Biorum i källare!
47 svar till detta ämne
Postad 08 January 2008 - 12:24
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
HEJ! Ska som sagt bygga "biorum" i källare,och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. har läst mig till så mycket som möjligt och förstått att man måste ha luftspalt iaf på ytterväggarna,så långt är jag med. men sen på själva väggarna då? måste man ha dubbla lager? ex dubbla lager gips eller spån+gips eller räcker de med ett lager av gips eller spån?
detta ska verkligen inte bli nåt jätteseriöst bygge med diverse mätningar å sånt utan ett rum för film helt enkelt!
sen vad ska man ha i väggarna? vanlig isolering? frigolit? behöver man ens ha nåt?
sen taket? går de göra likadant med de som väggarna?
hoppas ni fattar vad jag menar och kan bidra med eran otroliga kunskap som jag märkt många utav er besitter (lite fjäsk hoppas jag leder till snabbare hjälp  )
Ni får jättegärna komma med tips på lösningar och saker att tänka på,har insett efter att tittat i galleriet och egen planering att detta är större projekt än man tror ,så de är säkert lätt att ha lite för bråttom och glömma saker!
Bilder kommer komma så fort jag hittat min kamera
är de nåt ni undrar över så är de bara fråga på!
MVH Erik!
Redigerat av erik_83, 08 January 2008 - 14:55.
Postad 09 January 2008 - 08:51
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Hur fuktsäker är din källare?
Postad 09 January 2008 - 11:07
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hur fuktsäker är din källare?
Har inte gjort nåt test men inte märkt av nån fukt,iaf inte mer än den som är i källare,är ju svårt att få en källare helt fuktfri? på dom andra rummen har "vi" tapetserat direkt på yttervägg,har haft så i 15 år utan problem, så antar att de inte är problem med fukt!? men antar att de blir skillnad nu när jag ska sätta upp skivor på väggarna? blir väl mer "stängt" av ex gips än tapet!?
Postad 10 January 2008 - 10:29
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Har inte gjort nåt test men inte märkt av nån fukt,iaf inte mer än den som är i källare,är ju svårt att få en källare helt fuktfri?
Inget utrymme är fuktfritt, men det finns källatre som är så torra att man inte behöver fundera så mycket på konstruktioner. Dock verkar det inte vara så i ditt fall(?). på dom andra rummen har "vi" tapetserat direkt på yttervägg,har haft så i 15 år utan problem, så antar att de inte är problem med fukt!?
men antar att de blir skillnad nu när jag ska sätta upp skivor på väggarna? blir väl mer "stängt" av ex gips än tapet!?
Prolem med tapeter blir det bara om det är riktigt stora mängder fukt och/eller om väggen blockeras tex genom stora soffor och bokhyllor. Har varit med om ett par fall där man resonerat ungefär som du och reglat ut en gipsvägg (ofta för att isolera eller få en jämnare vägg) och sedan fått svartmögel på baksida gips. Därför är alltid mitt råd att har man inte exakt koll så ska man i första hand unvika utreglingar och ska man ändå regla så bör man göra det med plåtreglar och gips som är helt fritt från organiskt material (normalt glasfiberarmerad). Dessutom bör man vara noga att släppa gipset så det blir en liten distans på 3-10 mm mellan gipset och plattan så inte gipset kan suga fukt.... men det är ju jag det ...
Postad 10 January 2008 - 12:25
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
hifisnubben: jag har nivellgolv så väggen hamnar inte på plattan,dessutom med en luftspalt på 15cm så de ventilerar ju även under golvet, om nu allt de de gör nån skillnad?
sen har jag två element som alltid är på,hjälper de?
Sen har jag tänkt använda plåtreglar,luftspalt och som du säger,mellanrum mellan gipset och golv/tak !?
men ska man istället för vanlig isolering köra med frigolit eller ska man strunta helt i isolering?
och isf vad ska man då använda? vill ju ha någorlunda akustik!
Redigerat av erik_83, 10 January 2008 - 12:43.
Postad 10 January 2008 - 16:52
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
hifisnubben: jag har nivellgolv så väggen hamnar inte på plattan,dessutom med en luftspalt på 15cm så de ventilerar ju även under golvet, om nu allt de de gör nån skillnad?
Med nivellgolv är ju den saken löst. Däremot är luft bakom en konstruktion långt ifrån samma sak som att den är ventilerad (i alla fall enligt min definition). För att det ska vara ventilerat så ska man ha någon form av luftomsättning, vilket man inte får bara för att man har en luftspalt. Det finns luft ävcen i en chipspåse, mne den är inte ventilerad för det.  sen har jag två element som alltid är på,hjälper de?
Antar att du med element menar radiatorer/värmekällor(?). Det hjälper så till vida att man höjer temperaturen i utrymmet. Eftersom den relativa fuktigheten är beroende av temperatur och sjunker med ökad temperatur så får man mindre problem om konstruktionen är varm (grovt generaliserat). men ska man istället för vanlig isolering köra med frigolit eller ska man strunta helt i isolering? och isf vad ska man då använda? vill ju ha någorlunda akustik!
Jag skulle ha tagit vanlig glasull eller stenull. Senull är väl bättre ur akustisk synpunkt om jag förstått rätt (i alla fall ren ljudisolering), men det är ruggigt mycket dyrare. För konkreta akustiska ingrepp så finns en särskild akustikavdelning där det finns en hel del trådar som är nyttiga. Själv är jag inte så haj på det utan kan bara det mest basala. Byggteknik är jag däremot hyfsat insatt i.
Postad 10 January 2008 - 20:42
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Gillade jämnförelsen med chipspåsen
Med luftomsättning, menar du då nån form av fläkt?
kanske tänker fel men luftomsättning är de väl hela tiden så länge de är öppet ? luft står väl inte still?
menade självklart radiatorer,uttryckte mig lite klantigt där.. har vattenburet system och eldar med pellets, så de är aldrig kallt i min källare
Postad 10 January 2008 - 21:05
Canon
-
Canon
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
men ska man istället för vanlig isolering köra med frigolit eller ska man strunta helt i isolering? och isf vad ska man då använda? vill ju ha någorlunda akustik!
Om man ser till fuktproblematiken så ska men helst inte isolera en källarvägg invändigt men för att uppnå hyffsad akustik kanske det inte går att undvika...
Postad 10 January 2008 - 21:53
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
men ska man istället för vanlig isolering köra med frigolit eller ska man strunta helt i isolering? och isf vad ska man då använda? vill ju ha någorlunda akustik!
Om man ser till fuktproblematiken så ska men helst inte isolera en källarvägg invändigt men för att uppnå hyffsad akustik kanske det inte går att undvika...
