Varför är "snipers" så mobbade i FPS-spel?
65 svar till detta ämne
Postad 23 January 2008 - 12:48
Unregistered2b236a0e
-
Unregistered2b236a0e
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Nästan alltid när man är sniper i ett FPS-spel så är man en fegis eller tönt.
Så har det nästan vart i alla FPS-spel jag lirat. Jag har alltid vart sniper från första delta Force spelet jag lirade
och tycker det är roligare och smyga omkring och skjuta på håll än springa runt i närstrider och panga.
Jag ser ett större nöje i att döda tex 5 st med 5-6 välplacerade skott och dö 0 gånger än och döda 20 st och dö 15 gånger... Detta är givetvis olika vad man gillar en en blandad mix av gunners och snipers är väll och föredra precis som i ett verkligt krig.
Varför detta agg mot snipers, döda någon med en kulspruta är okej men dödar man någon med
en sniperbössa långt bort är man "a fucking sniper" och typ en idiot. En del kan kanske beror på att man campar
på håll men ingen normal sniperskytt springer omkring och skjuter från höften eller med scopet!
Ett scenatrio kan va i COD4 där man kör search en destroy och defendar. Man sätter ut claymores vilket också är riktigt fegt enligt många sedan sätter man sig och avvaktar på att motståndarna ska placera bomben? Jag ser inte felet i detta, meningen med uppdraget är ju och DEFEND bombplatsen och så gör man det på bästa sätt med det tillbehör som finns att tillgå.
Detta verkar dock va fegt, istället ska man springa omkring på banan och döda alla man ser, det är ju knappast och försvara då kan man lika gärna köra team deatchmatch. Jag vill dock påpeka att jag inte ser nåt fel i de som gör det heller utan alltid bra med några som går på jakt och några som försvarar
Jag tycker också många spel är poängsatta på fel sätt då en person som dödar 12 st och dör 23 gånger får mycket bättre score än en som dödar 9 st och dör 2 gånger. Enligt mig är det senare en mycket bättre bedrift!! Att döda mer än vad man dör! Borde va som målskillnad i fotboll och hockey, differensen mellan kills och deaths som ger poäng !!
Redigerat av Unregistered2b236a0e, 23 January 2008 - 12:58.
Postad 23 January 2008 - 13:18
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Se det från de som blir sniprades sida. Du springer omkring där, har precis hämtat ammo och ditt bästa vapen och ska slänga dig in i hetstriden- anledningen till att du spelar spelet. Bam, du är död. Du vet inte vart det kom ifrån, du hade aldrig någon chans att försvara dig. Hjälplösheten gör dig pissed off. Jag kan se varför Snipers är mobbade Jag tycker också många spel är poängsatta på fel sätt då en person som dödar 12 st och dör 23 gånger får mycket bättre score än en som dödar 9 st och dör 2 gånger. Enligt mig är det senare en mycket bättre bedrift!! Att döda mer än vad man dör! Borde va som målskillnad i fotboll och hockey, differensen mellan kills och deaths som ger poäng !!
Håller med
Postad 23 January 2008 - 13:41
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Tycker man det är viktigare med att ha bra kills per death, ska man bara hålla sig till DM eller TDM... jag tycker det är HELT rätt att man får poäng för att hjälpa laget vinna... som i BF2 tex, att man håller vissa flaggor bara för att motståndarens poäng minskar, fast man kanske dödar en, dör två gånger, so what, laget håller på att vinna!
Sen kan jag hålla med om att man kan bli irreterad på snipers... men va fan, då kan man ju själv välja sniper istället ju, hehe
Redigerat av Garrett, 23 January 2008 - 13:43.
Postad 23 January 2008 - 13:53
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Den främsta anledningen är nog (som du själv skriver) att många anser att det är att man är en camper om man snipar. De som är någorlunda insatta vet dock att en Sniper inte campar då han ofta byter ställen (att sitta på samma ställe kommer förr eller senare leda till ens död), men det är nog när man hittar det där perfekta stället som ingen kommer åt som allt fler anser att man campar ordentligt. Ett spel som är bra designat har inga sådana här uberställen och då är snipers rätt så utsatta, snipers är ju det första man koncenterar sig på, iaf jag=).
Postad 23 January 2008 - 14:38
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Det är fjolligt att smyga. Riktiga män omfamnar döden. Kvinnor undviker den.
Postad 23 January 2008 - 14:49
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4239 inlägg
tycker också det är jävligt trist, då jag gillar att snipra.
men jag brukar blanda. ibland kör jag köttfärs (dvs springer omkring på öppet fält), och ibland är jag halvsniprare (för om man kör helt på sniper så är man ett avskum som borde bannas och helst ha datorn förstörd).
stör jag mig på sniprare? som fan, men det är en del av spelet.
ungefär som när jag körde the hidden (hl2mod) och använde mig av hagelbrakaren. genast fick jag skit för att jag använde den. det var fusk tydligen. konstigt att den är med i spelet då =)
Redigerat av Unregisteredbb649a5e, 23 January 2008 - 14:49.
Postad 23 January 2008 - 14:58
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Det är fjolligt att smyga. Riktiga män omfamnar döden. Kvinnor undviker den.
Och du tror att dom resonerade så under andra världskriget ? Snipers var personer som folk var rädda för, fanns det en sniper i närheten så var det nog inga som tänkte "Riktiga män omfamnar döden"  .
Redigerat av Jack of all trades, 23 January 2008 - 14:58.
