Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ramspänd duk i taket?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 January 2008 - 02:28

TobiasRX
  • TobiasRX
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Hej

Jag fick en idé om att istället för en duk i kasett, ha en ramspänd som hänger i två krokar i taket och när man inte ska använda duken så viker man bara upp den och krokar fast den i en tredje krok. Då ligger duken mot taket.

Dock så började jag fundera på om duken kanske börjar slakna eftersom den inte är byggd för att hänga horisontellt?

Vad tror ni? Finns det någon här kanske som testat detta?

Postad 01 February 2008 - 09:42

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Ramspänd duk som är uppfällbar i taket som en garageport eller skenor i taket så att du kan flytta den är andra alternativ som vore kul i teorin :)

Postad 06 February 2008 - 15:28

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Hej

Jag fick en idé om att istället för en duk i kasett, ha en ramspänd som hänger i två krokar i taket och när man inte ska använda duken så viker man bara upp den och krokar fast den i en tredje krok. Då ligger duken mot taket.

Dock så började jag fundera på om duken kanske börjar slakna eftersom den inte är byggd för att hänga horisontellt?

Vad tror ni? Finns det någon här kanske som testat detta?

Jag har sett denna lösning förut, verkade funka bra. Den borde inte slakna eftersom den ju sitter uppspänd - alltså med spänning som håller den sträckt.

Postad 11 February 2008 - 10:11

Longing for Bluray
  • Longing for Bluray
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej
Att jag inte kommit på det tidigare, otroligt.
Mitt vardagsrumstak består av spännd duk, visst hänger den ner lite på mitten, vid en taklampa såg jag att den hängde 4 cm, men då är rummet 50 kvadratmeter. Undra vad de hade för textil till spännda innertak på 50 talet?
I många rum i kåken är det så kallad spännpapp, och den finns ju att köpa på husrevoverarfirmor, sånna där firmor som säljer gammeldags material till torpet :-) Av sådan papp skulle man ju kunna göra en tunn och lätthanterlig duk.

Postad 18 February 2008 - 14:03

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Vad väger en ramspänd duk ungefär?
Utan att ha sett någon känns det som att det inte borde gå åt allt för kraftiga doningar för att hänga en sådan i taket.

Postad 19 February 2008 - 06:00

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
multibrackets duken i tråden väger 12 kg så det borde inte vara omöjligt att hänga upp den i taket

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.