Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dagens konsoller

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 January 2008 - 10:55

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
När jag jämför PS3 och 360 med konsollerna för fanns för några år sedan slår mig följande:

- Vissa spel hackar
- Maskinen kan dö helt plötsligt
- Problem med att läsa skivor
- Hängningar

Tidigare konsoller upplevde jag att ovanstående aldrig hände. Beror det på att det är så mycket mer komplicerat idag att man får räkna med det? Eller att tempot dragits upp pga konkurrens och det inte finns tid att släppa fungerande apparater?

Postad 08 January 2008 - 11:11

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0
Hmm... "Sämre" är ett ganska luddigt begrepp. Men de de är nog lite mer instabila än äldre konsoler (säg NES t.ex). Men det beror också på vem du frågar. Det går utan tvekan att få tag på någon som fick byta sitt NES flera gånger under den tiden det var aktuellt så att säga. Men visst, man hör ju hört om (mycket) folk som fått byta sin 360 många gånger så det kanske ligger något i det.

Dock verkar PS3 och särskilt Wii vara bättre än just 360 när det gäller driftsäkerhet och stabilitet. Jag har faktiskt aldrig upplevt någon instabilitet på någon konsol, men jag kanske har haft tur.

Postad 08 January 2008 - 11:44

mrdrutt
  • mrdrutt
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag upplever det faktiskt tvärtom. Nästan aldrig märkt av nåt läsproblem eller hackande skiva på min ps3. Låter som du haft otur.

Postad 08 January 2008 - 12:17

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Bara jag som minns följande händelseförlopp:
- Vi spelar duck hunt!
10 stoppa i spelet
20 blinkande röd lampa
30 plocka ur spel
40 blåsa så hårt man kan i NES och på spelet
50 stoppa i spelet
60 goto 20
:)

Allt var inte bättre förr

Postad 08 January 2008 - 12:20

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
50 goto 10

Optimering FTW. :)

Edit: Kanske ska "tillföra" något också...

Jag tror det beror på att förr i tiden gjordes de flesta spelen av EN programmerare, EN grafiker och EN musiker.

Idag är det flera team som består av flera personer som ska försöka sammarbeta runt en produkt. Ju fler kockar desto sämre soppa, osv.

Sen att det är en nödvändighet pga dagens komplicerade spel är en annan femma...

Sen att de flesta nuförtiden växer upp med att programmera Java hjälper ju knappast till heller... "Vadå resurser?!?"

Redigerat av Unregistered6810b893, 08 January 2008 - 12:23.

Postad 08 January 2008 - 12:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag upplever det faktiskt tvärtom. Nästan aldrig märkt av nåt läsproblem eller hackande skiva på min ps3. Låter som du haft otur.

Han menar nog spel som laggar, att frameraten inte är 100% stabil igenom spelandet vilket tyvärr är vanligt på båda konsollerna.

Men här är min syn:

1. Ja kvalitén är sämre och då menar jag uteslutande 360, de har gjort ett enormt fel i designen som står sig än idag, helt klart det sämsta hos någon konsol genom tiderna. PS3an tycker jag dock nog har bättre kvalité än PS2 sett till hur båda var när de kom på marknaden, rent funktionmässigt har jag inte sett några större barnsjukdomar på PS3

2. Att spel laggar är för att PS3 och 360 är betydligt mer avancerade än sina föregångare. Mer avancerad hårdvara gör mer avancerade spel som kräver mer avancerad kodning och mer kodning vilket ökar sannolikheten för buggar och framerate problem. Dessa 2 är helt och hållet PC hårdvara och fungerar i struktur som en PC och den utvecklingen med problem såg vi tidigt på PC så det var redan klart att samma skulle komma på konsol. Denna punkt tror jag nog vi ska skylla mer på speltillverkarna som börjar prioritera att nå marknad i tid än ha en felfri produkt på marknaden.

3. Läsa skivor är nog också något med 360, en dvd-spelare som spinner i maxhastighet är mer känslig iaf mot vad Xbox var. Men som sagt var nog NES värre.

4. Höngingar hör mest ihop med punk 1 och 2. I 360s fall har den dåliga kylningen en tendens att ge tidiga symptomer i form av hängningar innan den helt lägger av och blir RRoD. I annat fal är set såklart att mer kod och mer avancerade spel ökar sannolikheten för hängningar, så som Assasins Creed på PS3 som många hade problem med vilket har med speltillverkaren att göra.

Redigerat av PalmiNio, 08 January 2008 - 12:28.

Postad 08 January 2008 - 12:30

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1846 inlägg
  • 0

- Vi spelar duck hunt!
10 stoppa i spelet
20 blinkande röd lampa
30 plocka ur spel
50 stoppa i spelet
60 goto 20

Ja det där var något man fick göra ständigt, dock funkande det efter ett tag och man behövde inte lämna in den, det samma kan tyävr inte sägas om konsolerna som kom sedan.

