Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ATI HD3870 + Blu-Ray spelare via HDMI till TV = Stationär Blu-Ray spelare

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2008 - 18:44

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Hej!

Kanske en luddig titel men jag ska förklara:

Just införskaffat ett ATI HD3870 som klarar ljud/bild via HDMI (medföljde en DVI till HDMI adapter).

Min fråga är då, då jag ska skaffa Blu-Ray spelare att kan jag inte då lika gärna införskaffa Pioneer BDC-202 för ca. 1500kr och lägga 2500kr på annat roligt?

Kan den (eller vilken som helst hyfsad kompetent) Blu-Ray spelare i en dator via ett grafikkort som klarar HDMI och en kompetent mjukvara (ex. Cyberlink Blu-Ray/HD-DVD) ge en stationär (ex. Sony BDP-S300) en match och ge lika fin bild etc.?

Jag vet inte vilka komponenter som en stationär Blu-Ray spelare har men min stationära dator har ju mycket mer elektronik i sig och med olika program/codecs/firmwareuppdateringar etc. känns det ju som att min PC blir en mycket avancerad Blu-Ray spelare om man jmfr. med att köpa en stationär Blu-Ray "pc"?

Ett par kanske dumma frågor men i dagsläget kör jag en tokstor upplösning på min PC (1024x768@60hz) och kan max få 1280x1024@75hz frågan är ju då, detta flaskhalsas av min skärm, då om jag skulle koppla den till en framtida Full-HD TV via HDMI skulle jag kunna köra 1920x1080@24hz och därmed få 24p dvs. "judderfritt" och "äkta" Full-HD, så begränsningen sitter i datorskärmen?

Varför kan jag inte välja 24hz på denna datorskärm då det är väsentligt lägre än de maximala 75hz jag kan välja då de ger "judderfritt", iofs. antar jag att spel och andra responskvicka applikationer lär lagga fram å de grövsta?

Tacksam för svar - TheSwede86

Postad 08 January 2008 - 22:53

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Det handlar väl egentligen om betydligt mer än att slänga in lite komponenter i en dator och köra på... Tror du kan slita ganska hårt innan du får det att fungera som du vill, och det här med 24Hz kanske inte är helt busenkelt.

Rimligtvis borde problemet med uppdateringsfrekvenser gå att lösa, men det är inget jag har svar på. Upplösningen du kan välja är dock garanterat inte begränsad av grafikkortet, det måste ligga i skärmen, eller rättare sagt i den skärm som du har valt att du använder.

Det finns dock en del annat att tänka på:

Ljudet. De inbygda ljudkort som ofta sitter direkt på moderkorten klarar knappast den höga bithastighet som ljudet på en blu-ray håller. Därför är risken stor att ljudet kommer att hacka. Dessutom måste du förmodligen skicka det analogt, då det inte kommer skickas något ljud i hdmi-kabeln "by default". Går säkert att lösa även det.. Att skicka hela den stora bitströmen digitalt går såvitt jag vet inte via spdif. Lösning? Skaffa ett nytt ljudkort, t.ex. Creative's X-Fi serie. Priset är väl 1500-2000 ungefär...tror jag.
Förmodligen kommer väl någon att säga att det går att köra dom vanliga "dvd"formaten på ljudet, men då är den ju uppenbarligen inte i samma klass som en stationär spelare..

Programvara.. Antar att du här kommer bli hänvisad till powerdvd i första hand. Det är väl sådär kul då det finns så många andra fina program för htpc-burkar.. Hur bra/dåligt det går att styra power dvd med fjärr vet jag inte heller, det måste du ta i beaktande!

Ljudnivå relaterat till datorn i övrigt. Vad har du för komponenter i datorn just nu? Har du en alltför långsam eller gammal processor kommer den såklart bli varmare, varför den behöver kylas vilket lever om mer. Antagligen är det väl tänkt att grafikkortet ska ta hand om dekodandet och i så fall bör det gå bra ändå. Men frågan kvarstår, vad har du för kylning, och hur mycket lever burken om?

Vad avser uppdateringar av programvara så är ju det en klar fördel, men! Ska du ha en seriös htpc-burk får du räkna med att göra avkall på vissa andra applikationer. Spel borde väl generellt inte vara några problem, men att testa nya eller gamla format (med tillhörande programvara) kan leda till att programmen använder en annan codec än den som är tänkt, och vips så har du en icke fungerande htpc just då du ska visa lite för polarna/tjejen/farmor å farfar osv...

