Projektor eller 50"?
19 svar till detta ämne
Postad 15 January 2008 - 20:33
Mjonr1
-
Mjonr1
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Proj eller 50" plasma Hjälp mig - Övertyga mig!!! Har i dag en 42 Panasonic PA50, börjar ju kännas rätt ålderdomlig. Har bestämt mig för att köpa någonting. Valet står mellan proj eller 50 tums plasma. Eftersom prislappen helst skall landa på runt 15tkr så finns ju olika val: t ex Epson tw 700, kingpin ramspänd 88tums. eller någon plasma i detta pris. Väger för och nackdelar, vaknar på morgonen och känner då starkt att plasma är något som man tittar på oftare är proj och det skulle vara kul med en ny 50 tummare, pa50 kan hängas in som sovrumstv. Vid frukost så ändrar jag mig och tycker att vi kan leva vidare med pa50 som vardags-tv och istället bör köpa en proj för roliga film-kvällar och häftiga sportsevenemang. Vid lunch ångrar jag mig igen....så där fortsätter det. Kom gärna med input på hur ni tänkt(och har gjort) om ni stått inför samma val.
Postad 15 January 2008 - 20:48
kneeboard
-
kneeboard
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hehe jadu, jag tänkte lite i dom banorna innan jag slog till på 50 tum... I mitt fall så väntar jag med proj tills jag flyttar och har så pass stor yta för att proj ska kännas bra.
Om du nu inte har för stort vardagsrum så lovar jag att 50 tum räcker och blir över vare sig det gäller fotbolls-vm och tvspels-kvällar, det kan mina polare intyga om
Lycka till med valet!
Postad 15 January 2008 - 21:05
edtjope
-
edtjope
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Då får väl jag säga tvärtom  50 " är inte i närheten av samma upplevelse som en film i 90-100". Behåll plasman för vardagsbruk och kör proj för film, spel och sportevenemang. Tror inte att du skulle ångra dig.
Postad 15 January 2008 - 21:10
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Projektor säger ja, så mycket roligare.
Gör film, spelkvällarna så mycket bättre när man drar ner duken och PAFF. 90" bild.
Skillnaden du väger emellan är lite som att gå på det vanliga spåret med ett lite häftigare vardagsrum  .
Men va sägs om att göra om vardagsrummet till BIO  ?
Jag har inte specilet stort vardagsrum jag heller, allt är ju iofs relativt.
Men jag kör själv på en 32" lcd för tv tittande och projektor för filmkvällar och spelkvällar.
Man får så mycket mer bild för pengarna, så behåll din tv och satsa på en projektor.
Lycka till med ditt beslut.
// Cineoholic
Postad 15 January 2008 - 21:14
pogg
-
pogg
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Japp, har man redan en hyffsad tv som du verka ha så hade jag inte tvekat en sekund. Köp en projektor. Dagens projektorer har ju blivit så jäkla bra bild mässigt så det kommer du inte ångra.
mvh
Postad 15 January 2008 - 21:15
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Jag har 42" plasma till TV tittande, och TV spel ibland... men när jag kollar på Film eller har spelkväll med polarna drar ner duken och vips så kör man på 90"... det är skillnad
Man får så stort för pengarna när man köper projektor... sedan nackdelarna kan ju va tt man helst ska ha lite mörkt...
Får väl se i framtiden vad 60" TV kostar när projektorn börjar bli gammal
Postad 15 January 2008 - 21:19
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Då får väl jag säga tvärtom 50 " är inte i närheten av samma upplevelse som en film i 90-100". Behåll plasman för vardagsbruk och kör proj för film, spel och sportevenemang. Tror inte att du skulle ångra dig.