Postad 23 January 2008 - 15:07
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Snipers är coolt. Men jag använder dem aldrig för det har jag inte tålamod till och jag irriterar mig på alla som använder dem. Blir jag sniprad av samma person mer än en gång så brukar det leda till en personlig vendetta mot denna person. I överlag gillar jag inte kampare men det är bara för att jag själv är klantig... eller jag letar upp mina offer istället för att vänta på dem.
Postad 23 January 2008 - 15:11
{OLD}Reaper
-
{OLD}Reaper
-
Veteran
-
-
1740 inlägg
snipers är ju det första man koncenterar sig på, iaf jag=).
Heh, jag blir alltid lika sur första gången jag blir plockad av en sniper. Men sen tänker jag "honom ska jag plocka" och går målmedvetet ut på sniperjakt. Helst vill jag smyga på honom och kniva honom. En annan sak som jag gör om det är en sniper inblandad i matchen, är att jag alltid sparar min airstrike tills jag hör ett sniperskott. Snabb koll på kartan - airstrike - kaboooom! - död sniper - skön känsla... Sedan tycker jag att folk blir lite väl hysteriska över hela "camping" grejen. Jag gillar själva att smyga runt och småcampa lite ibland, men inte hela tiden. Problemet är ju att ibland kan man inte uppehålla sig på samma plats i mer än några sekunder, förrän man är en "F***ing camper bastard". Alla kan ju inte rusa runt Halo-style som yra höns. COD4 är inte Quake eller Unreal Tournament.
Postad 23 January 2008 - 15:13
Unregistered2b236a0e
-
Unregistered2b236a0e
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Se det från de som blir sniprades sida. Du springer omkring där, har precis hämtat ammo och ditt bästa vapen och ska slänga dig in i hetstriden- anledningen till att du spelar spelet. Bam, du är död. Du vet inte vart det kom ifrån, du hade aldrig någon chans att försvara dig. Hjälplösheten gör dig pissed off. Jag kan se varför Snipers är mobbade 
Jo men det där är ju individuellt vad som är anledningen till att man spelar spelet. Se det från en snipers sida, han är på väg till sitt grymma sniperställe med sin grymma bössa men möter en gunner på vägen och han är helt hjälplös i närstrider med sin sniperbössa mot den andreas helautomat-gevär. Snipers är ofta ganska lätta mål och skjuta på också då de ligger still! Tycker man det är viktigare med att ha bra kills per death, ska man bara hålla sig till DM eller TDM... jag tycker det är HELT rätt att man får poäng för att hjälpa laget vinna... som i BF2 tex, att man håller vissa flaggor bara för att motståndarens poäng minskar, fast man kanske dödar en, dör två gånger, so what, laget håller på att vinna! 
Jo i vissa spelformer så krävs det endel deaths för att laget ska vinna, absolut tex headquarters där man måste va inne i kulregnet för att komma åt målet! Den främsta anledningen är nog (som du själv skriver) att många anser att det är att man är en camper om man snipar. De som är någorlunda insatta vet dock att en Sniper inte campar då han ofta byter ställen (att sitta på samma ställe kommer förr eller senare leda till ens död), men det är nog när man hittar det där perfekta stället som ingen kommer åt som allt fler anser att man campar ordentligt. Ett spel som är bra designat har inga sådana här uberställen och då är snipers rätt så utsatta, snipers är ju det första man koncenterar sig på, iaf jag=).
Exakt och tex i cOd4 så får man ser vart skytten satt när man blev dödad och som hatad sniper så kommer ens offer med all sannolikhet att gå raka vägen till det stället för att döda dig så man måste som sagt byta plats. Som sniper kan man tycka det är lite trist ibland när man hittat en perfekt plats där man ligger camouflerad och efter bara ett skott bli avslöjad men det är som sagt ändå en bra grej så att folk inte campar. tycker också det är jävligt trist, då jag gillar att snipra.
men jag brukar blanda. ibland kör jag köttfärs (dvs springer omkring på öppet fält), och ibland är jag halvsniprare (för om man kör helt på sniper så är man ett avskum som borde bannas och helst ha datorn förstörd).
stör jag mig på sniprare? som fan, men det är en del av spelet.
ungefär som när jag körde the hidden (hl2mod) och använde mig av hagelbrakaren. genast fick jag skit för att jag använde den. det var fusk tydligen. konstigt att den är med i spelet då =)
I cOd4 (återkommer till det hela tiden men det är ju ett så grymt spel  ) så är ju perken overkill perfekt där man både kan va sniper och ändå ha en kulspruta på ryggen för närstrider. Finns alltid vapen i spel som folk inte vill ska finnas! Snipers är coolt. Men jag använder dem aldrig för det har jag inte tålamod till och jag irriterar mig på alla som använder dem. Blir jag sniprad av samma person mer än en gång så brukar det leda till en personlig vendetta mot denna person. I överlag gillar jag inte kampare men det är bara för att jag själv är klantig... eller jag letar upp mina offer istället för att vänta på dem.
haha, det där med personlig vendetta känner jag igen  Riktigt roligt när man ser samma snubbe springa fram på samma ställe och kolla uppåt där man ligger för och dö gång på gång  För att tredje och fjärde gången sakta kika fram bakom nåt krön eller komma smygande en annan väg. Har själv vart i den omvända sitsen flera gånger och då är inget annat viktigt än och döda just den användaren. Har hänt att man gått ur en sån där personlig vendetta med bara deaths och inga kills, inget kul
Redigerat av Unregistered2b236a0e, 23 January 2008 - 15:20.
Postad 23 January 2008 - 15:16
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
Är de inte sådant weine som gör att man vill vara sniper?
