Borde man dela upp denna avdelning i en Plasma/LCD-del?
Postad 21 January 2008 - 17:05
Postad 21 January 2008 - 17:32
Postad 21 January 2008 - 17:49
OT...bifogar statistik för att visa teknik-antalet Plasma vs LCD:
Prisjakt listar 231 Plasmor .&. 1139 LCDer.
222 Plasmor: 42"+ , FHD: 20st , 37" (högst 1024x768): 9st, 42": 112st , 50": 83st , över50": 27st,
(PAL=768x576)852x480: 26st 11%, Plasmor har inte mer än DVB-T-box,
Sonys 7 plasmor är gamla utgångna , NECs 25 plasmor säljs knappt i nån butik.
198 LCDs: 42"+ , FHD: 166st , 40"+: 296st , 37"+: 448st , 42"--47": 176st , 52": 22st, 52"<4st , 32": 263st , >32": 381st,
under1366x768: 49st 4%, många LCDs har mer än DVB-T-box.
SLUTSATS: Under 42" har plasmor inget att komma med.
Realistiskt sett har LCD mer att erbjuda än Plasman...i plasmans vanliga storlekar.
Redigerat av toler, 21 January 2008 - 18:23.
Postad 21 January 2008 - 17:57
Tveksam....varför? se här, finns snällare sätt att snörpa de bångstyriga plastmatikerna
Egna ord är alltid roligt
Det är inte plasmafanatiker som brukar vara värst, det är vissa personer som brukar vara värst när argumenten tryter... Inget annat.
...Och nej, självklart borde inte forumet delas upp efter tekniken utan snarare efter användningsområde.
Postad 21 January 2008 - 18:00
Sen om man delar upp i just Plasma/LCD och/eller andra kategorier baserat på pris eller liknande spelar mindre roll.
Postad 21 January 2008 - 18:45
men man kanske kunde dela upp dem som diskuterar fakta i en avdelning och de som hellre går på personangrepp i en annan del
Postad 21 January 2008 - 18:49
Postad 21 January 2008 - 18:53
Man skulle säkert slippa det mesta av det omotiverade "plasma eller LCD"-pratet. Naturligtvis bör väl finnas en tråd även om detta som man kan bråka av sig lite i.
Postad 21 January 2008 - 18:55
Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 21 January 2008 - 19:02.
Postad 21 January 2008 - 19:15
Man kunde kanske ha nån sökfunktion där man prickar i sina användningsområden. Exempelvis om man klickar i "Datorskärm" och drar upp den stapeln till 90 % så hamnar man i LCD-tråden. Det är klart då är det inte bara ett diskussionsforum längre utan nåt mer avancerat där det krävs att någon programmerar och administrerar en massa.
Postad 21 January 2008 - 19:20
Postad 21 January 2008 - 19:26
Förstår inte varför detta skulle behövas, behövs inte bland projektorer där det diskuteras
CRT vs LCD vs DLP.
Tycker detta TV-forumet innehåller alldeles för många oproffessionella tyckare som svamlar
så mycket strunt att de som verkligen är här för att läsa relevanta saker drunknar i andras helt
personliga och färgade åsikter.
Kanske borde införa mental åldersgräns istället för vissa beter sig som hormonstinna tonåringar
här inne!
Hade både Plasmaidkarna samt LCD-fanatikerna varit mer pålästa och kunnat ta kritik mot den
respektive teknik de har investerat sina pengar i hade denna diskussion aldrig uppstått.
Personligen tycker jag det behövs en part som framhäver plasmans fördelar gentemot LCD då LCD
verkar få väldigt mycket omotiverad positiv kritik från de flesta TV-handlare, förmodligen pga större
vinst på dessa apparater.
Dock har LCD vissa fördelar mot plasma och tvärtom, själv föredrar jag plasmans fördelar gentemot
LCD:s men detta är högst min personliga åsikt så ta inte illa upp nu och starta någon häxjakt igen,
detta är ältat i tusentals trådar snart!
Jag själv fick höra när jag åkte runt och tittade på TV-apparater här i Umeå, från en kvacksalvare till
TV-handlare(inga namn nämnda men umeborna vet nog vilken) att Plasma är en utdöende teknik
som var helt värdelös och försökte skrämma mig med inbränningar osv och att jag borde ta en LCD
istället, tittade på hans samtliga LCD och motiverade sakligt varför den ena efter den andra inte
dög för mitt användningsområde, då började han svamla om att han självklart även kunde ta in
plasma, tex pioneer som helt plötsligt var det bästa för mig, fastän jag sa exakt samma
användningsområde direkt jag steg innanför dörren som efter hans uppvisande av LCD apparater.
Hade jag ej läst en del om teknikerna samt haft bekanta med både LCD och plasma av nyare
modeller så hade jag kanske köpt hans skitsnack rakt av.
Lämnade för övrigt igen den plasman jag sedan inhandlade 50" Q97 pga av en bugg jag ej kunde
leva med vid PS3 spelande, i övrigt en hyfsad TV men inte mer än hyfsad tyvärr.