Så tycker jag också men så har jag pratat med lite snickare och så och alla har sagt att de går bra så länge man har luftspalt ,men här på forumet säger dom flesta tvärtom,vet inte vad jag ska tro
Redigerat av erik_83, 10 January 2008 - 22:04.
Postad 10 January 2008 - 23:28
garpenholm
-
garpenholm
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej, Ventilation är en mycket viktig faktor, speciellt i en källare. Det blir många och långa kvällar och nätter framför olika filmer och luftkvaliteten kan bli rent hälsofarlig om man inte ser upp. Du kan se på https://www.minhembio.com/garpenholm så har du bilder på ombyggnaden av min gillestuga. /Roger
Postad 10 January 2008 - 23:49
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hej,
Ventilation är en mycket viktig faktor, speciellt i en källare. Det blir många och långa kvällar och nätter framför olika filmer och luftkvaliteten kan bli rent hälsofarlig om man inte ser upp. Du kan se på https://www.minhembio.com/garpenholm så har du bilder på ombyggnaden av min gillestuga.
/Roger
jo fast de gäller väl isf bara bakom den eventuella väggen jag bygger,luften i de övriga rummet lär ju inte bli sämre bara för att jag ser på film där? har vistats många timmar där utan att ta nån större skada
Postad 10 January 2008 - 23:53
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Om man har en rektangulär uppreglad vägg som exempel och sätter en ventil i övre vänstra hörnet och en ventil i nedre högra hörnet så borde man väl få självdrag i utrymmet bakom?!?
/Johan
Postad 11 January 2008 - 00:02
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Om man har en rektangulär uppreglad vägg som exempel och sätter en ventil i övre vänstra hörnet och en ventil i nedre högra hörnet så borde man väl få självdrag i utrymmet bakom?!?
/Johan
när jag pratade med dom på Beijer, detta va inte en försäljare utan en rådgivare, så sa han att så länge de va luftspalt och öppet vid golv och tak så va de lugnt, luft står aldrig still,är ju alltid självdrag i hus,finns inga hus som är helt täta,isf skulle dom få fuktskador direkt, detta va hans ord..jag vet som sagt inte! däremot så sa anticimex till min syster när dom besiktade deras hus att största problem men med dagens hus är att folk gör dom så täta så de blir kondens och bildas fukt som går uppåt så dom får fuktskador på vinden! återigen,jag har inga kunskaper om detta,detta är bara vad jag fått höra när jag försökt undersöka vad som gäller!
Postad 11 January 2008 - 13:13
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Med luftomsättning, menar du då nån form av fläkt? kanske tänker fel men luftomsättning är de väl hela tiden så länge de är öppet ?
Fläkt är int ealltid ett krav. Fysikens lagar är starka och säkra, men då får man ha koll på dem. Viss omsättning sker väl iofs så länge systemet är öppet, men det är tveksamt om det är tillräcklig omsättning. Personligen är jeg heller ingen fan av fläktlösningar eftersom det kostar pengar båda att bygga, mäta in och driva, men för vissa är det enda lösningen. luft står väl inte still?
Jo, i den oöppnade chipspåsen.  Allvarligt talat så har man väl alltid en viss rörelse av luften, men det är knappast detsamma som ventilation. Annars skulle du väl aldrig hitta mögel någon stans eftersom den ventileras bort eftersom luften aldrig står still.  menade självklart radiatorer,uttryckte mig lite klantigt där.. har vattenburet system och eldar med pellets, så de är aldrig kallt i min källare 
De flesta använder begreppet element. Det är bara vi branschskadade som blir lite osäkra eftersom vi lika ofta pratar om element i form av väggar, vent.-delar mm, mm, mm. Pelletseldning är bra för fuktigheten. Drar du en tilluft t.ex. från luftspalten bakom din vägg så kommer du att få en ventilation som inte är mekanisk.  men ska man istället för vanlig isolering köra med frigolit eller ska man strunta helt i isolering? och isf vad ska man då använda? vill ju ha någorlunda akustik!
Håller HELT med ... om man inte gör det tex med Lecablock som man putsar.  Isolering på inidan ökar alltid riskerna ...
Postad 11 January 2008 - 13:21
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Så tycker jag också men så har jag pratat med lite snickare och så och alla har sagt att de går bra så länge man har luftspalt ,men här på forumet säger dom flesta tvärtom,vet inte vad jag ska tro 
en lösning är att be snickaren att ge en 10årig konstruktionsgaranti som innebär att han kostnadsfritt river och gör om jobbet om du får fuktproblem inom 10 år. Då brukar de flesta backa ... de som blir kvar är de som antingen är dumma eller har bra koll på det aktuella huset/konstruktionen. Varje hus är unikt och jag säger inte att det inte fungerar, men jag har sett tillräckligt många skador för att vara försiktig. jag har dessutom själv renoverat en del källare och det räcker för att jag själv inte skulle chansa då jag gjorde år mig själv. Ville inte behöva ta kostnaden och tiden för en ny renovering.... och nej det går normalt inte på hemförsäkringen. Därav fegheten. Om man har en rektangulär uppreglad vägg som exempel och sätter en ventil i övre vänstra hörnet och en ventil i nedre högra hörnet så borde man väl få självdrag i utrymmet bakom?!?
/Johan
Hur mycket tror du luften rör sig i de två hörn som inte har hål?  Vidare kan man fundera på vad soim ska driva luften och vilka förutsättningar det finns för det. Tips?
Postad 11 January 2008 - 13:27
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
när jag pratade med dom på Beijer, detta va inte en försäljare utan en rådgivare, så sa han att så länge de va luftspalt och öppet vid golv och tak så va de lugnt, luft står aldrig still
Rådgivare inom vad? Vilket ansvar är han beredd att ta för sina råd.  Vore kul om du kunde fråga honom - om luft aldrig står still: Hur fungerar då tex mineralull ... eller fönster för den delen? Hur kommer det sig att det luktar unket i ett rum som varit stängt länge? osv  Fråga gärna t.ex. Antisimex. Visserligen jobbar det en del där som inte är så bra, men jag det skulle förvåna mig om de tveklöst skulle säga att en luftspalt bakom en isolerad vägg i en källare är att betrakta som en idiotsäker lösning som man kan föreslå i ett hus som man inte sett.
Postad 11 January 2008 - 13:40
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
hifisnubben: ptja vad är de som gör dig mer kvalificerad än gubben på beijer?
nej men allvarligt talat vad är ditt råd då?
du säger att du jobbar inom branschen. är du snickare eller?
men om jag tolkar de rätt så är fukt i källare i sig inget problem,de är när man stänger in de som de blir problem?
dra en tillluft sa du? vad menar du då?
tror jag skiter i detta projektet snart,man får ju magsår för mindre
men som sagt,om de va ditt bygge,hur skulle du göra?
de är ju inget krav med gips, är bara de att som de är nu så ser de förjävligt ut på väggarna och då tänkte jag att gips va en bra lösning..