Postad 23 January 2008 - 15:18
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Exakt och tex i cOd4 så får man ser vart skytten satt när man blev dödad och som hatad sniper så kommer ens offer med all sannolikhet att gå raka vägen till det stället för att döda dig så man måste som sagt byta plats. Som sniper kan man tycka det är lite trist ibland när man hittat en perfekt plats där man ligger camouflerad och efter bara ett skott bli avslöjad men det är som sagt ändå en bra grej så att folk inte campar.
Prova ett Hardcore-läge. Då finns ingen killcam.
Postad 23 January 2008 - 15:21
Unregistered2b236a0e
-
Unregistered2b236a0e
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Exakt och tex i cOd4 så får man ser vart skytten satt när man blev dödad och som hatad sniper så kommer ens offer med all sannolikhet att gå raka vägen till det stället för att döda dig så man måste som sagt byta plats. Som sniper kan man tycka det är lite trist ibland när man hittat en perfekt plats där man ligger camouflerad och efter bara ett skott bli avslöjad men det är som sagt ändå en bra grej så att folk inte campar. Prova ett Hardcore-läge. Då finns ingen killcam.
yes i know... men då har man iaf ett val
Postad 23 January 2008 - 15:23
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Jag har blivit irriterad på snipers i mina dagar, det får jag ju erkänna. Men det är en del av spelet och emellanåt använder jag själv sniperbössan så varför klaga? Om man blir överdrivet arg på att bli knäppt av snipers så kanske man ska byta till ett spel som har en bättre balans mellan alla olika vapen.
COD4 tycker jag sköter snipandet bra. En sniper kan inte sitta på samma ställe och plocka folk nån längre stund innan han är rökt pga radarn. Dessutom är samtliga vapen väldigt effektiva och ger hög skada. Om man upptäcker en irriterande sniper kan man ta ut honom ganska fort om han inte är duktig och gömmer sig direkt.
När jag spelar sniper i COD4 känner jag mig rejält utsatt och ensam när fienden börjar komma nära inpå. Man behöver verkligen skydd från sina lagkamrater om det börjar hetta till. I vissa andra spel känns snipern bara som ett väldigt kraftfullt vapen som gör hög skada. Om man står face to face på halvkort avstånd med en fiende i COD4 så är det ofta den som skjuter först (och träffar) som vinner. Då är det lite tufft om man ska stå och titta in genom siktet på en sniperbössa först.
Postad 23 January 2008 - 15:24
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Varför snipers blir mobbade beror nog på att dessa upplevs som tråkiga & fega . Spelare som bara ligger still & väntar på att det skall komma en motståndare & enda gånger när dom rör på sig är när dom har dött & respawnar någon annanstans . Det enda som är tråkigare än en sniper är ett helt lag med spipers & claymore . Men det är endel av spelet .
Postad 23 January 2008 - 15:26
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2143 inlägg
Blir ganska ofta irriterad på folk som verkar koncentrera sig mer på sitt eget snipande än lagspelet. Som ex SaD i COD4. Finns de som sitter på sina platser hela jäkla spelet och bara försöker knäppa alla i andra laget istället för att försöka slutföra uppdraget(deffa/planta). Har de i andra laget plantat bomben och man är själv kvar så är det inte så troligt att de springer omkring och agerar måltavlor utan troligare att de gömmer sig och försöker täcka bomben.
Så det jag stör mig på är att många skiter i lagspelet bara för att de prompt måste vara sniper.
Redigerat av bananplanta, 23 January 2008 - 15:31.
Postad 23 January 2008 - 15:29
Babyface
-
Babyface
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Kör alltid sniper i fps...antagligen mest för att jag blir "åksjuk" när jag springer runt för mycket
Postad 23 January 2008 - 16:13
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Håller med Morlock. Jag har inte heller riktigt tålamodet för att agera sniper. Jag är oftast killen som kompenserar sin brist på teknik och superaim med extrem aggresion. Mina stats ser oftast ut som handbollssiffror och så länge jag ligger på plus (har fler kills än deaths) är jag egentligen nöjd. Anledningen är att jag så lätt blir understimulerad om jag ska ligga och vänta på att någon springer förbi, och non-stop action är det enda sättet för mig att hålla intresset uppe och inte stänga av spelet. Jag spelar inte för att sitta och stirra på en statisk bild med fingret på musknappen. Det är slöseri med tid anser jag... Men smaken är som baken och jag förstår snipers, det kan vara spännande att lyckas klicka någon mellan ögonen med ett skott i ett ensekundersfönster. Ja spelar dock inget MPspel längre, var hyfsad på HL2DM och demot av senaste UT, men är numera pensionerad gunner
Postad 23 January 2008 - 16:17
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Jo men det där är ju individuellt vad som är anledningen till att man spelar spelet.
Jag ANTAR att de flesta spelar för att kriga iallafall =P. Se det från en snipers sida, han är på väg till sitt grymma sniperställe med sin grymma bössa men möter en gunner på vägen och han är helt hjälplös i närstrider med sin sniperbössa mot den andreas helautomat-gevär. Snipers är ofta ganska lätta mål och skjuta på också då de ligger still!
I de flesta spel kan man väl använda två vapen? Fram med ett automatgevär som reserv Jag har då aldrig hört en sniper som klagar på att han blir skjuten i ryggen när han sniprar. "Hallå? Jag försöker snipra här, lägg av"  . Det motsatta är dock vanligt (hallå, vi försöker slåss här. Sluta snipra.) därav din tråd.