Äger ingen platt TV för närvarande utan avvaktar och ser om något nytt dyker upp snart i hyfsad
prisklass, kanske nya generationens LCD är så pass förbättrad att det blir en LCD jag köper framåt
våren vem vet men jag kommer inte att lyssna på vissa tyckare här inne iaf utan jag vill se
apparaterna med egna ögon!
Om person X söker efter en TV-apparat och ber om tips varför inte leda honom mot de bästa
apparaterna i den prisklass personen tänker sig oavsett LCD/Plasma, så skulle iaf jag vilja ha det
om jag frågade om råd.
Utifrån detta har personen i fråga fått en bra grund att stå på när han/hon sedan går ut till handlarna
och tittar på apparaterna och själv drar slutsatsen vilken TV som passar han/hon bäst.
Samma resonemang tycker jag kan appliceras då någon frågar specifikt efter en LCD eller Plasma,
vad är problemet med att lite försiktigt fråga varför man valt just den specifika tekniken och upplysa
personen att en TV med teknik X kanske kan passa dig ändå fastän du specificerade teknik Y osv.
Personen kanske bara har läst ett par helt irrelevanta inlägg av någon som snackar strunt i forumet
och drar förhastade slutsatser angående en tekniks för respektive nackdelar??
//Fredrik
Postad 21 January 2008 - 19:35
Däremot kanske man borde stävja tramsinlägg hårdare (vad håller tex Tooler på med egentligen?).
Postad 21 January 2008 - 19:37
tror inte det skulle bli bättre av en uppdelning. allt beror ju på vissa personers smutskastning fram och tillbaks gentemot plasma/lcd, och inte tror jag detta skulle minska. däremot kan det nog bli svårare att diskutera tv i allmänhet och få tips och råd om allt ska delas upp.
men visst, finns inget annat sätt att få lite seriösare diskussion så... men jag tror inte det är nån bra slutgiltig lösning
Postad 21 January 2008 - 19:59
Sitter själv med en CRT med otroligt bra bild, men är inne på att köpa en platt-TV pga svårigheter att få till en bra placering av projektorduken. Och då jag hela tiden håller mig uppdaterad vad gäller utbudet av plasma och LCD tills köp sker (dröjer kanske nått år) så ser jag hellre att att båda teknikerna behandlas tillsammans
Postad 21 January 2008 - 20:11
Jag ändrade mig litegrann efter att ha läst här innan jag köpte min TV.
För övrigt har LewisX den snyggaste avatren av alla.
"Love is the only answer"
Postad 21 January 2008 - 20:14
Det är inget problem att läsa in sig och sovra bland trådarna.Tycker detta TV-forumet innehåller alldeles för många oproffessionella tyckare som svamlar
så mycket strunt att de som verkligen är här för att läsa relevanta saker drunknar i andras helt
personliga och färgade åsikter.
Men om man velar mellan LCD och plasma så blir det svårt att sovra.
Mina åsikter är objektiva.
Jag kallas fanatiker fast jag är öppen för kritik.Hade både Plasmaidkarna samt LCD-fanatikerna varit mer pålästa och kunnat ta kritik mot den
respektive teknik de har investerat sina pengar i hade denna diskussion aldrig uppstått.
Får dock sällan någon kritik mot mitt val av lcd, utan jag får kritik för jag påpekar svagheter hos plasma.
Toppen om handlarna gör större vinst, sån är kapitalismen. Dock är det upp till varje konsument att skaffa sig kunskap om alternativen. Men visst ska handlaren inte ljuga, men det gör han säkert när han prackar på plasma med. Konsumenten kan ju söka sig till objektiva personer som finns här på forat. SirDuke visst.Personligen tycker jag det behövs en part som framhäver plasmans fördelar gentemot LCD då LCD
verkar få väldigt mycket omotiverad positiv kritik från de flesta TV-handlare, förmodligen pga större vinst på dessa apparater.
Tror ingen läser lite här och tror det är sanningen, då är hon dum nog.Om person X söker efter en TV-apparat och ber om tips varför inte leda honom mot de bästa
apparaterna i den prisklass personen tänker sig oavsett LCD/Plasma, så skulle iaf jag vilja ha det
om jag frågade om råd.
Utifrån detta har personen i fråga fått en bra grund att stå på när han/hon sedan går ut till handlarna
och tittar på apparaterna och själv drar slutsatsen vilken TV som passar han/hon bäst.
Samma resonemang tycker jag kan appliceras då någon frågar specifikt efter en LCD eller Plasma,
vad är problemet med att lite försiktigt fråga varför man valt just den specifika tekniken och upplysa
personen att en TV med teknik X kanske kan passa dig ändå fastän du specificerade teknik Y osv.
Personen kanske bara har läst ett par helt irrelevanta inlägg av någon som snackar strunt i forumet
och drar förhastade slutsatser angående en tekniks för respektive nackdelar??
Jag gillar lcd men har i vissa fall upplyst konsumenten om alternativet. Finns ju billiga plasmor som ger mycket. Har förståss varnat för dess svagheter, liksom jag gör angånde olika lcd jag känner till, och varför jag därför helt ärligt rekommenderar sonys dyrare TVs som ett säkert köp. Man kan tjäna en del på att lyssna på erfarenhet.