Postad 14 January 2008 - 12:16
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
hifisnubben: ptja vad är de som gör dig mer kvalificerad än gubben på beijer? 
Det vet jag inte eftersom jag inte vet något om honom. Har dock varit ett tag i byggbranschen och bl.a. jobbat som bygginspektör, besiktningsman mm, mm, mm. (I grunden civ.ing, men har jobbat en hel del som arbetsledare, projektledare, projektör mm åxå) På gott och ont så har det gjort mig rätt försiktig pga alla skador jag fått se och försöka hitta ösningar på i efterhand. Har då jag sökt bolla tankar och ideer samt då jag hjälpt bekanta märkt hur många som har "idiotsäkra lösningar" (enligt egen utsago) som varit mycket tvivelaktiga då man synat dem. Ofta så har förslagslämnarna dessutom tagit tillbaka förslagen då man pressat dem. Om Beijerkillen är sådan eller inte vet jag inte, men mitt förslag var ju att pressa honom.  nej men allvarligt talat vad är ditt råd då?
Enligt tidigare inlägg. Jag ger gärna råd, men som jag nämnt är varje hus unikt. Då jag inte har koll på ditt och du antytt att det varit vissa fuktproblem så skulle jag bara föreslå "idiotsäkra lösningar". Om man sedan vill chansa är det upp till var och en. men om jag tolkar de rätt så är fukt i källare i sig inget problem,de är när man stänger in de som de blir problem? dra en tillluft sa du? vad menar du då?
Tar kort lite bakgrund. (Blir lite snabbt, så jag hoppas jag inte är för otydlig eller slarvar.) För att det ska bli mögel krävs fukt, näring och syre. Fukt. Risken börjar vid omkring 50% RF, men ökar snabbt kring 70%. Observera at RF är teperaturberoende. Näring. Normalt organiska material. I frågan om gips så är det karingen som ligger kring gipset som är RUGGIGT känslig. Problemet är egentligen inte att du stänger in det utan att du riskerar att ändra temperaturen i väggen och därmed RF. I kombination med organiska material så kan sk microbiell påväxt uppstå. Med tilluft menar jag att det krävs luft (eg syre) vid förbränningen av pellets. Normalt tas det från det närliggande rummet. En del anläggningar har dock möjlighet att ansluta "ett rör" för tilluften (dvs den luft som används vid förbränningen). Oftast så är det för dem som vill ta den utifrån, men man kan liga gärna ta den tex från en vindskonstruktion eller en väggkonstruktion för at öka luftomsättningen. Pelletskaminen blir då "som en dammsugare" då man eldar. tror jag skiter i detta projektet snart,man får ju magsår för mindre   Nej, gör inte det. Planera bara ordentligt innan. Tyvärr finns det få "absoluta sanningar" eftersom varje hus är unikt. De helsäkra lösningarna är inte så roliga alla gånger heller... men som sagt,om de va ditt bygge,hur skulle du göra?
Som jag gjort hemma hos mig (och en del bekanta). Vi har undvikit allt organiskt material eftersom det utan sådant inte kan bli några fuktproblem. Se till att ha rena stenväggar. (Oftast leca med puts på.) Endast måla dessa. Dock först efter att ha fräst in det kablage som behövs. Golvet har vi kört klinker på betongen. Dock blir det problem med akustiken med dessa lösningar. Våra lösningar har varit att först och främst sätta in ett akustiktak samt lite "ljudtavlor" för att få ner efterklangstiden. Sedan möblering och därefter uppmätning av rummet för att veta vad man ska göra därefter. Själv kunde jag inte göra mer än trycka in lite mer isolering i taket, sedan så frugan stopp. (Ja, jag är en toffel), men det är ju upp till dig. Tråkigt? Japp. Säkert? Japp. Har man ett hus som inte har några som helst problem med fukt i källaren kan man ju jobba betydligt mer med uppregling av både golv och vägg. Har man bara koll på sitt hus så är det ju en fullt möjlig lösning. de är ju inget krav med gips, är bara de att som de är nu så ser de förjävligt ut på väggarna och då tänkte jag att gips va en bra lösning..
Gips i sig är inget problem. Som sagt är det vanligtvis kartongen på gipsen som ställer till det. Väljer du gips med glasfiber istället så är det ju lugnt. Dock så kostar ju den sjukt mycket. (5-10 ggr så mycket är inte ovanligt.) Vill man absolut regla ut och så kan man som sagt regla upp en luftspalt längst bak och därefter regla med plåt och "säkert" gips. Dock bör väl isolerongen vara så tunn som möjligt byggtekniskt, men gärna tjockare ur akustisk synvinkel. Med en sådan regling och luftinsläpp längst upp och längst ner så finns det teoretiskt inte så mycket som kan hända. (är det så Bejersnubben menar så är det i alla fall små risker, jag fattade det som att luftspalten var lösningen. Det är det inte. Det är oorganiskt material som är lösningen.)
Postad 14 January 2008 - 18:14
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Att du skulle va mindre kvalicifierad än gubben på beijer va ett skämt,va verkligen inget illa menat Enligt tidigare inlägg. Jag ger gärna råd, men som jag nämnt är varje hus unikt. Då jag inte har koll på ditt och du antytt att det varit vissa fuktproblem så skulle jag bara föreslå "idiotsäkra lösningar". Om man sedan vill chansa är det upp till var och en.
jag vet inte om de är fukt men antar de eftersom de är källare!? , de kan man väl iofs mäta men sånt är väl inte billigt? Med tilluft menar jag att det krävs luft (eg syre) vid förbränningen av pellets. Normalt tas det från det närliggande rummet. En del anläggningar har dock möjlighet att ansluta "ett rör" för tilluften (dvs den luft som används vid förbränningen). Oftast så är det för dem som vill ta den utifrån, men man kan liga gärna ta den tex från en vindskonstruktion eller en väggkonstruktion för at öka luftomsättningen. Pelletskaminen blir då "som en dammsugare" då man eldar. förstår inte riktigt vad du menar? vet ju att pannan/brännaren behöver och får luft,men hur menar du att jag praktiskt ska kunna utnyttja de? Gips i sig är inget problem. Som sagt är det vanligtvis kartongen på gipsen som ställer till det. Väljer du gips med glasfiber istället så är det ju lugnt. Dock så kostar ju den sjukt mycket. (5-10 ggr så mycket är inte ovanligt.) Vill man absolut regla ut och så kan man som sagt regla upp en luftspalt längst bak och därefter regla med plåt och "säkert" gips. Dock bör väl isolerongen vara så tunn som möjligt byggtekniskt, men gärna tjockare ur akustisk synvinkel. Med en sådan regling och luftinsläpp längst upp och längst ner så finns det teoretiskt inte så mycket som kan hända. (är det så Bejersnubben menar så är det i alla fall små risker, jag fattade det som att luftspalten var lösningen. Det är det inte. Det är oorganiskt material som är lösningen.) ptja är de de som krävs så får man väl bara gilla läget,även om de va äckligt dyrt,320kr /skivan med måtten 12,5x900x2400 mm gör ju att de drar iväg ,men måste man ha sånt även på innervägg eller är de bara på yttervägg?