Postad 23 January 2008 - 19:43
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Jag gillar merparten av alla fps, från Ut 2004 till spel som är mer realistiska. Ett spel som blev en favorit var Red Orchestra under den fria trial veckan (fler utvecklare borde satsa på detta) och det har lett till att jag köpte spelet för någon vecka sedan. När alla sammarbetar bra så behövs alla såvida det är snipers eller folk med maskingevär. Så länge snipern snipar för att man ska uppnå sitt mål (som i RO ofta är att försvara eller ta strategiska platser) så ser jag inget fel i det, däremot kan man bli irriterad på de som bara är ute efter att få så många kills som möjligt. RO är inte spel där man ska "fragga" så många som möjligt men tyvär så verkar en del tro detta. Om man inte testat RO så har man helt klart missat ett av de bästa realistiska spelen som finns på marknaden, det är inte ett spel som Cs eller ens Bf då inlärningströskeln är rätt så hög. Teamwork är det enda som kommer innebära att man uppnår sitt mål, utan det så är man rätt så chanslös (iaf om det andra laget har bra teamwork).
Redigerat av Jack of all trades, 23 January 2008 - 19:45.
Postad 23 January 2008 - 19:51
Unregisteredc17c0c25
-
Unregisteredc17c0c25
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Är mer "röja rätt in i elden och mangla" typen själv men ibland så brukar jag bege mig ut på sniper jakt runt utkanten av kartan,roligt å smyga sig på en smygande sniper som just hittat det perfekta läget
Postad 24 January 2008 - 23:41
Unregistered1594247d
-
Unregistered1594247d
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Orkar knappt köra sniper i CoD 4 pga av alla usla skott som vägrar träffa. Samt alla gånger man måste döda någon med 2 skott trots att man skjuter mitt i kroppen. Men då och då blir det lite härlig pang pang  .
Postad 25 January 2008 - 08:09
Unregistered2b236a0e
-
Unregistered2b236a0e
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Orkar knappt köra sniper i CoD 4 pga av alla usla skott som vägrar träffa. Samt alla gånger man måste döda någon med 2 skott trots att man skjuter mitt i kroppen. Men då och då blir det lite härlig pang pang .
Igår var det extremt... Mer än hälften av alla skott mitt på tog inte alls. Ett praktexempel var när en snubbe dök upp 20 meter framför mig och sprang i mot mig utan och se mig. Ett perfekt läge och när snubben är 10-15 meter framför mig och täcker upp merparten av scopet så sätter man ett skott mitt i magen utan att nåt händer alls IStället blir jag skjuten i benet med 2-3 skott av en med kulspruta 50 meter bort  En annan irriterande sak är att man måste ha bössan helt stilla när man skjuter någon, man måste alltså hålla andan för och ha nån chans och träffa överhuvudtaget. Visst ska det svajja som det gör så det blir svårare och träffa men svajjar siktet fram och tillbaka men siktet är på gubben precis vid avtryckarögonblicket så borde det blir träff vilket inte verkar fungera nu. Skulle detta fixas i den patchen som skulle komma? och när kommer den?
Redigerat av Unregistered2b236a0e, 25 January 2008 - 08:15.
Postad 25 January 2008 - 11:09
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
En annan irriterande sak är att man måste ha bössan helt stilla när man skjuter någon, man måste alltså hålla andan för och ha nån chans och träffa överhuvudtaget. Visst ska det svajja som det gör så det blir svårare och träffa men svajjar siktet fram och tillbaka men siktet är på gubben precis vid avtryckarögonblicket så borde det blir träff vilket inte verkar fungera nu.
Skulle detta fixas i den patchen som skulle komma? och när kommer den?
Ska dom ta bort det? Cod 4 'är väl rätt så verklighetstroget (har inte spelat det själv) och isf ska det vara kvar för det överänstämmer ju med verkligeheten. Riktiga snipers håller andan på precis samma sätt eftersom andningen i sig påverkar (väldigt mycket beroende på avstånd) var skottet kommer träffa så vill du ha ett verklightestroget spel är det så det ska vara  . Jag tror att det var lagg som gjorde att du inte träffade fienden som sprang mot dig eller nåt i den stilen...
Redigerat av Jack of all trades, 25 January 2008 - 11:18.
Postad 25 January 2008 - 11:50
Unregistered01e78752
-
Unregistered01e78752
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Varför använda snajper jevär när man ändå kan stå på ena sidan av "kartan" och skjuta ihjäl fienden på andra sidan oavsett vapen?
Ingen annan som tycker det är ett problem?
Postad 25 January 2008 - 15:38
analog
-
analog
-
Användare
-
-
212 inlägg
Känns som om Sniper-hatet lever kvar från TF tiden då det var sjukt enkelt att snipa folk (speciellt när man duckade då man inte sköt) + röd punkt. Då kan man ju förstå att folk blir less då det i stort sett var omöjligt att ta sig över bron i t.ex. 2fort banan.
I övrigt är sniper det roligaste man kan spela i FPS i mitt tycke.
Edit: Afterwork stavning
Redigerat av analog, 25 January 2008 - 16:38.
Postad 25 January 2008 - 16:48
craezy
-
craezy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag kan bli irriterad när man lirar BF2 och har 10 snipers i sitt lag som fullständigt skiter i flaggor och ligger kvar vid startpunkten, medans man sliter häcken av sig för att ta flaggan.
