Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

rx-v1700 eller sr5002?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 January 2008 - 17:01

Learsson
  • Learsson
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har efter mycket letande efter ny reciever fastnat för yamaha's RX-V1700 eller Marantz's SR5002
Ett av de krav jag har är att jag vill kunna köra in olika video källor (komponent, s-video och hdmi) men bara köra en hdmi ut till tv'n.
Båda dessa ska väl klara det?
Vilken av dessa är att rekomendera?

Tacksam för hjälp :]

//Larsson

Postad 11 January 2008 - 19:36

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
5002 tar bara bilden upp till component iaf, så den faller bort

Postad 11 January 2008 - 20:34

Learsson
  • Learsson
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Då var det ju inte så svårt val :]
Det finns ingen annan reciever som ni kan tipsa om?

Postad 12 January 2008 - 00:42

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
diverse onkyo och pioneer uppfyller dom krav du ställt. dock tror jag yamahan är en svår nöt att knäcka när det gäller helheten. Dock har jag itne hört den själv men på tanke på dom fina recensionerna och omdömena så lär du inte bli besviken.

Postad 12 January 2008 - 22:00

Learsson
  • Learsson
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Vi får se hur det blir, lär vänta nån vecka till tyvärr...
En fråga som kanske är lite off topic men ändå, tänkte köra bilden från laptopen till recievern, men jag tror att jag bara har s-video ut (förutom Vga) har den på service för tillfället så jag är inte helt hundra men om det är så, så blir det inte direkt bra bild? eller? har lite dålig koll...

Postad 13 January 2008 - 09:44

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Yamahan blir nog svårslagen i pres/prestanda-ekvationen. Priset har sjunkit en hel del och den har nog de funktioner du behöver.

Vad gäller laptop & stärkare kan det funka med en VGA-komponent kabel.

//erikli

Postad 13 January 2008 - 12:51

Learsson
  • Learsson
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Är det en sån här man behöver då?
http://www.reservex....lar.asp?id=2955
Jag såg att det fanns en till variant men 5 rca, dock betydligt dyrare :/
Jag är inget proffs överhuvudtaget men jag är riktigt sugen på att få ihop en hyffsad anläggning, å det är ju en hel del film som går via datorn :/
är det så att vga', klarar 720p? isånna fall, behåller den upplösningen när man kör vidare till konponent?

Postad 14 January 2008 - 08:52

klepto2
  • klepto2
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag har precis installerat min RX-V1700 som jag köpte i julas och det är ett grymt ljud, framförallt i 2 kanal. Lyssnade på lite låtar från Infected Mushroom. Vilket drag det är! Ljudet i lerkanal har jag inte kunnat utvärdera tiktigt än då jag inte fått bakhögtalarna. Jag har inte gjort några inställningar heller. Jag kan varmt rekomendera Yamahan!

Redigerat av klepto2, 14 January 2008 - 08:53.

Postad 14 January 2008 - 08:59

Learsson
  • Learsson
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Det låter ju grymt bra, är själv en stooor fan av IM :]
Själv borde jag få hem surround högtalarna imorgon, så det är egentligen bara försärkaren å lite sladdar som saknas nu, min trötta 435 har ju ett par år på nacken nu :]

Postad 14 January 2008 - 09:05

klepto2
  • klepto2
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Dagens I-landsproblem i sammanhanget är att man hör hur dålig kvaliteen är på en del låter så man måste uppdatera musiksamlingen :)

Postad 14 January 2008 - 09:12

Learsson
  • Learsson
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
haha true true, det gäller att hitta bra kvalité :]

Postad 16 January 2008 - 09:59

klepto2
  • klepto2
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Nu har jag kopplat in bakhögtalarna till RX-V1700 och ljudet är verkligen bra. När jag provade att kalibriera med hjälp av micen och jag tycker att ljudet blev väldigt platt och livlöst när man valde att Natural läget. Provade att spela Rammstein - Das Model och det var ingen atack alls. I Flat läget så blev atacken bättre men diskanten blev för skärande. Har inte provat Front läget än. Nån mer som upplevt att ljudet blir allt för vekt vid kalibreringen?

Postad 16 January 2008 - 12:00

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Nu har jag kopplat in bakhögtalarna till RX-V1700 och ljudet är verkligen bra. När jag provade att kalibriera med hjälp av micen och jag tycker att ljudet blev väldigt platt och livlöst när man valde att Natural läget. Provade att spela Rammstein - Das Model och det var ingen atack alls. I Flat läget så blev atacken bättre men diskanten blev för skärande. Har inte provat Front läget än. Nån mer som upplevt att ljudet blir allt för vekt vid kalibreringen?

Jag har V-1700 och högtalare Audio Pro V2. Jag har provat samtliga inställningar flera gånger, och har kommit fram till att för mig så låter Front läget överlägset bäst, både när det gäller film och musik. Med de andra inställningarna så kommer inte basen till sin rätt, så prova du med front läget.

Postad 18 January 2008 - 10:58

klepto2
  • klepto2
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Jag har V-1700 och högtalare Audio Pro V2. Jag har provat samtliga inställningar flera gånger, och har kommit fram till att för mig så låter Front läget överlägset bäst, både när det gäller film och musik. Med de andra inställningarna så kommer inte basen till sin rätt, så prova du med front läget.

Ok får prova det när alla möbler har kommit. Rummet är i princip helt klat nu. Att det lät så dåligt i Flat och Natural kanske beror på att mina bakhögtalare är av mycket sämre kvalitet än front och center. Om jag fattat det hela rätt så försöker receivern jämna ut skillnaderna mellan högtalarna och eftersom bakhögtalarna är små och dåliga får frontarna lida.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.