Postad 14 January 2008 - 18:40
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
hur ser väggarna ut nu då? jag hade nog målat dem med någon färg som släpper igenom fukt, och sen istället hängt draperier eller liknande längs väggarna, så slipper man riskera att stänga inne fukt, akustiken går ju alltid påverka med innertak, mattor och absorbenter, att bara ha gips är ju ingen jättehöjdare direkt heller.
Postad 14 January 2008 - 20:11
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
hur ser väggarna ut nu då? jag hade nog målat dem med någon färg som släpper igenom fukt, och sen istället hängt draperier eller liknande längs väggarna, så slipper man riskera att stänga inne fukt, akustiken går ju alltid påverka med innertak, mattor och absorbenter, att bara ha gips är ju ingen jättehöjdare direkt heller.
Har faktiskt funderat på de där med draperier,men dels känns de så "B" ,sen hålla på med absorbenter när man har 0 % kunskap i ämnet känns inte så lockande heller: väggarna er ut som "hej kom och hjälp mig" hade först tänkt att bara byta tapet, så jag började dra ner den gamla,Big misstake.ni som gjort de samma vet vad jag pratar om,de som är löst kommer på en gång med de som sitter ,sitter verkligen stenhårt,tänkte att då får de sitta så sätter jag glasfiberväv över,va bara de att limemt tog inte där de satt gammal tapet kvar Men va kostar sån där färg då? går de måla över de ntapeten som sitter kvar? Men får se hur jag gör,just nu har jag tappat lite sugen när de verkar krävas så mycket arbete!
Redigerat av erik_83, 14 January 2008 - 20:17.
Postad 15 January 2008 - 09:41
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Att du skulle va mindre kvalicifierad än gubben på beijer va ett skämt,va verkligen inget illa menat 
Jag tog inte illa vid mig. Eftersom jag inte vet något om killen så KAN det vara så att han faktiskt´ÄR duktigare. No big deal för mig.  jag vet inte om de är fukt men antar de eftersom de är källare!? , de kan man väl iofs mäta men sånt är väl inte billigt?
Det beror på hur man mäter. Att köpa en enkel mätare för att få en uppfattning kostar inte många hundralappar. Problemet är att fuktigheten ändras med årstid och väderlek. Det gör dessutom att det kan variera från år till år. Själv tycker jag det ofta är enklare att kolla de aktuella markförhållandena samt konstruktionen (inkl utvändigt dränsystem samt marklutningar osv). Ger inte heller det ett entydigt svar, men en uppfattning. Det kan man få hjälp med av tex Ocab, Antisimex m.fl. Problemet är att få tag i en besiktningsman som för det första är duktig/rutierad och för det andra vågar ha en åsikt. Jag har fler gånger hjälpt bekanta som ska sköta hus och bara genom att titta på bilder få med i stort sett allt som deras besiktningsman sedan tagit upp. Då är det något fel. De måste våga ta ställning och inte bara ta betalt och skriva "källare är en riskkonstruktion" ed. Skulle gissa att hjälpen skulle kosta mellan 3 och 5'. Fråganb är som sagt vad man år ut av summan. förstår inte riktigt vad du menar? vet ju att pannan/brännaren behöver och får luft,men hur menar du att jag praktiskt ska kunna utnyttja de?
Brännaren måste ha ett "luftintag". Går det at ansluta en kanal där så kan den kanalen dras till ett annat håll i huset (eller trädgården  ). Luften som då sugs in i brännaren tas då från det ställe kanalen är dragen från. Låter man kanalen starta bakom en vägg så kommer luften att sugas därifrån. ptja är de de som krävs så får man väl bara gilla läget,även om de va äckligt dyrt,320kr /skivan med måtten 12,5x900x2400 mm gör ju att de drar iväg ,men måste man ha sånt även på innervägg eller är de bara på yttervägg?
Ja, det går ju fort pengar ... Å andra sidan så är dte inte så kul att få riva det man byggt heller. Då tycker man ofta att det hade varit bättre att ha lagt ut de 6-8' extra redan i början.... även om det onekligen är mycket pengar. Å andra sidan - det finns många som har vanlig gips i källaren och som inte har problem ... och en hel del som nog ska vara glada att de inte vet hur det ser ut bakom. Ang inner och yttervägg så är det onekligen viktigare på yttervägg, men jag skulle själv ha det även på innerväggarna om jag inte har koll på konstruktionen i övrigt. Googla lite på gips och svartmögel så ser du nog snabbt hur vanligt det är med problem. Det finns en anledning till att de stora byggarna slutat med kartonggips även ovan jord i tex ytterväggar och våtrumsväggar.
Postad 15 January 2008 - 10:40
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Det beror på hur man mäter. Att köpa en enkel mätare för att få en uppfattning kostar inte många hundralappar. Problemet är att fuktigheten ändras med årstid och väderlek. Det gör dessutom att det kan variera från år till år. Själv tycker jag det ofta är enklare att kolla de aktuella markförhållandena samt konstruktionen (inkl utvändigt dränsystem samt marklutningar osv).:
Trodde inte så billiga mätare va tillförlitliga!? borde inte fuktigheten va som högst nu när de har varit massa snö som smält? svårt att veta hur dräneringen är eftersom "vi" inte har kollat upp hur de ser ut! Skulle gissa att hjälpen skulle kosta mellan 3 och 5'. Frågan är som sagt vad man får ut av summan.
känns ju som att de är bättre att lägga dom pengarna på de dyra gipset!? Men vad ska man ha som isolering/akustikförbättring? finns de särskild isolering för våtrum? isoleringen i sig känns ju onödig då vi har klarat oss utan de innan, men nånting måste man väl ha för ljudets skull?!
Postad 15 January 2008 - 13:12
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Trodde inte så billiga mätare va tillförlitliga!? borde inte fuktigheten va som högst nu när de har varit massa snö som smält? svårt att veta hur dräneringen är eftersom "vi" inte har kollat upp hur de ser ut!
att mäta fukt är en hel vetenskap som kräver certifiering om den ska bli rätt. Svårigheten är kanske främst just att RF är avhängt av temperaturen. Däremot kan man med de billigaste mätarna få en hint om vad man har för fuktkvot. Det kan sedan ge en fingervisning om mna har problem eller inte. Har man otur ligger man "på gränsen" och måste ändå ta hjälp. Dräneringen är kanske det viktigaste instrumentet Ni har för att få tort i källaren. Finns ingen inspektionsbrunn och spolbrunnar? känns ju som att de är bättre att lägga dom pengarna på de dyra gipset!?