Räkna alltså kallt med att du får om inte avsätta en burk för htpc-jobbet, så åtminstone vara något restriktiv med avseende på vad du lägger in för program osv..

Efter ett tag lär man sig såklart vilka inställningar man vill ha, men innan kan det vara skittrist att t.ex. fått ffdshow (dvd) att fungera perfekt, och nån dag senare går det inte ens att visa vanlig mpeg video!

Slutsumma enligt min åsikt: Det går nog att få till en kanonmaskin, men du får nog räkna med åtminstone 1500 för det där ljudkortet jag pratade om, samt x timmar av pillande för att få allt som du vill! Ska du dessutom ha fjärrkontroll till så blir ju det ytterligare några hundra. Dock har du ju en maskin som det går att spinna vidare på, och som dessutom förmodligen kommer att kunna fixa vanlig dvd på ett mycket bra sätt, och om du väljer att köra något media center så har du ju en enhetlig och snygg uppspelare/visare av musik, bilder, all video osv!

Huruvida du får samma eller bättre bild som motsvarande sony-spelare kan jag inte uttala mig om, men det går att få snygg bild från en dator!

Postad 08 January 2008 - 22:58

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

the S300 doesn't provide onboard decoding for either Dolby TrueHD or DTS-HD Master Audio soundtracks. It can decode Dolby Digital Plus soundtracks, however, and both these and the multichannel PCM soundtracks found on certain discs can be enjoyed via the player's HDMI or six-channel analog jacks.

http://www.soundandv...isc-player.html

Läste precis att denna sony inte kan dekoda de högupplösta ljudformaten, vilket gör att jag får strycka ljudkortet som nödvändighet för att kunna matcha.

Postad 08 January 2008 - 23:17

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Hej,

Läser bara här och inte DVD forum etc.
Ställer därför frågan.. Vad sitter det för kretsar i en BD/HDDVD spelare för att dom skall kunna spela upp h.264 1080P tex.

Om en HTPV skall kunna det utan hack så krävs en del muskler. Har spelarna HW som avkodar?'
Kan isf inte delar av en sådan användas i HTPC?

Postad 09 January 2008 - 00:19

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

the S300 doesn't provide onboard decoding for either Dolby TrueHD or DTS-HD Master Audio soundtracks. It can decode Dolby Digital Plus soundtracks, however, and both these and the multichannel PCM soundtracks found on certain discs can be enjoyed via the player's HDMI or six-channel analog jacks.

http://www.soundandv...isc-player.html

Läste precis att denna sony inte kan dekoda de högupplösta ljudformaten, vilket gör att jag får strycka ljudkortet som nödvändighet för att kunna matcha.

Oerhört tack för din informativa post.

Okej men om jag endast vill skicka 5.1 ljud (då grafikkortet har en inbyggd 5.1 krets så klarar den av att skicka ljud & bild via HDMI) så klarar ju grafikkortet det, dock är då den enda nackdelen jag kan komma på att köra datorn kontra "riktig" Blu-Ray är:

1) Att lyckas mixtra ut hur man får exakt rätt upplösning på TV:n (min TV har inte 24p och maxupplösning 1024x768, 42" Plasma HD-Ready) men den klarar 1080p via HDMI så är det någon omöjlighet att då köra Blu-Ray på det sätt det är tänkt att spelas upp på?
2) Pixelmappning sker endast via VGA
3) Köpa en IR-reciver + fjärrkontroll (med ex. Sony's Blu-Ray fjärr för PS3 slipper man detta, kör via Bluetooth)
4) Datorn nu är en stock C2D 2.4GHz,4GB Ram,stock HD3870

Blev lite övrig info också.

Återigen tack för din post, lutar mot en PS3 och köra diverse film från datorn (eller via PS3 om det funkar)

Postad 09 January 2008 - 11:16

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
1080p/24hz fungerar utmärkt via hdmi till de flesta plasmor, om du lyckas få ut det ur grafikkortet vilket går med lite tweaking och inställningar.

