Du tar upp en bunt olika saker, framedrops och liknande grafikproblem, klantig hårdvara, och frysningar/hängningar.
Framedrops har jag vart med om sedan Amiga 500, och den maskin som jag har upplevt just det fenomenet på mest är Segas Dreamcast men jag kan inte minnas att jag inte upplevt det på nån av de stationära maskiner jag haft eller spelat på, vilket inkluderar de flesta sen Nintendos 8-bitssystem.
Populära problem förr var också spriteflicker, som innebar att när flera rörliga objekt (spelarkarakär, skott och liknande) översteg en viss gräns så började delar av dem blinka in och ut. Detta är ett 2D-problem, men än idag kan man ibland skönja problem med 2Dsprites och objekt i 3D-världar.
I 3D-erans begynnelse säg, 3DO/Playstation/Saturn där var pop-ups, polygon tearing de vanligaste problemen, där det första innebar att mer eller mindre stora obejkt i spelvärlden plötsligt bara dök upp en bit bort. Det problemet kvarstår än idag i vissa titlar. Polygon tearing var när kanterna mellan två eller fler polygoner gled isär så man såg genom till vad som fanns innanför.
Sådana problem är väl resultatet av överambitösa spelskapare som ska skapa stora världar med mycket som ska hända i och den stackars oskyldiga processorn i konsollen får slita sig i bitar för att palla med det.
När det gäller hårdvara så, om jag minns rätt så gick jag och en polare genom 10 Playstations tillsammans inom loppet av 2-3 månader när den var ny på marknaden då cd-läsaren var väldigt kinkig, populärt botemedel vara att ha den lutande, sen på sidan och till sist upp och ner. Även Playstation 2-an har fått folk att använda den metoden.
De cartridgebaserade maskinerna verkar vara stabilare, men frysningar har jag vart med om på Nintendo 8-bitar och Nintendo 64.
Sen när man kommer till riktiga klantdesigner som Xbox 360:n...
Två faktorer i det hela är också att nu när vi har internet kan vi sprida vad som händer mer, förut var tidningar och direktkontakt det enda, och det andra att ju mer sofistikerade maskinerna blir, desto mer kan gå fel.