Det är upp till var och än att göra prioriteringarna.  Men vad ska man ha som isolering/akustikförbättring? finns de särskild isolering för våtrum? isoleringen i sig känns ju onödig då vi har klarat oss utan de innan, men nånting måste man väl ha för ljudets skull?!
Isolering så är det som sagt lämpligt med mineralull. Akustikförbättrare är jag som sagt inte så bra på. Isoleringen är visserligen kanske onödig komfortmässigt, men fyller sin funktion för att minska trumljud och jag gissar att det även hjälper mot tex stående vågor mm.
Postad 15 January 2008 - 14:18
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Finns ingen inspektionsbrunn och spolbrunnar?
De vet jag inte,ska fråga farsan sen när han kommer däremot så finns de ju ingen brunn i detta rummet så vad har de för betydelse? Isolering så är det som sagt lämpligt med mineralull. Akustikförbättrare är jag som sagt inte så bra på. Isoleringen är visserligen kanske onödig komfortmässigt, men fyller sin funktion för att minska trumljud och jag gissar att det även hjälper mot tex stående vågor mm.
Så mineralull är inte känsligt för fukt? kan heller inget om akustik men tror att de ska va så kompakt som möjligt!? så du som är inom branschen kanske har förslag på nåt byggmaterial som är kompakt och fukttåligt?
Postad 15 January 2008 - 19:32
Söjje
-
Söjje
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej!
Mycket intressant läsning här, jag håller också på att bygga ett biorum i källaren,och har i princip exakt samma problem (kul att man inte är själv  )
Jag har uppreglat golv med mekanisk från luft (som enligt anticimex fungerar bra) tänkte också regla innerväggar med luftspalt som jag "koppar" till den mekaniska frånluften med hål för tilluft i överkanten på väggarna.
Eldar också med pellets men tar luften utifrån.
det här med fukt är en hel vetenskap och men kan ju gå i däck för mindre, men man får inte ge upp sina drömmar på vägen utan se till att bli klokare allteftersom man går!
Följer med spänning vidare råd från kloka människor i denna tråd.
Postad 15 January 2008 - 19:51
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hej! Mycket intressant läsning här, jag håller också på att bygga ett biorum i källaren,och har i princip exakt samma problem (kul att man inte är själv ) Jag har uppreglat golv med mekanisk från luft (som enligt anticimex fungerar bra) tänkte också regla innerväggar med luftspalt som jag "koppar" till den mekaniska frånluften med hål för tilluft i överkanten på väggarna. Eldar också med pellets men tar luften utifrån. det här med fukt är en hel vetenskap och men kan ju gå i däck för mindre, men man får inte ge upp sina drömmar på vägen utan se till att bli klokare allteftersom man går!
Följer med spänning vidare råd från kloka människor i denna tråd.
mekanisk frånluft? menar du fläkt då eller? kör du med nivells system? oavsett så ska de ju inte va några problem för dig eftesom du kör med mekaniskfrånluft,då cirkulerar de ju hela tiden. de är ju de jag inte har ,därav problemet! Men lycka till med ditt bygge,jag förväntar mig bilder?!
Postad 15 January 2008 - 22:27
Unregistered09d54d60
-
Unregistered09d54d60
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag har bott i mitt hus med källare (från 1969) i ett år nu. Första projeket var att göra om hobbyrummet till bio :-). Huset är aldrig omdränerat men jag tänkte fixa det i sommar. Inte så mycket pga av fukt utan mest för att jag vill ha på isolering utanför källarväggarna vilket ökar chanserna för en lyckad vägginstallation enligt trådskaparens önskemål.
I mitt hus är t o m det uppreglade trägolvet/väggarna i gillestugan kvar och de är faktiskt inte angripna än. De ska dock bort ändå i preventivt syfte.
I väntan på dränering har jag målat väggarna med silkatfärg, satt upp lite draperier samt lagt en diffusionsöppen heltäckningsmatta på golvet. Det ger både en biokänsla och är mycket skönt/praktiskt ur ljudsynpunkt.
När det gäller fuktighet så är den som lägst nu på vintern (trots snö och slask). Det beror på att man har värmen på och luften kan som bekant bli ganska torr. I min tvättstuga (i källaren) är det just nu 42%. I juli-augusti är det som värst och det kan då bli betydligt högre. P g a av värmetillskottet inifrån så hjälper det till att hälla källarväggarna torra(are). Har du desutom en bra isolering utifrån så är det ännu bättre.
Postad 15 January 2008 - 23:25
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
De vet jag inte,ska fråga farsan sen när han kommer däremot så finns de ju ingen brunn i detta rummet så vad har de för betydelse?
Tänkte närmast för dräneringen. Så mineralull är inte känsligt för fukt?
I princip inte så länge du håller dig till ren stenull eller ren glasull. Det är inte fuktkänsligt ur den synvinkeln att det inte innehåller något organsikt material och därmed inte kan mögla. Dock så kan det binda och leda fukt till andra kosntruktioner vilket kan skapa problem. Dessutom är isolerförmågan inte så god när den blir blöt. En del glasull avger dessutom emissioner då den fuktas har jag läst. (Var någon rapport om någon billighetsprodukt.) så du som är inom branschen kanske har förslag på nåt byggmaterial som är kompakt och fukttåligt?
Beror på vad man ska använda det till. Sten stämmer ju in på kompakt och fukttåligt.
Postad 15 January 2008 - 23:30
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
drglas - du har ganska precis den lösning som jag brukar förorda då jag fegar.
1. Riktigt bra dränering.
2. Isolera utvändigt då du ändå dränerar.
3. Inga organiska material och val av material som kan andas.
4. Ev val av material som kan diskuteras ( i detta fall matta och draperier) ligger löst så man har full koll och lätt kan byta OM det skulle vara något.
Inte mycket som kan gå fel.
Postad 15 January 2008 - 23:48
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
drglas: Vart får man tag på sån matta och vad kostar de? samma sak med draperier,köpte du färdiga eller gjorde du egna? isf vart köpte du materialet?
Postad 17 January 2008 - 20:05
Söjje
-
Söjje
-
Rookie
-
5 inlägg
Mitt golv är av typen Nivell system, vi har bott i kåken i ett par år nu och när vi köpte huset så hadde dom tidigare ägarna satt in mekanisk från luft (fläkt) under golvet och ifrån några rum i källaren, antagligen för att hålla fukten nere och för att dra ut ev radon. och det verkar funka för radonhalten är knappt mätbar, hur det var innan vet jag inte.