Postad 25 January 2008 - 18:20
Unregistered3ece8f6f
-
Unregistered3ece8f6f
-
Beroende
-
-
1069 inlägg
Snipers associeras väl oftast med campers? Det är i alla fall så jag lite misstänksamt betraktar alla som spelar som snipers. Finns naturligtvis undantag men om alla skulle spela som snipers skulle det nog bli ett rätt långtråkigt spel....Känner ibland att de som ligger o snipar inte tillför så mycket, speiellt när man lirar något annat än team deathmatch. Får känslan av att jag och alla andra springer omkring och kämpar medans någon egoist lägger sig lite avsides och bara spelar för sig själv, skit i laget typ.
OBS! Så att ingen känner sig påhoppad...Det finns naturligvis snipers som är med i laget och som spelar tillsammans med resten och som inte är campande egotöntar. Ni som inte spelar så som jag beskriver ovan behöver ju inte känna er träffade.
Nae, ja e inte bitter
Postad 25 January 2008 - 19:19
Unregistered2b236a0e
-
Unregistered2b236a0e
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Ska dom ta bort det? Cod 4 'är väl rätt så verklighetstroget (har inte spelat det själv) och isf ska det vara kvar för det överänstämmer ju med verkligeheten. Riktiga snipers håller andan på precis samma sätt eftersom andningen i sig påverkar (väldigt mycket beroende på avstånd) var skottet kommer träffa så vill du ha ett verklightestroget spel är det så det ska vara . Jag tror att det var lagg som gjorde att du inte träffade fienden som sprang mot dig eller nåt i den stilen...
Som jag skrev menar jag inte att de ska ta bort detta, det ska absolut vara kvar och inget annat MEN det jag menar och tycker är trist är att det är omöjligt och träffa en gubbe om man inte håller andan. Säg att en gubbe står 30 meter framför och du inte håller andan utan siktet svajjjar en meter åt höger från gubben till en meter åt vänster och håller på så fram och tebax. Skjuter du då borde ju chansen att siktet är på gubben när du trycker av vara 1/4 kanske men det verkar som om man inte ska kunna träffa alls då såvida man inte står en meter ifrån gubben och det är inte verklighetstroget. Det som de ska ordna med patchen är hitboxen för nu är den fel. Man kan sikta mitt på och missa men däremot sikta bredvid gubben och träffa. Rätta mig nån om jag missuppfattat. Varför använda snajper jevär när man ändå kan stå på ena sidan av "kartan" och skjuta ihjäl fienden på andra sidan oavsett vapen? Ingen annan som tycker det är ett problem?
Håller absolut med! Går absolut lika bra och döda någon med assault rifle och rödpunktsikte som med valfri sniperbössa. Bara och sätta den röda punkten på målet långt bort och skjuta så dör dom. Lite overkligt att en helautomatbössa har bättre precission och mindre rekyl än en sniperbössa på 200 meters håll. På tanke på hur snett snipern går om man inte håller andan borde det vart stört overkligt och träffa nån med assault rifle från samma avstånd. Enda fördelen med sniper att man har scope och kan se folk längre bort.
Postad 26 January 2008 - 03:28
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
Krypskyttar är inte bara hatade i spel. Jag såg en dokumentär om "snipers", och i krig genom historien så har de ALLTID varit hatade av fienden och en krypskytt kan aldrig räkna med att tillfångatas levande av fienden.
Anledningen är väl att en krypskytt effektivt sprider skräck i en fiende och att ta kål på en sådan ger en rejäl moralhöjjande effekt.
Postad 26 January 2008 - 17:34
Lindholm R
-
Lindholm R
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Anledningen till att snipers är illa omtyckta är antagligen att vissa inte har förstått vilken fantastisk maktfaktor de innebär och eftersom de inte förstår hur det funkar blir de arga. Det där med att bli kallad "f*cking camper" och liknande tycker jag mest visar på att det finns barn på servern. Rensa bort dem och spela vuxna emellan istället, blir så mycket bättre stämning när det inte finns några fjortisar med.
Själv kommer jag nog inte fullt ut kunna uppskatta spel online innan det finns åldersgränser - 18 eller varför inte 25 på vissa.
Postad 26 January 2008 - 18:06
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Anledningen till att snipers är illa omtyckta är antagligen att vissa inte har förstått vilken fantastisk maktfaktor de innebär och eftersom de inte förstår hur det funkar blir de arga. Det där med att bli kallad "f*cking camper" och liknande tycker jag mest visar på att det finns barn på servern. Rensa bort dem och spela vuxna emellan istället, blir så mycket bättre stämning när det inte finns några fjortisar med.
Själv kommer jag nog inte fullt ut kunna uppskatta spel online innan det finns åldersgränser - 18 eller varför inte 25 på vissa.
Ja, Snipers var precis som du skriver något man var grymt rädd för och fortfarande är, finns det en Snipers någonstans så är det första man gör att ta död på denne. Såg i ett avsnitt av en serie som gick på Discovery ett uppdrag som dom som var med berättade om.I Irak råkade de ut för en Sniper och då Snipern sköt när två av soldaterna befann sig i en väldigt utsatt position var dom tvugna att först lokalisera Snipern för att sedan ta död på den med alla tänkta medel. Eftersom Snipern hade övertaget iom att han såg dom men inte tvärtom så vågade ingen dierkt sticka fram huvudet för att kolla vilket ju är helt förståligt då detta ju inte var ett spel. Skulle man utkämpa krig på samma sätt som många gör i liknande spel så hade det varit tragiskt, tänk så många människor som fått sätta livet till pågrund av detta. Om du inte testat Red Orchestra så gör det när nästa trialversion är (dock får man räkna med att många som normalt sett inte spelar RO kommer göra det då vilket garanterat innebär en del folk som inte förstår att teamwork är ett måste). RO´s community ska tydligen tillhöra det mest hjälpsamma av alla fps spel online och jag fick en hel del hjälp av hjälpsamma medspelare då jag märkte att RO inte liknade något spel jag spelat tidigare som utspelar sig under ww2. En sak är säker RO tilltalar garanterat inte alla men de som har vilja att lära sig det kommer garanterat upptäcka ett av de mest realistiska ww2 spelen på marknaden=). Visst finns det många Snipers i även detta spel men de finns där av en anledning och många som spelar som Snipers gör det för laget, inte för sig själva.
