hjälper jag gärna till att designa elektroniken.

Postad 15 July 2008 - 11:17

DynMac
  • DynMac
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag skulle tippa på att det är ett clip på en duk eller så använder dom en L.E.D vägg med en mediaserver.

Postad 15 July 2008 - 11:24

sebastianboos
  • sebastianboos
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
är det ngn som håller på & provar med bygge? har lite svårt att hänga med i konversationen nuförtiden sen de ändrade till det i upplägget på sidan...

Postad 18 July 2008 - 15:14

Unregistered1374
  • Unregistered1374
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Borde det inte gå att göra en snygg lösning via Winamp/wmp på random HTPC genom projektorn med en equaliser visualisation?
Funderade på att fixa det till förfester ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.