Håller med till 100%! Jag och sambon valde mellan 50" plasma eller proj till biorummet som vi fixade till i höstas. Jag lutade åt plasma först pga att jag ville kunna använda biorummet även till vanlig teve på ett enkelt sätt, men min sambo var mest sugen på större bild så hon fick mig att börja fundera också. Vår budget spelade också in på det slutliga valet och vi hade satt som gräns ca 20k för det vi behövde, dvs bild (teve eller proj + duk), ljud (receiver och högtalare) samt HD-spelare av något slag. Med den inköpslistan insåg jag snart att med en 50" plasma så skulle slutnotan sluta på minst 25k så vi slog in på projektorspåret och fokuserade på det. Nåväl, det slutade med en Sanyo Z5 proj, Yamaha RX-V461 receiver, Sony PS3, Canton högtalarpaket (begagnat) och en hemmagjord MDFduk på ca 95" och vi är skitnöjda med resultatet! Vardagsteve kollar vi på en 32" LCD och film kollas numer på 95" och det är sweeeeeeet!  Notan, inklusive lite kablar och annat småplock, slutade på strax under 20", dvs ett par tusen mer än vad enbart en hygglig 50" plasma kostar i dagsläget. Personligen tycker jag vi fick mycket för stålarna... //P
Redigerat av peppelito, 15 January 2008 - 21:31.
Postad 15 January 2008 - 21:40
Unregistered44389
-
Unregistered44389
-
Användare
-
-
173 inlägg
Jag är i liknande situation som dig fast min tv gick nyss sönder.. För mig blir det nog att satsa på en duglig tv nu och när jag får råd, satsa på en proj...
Oom jag vore i din sits så hade jag inte tvekat en sekund på att köpa en proj för pengarna!
Som ovanstående talare skriver om så är det grym att titta 100"(!!)
Tv:n funkar säkert ett tag till..
Lycka till!
//lalle
Postad 15 January 2008 - 21:55
IKD
-
IKD
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
funderar på precis samma sak själv också.. vi har dock idag en gammal tjock tv så antingen lutar det åt att köpa en ny, mindre tv (32" ev. 42") + projektor eller en 50" plasma.. frågan är vad man ska välja.. hade varit häftigt med en projektor men känns som man använder tv´n mer. En tv skulle man ju kunna skaffa med full hd också men projektor blir ju bara 720p (iaf med min ekonomi).
Vet inte om det är värt att vänta tills full-hd projektorerna går ner i pris eller inte, kanske tar år? Är också lite orolig över hur pass mörklagt rummet behöver vara med projektor också då jag inte har någon erfarenhet. Vi har ofta nämligen lite små lampor tända här och var. Någon som kan ge tips?
Postad 15 January 2008 - 22:15
Richard123
-
Richard123
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Projektor och ett hyffsat surround system ger en helt annan upplevelse i spel och filmer, du kommer aldrig vilja spela eller se film på 40" igen.
Postad 16 January 2008 - 11:16
kneeboard
-
kneeboard
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
haha jag vet att det är 10 ggr fetare att kolla film, xbox360 etc på projj men jag sitter för nära väggen så 50 räcker alldeles utmärkt till mig. I lördags plockade jag med min 360 och drog hem till en polare som kör 120", vi körde PGR4 hela natten, helt sjukt coolt, kan bara hålla med. Jag kommer skaffa proj så fort jag har större vardagsrum...
hehe jag kommer att tänka på de trådar jag läste igenom angånde 42 Vs 50 tummare för ett år sedan då folk med 42 sa , klart att det räcker med 42 du kommer få ont i ögonen av 50 etc etc.. jag är nog där nu själv nu, mest pga avundsjuka, jag vill ju ha projj hehe
Postad 16 January 2008 - 11:40
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
enda anledning till att inte köra projektor är om du tycker det är fruktansvärt fult att ha en. annars ser jag absolut ingen anledning till att inte köpa en. ok om du har dåligt utrymme också.
Postad 16 January 2008 - 11:52
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Givetvis projektor, det enda sättet att inte vänja sig vid en bildstorlek är att ha olika storlekar för tv respektive film. Oavsett om du köper en 70"-tv så kommer du att vänja dig så länge du enbart använder den.