Anledningen däremot att det laggar och liknande beror på att för första gången använder de hårdvara som då den kom var bättre än pc. Det största problemet är att de inte kan varken 360 eller Ps3 men de blir bättre på detta ju mer tiden går. Ps2 har haft samma problem med spel som laggar, Sly till exempell laggade mycket mer än Sly 2 och då är Sly 2 större och bättre på alla sätt Imho. Det kommer nog dröja innan vi ser spel som är optimerade för båda konsolerna och när detta händer så kommer nog också konverteringarna mellan spelen vara avsevärt bättre till båda formaten även ifall det idag mest är Ps3 som har sämre bilduppdateringar (från det jag läst).

Redigerat av Jack of all trades, 08 January 2008 - 12:35.

Postad 08 January 2008 - 13:13

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0
Du tar upp en bunt olika saker, framedrops och liknande grafikproblem, klantig hårdvara, och frysningar/hängningar.

Framedrops har jag vart med om sedan Amiga 500, och den maskin som jag har upplevt just det fenomenet på mest är Segas Dreamcast men jag kan inte minnas att jag inte upplevt det på nån av de stationära maskiner jag haft eller spelat på, vilket inkluderar de flesta sen Nintendos 8-bitssystem.
Populära problem förr var också spriteflicker, som innebar att när flera rörliga objekt (spelarkarakär, skott och liknande) översteg en viss gräns så började delar av dem blinka in och ut. Detta är ett 2D-problem, men än idag kan man ibland skönja problem med 2Dsprites och objekt i 3D-världar.

I 3D-erans begynnelse säg, 3DO/Playstation/Saturn där var pop-ups, polygon tearing de vanligaste problemen, där det första innebar att mer eller mindre stora obejkt i spelvärlden plötsligt bara dök upp en bit bort. Det problemet kvarstår än idag i vissa titlar. Polygon tearing var när kanterna mellan två eller fler polygoner gled isär så man såg genom till vad som fanns innanför.

Sådana problem är väl resultatet av överambitösa spelskapare som ska skapa stora världar med mycket som ska hända i och den stackars oskyldiga processorn i konsollen får slita sig i bitar för att palla med det.

När det gäller hårdvara så, om jag minns rätt så gick jag och en polare genom 10 Playstations tillsammans inom loppet av 2-3 månader när den var ny på marknaden då cd-läsaren var väldigt kinkig, populärt botemedel vara att ha den lutande, sen på sidan och till sist upp och ner. Även Playstation 2-an har fått folk att använda den metoden.

De cartridgebaserade maskinerna verkar vara stabilare, men frysningar har jag vart med om på Nintendo 8-bitar och Nintendo 64.

Sen när man kommer till riktiga klantdesigner som Xbox 360:n...

Två faktorer i det hela är också att nu när vi har internet kan vi sprida vad som händer mer, förut var tidningar och direktkontakt det enda, och det andra att ju mer sofistikerade maskinerna blir, desto mer kan gå fel.

Postad 08 January 2008 - 13:18

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

O andra sidan verkar man lyckats bättre med spelen kontra ps3 iaf (viktigare för mig)då man läser ganska mycket ang hängningar och framedrops på ps3:an...

Postad 08 January 2008 - 14:02

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Framedrops har jag vart med om sedan Amiga 500, och den maskin som jag har upplevt just det fenomenet på mest är Segas Dreamcast men jag kan inte minnas att jag inte upplevt det på nån av de stationära maskiner jag haft eller spelat på, vilket inkluderar de flesta sen Nintendos 8-bitssystem.

Och på bärbara hackar det också för den delen. Det är bara till att inse läget, vilken maskin man än har så hackar "vissa spel". Hur kraftfull maskin de än gör i framtiden så kommer spel hacka.

- Maskinen kan dö helt plötsligt

Har hänt mitt NES, GC, Xbox, C64 och N64.

Iofs dog mitt NES helt plötsligt när jag råkade slänga i några 10-öringar i lufthålen och det började ryka.. men vadå, det är väl inte mitt fel?

Postad 08 January 2008 - 14:33

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Och på bärbara hackar det också för den delen. Det är bara till att inse läget, vilken maskin man än har så hackar "vissa spel". Hur kraftfull maskin de än gör i framtiden så kommer spel hacka.

"What the hardware guys create, the software guys destroy"
Lite så känns det iallafall :)
Ooooh, en ny processor som är dubbelt så snabb! Då kan vi halvera tiden vi lägger på optimering och dubblera antalet grafiska effekter när man öppnar word istället!