Redigerat av Jack of all trades, 26 January 2008 - 18:20.
Postad 29 January 2008 - 03:04
Unregisteredab349fae
-
Unregisteredab349fae
-
Användare
-
-
244 inlägg
Jag ser snipern i de flesta spel som en liten fegis som sitter i sitt hörn så skyddad som möjligt för att få in några skott mot någon som faktiskt försöker göra något. Hur ofta har ni sett laget som har "enemy of the gates" syndromet vinna en runda av HQ eller domination i COD4? Jag blir helt otroligt sur om jag upptäcker att halva ens lag sitter och campar med ettt snipergevär. Då är det bättre om fiendens lag har det problemet, eftersom då vinner vi och jag har någon att gröpa ur med kniven.....
Postad 29 January 2008 - 11:07
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Jag ser snipern i de flesta spel som en liten fegis som sitter i sitt hörn så skyddad som möjligt för att få in några skott mot någon som faktiskt försöker göra något. Hur ofta har ni sett laget som har "enemy of the gates" syndromet vinna en runda av HQ eller domination i COD4? Jag blir helt otroligt sur om jag upptäcker att halva ens lag sitter och campar med ettt snipergevär. Då är det bättre om fiendens lag har det problemet, eftersom då vinner vi och jag har någon att gröpa ur med kniven.....
Om halva laget består av Snipers så kan jag helt klart förstå din frustration. Ett lag ska inte ha mer än ett fåtal snipers om ens det men minst en eller två borde det bestå av. En sniper kan vara oumbärlig i vissa situationer som till exempell när fienden har en stor styrka infanterister som försvarar en strategisk pungt på ett sådant sätt att alla som närmar sig blir nermejade av automateld. Enemy at the gates visar annars precis hur det kunde vara på den tiden (även om den är rätt så överdriven) och varför Snipers tillhör några av de mest fruktade infanterister under andra världskriget.
Postad 29 January 2008 - 17:17
Lindholm R
-
Lindholm R
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
En sniper kan vara oumbärlig i vissa situationer som till exempell när fienden har en stor styrka infanterister som försvarar en strategisk pungt på ett sådant sätt att alla som närmar sig blir nermejade av automateld. Enemy at the gates visar annars precis hur det kunde vara på den tiden (även om den är rätt så överdriven) och varför Snipers tillhör några av de mest fruktade infanterister under andra världskriget.
Helt klart, men jag tror det är taktik på en lite för hög nivå för att de flesta skall förstå. Om de ändå förstår så gör uppläggen i spelen att man inte behöver bry sig - tror krypskytten hade kommit bättre till sin rätt om man bara hade ett liv...
Postad 29 January 2008 - 17:48
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Brukar plocka upp snipern när jag ser den, men det är inget jag campar för. En del kan till och med bråka om snipern, det är patetiskt. I Halo3 så kan snipern vara överlägsen på vissa banor, man har inte en chans utan den. Tyvärr tycker jag att Laser vapnet faktiskt är ännu mer störande än snipern i Halo3, den förstör allt och är lättare att använda än raketerna, framförallt mot fordon är den överlägsen. Har svurit många gånger på Valhalla när halva laget blivit lasrad i warthogen.
Postad 03 February 2008 - 16:25
Unregisteredbfbe0593
-
Unregisteredbfbe0593
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Har spelat Red Orchestra - Ostfront 1941-45 (för övrigt det bästa spelet i genren) ganska länge men fattar inte vad ni menar med alla märkliga uttryck. Camper? Vad är det? Respawn? Svenska någon?
Finns det föresten någon svenskt Red Orchestra forum eller något lag som brukar spela?
Postad 03 February 2008 - 20:07
Unregistered2b236a0e
-
Unregistered2b236a0e
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Har spelat Red Orchestra - Ostfront 1941-45 (för övrigt det bästa spelet i genren) ganska länge men fattar inte vad ni menar med alla märkliga uttryck. Camper? Vad är det? Respawn? Svenska någon?
Finns det föresten någon svenskt Red Orchestra forum eller något lag som brukar spela?
Vissa uttryck har ingen svensk översättning camper = kampare, en spelare som sitter på samma ställe hela tiden och bara väntar på fienden. Lite ironiskt skulle denna kunna smälla upp ett tält och bosätta sig där, där av namnet. Respawn = återupplivas? När du blir dödad så respawnar du på en ny plats eller ibland på spawnpoints.
Postad 03 February 2008 - 21:14
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Finns inget som är så skönt som att skjuta en campare.
Var så arg igår när jag spelade COD4 så att det var hel*etes nära att kontrollen flög i väggen..
hur kul är det när hälften sitter å gömmer sig hela d###### tiden ?
Gillar de inte men...
Postad 03 February 2008 - 21:17
PrOoF
-
PrOoF
-
Användare
-
-
181 inlägg
Campare och "snipers" är väl samma sak!
