Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga (nästan) ljudlös HTPC

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 January 2008 - 13:39

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Någon som vet var man kan köpa perforerade plåtar som privatperson? Hittar bara massa underleverantörer på nätet...alternativt grovmaskigt högtalargaller i större plåtar.

Hade tänkt använda detta som hölje till chassit, vilket innebär att luften obehindrat kan cirkulera i datorn. Detta innebär i praktiken att man inte behöver så många fläktar. Med en bra passiv kylare till CPU så är det bara nätdelen som har fläktar. Sen finns det ju även passivt kylda nätdelar, men de kostar multum i förhållande till prestanda.

Lite överkurs kan ju även vara att plocka ur innehållet i en befintlig nätdel och bygga en egenanpassad låda som man bygger på med extra kylflänsar...men som sagt, lite överkurs :)

Tror ni detta är praktiskt möjligt?

Redigerat av Sardaukar, 11 January 2008 - 13:39.

Postad 11 January 2008 - 16:13

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0

Någon som vet var man kan köpa perforerade plåtar som privatperson? Hittar bara massa underleverantörer på nätet...alternativt grovmaskigt högtalargaller i större plåtar.

Hade tänkt använda detta som hölje till chassit, vilket innebär att luften obehindrat kan cirkulera i datorn. Detta innebär i praktiken att man inte behöver så många fläktar. Med en bra passiv kylare till CPU så är det bara nätdelen som har fläktar. Sen finns det ju även passivt kylda nätdelar, men de kostar multum i förhållande till prestanda.

Lite överkurs kan ju även vara att plocka ur innehållet i en befintlig nätdel och bygga en egenanpassad låda som man bygger på med extra kylflänsar...men som sagt, lite överkurs :)

Har du rätt kundskap? tänk på att du inte får installera vad som hälst i elnätet. Att reparera är en annan sak men att "modda" ett nätdel skulla jag bestämnt avråda dig. Bättre att köpa ett någoluna tyst netdel. Jag har köpte en
"LC-Power Super Silent PowerSupply (PSU) 550W - 120mm-fläkt" på Webhallen 475:- för 20+4=24pins kontktanslutning
Grafikkort 6800 med fläkt och procesor AMD 2x prosesor med fläkt tystare än en TViX. Det som kan låta är hårdiskarna och DVD väsnas mäst men om man gör en iso fil så blir det tyst. Jag uppfattar att min projektor låter mer än min dator.

Postad 11 January 2008 - 16:17

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Du kommer få problem med dammet om den ska vara öppen tror jag. Ett tips kan vara att ställa samma fråga här, där finns det många kunniga personer!

Postad 11 January 2008 - 16:31

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Har du rätt kundskap? tänk på att du inte får installera vad som hälst i elnätet. Att reparera är en annan sak men att "modda" ett nätdel skulla jag bestämnt avråda dig. Bättre att köpa ett någoluna tyst netdel. Jag har köpte en
"LC-Power Super Silent PowerSupply (PSU) 550W - 120mm-fläkt" på Webhallen 475:- för 20+4=24pins kontktanslutning
Grafikkort 6800 med fläkt och procesor AMD 2x prosesor med fläkt tystare än en TViX. Det som kan låta är hårdiskarna och DVD väsnas mäst men om man gör en iso fil så blir det tyst. Jag uppfattar att min projektor låter mer än min dator.

Jovisst, men jag har en mATX-låda, så det finns inte så många nätdelar att välja mellan.

Postad 11 January 2008 - 18:42

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Perforerad plåt har jag sett på bl.a Bauhaus.
Finns nog på de flesta välsorterade byggvaruhus.

Frågan jag ställer mig är dock om det är optimalt med perforerad plåt.
Osäker på om konvektionen räcker för att hålla datorn tillräckligt sval.
Något säger mig att datorn ska bli ganska varm innan det händer något.

Fast å andra sidan vet jag inte, så testa :)

Postad 12 January 2008 - 09:23

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Det kan nog hjälpa, men jag tror inte att det räcker till.. Men som sagt, det är ju bara att testa. Lågvarviga 120mm-fläktar gör större nytta än man kan tro ;) Själv har jag löst det på ett annat sätt, jag tog helt enkelt en långsam dator. Har en celeron på nånstans runt 2GHz och har en tyst processorfläkt. Trots att datorn är instängd i ett skåp som inte är mycket större än själva datorlådan med bara ett hål ut för sladdarna så håller det sig helt okej i temperatur där inne.

Postad 13 January 2008 - 22:25

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Det kan nog hjälpa, men jag tror inte att det räcker till.. Men som sagt, det är ju bara att testa. Lågvarviga 120mm-fläktar gör större nytta än man kan tro :) Själv har jag löst det på ett annat sätt, jag tog helt enkelt en långsam dator. Har en celeron på nånstans runt 2GHz och har en tyst processorfläkt. Trots att datorn är instängd i ett skåp som inte är mycket större än själva datorlådan med bara ett hål ut för sladdarna så håller det sig helt okej i temperatur där inne.

Hehe jo, fast nu räcker det inte med en celeron för mig :lol:

Postad 14 January 2008 - 07:41

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Hm, är det typ på nivån att din projektor låter mer, men inte mycker mer än din dator?
Jag kör just nu med ett Antec NSK2480-chassi och den kylning som följde med chassi (fast bara ena chassifläkten, tog bort den andra) och CPU (AMD BE-2350). Datorn låter definitivt mycket mindre än min projektor, när den senare slås på kan jag inte höra datorn öht längre (utom vid användning av DVD-spelaren). Jag har en Panasonic PT-AX100 och den är ju inte så hemskt högljudd för att vara projektor.

Dock tänkte jag senare byta till passiv CPU-kylare (Scythe Ninja Mini) och Noctua-fläkt till chassit.

Postad 14 January 2008 - 08:02

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Jag har ingen projektor alls. Har tröttnat på det. Kör med LCD-TV istället och den låter ingenting :)

Största anledningen till att jag vill ha en tyst HTPC är att den ska stå på dygnet runt, och vill inte att den ska stå och susa i vardagsrummet när man inte ser på TV eller film heller.

Postad 14 January 2008 - 10:41

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Jag har ingen projektor alls. Har tröttnat på det. Kör med LCD-TV istället och den låter ingenting :D

Största anledningen till att jag vill ha en tyst HTPC är att den ska stå på dygnet runt, och vill inte att den ska stå och susa i vardagsrummet när man inte ser på TV eller film heller.

Jag har projektor och har också tröttnat på det... :)
Min HTPC står på dygnet runt och stör väldigt lite, men jag vill ändå få den tystare. Det går höra den när man är i samma rum om allt annat är tyst och jag tror att byte av en chassifläkt + till passiv cpu-kylare kan göra mig helt nöjd. Dock låter den så lite redan nu jämfört med allt annat jag haft att det inte direkt är högprioriterat att uppgradera kylningen.
Saker jag har/har haft som låter mer än min billiga HTPC:
Alla stationära PC's jag någonsin haft :lol:
Våran laptop (låter nästan lika lite som HTPC'n)
Xbox
PS2

Tänk på att ha saker som inte drar onödigt mycket ström och ett effektivt nätagg. Då kan du ha passiv kylning på allt utom typ... nätagget och chassit. Jag är inte alls säker på att "hålplåt" är bättre än ett smart utformat chassi, eftersom hålen också innebär att det är svårt att styra luftflödet genom lådan som fläktarna skapar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.