Postad 16 January 2008 - 12:06
taswin
-
taswin
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Projektor är svaret på det mesta. Har en BenQ och är nöjd med det. Håller med några talare om att priset är en faktor, liksom rumstorleken, men självklart vill man ha en stor bild om man som jag är filmälskare. Fundera på vad du tänker ha den till. I början använde vi vår projektor mest till "speciella filmkvällar" men det är rätt gött att även kunna se bra tvfilmer, shower, matcher mm på den. Jag anser att jag tittar ganska mycket och ändå har min nyss passerat 100 timmar= 2 h/vecka. Prat om lamptid är i sammanhanget överdrivet. Lycka till!
Postad 16 January 2008 - 19:01
Mjonr1
-
Mjonr1
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Tack allihop för alla synpunkter och råd
...tveklöst så väger det över i fördel för projektor.
Det där med storleken på tvn känner jag igen. När vi köpte 42-pannan för ett antal år sen så kändes bilden gigantisk. Efter kort tid så hade man vant sig vid den.
Fortfarande tycker jag att tvn är en snygg "möbel" där den sitter på väggen.
När det gäller projektorduk så vill jag helst ha en ramspänd duk. Jag tycker det är jäkligt snyggt, åtminstone de bilder som jag sett i galleriet här. Min sambo delar dock inte den synpunkten. Hon gillar inte att jag planerar att en stor del av fondväggen skall täckas av en svart ram med vit duk i.
Men, jag får väl muta henne med att hon får köpa nya köksmöbler eller något...det brukar fungera
som sagt, tack för hjälpen - nu ska jag leta upp någon butik i Stockholmsområdet och förhoppningsvis kunna se lite projektorer in action. Har tillägnat de senaste kvällarna efter jobbet på On-off, elgiganten mfl framför deras 50" tv-apparater. De ser stora ut...men visst kan de inte jämföras med en 88" bioduk.
...f-n vad kul det här ska bli
Postad 16 January 2008 - 21:03
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
Gå inte och kolla på on-off, de är ett ###### skämt.
Postad 17 January 2008 - 18:29
Mjonr1
-
Mjonr1
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
SÅ var det beställt.
Epson Emp tw700 och en ramspänd Kingpin 88 tums duk.
Nu är det bara att vänta till lilla julafton anländer...
Postad 17 January 2008 - 18:40
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
SÅ var det beställt. Epson Emp tw700 och en ramspänd Kingpin 88 tums duk. Nu är det bara att vänta till lilla julafton anländer... 
Bra val... är faktiskt mkt nöjd med min... fast jag egentligen helst velat ha en Hc3100... Blev inte det ny pga att en fru såg regnbågar.. så det blev en epson istället. Bra köp med bra garantier. Och visst är det häftigare med större bild.... dock så får den kanske vika ned sig mot min plasma bildmässigt på hd-matrial.... Dock så är inte skillnade stor... för projen levererar en mycket bra bild...och då imitt fall bara 79"  fast det räcker till ändå... Så nu blir det inte så mycket film på plasman länge.. utan det sköter projen Lycka till... Ace34
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 17 January 2008 - 19:03.
Postad 23 January 2008 - 21:42
musicloveringbg
-
musicloveringbg
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Tjena! Lånar den här tråden då jag har samma funderingar.
Problem för att använda proje är att jag har bara 220 i höjd och måste hänga upp den på ett takfäste?!
Hur långt ner kommer bilden med ex en Hc3100? Från taket och ner till övre dukkant?
Blir det varmt med projektor? Har ljus och varm lägenhet!
Har en ps3 och en vanlig digitalbox. Från boxen -- drar man en scart till s.video eller?
Duk, takfäste, Projek, HDMI kabel 8m, Kalibrering och mörkläggningsgrejor plus att man får installera en airconditioner hehe...
Eller 50" plasma?
Postad 25 January 2008 - 15:13
Daniel Nord
-
Daniel Nord
-
Användare
-
-
183 inlägg
Projektor ger mer bild för pengarna! Får du tag på denna för 6800 kr från Tyskland är det ett kap!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|