Alltså anser jag inte jag ska fråga om den vill ha lcd eller plasma som nån konsumentupplysare. Jag säger vilka lcd jag tror är lämpligt och plasmatiker säger sitt. Ibland så tar jag med plasma som alternativ, speciellt 50". Samtidigt så har jag får liten och får dålig erfarenhet av plasma för att kunna upplysa noggrannt om modeller. Men plasma är definitivt ett alternativ att räkna med. Jag är inte subjektiv. Det är bara att jag ogärna vill rekommendera en TV-teknik som ofta speglar.
Hjälp en tjej hitta rätt är detta hur du håller på då? Objektivt och respektfullt va kvallehöjdare när Moderatorn låser tråden med:Nej - det skulle inte vara bra om det innebär att man i LCD forumet inte får nämna plasma och vice versa (crt bannlyst i båda?). Det finns uppenbara tillfällen då det kan vara värt att påpeka /diskutera att en LCD / plasma kanske inte är rätt val. Att lägga in begränsningar är bara kvalitetssänkande imo.
Däremot kanske man borde stävja tramsinlägg hårdare (vad håller tex Tooler på med egentligen?).
"Ni som INTE kan hålla er on-topic bör fundera på varför ni kladdar en massa dravel i trådarna hela tiden.
Tjejen ville ha en LCD och det är hennes ensak om varför."
Exempel på inlägg: "Jag bryr mig inte om kriget LCD vs Palsma men som jag har förstått så är de allra flesta överens om att plasma är bäst på just svärta. För mig är det självklart intressant att då få höra en motivering varför en plasma, trots detta viktiga kriterie, inte är aktuell.
Inte utan att man undrar om frågeställningen är seriös eller bara är ute efter att provocera, spec om en motivering uteblir."
"Har ytterst sällan (aldrig?) sett nyreggade gå in på detta forum och sedan avvisa diskussioner och hjälp på det sett som skett här. Att bara slänga fram "bra svärta men ingen plasma" utan att motivera är ett bra sätt att få igång ett "gängkrig" på det sätt som visat sig ovan. En motivering och utveckling hade kunnat strama upp det hela men det verkar dock inte finnas något intresse av detta. Varför??"
"Kanske för att hon redan hade sökt denna kunnskapen från något annat ställe och redan hade tillräckligt på fötterna för att avfärda plasma men inte kände för att ta den diskussionen igen? Varför måste hon motivera vad hon vill ha reda på? Hon ville inte ha plasma. Hon ville inte diskutera plasma vs LCD. Hon ville ha en LCD med bra svärta.
Fram tills "LCD-TV är ett krav" har jag full förståelse för att man tog upp plasma, vilket är ganska naturligt att man kan undra med tanke på att hon efterfrågade svärta, men sen borde detta släppts. "
"Förstår dig, Annika. Förstår även om det är få tjejer här. Ni skrämmer ju bort de få som vågar ställa en fråga här??!!
Efter en par frågor om hon vill ha plasma kan ni väl lägga ner det?
Jag har Panasonic plasma och förstår era åsikter. Men hon måste väl få välja LCD utan att motivera det och få näst intill aggrressiva responser...
Hon kommer väl inte tillbaka nu...men det kanske ni är nöjda med. Då finns det snart inga noobs kvar här."
"Inte bryr dig det är ju så att plasma anhängaran typ idiotförklarar alla som köper LCD .
Och hon skrev klart och tydligt hon vill ha en LCD och motivera till varför skall hon inte behöva göra .
Och starta krig som du skriver i senare inlägg är det knappast frågan om."
"Jag tycker man är ganska arrogant om man då svarar att LCD är ett krav utan att motivera.
Vill man att folk ska hjälpa på bästa sätt måste man också vara beredd att berätta utförligt om användningsområde.
I annat fall så är det svårt att hjälpa." (toler: men enkelt att stjälpa)
"Finns inga LCD med bra svärta. Det är den stora nackdelen med LCD."
"Om man ska köpa en plasma som fungerar till dator och vill fråga om råd ska man då skriva "fungerar minst kasst" på detta forumet för att inte få tusen LCD tips , eller få en Plasma vs LCD -tråd även fast man sagt att man inte vill ha LCD? Fast med tanke på hur vissa reagerar här inne för att man inte favoriserar samma teknik som de själva har jag svårt att tro att någon formulering i världen hade hjälpt. Verkar handla mer om revirpissning och pajkastning tycker jag."
"Men med hennes budget och prioriteringar är en plasma det som borde vara bäst, maximal svärta för så lite pengar har bara ett svar, panasonic px70. Det är inte plasma vs lcd utan snarare endast fakta." TRÅD LÅST
Forumet får då uppdelas i tre delar som 1. Portalen Blandad eller Udda, 2. HDDVD, 3: Bluray - och banne den som bryter mot reglerna (om inte trådskaparen efterfrågar råd från båda efter tråden skapts, men då kan tråden flyttas).tror inte det skulle bli bättre av en uppdelning. allt beror ju på vissa personers smutskastning fram och tillbaks gentemot plasma/lcd, och inte tror jag detta skulle minska. däremot kan det nog bli svårare att diskutera tv i allmänhet och få tips och råd om allt ska delas upp.