Postad 08 January 2008 - 16:01

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1846 inlägg
  • 0

Ja, jag tror detta beror på att till skillnad från Sony så är jag Ms väldigt nya på den här typen av hårdvara (alltså inte hårdvara som sådan då de ju varit med ett bra tag i tillverkning av datorprylar) och insåg nog försent att man inte ska kompromissa när det kommer till komponenter vilket Sony däremot är väl medvetna om.

Redigerat av Jack of all trades, 08 January 2008 - 16:02.

Postad 08 January 2008 - 16:38

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Ja, jag tror detta beror på att till skillnad från Sony så är jag Ms väldigt nya på den här typen av hårdvara (alltså inte hårdvara som sådan då de ju varit med ett bra tag i tillverkning av datorprylar) och insåg nog försent att man inte ska kompromissa när det kommer till komponenter vilket Sony däremot är väl medvetna om.

Lite så känner jag med. Sonys maskin verkar vara svårare att få ut kräman ut men å andra sidan har man inte försakat driftsäkerhet och buller för att snabbt nå resultat. 360 känns som ett hastverk och ett ganska dyrt sådant för MS men man kommer ändå tjäna på det i slutändan eftersom man har en stor och hängiven skara anhängare och till nästa generation kommer man inte göra samma misstag igen.

Postad 08 January 2008 - 17:02

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Nej tvärtom. PS2 är den i särklass mest trasiga konsoll ngnsin. Tog flera år innan de fick rätt på den. Det var moderkort som gick sönder, dvdläsare som slutade fungera osv osv.

Postad 08 January 2008 - 17:46

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0
När det gäller driftsäkerhet skulle jag bli förvånad om någon av dagens konsoller går bra att spela med om 20 år. Därav påståendet att NES är mer driftsäker... Men sedan går det inte riktigt att jämföra då folk slutar spela en konsol mycket snabbare nu än på den gamla tiden. Tänk bara hur länge NES och C64 var aktuella och verkligen användes dagligen! Nötning, nötning...

Postad 08 January 2008 - 18:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Men sedan går det inte riktigt att jämföra då folk slutar spela en konsol mycket snabbare nu än på den gamla tiden. Tänk bara hur länge NES och C64 var aktuella och verkligen användes dagligen! Nötning, nötning...

Det vet jag inte riktigt... Konsolcyklerna var ju på 5 år då (NES-SNES) vilket ungefär är som nu. Rätt individuellt hur mycket man använder/använde dem.

Postad 08 January 2008 - 19:31

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Att dagens elektronik håller sämre och sämre är ju ingen nyhet.
Men vad att förvänta sig när alla prylar blir mer och mer avancerade och allt ska tillverkas i Kina av människor som jobbar betydligt mer timmar och dagar i veckan än här i europa, generellt, till skitlöner.

Man får som nästan alltid vad man betalar för.

Apropå skivläsarna så kommer jag spela på min xbox360 och köpa en PS3 till filmtittande så man nöter dem jämnt så att säga, hehe.

Om några år (3år, jisses vad tiden går fort när man har roligt !) kommer väl nästa generation tv-spel. Blir intressant att se hur väl de håller ihop och dessutom blir det intressant att se vilken elektronik tillverkare som blir först att inse att snorbilliga tillverkningskostnader inte alltid blir billigast i längden. Då menar jag inte bara ersättning för de trasiga delarna men även skadan det gör för de olika varumärkena.

Min xbox360 fungerar fortsatt lysande. Inköpt 2005-12-02 :)
När den ger upp blir det en ny med HDMI.

Postad 10 January 2008 - 17:38

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

- Vi spelar duck hunt!
10 stoppa i spelet
20 blinkande röd lampa
30 plocka ur spel
50 stoppa i spelet
60 goto 20

Hahahhaa, du förde precis fram gamla minnen. Minns när jag spelade NES och SNES, men framför allt NES.
I med Super Mario av någon modell, tog säkert 20 min innan man lyckades få igång det ibland. Helt plötsligt fungerade det utan förvarning.

Btw, spelergonomi (när vi ändå är inne på NES). NES handkontroller måste vara de mest osköna som någonsin producerats.

Men vad beträffar 360 så är kvaliteten skit, det vet alla ;)
Men jag har inte hört om liknande problem (i samma utsträckning) på PS3...
Men jag kanske inte varit tillräckligt vaksam.

Postad 10 January 2008 - 17:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Men vad beträffar 360 så är kvaliteten skit, det vet alla :)

VAR skit.

Postad 11 January 2008 - 01:10

TobiasRX
  • TobiasRX
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jag tror rätt mkt beror på att så fort någon får ett fel så skrivs det på något forum på internet.

Går man tillbaka inte så långt bak i tiden så var inte internet forum lika utbrett som nu, och går man ännu längre tillbaks så fanns ju inte internet alls.

Dock tror jag också mkt beror på att konsollerna blir allt mer komplicerade.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.