Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HJÄLP! Hur sätta TVn på väggen?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 January 2008 - 23:42

FrökenM
  • FrökenM
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej! Hoppas verkligen att det finns någon som har svar som läser detta för jag behöver verkligen hjälp här! Har en väldigt nybyggd lägenhet och en platt-tv com är 42" och väger 21 kg, samt 2 st väggmonterbara högtalare och en väggmonterbar dvd-spelare. Alltihop vill jag få upp på min vägg med ENKELGIPS och PLÅTREGLAR. Det sitter en regel i mitten (men inte exakt imitten) och om jag sätter mitt väggfäste precis imitten kan jag få i ett par mollypluggar i denna regel, men väggfästet når inga fler reglar. Kan jag fästa väggfästet i denna enda regel med mollypluggar och sen även sätta några mollypluggar i gipset på var sin sida på regeln? Håller det då? Det finns inga passande reglar för mina 2 högtalare och min dvd-spelare, kan var och en av dessa hållas upp av 2 mollypluggar? Eller MÅSTE jag köpa en plyfa skiva? Snälla, om du har ett riktigt och korrekt svar, så hjälp mig! Tack!

Postad 15 January 2008 - 03:28

glock
  • glock
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Det viktiga är att påverkan är nedåt, d.v.s. att ingen häv/bryteffekt finns, då klaras det av med vanliga gipsplugg.
4 st gipsplugg med all momentum nedåtriktad klarar åtskilligt mer än 21kg! 21 delat med 4 =5.25kg per plugg. Ju fler punkter du fördelar vikten på, ju mer kan du hänga på. Inte för tätt dock, då bärigheten blir lidande till slut.
Har själv hängt upp svågerns nya 42" i helgen på detta sätt. Inga reglar inblandade. Sitter som berget.

Postad 15 January 2008 - 21:38

FrökenM
  • FrökenM
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ok, tack för svaret. Det visade sig att jag har 45 cm mellan reglarna så jag kommer kunna sätta väggfästet precis mellan 2 plåtreglar. Tänker använda mollypluggar av märket "fisher", sånna som man får dra med en speciell tång och som då bildar ett paraply bakom gipset. Är sånna bra eller finns det bättre pluggar?

Postad 15 January 2008 - 22:05

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Fischer är en bra sorts nylonplugg. Bättre än billiga plastpluggar. Och det handlar ju bara om 21 kg och nedåtriktad kraft så jag kan inte tänka mig att det blir några problem.

Postad 15 January 2008 - 22:10

Unregistered83c05002
  • Unregistered83c05002
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
kör på... jag har hängt flertalet 42" med molly i enkel-gips funkar perfa

Postad 16 January 2008 - 19:12

FrökenM
  • FrökenM
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ok tack för alla svar! Jag skaffade en regelsökare och det visade sig att mina reglar ligger m 45 cm avstånd så jag kan sätta väggfästet på två reglar. Tänkte skruva in den i plåtreglarna med plåtskruv och sätta fyra molly i gipset. Så det känns stabilt. Sätter upp bilder när det blir klart!

Postad 16 January 2008 - 19:30

bungoberra
  • bungoberra
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
passar bara på att tipsa om sökning efter var regeln sitter i väggen. Gipsskivan är fastskruvad med gipsskruv i regeln, dessa är magnetiska! :) Dra en relativt stark magnet över gipset (efter att du knackat på väggen för att på ett ungefär lokalisera regeln) pendla magneten vågrätt över regeln men för den lodrätt så vips ska den fastna på en skruv och voilá där är regeln :)

Funkar självklart genom tapet och ev. spackel.

Redigerat av bungoberra, 16 January 2008 - 19:32.

Postad 21 January 2008 - 23:47

FrökenM
  • FrökenM
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack för tipset om magneten, men jag fick låna black&deckers regelsökare, den var inte så exakt, men ändå hyfsat bra, hjälpte mig att hitta reglarna iaf. Men d där m magneterna e ju förståss genialiskt! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.