Min önskan är att varje tråd taggas av skaparen om den ska vara Blandad, Plasna, LCD, och att taggen kan ändras. Därmed så kan ingen från andra sidan hävda den har rätt att skriva. Samtidigt så önskar jag att den som gjort tråden själv avböjer råd från andra sidan.
F.ö. tycker jag det är OK än så länge, men jobbigt för nybörjare. Dock är LCD dominansen så stor att plasma-inlägg inte stör så mycket. Tycker denna fråga är lite gnällig, behövs inte updelning, bara man är tuff, men om det taggas eller splittas så rycker jag på axlarna. Jag vet ju vilken TV som är bäst, återstår att upplysa.
Redigerat av toler, 21 January 2008 - 21:10.
Postad 21 January 2008 - 20:47
Var en period som det dök upp flera nyreggade som ställde mer eller mindre provocerande frågor, som för att elda på kriget. Du får ju tro att den tråden var allvarligt menad från trådskaparen om du vill, jag gör det inte. Normalt så har en nyreggad med den typen av frågeställning en öppen attityd och villig att diskutera alternativ och motivera eventuella prioriteringar. Man bör vara medveten om att det är lätt att skaffa sig flera nick om man vill trolla...Hjälp en stackars förvirrad tjej att välja LCD-TV! är detta hur du håller på då? Objektivt och respektfullt va kvallehöjdare
Edit: Blev lite överraskad över att se att du inte skrivit i den tråden. Koll hade du tydligen ändå...
Redigerat av Unregistered1013, 21 January 2008 - 21:02.
Postad 21 January 2008 - 20:52
Jag väljer själv om jag vill läsa, ignorera el. svara på ett hyffsat sätt. Det ända vi kan ändra på är oss själva, om vi inte gillar det vi läser. Det ända som kan irritera mig LITE är personliga påhopp.
Postad 21 January 2008 - 21:28
Egentligen är det obegripligt varför kriget fortsätter år efter år.
Men jag har en teori.
Plasma är en smal och ganska okänd teknik. Många som köper en plasma gör det efter moget överägande och jämförelser som har övertygat dem om att plasma ger dem bäst bild, ibland till lägst pris.
LCD är en bred och populär teknik. Många som köper LCD gör det utan att tänka på att plasma är ett alternativ. När de i efterhand får reda på att de förmodligen skulle ha fått bättre bild till lägre pris med plasma så försöker de hitta på en massa olika argument för att rationalisera sitt val.
Det är vad jag tror. Ni märker säkert vilken sida jag står på. Men värdesätter man bildkvalitet över allt annat trams och tjafs så blir valet ganska enkelt och naturligt.
Postad 21 January 2008 - 21:38
Alla åtgärder som kan få slut på det eviga tjatet mellan lägren är välkomna.
Men jag har en teori.
Plasma är en smal och ganska okänd teknik. Många som köper en plasma gör det efter moget överägande och jämförelser som har övertygat dem om att plasma ger dem bäst bild, ibland till lägst pris.
LCD är en bred och populär teknik. Många som köper LCD gör det utan att tänka på att plasma är ett alternativ. När de i efterhand får reda på att de förmodligen skulle ha fått bättre bild till lägre pris med plasma så försöker de hitta på en massa olika argument för att rationalisera sitt val.
Det är vad jag tror. Ni märker säkert vilken sida jag står på. Men värdesätter man bildkvalitet över allt annat trams och tjafs så blir valet ganska enkelt och naturligt.
Du inleder vettigt de två första raderna!
Efter det så spär du bara på kriget genom att idiotförklara majoriteten av LCD köparna, så hur ska du ha det egentligen...
Postad 21 January 2008 - 22:07
Men jag har en teori.
Efter det så spär du bara på kriget genom att idiotförklara majoriteten av LCD köparna, så hur ska du ha det egentligen...
Han skrev att han hade en teori, och det är ingen hemlighet att de flesta som inte har koll köper LCD, det betyder inte att folk med koll köper plasma. Men bland de som vet vad som är vad och vad som är bra på olika saker, ja då är det fler som köper plasma än lcd. Men de flesta okunniga personerna köper trots allt LCD.
Postad 21 January 2008 - 22:16
Men jag har en teori.
Han skrev att han hade en teori, och det är ingen hemlighet att de flesta som inte har koll köper LCD, det betyder inte att folk med koll köper plasma. Men bland de som vet vad som är vad och vad som är bra på olika saker, ja då är det fler som köper plasma än lcd. Men de flesta okunniga personerna köper trots allt LCD.
Skulle du vilja dela med dig av din undersökning? Jag antar att du har en när du anklagar folk för att vara okunniga.
Postad 21 January 2008 - 22:37
Men jag har en teori.
Precis som jag skrev till toler, vilda spekulationer betackar vi oss för.
Postad 21 January 2008 - 22:54
Nu skall jag kanske inte känna mig personligen drabbad eftersom jag har båda teknikerna.