Inga som helst skills
Postad 03 February 2008 - 22:12
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Tvärtom ju
Det krävs ordentliga skills av en sniper, annars blir han väldigt snabbt utrotad om det finns några som helst spelare som har skills på samma server. Kollar man i det lång loppet så är det ofta bättre KPD för en sniper, men totala antalet kills stannar ofta på lägre summor än de som kör på assault, iaf så länge spelet håller sig åt realismens håll och inte är mer fiktigt.
I CS kan en grym spelare med AWP förstöra det motstående laget totalt. I spel som kräver större områden som Battlefield serien är det inte alls lika enkelt. jag spelar väldigt gärna sniper, mest för att jag tycker det är roligast. I BF får man akta sig rejält, men där är inte agget lika stort mot snipers som i en del andra spel heller. Enligt vad jag upplevt så brukar det dock bli sniper vendettas. Det händer mycket att man blir skjuten eller skjuter någon flera gånger på raken, men då ger man sig den på att rota ut personen ifråga. När man väl hittat personen brukar det inte vara några som helst problem. Favoriten är när man stelthar upp bakom killen och sätter en kniv i ryggen efter att ha blivit dödad 3 gånger på raken. Annars kan man alltid ta en helikopter och dra förbi med. Det brukar också göra susen. Men det är nästan nödvändigt att använda rätt tillbehör beroende på bana som sniper, men det går utmärkt att ta ordentligt med mark och förvirra motståndaren om man gör det rätt. Att ta en flagga långt in på fiende territorium kan vara rätt bra taktik för "landsättning" av nya spawns och kan snabbt byta riktning på en strid.
I spel som CS:S är det inte lika enkelt att komma nära då AWP fortfarande kan vara rätt elakt även på nära håll. Men det räcker med en välriktad kula från i princip vilket vapen som helst, så kan man bara undvika att bli träffad så brukar man kunna komma undan. Klart trevligt att komma fram med en DEAGLE eller P90 och plocka snubben. Men som sagt, ibland har något totalt flyt och är untouchable. Det har hänt att jag själv har lyckats plocka motståndarlaget själv, 8 pers som ensam kvar. Men det är ju inte direkt varje kväll man har sånt flyt. Men träffkoden i CS:S är lite jobbig. Där föredrar jag faktiskt gamla Action Quake 2(mod till Quake 2). Där var snipern mer som railgun, fast i sniperversion. Det gick att bunnyhoppa omkring och snipa friskt i rörelse, det har definitivt sin charm, men har ingenting att göra med sniping.
Vad som däremot är helt förkastligt är ju såklart de som kör spray and pray och endast bryr sig om att racka upp stats och skiter helt i vad som är bra för laget. Men detta verkar av någon anledning vara mer accepterat. Oavsett vad så är det ju att bra folk är trevliga att spela med och idiotrer fortsätter att förstöra.
Postad 04 February 2008 - 01:40
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Åhh...Om alla helt enkelt lämnade dom att ruttna i sina hus/balkonger så får dom roa sig bäst dom vill själv åså får vi andra spela på "riktigt" som män å inte harar som gömmer sig i mörkret
Postad 04 February 2008 - 11:09
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Det är jäkligt svårt att bli en riktigt duktig sniper, det är väl därför dom är så hatade också
Man känner sig helt enkelt förnedrad när man blir snipad från andra sidan banan. Det finns inget värre än en sniper som vrålar ut sin glädje över en headshot.
Postad 04 February 2008 - 11:47
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Mm fattar inte hur dom fixar det ..Så fort jag ens tänker tanken på att titta ut genom ett förnster så kan man ge sig f*n på att nån hugger en kniv i ryggen på mig
Postad 04 February 2008 - 13:20
Unregistered2b236a0e
-
Unregistered2b236a0e
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Krävs ju lite skills om man ska snipa, iaf i vissa spel... Tex i cod4 är det mycket tajming.
När man ser en snubbe ska man snabbt hålla andan och sedan sikta in sig och sedan skjuta.
Gäller och hinna med hela processen medans "offret" står stilla, rörliga mål i sidled går träffa men mycket svårare,
resulterar oftast bara i skadeskjutningar. Missar man på första skottet så får man ofta ingen mer chans.
Dels för att du avslöjat dig och offret vet att det ligger en sniper och skjuter sedan är man anfådd och det
tar en stund innan man kan hålla andan igen, under den tiden är man ganska försvarslös.
Jag brukar för det mesta skjuta andra snipers då de helt enkelt är lättare mål då de ligger stilla.
Så visst är det lite skills om man ska snipa.
Nåt som jag däremot stör mig på och där man inte behöver skills är den där j+vla granatkastaren
som man kan välja till på vissa vapen. Räcker man träffar 3 meter från en person för och döda den.
Vet inte hur många gånger man precis spawnat och det tar två sekunder och någon tomte på andra
sidan kartan drar iväg några granat på måfå...
Postad 04 February 2008 - 16:53
Freezard
-
Freezard
-
Beroende
-
-
1306 inlägg
Jag kan berätta hur det är med snipers i UT och UT3 (TDM/DM). I originalet så tycker många att snipern är overpowered på grund av att den har snabbare rate of fire än shock rifle, har 100% träffsäkerhet, skottet når målet med en gång man skjuter och att head shot inte är helt svårt att få dit. Man dör på två skott normalt och det enda som skyddar mot head shot är shield belt, så en grym sniper kan döda vem som helst vart som helst. Använder fienden ett annat vapen, t.ex. rocket launcher så kanske han inte ens hinner komma nära eller skjuta mycket innan han dör. Sedan kan man ju nå vart som helst på kartan med sniper, vilket gör att det är stor chans att fienden spawnas i samma eller närliggande rum och kan då "respawndödas" för ännu fler frags, vilket är en otrolig fördel speciellt i 1 mot 1. Det är det många spelare blir irriterade på, att man är maktlös.