HTPC kräver lite jobb för att få det att fungera till 100% men ger så mycket mervärden. Bättre ljud & bild för pengarna, snabbare laddningstider (de flesta staionära spelare är fortfarande grymt långsamma med 30 sekunders laddningstider eller mer..) dessutom blir ju en HTPC helt regionfri både för dvd och blu-ray/hddvd (anydvd hd) och kan billigt byggas som multispelare för samtliga format (bluray/HDDVD/DVD/SACD/CD/DVD-audio i samma drive osv)

att sedan kunna lagra all film på hårddisk / server och kunna spela upp i alla datorer i hela huset via gigabit nätverk känns mer som framtiden än att ta fram en skiva ur hyllan och sätta i en spelare och trycka på play IMHO. ;)

En HTPC för tiotusen (som exempel) ger dig en bluray/HDDVD kombispelare med MP3 och foto "jukebox" samt satellitmottagare med twin tuner för hdtv jämfört med att köpa stationära produkter för tredubbla priset.

Postad 11 January 2008 - 01:30

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Den dator du sitter på nu kommer fixa biffen så jäkla lätt så man kan nästan skratta! Inga problem där mao.

Du säger själv att ditt grafikkort har en inbyggd grafikkrets vilken kan skicka 5.1 ljud tillsammans med bilden direkt i hdmi-kabeln, och då är det väl så :D
Det jag tänkte på var nog mer kvaliteten på det ljud som skickas. Utan att vara direkt stensäker så vill jag minnas att en dvd kan innehålla dolby digital spår på upp till 640kbit/s, medan en BD kan innehålla ljudspår på uppemot 20mbit/s (??). Det är här fördelen finns gemensamt med begränsningen. Jämför en 320kbps mp3-fil mot en 64kbps mp3-fil så förstår du skillnaden. Du får en bättre ljudkvalitet, men det krävs mer processorkraft för att spela upp den, och den tar störra lagringsutrymme. Utrymmet finns nu på BD.skivan, men det är upp till ljudkortet att kunna processa den större mängden data, vilket dom lite enklare kretsarna troligtvis får problem med.
I vilket fall, du kommer hur som helst kunna spela det "vanliga" 5.1-spåret utan problem, vilket såklart kommer ge motsvarande ljudkvalitet som finns på vanliga dvd-skivor.

Grafikdelen nu då..

Din plasma har en vanlig datorupplösning, 1024*768 vilket är (var?) rätt vanligt för plasmor. Problemet här är såklart att bilden inte får rätt proportioner om du vill pixelmappa den, men detta går att lösa på en del olika sätt..

1. Kör via hdmi, och skit i pixelmappningen. Låt datorn skala bilden till 1080, eller rättare sagt, skicka bilden som den är i 1080 (det mesta på blu-ray är väl i 1080?) och låt tv'n därefter skala ner bilden till panelens upplösning.
Det du kan få problem med här är kanterna på bilden. Fenomenet kallas som bekant overscan och finns på de flesta tv-apparater. Ska du köra mycket windows så blir det ju lite lurigt med kanterna då starmenyn kanske försvinner. Med ett mediacenter blir detta problem mindre då det oftast är med i beräkningen, så knappar osv ligger inte längst ut i kanterna. Att köra windows utan att pixelmappa är ingen höjdare i vilket fall som helst så....

2. Kör via vga och pixelmappa bilden. För att få rätt format på bilden måste du använda ett program som kan forma bilden på det sätt du vill. Har för mig att t.ex. zoomplayer är ganska vasst på det, men då var vi tillbaka på vilka program som funkar med blu-ray, vilket väl är cyberlink..... i stort. Ett annat program som finns för att justera bilden i efterhand är ju ffdshow, som bl.a. jag använder till dvd-uppskalning med fantastiskt resultat, dock är det lite klurigt och processorkrävande (din dator räcker gott dock), och för övrigt är jag osäker på huruvida det går att kombinera med powerdvd..

Om jag skulle välja något av detta i ditt fall skulle jag solklart ta alt. 1, och hoppas att powerdvd har kvar menyn någonstans i mitten en bit upp, så det inte störs av att kanterna försvinner något. Det där jag skrev om mediacenter kanske går i stöpet om inget stöder blu-ray.. Jag kör själv media-portal, och är osäker på stödet i det.. Dessutom så trivs ju inte plasmor så värst bra med att köra windows, så det kanske är lika bra att strunta i den biten helt, med tanke på inbränningar.

Ang. fjärrkontroll så finns ju mce-fjärren för ett par hundralappar, så det är väl ingen big deal.

Edit: Lyckades posta samma text 2ggr i samma inlägg! Imponerande :P

Lycka till förresten!

Redigerat av bjorn_m_eriksson, 11 January 2008 - 01:31.

Postad 11 January 2008 - 20:47

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Massa bra text

HIMLA TACK :)

Otroligt snällt av dig att svara så pass mycket! :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.