Är det inte just sånt här som skall undvikas, eller?
Postad 21 January 2008 - 23:47
...För övrigt har LewisX den snyggaste avatren av alla.
"Love is the only answer"...
Hehe, tack
Deras spelning på Mejeriet i Lund var en riktig höjdare. Äntligen är de tillbaka (efter några "svåra" år)
Sry för OT
Postad 21 January 2008 - 23:58
Plasmatiker reagerar så agressivt för de är en krympande miniritet, de känner sig kränkta av detta och att de flesta avfärdar plasman som plasmatikern skaffat sig efter mycket forskande och funderande. Som en bisexuell som bestämmer sig för....(nej nu gick jag för långt). Plasmatikern är så näjd med sin bild, men mår sämre av att i detta forum drbbas av påpeanden om plasmans svagheter i bildoch utanför. Då brister plasmatikerns psykologiska damm där den undanträngt dessa svagheter. Inbillningens/föträngningens magi är bruten. Då reagerar plasmatikern med ursinne att attackera fienden som förstör dess goda sinnelag till plasma, och resultatet ser vi i infekterade trådar. Samma symptom finns förvisso hos en del lcd-folk, men det är tämligen ovanligt. LCD-folk är den präktiga medelmåttiga majoriteten som gör att plasmatiker känner sig undanträngda och missförstådda - plasmatikern känner sig drabbad av TV-rasism, med osynliggörande och skuldbeläggande som största ingrediens. Eftersom plasma-minoriteten kämpar ett krig de bara förlorar, så blir dess angrepp på de normativa lcd-folket så hänsynslösa. Och plasmatikern har svärt att fatta att val av TV är ofta så djupt grundat som sexuell religions läggning och att ett försök till omvandande känns som våldtäckt av den drabbade. Vi är olika personligheter, och jag är såpass flexibel att om jag hade tid och pengar så skulle jag skaffa mig en fet plasma hembio så jag kunde ha bästa filmupplevelsen, mindre krångligt än projje. Men nu prioriterar jag annat och då tycker jag plasmatikerns ofredanden som mer komiska än obehagliga, men förståss är det obehagligt när lögner om vad man sagt skrivs så alla kan se, och att ingen kommer till försvar. Jag om någon vet hur det är att flamas i forum, men jag härdas bara, men nu är jag trött på plasmatjafset, tjafsa utan mig. Förresten kan man inte dölja valfri användares inlägg så man slipper de mest ökända? Jag döljer inte jag står pall och nu är det sagt
Postad 22 January 2008 - 00:08
Min teori är att visst är plasmatiker genomsnittsligt kunnigare, det behöver ju inte förklaras. Och att den som är okunnig har lättare att ta till sig en LCD, som numera är bra oxå. Så här kommer min sociopsyko rant
Plasmatiker reagerar så agressivt för de är en krympande miniritet, de känner sig kränkta av detta och att de flesta avfärdar plasman som plasmatikern skaffat sig efter mycket forskande och funderande. Som en bisexuell som bestämmer sig för....(nej nu gick jag för långt). Plasmatikern är så näjd med sin bild, men mår sämre av att i detta forum drbbas av påpeanden om plasmans svagheter i bildoch utanför. Då brister plasmatikerns psykologiska damm där den undanträngt dessa svagheter. Inbillningens/föträngningens magi är bruten. Då reagerar plasmatikern med ursinne att attackera fienden som förstör dess goda sinnelag till plasma, och resultatet ser vi i infekterade trådar. Samma symptom finns förvisso hos en del lcd-folk, men det är tämligen ovanligt. LCD-folk är den präktiga medelmåttiga majoriteten som gör att plasmatiker känner sig undanträngda och missförstådda - plasmatikern känner sig drabbad av TV-rasism, med osynliggörande och skuldbeläggande som största ingrediens. Eftersom plasma-minoriteten kämpar ett krig de bara förlorar, så blir dess angrepp på de normativa lcd-folket så hänsynslösa. Och plasmatikern har svärt att fatta att val av TV är ofta så djupt grundat som sexuell religions läggning och att ett försök till omvandande känns som våldtäckt av den drabbade. Vi är olika personligheter, och jag är såpass flexibel att om jag hade tid och pengar så skulle jag skaffa mig en fet plasma hembio så jag kunde ha bästa filmupplevelsen, mindre krångligt än projje. Men nu prioriterar jag annat och då tycker jag plasmatikerns ofredanden som mer komiska än obehagliga, men förståss är det obehagligt när lögner om vad man sagt skrivs så alla kan se, och att ingen kommer till försvar. Jag om någon vet hur det är att flamas i forum, men jag härdas bara, men nu är jag trött på plasmatjafset, tjafsa utan mig. Förresten kan man inte dölja valfri användares inlägg så man slipper de mest ökända? Jag döljer inte jag står pall och nu är det sagt
Vilken jaevla rappakalja om vi säger det snällt... dock så är det ju skönt att se att sonyfanatiker är en krympande minoritet de med, verkar som om allt flera sonyfanatiker inser att sony inte är bäst och att sony inte är frälsarna inom tv-elektronik, detta tvingar dock övriga sonyfanatiker att ta till rent ut sagt det ena idiotiska och ogenomtänkta inlägget efter det andra, sonyfanatikerna känner sig trängda och tror att om de ropar högst och längst om att sony verkligen är bäst så kommer alla per automatik att bli sonyköpare så att de alla ska kunna leva som en stor lycklig familj så länge de lever...