Skälvklart så blir det bilder när jag kommit en bit på väg, just nu håller jag på att riva tapet, snacka om terapi arbete!!!
Postad 17 January 2008 - 20:18
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Mitt golv är av typen Nivell system, vi har bott i kåken i ett par år nu och när vi köpte huset så hadde dom tidigare ägarna satt in mekanisk från luft (fläkt) under golvet och ifrån några rum i källaren, antagligen för att hålla fukten nere och för att dra ut ev radon. och det verkar funka för radonhalten är knappt mätbar, hur det var innan vet jag inte.
Skälvklart så blir det bilder när jag kommit en bit på väg, just nu håller jag på att riva tapet, snacka om terapi arbete!!! 
Ser dina väggar ut som mina så skulle jag råda dig till att låta tapeterna sitta kvar. va inte så mycket terapiarbete. däremot krävdes de mycket terapi efter arbetet
Postad 17 January 2008 - 22:55
samsara
-
samsara
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Håller på att riva min bio eftersom jag behöver större utrymme för ett varulager. I den biografen var väggarna tillverkade av 20 cm betong. Jag monterade upp plåtreglar och isolerade med glasull. ”På utsidan har jag Platonmatta och 20 cm markskivor”. Min erfarenhet är att plåtreglar och gippsskivor ger en vägg som kommer att vibrera ganska kraftigt och ge upphov till sämre ljud.
Jag skall bygga en ny bio i ett mindre rum med måtten 6,4 x 3,4 meter. Jag skall ha betongväggar och på sidorna skall jag ha 8 pelare uppbyggda av 15 cm breda plank. Med en handöverfräs skall jag fräsa ut dekorationer. Pelarna kommer att fästas mot betongväggen med metallvinklar. Mellan pelarna skall jag ha paneler tillverkade av mjuk spånplatta ”asfaltboard” som är täckta med 5 cm glasull och 10 cm längst ner ”60 cm” Panelerna sitter fast med kardborreband så att jag kan kolla att jag inte får fuktskador. Panelerna har ett överdrag av siden tyg i 100 % syntet. PÅ taket "sidorna" har jag experimenterat med att montera upp bas absorbenter.
Jag har testkört konstruktionen och ljudet låter mycket renare och fastare än det gör i min gamla lokal som är på 8 x 4,5 meter med relativt kala väggar. På golvet skall jag ha en tjock matta utan gummibaksida direkt mot betongen
I övriga källarrum har jag plåtreglar och omväxlande glasull och 5 cm frigolit med 2 ca luftspalt bakom väggen och spalter vid golv och tak. Jag har inga problem med fukt och temperaturskillnaden längst ner och längst upp gör att det blir ett bra drag bakom panelen. Problemet med frigolit är att väggen låter som en trumma när jag knackar på väggen eftersom frigoliten verkar leda ljudet.
Postad 18 January 2008 - 13:27
Unregistered09d54d60
-
Unregistered09d54d60
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Sådan matta finns nog överallt där de säljer heltäckningsmattor. Den ser ut som en vanlig matta på ovansidan men som en nålfiltsmatta på undersidan, d v s den har ej gummi eller något annat som kan stänga inne fukten.
Själv köpte jag min på Bauhaus. De hade väl inte alltför många kulörer att välja mellan men jag tog en mörkblå till bion och en ljusgrå till ett rum jag använder som kontor. Jag lade dem löst ovanpå och fäste bara med lite matttejp i hörnen. Funkar perfekt och ligger kvar trots att barnen med kompisar har spenderat mycket tid i bion.
Jag lyfte precis på mattan för att kika hur det ser ut efter ett år och det var snustorrt och ingen märklig lukt.
Jag har även ett podie som jag klätt in i samma matta och står, liksom biofåtöljerna, löst så att man kan flytta runt allt och köra Singstar med scen :-).
Draperierna har frugan fixat. Hon har monterat hyvlade bärder på konsoler längst upp mot taket och sedan sytt in en tunn list i varje draperi. Då kan man enkelt lägga upp och ta bort dem. De är i mörkblå plysch.
Postad 20 January 2008 - 10:18
Söjje
-
Söjje
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag besökte en byggvaruhandel i går för att snoka lite på vad dom har för gips med glasfiber istället för papper.
och det slutade med att jag nu strukigt min första plan hur jag vill regla ut källarväggarna.
PLATON multi system heter min lösning, det finns platon matta för inomhusbruk och det leder efektivt bort fukt och som är 100% obiologiskt.
Jag tänkte först att jag reglar ut väggarna med spånskiva och gips för att sedan efter ha läst här på forumet att det kan bli fukt problem, tänkte jag att jag får köpa dessa dyra gipsskivor med obiologiskt ytskigt för att elliminera mögel risken.
Det gjorde att min budget fick sig en rejäl skrämsel hicka, dom skivorna är ju ruggit dyra
Men så pratade jag med en på byggvaruhuset som menade att det bästa är att sätta platon multi på väggen o sedan regla upp som vanligt med trä reglar o vanlig gips. Och om man vill ha isolering så kan man lägga det också, även om det inte rekomenderas att isolera i källare för ev kondens problem, men han trodde inte att det skulle vara några problem om man var noga med att ventilera i över o underkant på väggen!
Så till det positiva, hadde jag köpt dom dyra skivorna hadde jag blivigt 6000 kr fattigare och med platon blir jag bara knappt 1500 kr fattigare
Platon Multi kostar ca 80:- per kvadrat och är gjort för att man ska kunna beklä källarväggar utan risk för fukt problem.
Så kolla detta och bilda er en egen uppfattning, för jag har hittat hem.
Nu måste jag fortsätta att riva tapet, för jag måste enligt instruktionen på platon så måste betongväggen vara helt fri från ALLT biologiskt material
Postad 20 January 2008 - 22:57
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Jag besökte en byggvaruhandel i går för att snoka lite på vad dom har för gips med glasfiber istället för papper. och det slutade med att jag nu strukigt min första plan hur jag vill regla ut källarväggarna. PLATON multi system heter min lösning, det finns platon matta för inomhusbruk och det leder efektivt bort fukt och som är 100% obiologiskt.