I UT3 fungerar snipern likadant rent skademässigt. Men den största skillnaden är att rate of fire är långsammare och att UT3 körs utan "fast weapon switch", vilket gör att det tar EXTREMT långt tid att byta vapen till och från snipern. Det gör faktiskt att snipern inte alls räknas som ett särskilt bra vapen jämfört med hur den är i UT eller Quake-serien (I UT tar det mindre än 0.5 sekunder att byta, Quake har omedelbart vapenbyte = 0 sekunder). Dessutom är head shot svårare att få till i mitt tycke (men jag antar att det är för att spelet är nytt och att man inte har "kommit på" hur man gör än, samt att spelet inte körs 100% smooth vad gäller frame rate).
Det är delade meningar om hur en sniper ska användas i DM baserade FPS, vissa vill ha den som en "riktig" sniper som bara ska användas på långt avstånd. T.ex. som i UT3 då man inte direkt kan gå runt med snipern hela tiden eftersom när man väl hamnar i en närstrid tar det 2 sekunder eller mer att byta till rocket launcher/flak cannon som man så klart helst vill använda på nära håll. Själv är snipande min starkaste egenskap så jag tycker självklart att snipern ska fungera på nära håll också, vill man använda sniper i dess rätta bemärkning ska man spela realistiska FPS. Jag bara väntar på att UT3 också ska införa fast weapon switch, det ger spelaren fler möjligheter men framförallt gör det hela spelet snabbare, vilket spel i den här genren ska vara. Om nu UT3 överlever länge till...
Nu har jag ingen aning om hur snipern fungerar i realistiska FPS så som CS/CoD, men detta är i alla fall hur det ser ut i DM-spelen. Är man bra på sniper är man ju bra på alla hit scan-vapen, typ shock rifle och enforcer, så det stör mig att väldigt många spelare säger att det är lamt att just snipa.
EDIT: Kan tillägga att lagg gör att det inte alltid är helt lätt att snipa jämfört med att spamma, man måste ju hela tiden anpassa siktet efter pingen och skjuta "i förväg". Dessutom kan man undvika head shot i UT-serien genom att ducka, så overpowered är snipern absolut inte. Som Mark Rein säger så är varje vapen overpowered i dess rätta händer...
Redigerat av Freezard, 04 February 2008 - 17:01.
Postad 04 February 2008 - 17:04
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Spelar också själv Sniper ibland. Det är en väldig skillnad mellan olika snajpare. Tyvärr så är många nybörjare och sätter sig i ett mörkt hörn och plockar ett par snubbar innan någon droppar in en granat och så flyger en trasdocka ut... Det är väl mest därför de inte åtnjuter någon större respekt.
Själv är jag väldigt mobil när jag snipar och rör mig mycket, det är jäkligt frustrerande för många när de blir plockade gång på gång när de tror att man sitter kvar på samma ställe. En bra sniper kan vara så förödande för motståndarna att de inte har en chans i t.ex. CTF-rundor.
Sedan så finns det ju spel (CS) där hitboxarna är alldeles för stora och det är alldeles för lätt att träffa (AWP). I just CS så är vissa banor är helt ospelbara när det är för många AWP.
Postad 20 February 2008 - 20:11
{OLD}Reaper
-
{OLD}Reaper
-
Veteran
-
-
1740 inlägg
Tyvärr så är många nybörjare och sätter sig i ett mörkt hörn och plockar ett par snubbar innan någon droppar in en granat och så flyger en trasdocka ut... Det är väl mest därför de inte åtnjuter någon större respekt.
Hamnade i en match där en sniper hade ett favoritställe han återvände till hela tiden. Gjorde det till min livsuppgift att plocka honom innan han fick chans att pricka någon. Vid ett tillfälle hann jag före och placerade ut lite C4 runt hans liggplats. Sedan var det bara att sitta och vänta med ett grymt smil på läpparna. Enormt underhållande...
Redigerat av {OLD}Reaper, 20 February 2008 - 20:12.
Postad 20 February 2008 - 23:19
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Vid ett tillfälle hann jag före och placerade ut lite C4 runt hans liggplats. Sedan var det bara att sitta och vänta med ett grymt smil på läpparna. Enormt underhållande... 
Fps spel handlar till väldigt stor del om att försöka förutse var andra spelare tänker göra, det verkar som denne person inte har fattat detta =). Det är detta som skiljer bra från mindre bra spelare, en bra sniper ändrar position efter varje skott medan en mindre bra tror att han är säker på samma ställe...
Redigerat av Jack of all trades, 20 February 2008 - 23:34.
Postad 21 February 2008 - 08:13
Unregistered2b236a0e
-
Unregistered2b236a0e
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Brukar ligga på samma ställe ett tag om det är ett bra ställe men brukar alltid slänga ut lite sprängmedel som plockar bort fiender. Efter ett tag känner man på sig eller förutser att folk är arga och kommer att springa upp och försöka skjuta dig eller kniva dig... gäller att byta plats eller röra sig i rätt tid och hålla utkik åt alla håll och i ett tidigt stadium kunna se om en motståndare är på väg upp där du ligger. När jag ser detta vilket jag oftast gör brukar jag möta upp killen på vägen eller lägga sig en bit bort och oftast ser man en gubbe komma springande upp där man låg och springa i cirklar och leta. Då vet man att killen är ganska pissoff och då knäpper man han på nytt
Redigerat av Unregistered2b236a0e, 21 February 2008 - 08:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|