Postad 22 January 2008 - 01:05
Tråden som handlade om hur man skall slippa sandlåda förvandlades till en sandlåda...
Nu går jag och hämtar Arioch så han kan förklara för er att CRT är bäst och sen får det vara slut med dom här dumheterna!
Postad 22 January 2008 - 01:12
Postad 22 January 2008 - 01:20
2007 blev året då det vände starkt uppåt för SONY i Sverige och trenden ser ut att hålla i sig.verkar som om allt flera sonyfanatiker inser att sony inte är bäst
En starkt bidragande orsak till Sonys expansion på den svenska marknaden är den målmedvetna satsningen på
Full HD 1080 – dvs bildkvalitet med högsta möjliga upplösning och ljud med motsvarande kvalitet.
Kan inte bryta beroendet till SONY som gör bästa TVs, PS3, BluRay, FullHD-drivande.
Glömt är ATRAC och Rootkit och Betamax. Varför ska jag satsa på förlorare. SONY SONY come to me
Movieman det räcker inte med sunt förnuft och holistiskt tänkande där även isbjörnar ingår,
nej all kritik ska bevisas och ifrågasättas så att förträngningen om plasmans fel inte ska läcka mera
och störa när du sitter i ditt dunkel med världens finaste bild.
Ursäkta jag ska inte siskutera om plasma mer...se dig i en gammal tråd
OBS tråd om PLASMA som slår ut modem: Köpte en Pana PX70...
Redigerat av toler, 22 January 2008 - 01:46.
Postad 22 January 2008 - 01:43
Men jag har en teori.
Bra skrivet, jag har samma tankar.
Men det finns dom som har bra koll men som även kommer använda TVn som skärm och därav väljer LCD. Dock så förstår jag inte detta om man inte bor jävligt trångt och inte har plats för en "vanlig" skärm.
Postad 22 January 2008 - 05:25
Vore kul att höra vad nybörjarna tycker. Ni som nyligen köpt tv, hade ni nån hjälp av det här forumet? Lärde ni er nåt nytt? Ändrade ni er och köpte nåt annat än ni hade trott från början? Eller är det här bara en lekplats för de redan frälsta.
Man kunde kanske ha nån sökfunktion där man prickar i sina användningsområden. Exempelvis om man klickar i "Datorskärm" och drar upp den stapeln till 90 % så hamnar man i LCD-tråden. Det är klart då är det inte bara ett diskussionsforum längre utan nåt mer avancerat där det krävs att någon programmerar och administrerar en massa.
Nybörjare vet jag inte om jag borde kalla mig (allmänt teknik intresserad)
Har sökte efter en ny TV i veckor och läst allt jag kunnat komma över från olika forum, recensioner, tidningar o.s.v
spenderat säkert 4-6 timmar per dag åt informationsletande på diverse forum
Äger idag en 32"LCD och var från början inställd på att köpa en 42" 1080p LCD detta ändrades sedan till en 46" HD-Ready LCD och slutatde med att jag idag slog till på en 50" HD-ready Plasma.
så visst har informationen på olika ställen hjälpt mig mycket
Men det var inte ett lätt val då Tv´n ska användas till ungefär 50% spel och 50% film
Som det är idag vet jag inte om jag vågar skriva ett inlägg och motivera hur jag kommit fram till mitt val av TV (vilket jag tror är just sådan information som nybörjare letar efter) utan att råka ut för personliga påhopp och bli anklagad för alla möjliga saker.
Röstade för övrigt NEJ då jag tycker att man SKA jämföra dom olika teknikerna mot varandra för att få fram vad som passar ens egna behov bäst.
Önskar bara att det kunde ske på en lite högre nivå där folk respekterar varandras åsikter.
Postad 22 January 2008 - 06:53
De flesta kan inte ta en sådan kommentar seriöst, och det i sin tur leder till att en osund och vansinnig debatt uppkommer om vilken teknik som är bäst.
Postad 22 January 2008 - 08:51
När ska du förstå att många av vi som hänger i TV forumet endast är intresserade av hur man får bästa möjliga bild?! Många av oss struntar fullkomligt i om det är LCD/Plasma eller nått annat så länge bilden är bra! Jag håller med om att tex Samsung F96 och Sony X3500 är bra TV's men de ligger ju faktiskt i samma prisklass som Pioneers 508XD som jag för närvarande föredrar. Dessutom så tycker jag att du kan fokusera på att skriva kortare inlägg som innehåller fakta istället för en massa filosofiska utläggningar...Plasmatiker reagerar så agressivt för de är en krympande miniritet, de känner sig kränkta av detta och att de flesta avfärdar plasman som plasmatikern skaffat sig efter mycket forskande och funderande. Svammel, svammel...