Jag tänkte först att jag reglar ut väggarna med spånskiva och gips för att sedan efter ha läst här på forumet att det kan bli fukt problem, tänkte jag att jag får köpa dessa dyra gipsskivor med obiologiskt ytskigt för att elliminera mögel risken. Det gjorde att min budget fick sig en rejäl skrämsel hicka, dom skivorna är ju ruggit dyra Men så pratade jag med en på byggvaruhuset som menade att det bästa är att sätta platon multi på väggen o sedan regla upp som vanligt med trä reglar o vanlig gips. Och om man vill ha isolering så kan man lägga det också, även om det inte rekomenderas att isolera i källare för ev kondens problem, men han trodde inte att det skulle vara några problem om man var noga med att ventilera i över o underkant på väggen! Så till det positiva, hadde jag köpt dom dyra skivorna hadde jag blivigt 6000 kr fattigare och med platon blir jag bara knappt 1500 kr fattigare
Platon Multi kostar ca 80:- per kvadrat och är gjort för att man ska kunna beklä källarväggar utan risk för fukt problem.
Så kolla detta och bilda er en egen uppfattning, för jag har hittat hem. Nu måste jag fortsätta att riva tapet, för jag måste enligt instruktionen på platon så måste betongväggen vara helt fri från ALLT biologiskt material 
De där med Platon låter ju ruskigt intressant, hade samma problem som du med att budgeten sprack flera gånger om Detta ska kollas upp Fast de där med att väggen måste va fri från ALLT biologist material låter ju inte roligt ,då jag har galet mycket tapet kvar som sitter som ********! hifisnubben: vad tror du om detta med Platon?
Redigerat av erik_83, 20 January 2008 - 23:00.
Postad 21 January 2008 - 11:54
Unregistered09d54d60
-
Unregistered09d54d60
-
Amatör
-
-
66 inlägg
He he, jag får väl vara skeptikern i sammanhanget  . Jag vet att många tycker att Platonlösningen fungerar utmärkt och många rekommenderar den när man t ex vill lägga ett laminatgolv i källaren.
Det man gör är att stänga in fukten på insidan av väggarna eller golvet där isoleringen egentligen ska sitta utanför.
Det man uppnår är att fukten inte kommer i direktkontakt med de organiska materialen och det är därmed väldigt viktigt att man tar bort allt sådant innanför Platonmattan då man annars får ett fint "drivhus" för mögel. I äldre hus har man inte så mycket val när det gäller golvet men väggarna ska man , som sagt, helst fixa från utsidan.
Jag har ett utmärkt exempel från mitt eget hus där det fanns plastmattor på golvet i två förrådsutrymmen i källaren när vi flyttade in. Det fanns en omisskännlig lukt i dessa rum trots att det inte fanns några högre fuktnivåer. Under årens lopp så letar sig alltid biologiskt material in under plasten och då fukten inte har någonstans att ta vägen så blir det angrepp. Mattorna var bara löst pålagda (som tur var) och jag tog bort dem och gjorde rent. Lukten försvann efter ett par dagar och nu ska det bli klinkergolv där istället.
Det här kanske inte inträffar de närmaste tio åren men det skulle ju vara trist om man fick mögellukt där man har gjort en fin väggkonstruktion...
Postad 22 January 2008 - 18:55
Söjje
-
Söjje
-
Rookie
-
5 inlägg
Erik_83 Vatten eller vatten ånga får bort tapeter, inte kul men alternativet är att slipa.(Var noga med att det torkar innan du reglar väggarna)
Vad Platon gäller är det NOGA att det finns luft springor vid golvet och taket så att luft kan ventileras.
Det klart att det säkraste är att klinka golvet och ha betong väggarna som dom är, men om man som jag och andra inte vill ha betong väggar utan regla ut väggarna så får man nog ta och väga fördelar med nackdelar och vara så noggran som man bara kan vara.
Och när man väl bestämt sig för att just regla ut väggarna så verkar det för mig vara Platon systemet som har minst nackdelar
Postad 23 January 2008 - 14:44
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Fast de där med att väggen måste va fri från ALLT biologist material låter ju inte roligt ,då jag har galet mycket tapet kvar som sitter som ********!
det gäller ju iofs vilken lösning du än väljer. Ånga är som sagt en förenklande faktor, men det är ändå ett jäkla slavgöra oftast. PLATON multi system heter min lösning, det finns platon matta för inomhusbruk och det leder efektivt bort fukt och som är 100% obiologiskt.
Leder den bort fukten eller avskärmar den? Och om man vill ha isolering så kan man lägga det också, även om det inte rekomenderas att isolera i källare för ev kondens problem, men han trodde inte att det skulle vara några problem om man var noga med att ventilera i över o underkant på väggen!
Att tro är en väldigt stor brasklapp.  hifisnubben: vad tror du om detta med Platon?
Allt har sina för och nackdelar. I princip så fungerar ju platonen på så sätt att man lägger en distans till väggen och att man har ett tätt skikt mellan en "innervägg" och stenväggen. Alltså lite som att bygga en plastpåse enligt min mening. Personligen tycker jag inte skillnaden är särskilt stor om man reglar upp 1-2 cm från yttervähh och sätter en plast på utsidan. Lite samma tankesätt. Risken med gips på en invändig isolering kvarstår till viss del (även om den begränsas rejält) och du får en konstruktion som inte kan andas, vilket jag personligen inte är så förtjust i. Jag har lagt en del platon i källargolv med måttliga fuktproblem och det har funkat ok. Däremot skulle jag personligen inte sätta det i en vägg ... Jag tycker man ska fråga sig varför man sätter platon och om man vill på med täta källarväggar ....
Postad 24 January 2008 - 09:55
maxtor
-
maxtor
-
Amatör
-
-
97 inlägg
ÄR själv mitt i en renovering av gillestuga.
Har dränerat om med platon och isolering utvändigt i sommras.
Mitt dilemma är nu om jag ska ha nivell-golv eller blå platonmatta i golvet till gillestugan.
Väggarna kommer jag att putsa/slamma. Var först inne på en konstruktion med luftspalt, plåtreglar och gips utan papper.. men det är ju så mycket enklare och säkrare att bara putsa väggarna. Får hänga upp några draperier eller liknande sedan.
Ni som har Nivell-golv, låter det mycket från fläkten?
Räcker det med att den bygger in den i en låda?
Postad 24 January 2008 - 11:41
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
ÄR själv mitt i en renovering av gillestuga. Har dränerat om med platon och isolering utvändigt i sommras. Mitt dilemma är nu om jag ska ha nivell-golv eller blå platonmatta i golvet till gillestugan. Väggarna kommer jag att putsa/slamma. Var först inne på en konstruktion med luftspalt, plåtreglar och gips utan papper.. men det är ju så mycket enklare och säkrare att bara putsa väggarna. Får hänga upp några draperier eller liknande sedan.
Ni som har Nivell-golv, låter det mycket från fläkten? Räcker det med att den bygger in den i en låda?
