Det handlar väl egentligen om betydligt mer än att slänga in lite komponenter i en dator och köra på... Tror du kan slita ganska hårt innan du får det att fungera som du vill, och det här med 24Hz kanske inte är helt busenkelt.
Rimligtvis borde problemet med uppdateringsfrekvenser gå att lösa, men det är inget jag har svar på. Upplösningen du kan välja är dock garanterat inte begränsad av grafikkortet, det måste ligga i skärmen, eller rättare sagt i den skärm som du har valt att du använder.
Det finns dock en del annat att tänka på:
Ljudet. De inbygda ljudkort som ofta sitter direkt på moderkorten klarar knappast den höga bithastighet som ljudet på en blu-ray håller. Därför är risken stor att ljudet kommer att hacka. Dessutom måste du förmodligen skicka det analogt, då det inte kommer skickas något ljud i hdmi-kabeln "by default". Går säkert att lösa även det.. Att skicka hela den stora bitströmen digitalt går såvitt jag vet inte via spdif. Lösning? Skaffa ett nytt ljudkort, t.ex. Creative's X-Fi serie. Priset är väl 1500-2000 ungefär...tror jag.
Förmodligen kommer väl någon att säga att det går att köra dom vanliga "dvd"formaten på ljudet, men då är den ju uppenbarligen inte i samma klass som en stationär spelare..
Programvara.. Antar att du här kommer bli hänvisad till powerdvd i första hand. Det är väl sådär kul då det finns så många andra fina program för htpc-burkar.. Hur bra/dåligt det går att styra power dvd med fjärr vet jag inte heller, det måste du ta i beaktande!
Ljudnivå relaterat till datorn i övrigt. Vad har du för komponenter i datorn just nu? Har du en alltför långsam eller gammal processor kommer den såklart bli varmare, varför den behöver kylas vilket lever om mer. Antagligen är det väl tänkt att grafikkortet ska ta hand om dekodandet och i så fall bör det gå bra ändå. Men frågan kvarstår, vad har du för kylning, och hur mycket lever burken om?
Vad avser uppdateringar av programvara så är ju det en klar fördel, men! Ska du ha en seriös htpc-burk får du räkna med att göra avkall på vissa andra applikationer. Spel borde väl generellt inte vara några problem, men att testa nya eller gamla format (med tillhörande programvara) kan leda till att programmen använder en annan codec än den som är tänkt, och vips så har du en icke fungerande htpc just då du ska visa lite för polarna/tjejen/farmor å farfar osv...
Räkna alltså kallt med att du får om inte avsätta en burk för htpc-jobbet, så åtminstone vara något restriktiv med avseende på vad du lägger in för program osv..
Efter ett tag lär man sig såklart vilka inställningar man vill ha, men innan kan det vara skittrist att t.ex. fått ffdshow (dvd) att fungera perfekt, och nån dag senare går det inte ens att visa vanlig mpeg video!
Slutsumma enligt min åsikt: Det går nog att få till en kanonmaskin, men du får nog räkna med åtminstone 1500 för det där ljudkortet jag pratade om, samt x timmar av pillande för att få allt som du vill! Ska du dessutom ha fjärrkontroll till så blir ju det ytterligare några hundra. Dock har du ju en maskin som det går att spinna vidare på, och som dessutom förmodligen kommer att kunna fixa vanlig dvd på ett mycket bra sätt, och om du väljer att köra något media center så har du ju en enhetlig och snygg uppspelare/visare av musik, bilder, all video osv!
Huruvida du får samma eller bättre bild som motsvarande sony-spelare kan jag inte uttala mig om, men det går att få snygg bild från en dator!