Angående om man ska splitta upp forumet så är jag tveksam, men inte helt emot. Det fungerar som sagt på AVS forum. Dessutom så skrivs det så många inlägg här så det kan vara bra för att få en bättre struktur. Men å andra sidan så håller jag helt med de som tycker att en split är onödig eftersom många inklusive mig endast är intresserade av bra TV apparater oavsett teknik.
Hårdare moderering behövs dock för stävja de värsta tramsinläggen, enl mig.
Redigerat av Petter Lindgren, 22 January 2008 - 08:55.
Postad 22 January 2008 - 09:28
Funkar ju bra inom tv-spels forumet
Postad 22 January 2008 - 10:04
Hahaha, du är ju sanslös... Självklart är det paneltypen i TVn som orsakar detta problem, kan ju inte finnas några andra anledningar.OBS tråd om PLASMA som slår ut modem: Köpte en Pana PX70...
För övrigt röstade jag nej till en uppdelning.
För mig spelar det ingen roll vilken paneltyp som sitter i TVn så länge jag själv är nöjd med bilden. Har för tillfället en plasma men skulle lika väl kunna tänka mig en LCD nästa gång det är dags att byta.
Postad 22 January 2008 - 10:09
MVH
Henrik
Postad 22 January 2008 - 11:02
Alla som kan något VET ju att CRT är bäst
Men en CRT har ju så bra svärta att alla detaljer i mörker försvinner... och så "speglar" de.
Postad 22 January 2008 - 12:35
Folk slutar respektera varandras åsikter när huvudlösa argument förs. Som att i en tråd direkt relaterad till bildkvalitet dra upp saker som hål på baksidan av TVn som stör estetiken i rummet och DÄRMED ger bättre helhetsintryck av bilden eller annat dumt.
De flesta kan inte ta en sådan kommentar seriöst, och det i sin tur leder till att en osund och vansinnig debatt uppkommer om vilken teknik som är bäst.
Här har vi nåt, men skulle kräva enorma modereringsinsatser. Ser man till rena faka så är debatten om plasma vs lcd kortlivad MAN sen finns det en miljon variabler utöver det som gör debatten ändlös.
Redigerat av Dave R, 22 January 2008 - 12:36.
Postad 23 January 2008 - 03:37
Har inte sagt att de stora galler som finns på plasmans baksida -Folk slutar respektera varandras åsikter när huvudlösa argument förs. Som att i en tråd direkt relaterad till bildkvalitet dra upp saker som hål på baksidan av TVn som stör estetiken i rummet och DÄRMED ger bättre helhetsintryck av bilden eller annat dumt.
påverkar bildkvaliteten på något sätt, däremot TVns helhetsintryck (om man ser gallren). Och om man inte är estetiskt nöjd så kan det påverka ens TV-tittande negativt. Men det är ju inget problem för dig, men är det säkert för vissa, men det ska jag inte få skriva? självrättfärdigande autopilot -slå av
Så ditt minne kanske behöver en uppdatering så du inte färgar det med din subjektiva önskan.
Mina inlägg ska inte döljas, de är ärliga och tämligen kompetenta. Attackerna mot mig kan stävjas.Hårdare moderering behövs dock för stävja de värsta tramsinläggen, enl mig.
TjockTV speglar ja.., och bilden brukar inte va nån match för en bra plattis, förutom storleken.Men en CRT har ju så bra svärta att alla detaljer i mörker försvinner... och så "speglar" de.
Postad 23 January 2008 - 08:04
Postad 23 January 2008 - 15:58
Teknikerna har ju olika fördelar respektive nackdelar. Själv kör jag en plasma och är FULLT medveten om dess brister (flimmer, *risk* för inbränning etc etc) men väljer att acceptera det då just plasma passar mig bättre. Och då kör jag en htpc med vista media center... trots att alla förståsigpåare tjatade om att jag skulle ha LCD bara för jag skulle köra med en dator. En plasma går lika bra om man läser på noga om de olika modellernas brister och styrkor.
Om alla bara håller sig till fakta istället för personangrepp, svammel och annat som hör hemma i sandlådan så finns det väl ingen anledning att man inte skall kunna samsas i samma forum, eller hur? Vi har ju kommit ifrån barnstadiet....
MVH
Henrik
Postad 23 January 2008 - 19:04
Men det kanske är viktigt nånstans att ha nån allmän del kvar iaf.
Postad 23 January 2008 - 19:09
Det tråkigaste tycker jag personligen är att det är nästan omöjligt att lyckas sålla bland allt oseriöst tyckande och få fram lite fakta från folk som faktiskt under hyggligt likvärdiga och kontrollerbara förutsättningar testat t ex en Plasma och en LCD sida vid sida med samma bildkälla, samma storlek osv. Det har jag själv inte haft möjlighet att göra och de åsikterna skulle intressera mig mycket även om de förstås också i någon mån är subjektiva.
När jag köpte min TV trodde jag att:
a ) HTPC skulle inhandlas inom kort
b ) HD-digitalbox skulle komma hem relativt snart
Idag ett år senare kan jag konstatera att ingendera har hänt ännu.