Min syster har nivellsystemet i hela huset,och fläkten sitter i deras sovrum, dom byggde in den med vanlig isolering och gips, och de hörs absolut ingenting! men en sak du kan tänka på är vart du sätter utblåset,för de kan lukta lite precis utanför,så att sätta den där man har tänkt ha en uteplats/altan eller liknande är ingen jättebra idé
Postad 24 January 2008 - 17:28
Söjje
-
Söjje
-
Rookie
-
5 inlägg
Vad Platon gäller är det NOGA att det finns luft springor vid golvet och taket så att luft kan ventileras i utrymmet mellan betongväggen o själva platon mattan, enligt ISOLA som tillverkar Platon.
Är väggen tät när det finns luftspringor vid golv o tak?
Om man ska tro vad som står i produktbladet om System Platon så leds den fuktiga luften bort iomed luftspringorna, men jag ska kanske tolka det som om att det Isola företaget sysslar med är falsk marknadsföring av en produkt som inte fungerar!?!
Och hur kan fukten tränga igenom plasten in till gipsen som inte har någon kontakt med luften från mellan rummet av betong väggen o platon mattan?
Visst är jag en glad amatör i samanhanget och suger i mig allt som folk säger med tips o ideer, det klart att man ska ifrågasätta allt!
Annars blir man ju inte klokare
Postad 25 January 2008 - 13:19
Unregistered09d54d60
-
Unregistered09d54d60
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag har naturligtvis själv funderat på att bygga väggar (efter dräneringen). Dels för att det blir mysigare och lättare att kontrollera akustiken men också för att kunna bygga in kablar, belysning, högtalare etc. Fast nu har både jag och frugan vant oss vid den lite "postapokalyptiska" industrikänslan vi har fått in och hela familjen tycker att det är riktigt trevligt :-). Väggarna får vänta ett tag...
hifisnubben: Hur kan det vara en större risk att göra en golvkonstruktion än en vägg dito? Fukten på väggarna kommer man ju åt ganska bra genom att dränera om och isolera utifrån. Visst kommer det upp en del underifrån i väggarna men golvet har ju alltid det problemet (om man inte bilar upp hela golvet och isolerar eller lyfter på hela huset). En besiktningman sa att man t o m kan låta träreglarna vara kvar på gillestugans väggar om de inte är angripna och man gär en omdränering/isolering med moderna material.
Postad 26 January 2008 - 10:16
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Och hur kan fukten tränga igenom plasten in till gipsen som inte har någon kontakt med luften från mellan rummet av betong väggen o platon mattan? 
Fukt behöver inte komma utifrån.  (Även om jag varit med om exempel där det trängt förbi platonmatta, men det var pga katastrofal dränering. Observera att jag även skrivit att riskerna minskar betydligt.  ) hifisnubben: Hur kan det vara en större risk att göra en golvkonstruktion än en vägg dito? Fukten på väggarna kommer man ju åt ganska bra genom att dränera om och isolera utifrån. Visst kommer det upp en del underifrån i väggarna men golvet har ju alltid det problemet (om man inte bilar upp hela golvet och isolerar eller lyfter på hela huset). En besiktningman sa att man t o m kan låta träreglarna vara kvar på gillestugans väggar om de inte är angripna och man gär en omdränering/isolering med moderna material.
Nu blir jag osäker.  Vad är det nu jag skrivit i all hast som säger att en golvkonstruktion är större risk? Rörande träväggar i gillestugsväggar så kan jag hålla med om att det i flera fall är fullt möjligt. Som jag sagt tidigare är varje byggnad unik. Jag har sett flera exempel på att man till och med gjutit in träreglar i golvet där det fungerat utmärkt. Det är dock en vansinnig riskkonstruktion, men har man rätt förutsättningar så funkar det. Frågan är bara hur bra koll man har på sina egna förutsättningar och hur stora risker man är villig att ta utifrån det. Det är ju faktiskt så att även om man tar stora risker är det inte säkert att det går dåligt.
Postad 26 January 2008 - 10:22
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Fukt behöver inte komma utifrån.  (Även om jag varit med om exempel där det trängt förbi platonmatta, men det var pga katastrofal dränering. Observera att jag även skrivit att riskerna minskar betydligt.  ) hifisnubben: Hur kan det vara en större risk att göra en golvkonstruktion än en vägg dito? Fukten på väggarna kommer man ju åt ganska bra genom att dränera om och isolera utifrån. Visst kommer det upp en del underifrån i väggarna men golvet har ju alltid det problemet (om man inte bilar upp hela golvet och isolerar eller lyfter på hela huset). En besiktningman sa att man t o m kan låta träreglarna vara kvar på gillestugans väggar om de inte är angripna och man gär en omdränering/isolering med moderna material.
Nu blir jag osäker.  Vad är det nu jag skrivit i all hast som säger att det är större risk? Rörande träväggar i gillestugsväggar så kan jag hålla med om att det i flera fall är fullt möjligt. Som jag sagt tidigare är varje byggnad unik. Jag har sett flera exempel på att man till och med gjutit in träreglar i golvet där det fungerat utmärkt. Det är dock en vansinnig riskkonstruktion, men har man rätt förutsättningar så funkar det. Frågan är bara hur bra koll man har på sina egna förutsättningar och hur stora risker man är villig att ta utifrån det. Det är ju faktiskt så att även om man tar stora risker är det inte säkert att det går dåligt.  Och hur kan fukten tränga igenom plasten in till gipsen som inte har någon kontakt med luften från mellan rummet av betong väggen o platon mattan? 
Nu blir jag osäker.  Vad är det nu jag skrivit i all hast som säger att en golvkonstruktion är större risk? Rörande träväggar i gillestugsväggar så kan jag hålla med om att det i flera fall är fullt möjligt. Som jag sagt tidigare är varje byggnad unik. Jag har sett flera exempel på att man till och med gjutit in träreglar i golvet där det fungerat utmärkt. Det är dock en vansinnig riskkonstruktion, men har man rätt förutsättningar så funkar det. Frågan är bara hur bra koll man har på sina egna förutsättningar och hur stora risker man är villig att ta utifrån det. Det är ju faktiskt så att även om man tar stora risker är det inte säkert att det går dåligt.
Redigerat av Unregistered37573cc1, 26 January 2008 - 10:25.
Postad 28 January 2008 - 10:02
Unregistered09d54d60
-
Unregistered09d54d60
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Äh, det var jag som svamlade till frågan  . Det ska naturligtvis vara tvärtom. Du skrev att du inte skulle sätta Platon i en vägg och jag undrar då varför det skulle vara en större risk med en vägg än ett golv?
Postad 28 January 2008 - 10:34
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Kort svar: Jag vill inte säga större risk rakt av. Möjligen otydligt uttryckt av mig. Det jag tycker är olyckligt då man lägger i vägg OCH golv är att man i princip får ett slutet rum. I princip så plastar man ju in hela rummet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|