Jag tittar fortfarande på analog skrutt SD-TV från GåBort snabelTV och har inte köpt någon FullHD bildkälla än, som t ex BlueRay-spelare. Orkar inte med nån HTPC än, de verkar så emlans jobbiga och dryga fortfarande. Tjejen tycker ju det är jobbigt att byta till "DVD" med DVDns fjärrkontroll - den defaultar till hårddisken då man startar den... inte fan kommer hon starta en HTPC utan att gnälla.
Då jag köpte fanns inga plasmor med ens i närheten av vettig upplösning och därför var LCD enda alternativet för det jag trodde jag skulle ha TVn till. Nu kanske det känns (subjektivt, ej faktabaserat) som om plasmorna är lite bättre än LCD till mycket, men innan ännu ett år har gått så har det säkert hunnit svänga ett varv till och de är bästa LCD-TV åter bättre än de då bästa plasmorna... tills nästa generations plasmor kommer och är ÄNNU lite bättre... en evig kamp fram och tillbaks ser jag framför mig, tills nåt helt annat slår ut båda två.
Önskar att alla kan vara lite mer sakliga i sina inlägg och prata mer om vad de vet och mindre om vad de tror. Eller om de meddelar en helt subjektiv åsikt åtminstone berätta *varför* de tycker just så, beror det på nåt de fått för sig, ett ordentligt test nyligen eller för ett tag sen med helt andra apparater än de som diskuteras just för tillfället? jaja, det finns ju en del såna vettiga och läsvärda inlägg här och där också.
Postad 23 January 2008 - 20:16
Att göra en uppdelning skulle endast ge de med koll chansen till ett vettigt tv-köp.
Att göra en uppdelning skulle leda till att totala rookies skulle få köptips på en ***** för att den minsann har den och den kontrasten och skitfin(läs hög) upplösning, trots att det kanske inte alls hade med dennes behov att göra.
Av samma anledning kanske man desperat skulle försöka pracka på folk en plasma trots att de 90% av tiden skall köra den mot en dator.
Mångfald är i detta fallet bra.
Postad 23 January 2008 - 22:42
Tråden klarade sig två inlägg utan att övergå till anledningen till denna tråd!! Efter det kommer det gamla vanliga... Snälla toler, låt detta vara sista tråden du spammar med samma monotona inlägg. Jag står på mina bara knän och tar fram hundögonen. De brukar hjälpa när resonemang och fakta inte hjälper...
Tveksam....varför? se här, finns snällare sätt att snörpa de bångstyriga plastmatikerna
OT...bifogar statistik för att visa teknik-antalet Plasma vs LCD:
Prisjakt listar 231 Plasmor .&. 1139 LCDer.
222 Plasmor: 42"+ , FHD: 20st , 37" (högst 1024x768): 9st, 42": 112st , 50": 83st , över50": 27st,
(PAL=768x576)852x480: 26st 11%, Plasmor har inte mer än DVB-T-box,
Sonys 7 plasmor är gamla utgångna , NECs 25 plasmor säljs knappt i nån butik.
198 LCDs: 42"+ , FHD: 166st , 40"+: 296st , 37"+: 448st , 42"--47": 176st , 52": 22st, 52"<4st , 32": 263st , >32": 381st,
under1366x768: 49st 4%, många LCDs har mer än DVB-T-box.
SLUTSATS: Under 42" har plasmor inget att komma med.
Realistiskt sett har LCD mer att erbjuda än Plasman...i plasmans vanliga storlekar.
Postad 24 January 2008 - 17:04
Postad 24 January 2008 - 17:53
Blir det två avdelningar så försvinner helheten och krångligare för dom som ska köpa tv och inte riktigt vet vad.
Jag tycker att det är otroligt fjantigt att det alltid blir samma tjafs om vilken teknik som är bäst.
Hur gammla är ni???!!???
Vem vinner om att bråka vilken teknik som är bäst?? INGEN!!! Det blir bara angrepp och skit på forumet, dom som kollar in detta forum för att sammla värdefull information måste läsa massa smuttskastning till höger och vänster innan dom äntligen kan hitta ett inlägg som är av intresse, och så fortsätter det, 10 inlägg skit 1 bra osv. Sluta bråka, ni kommer nog aldrig få fram ett svar om vilken som är bäst, det är högst pärsonligt!!
ingen av dessa tekniker är perfekt.
Även inget märke är perfekt, idag har alla apparater för- och nackdelar även om det är Samsung, Sony eller LG.
Alla har brister, man måste väga in för- mot nackdelar i allt.
Om man ska göra avdelingar så är kanske storleken ett bättre alternativ?? Alla vet inte vilken teknik man vill ha, tror fler har mer koll på ungefärlig storlek iaf!!?? # upp till 31" # 32" # 37"-42" # 46" +.. inte vet ja men tycker inte teknikerna ska delas.
Postad 24 January 2008 - 19:04
Lite bättre översikt och det skulle säkert även påverka till lite lugnare trådar, av flera skäl.
Såg inte Tomas L. inlägg tidigare, som jag också kan tycka är en bra ide. Med underubriker.
Redigerat av ffodil, 24 January 2008 - 19:13.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4 bilder
20 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?