Någon som känner igen problemet, har tips på vad det kan vara?
Mvh / Martin
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Problem med grafikkort på HP dv9540 - svart skärm?
Startad av
marede
, Feb 01 2008 09:34
8 svar till detta ämne
Postad 01 February 2008 - 09:34
Köpte ny dator (HP dv9540eo) i aug-07 och har använt den som stationär hemmadator till surfning, office, fotoredigering etc. Jag stänger sällan av den utan fäller enbart ner skärmen när jag inte använder den. Den har fungerat oklanderligt tills igår. När jag flyttade ut datorn till köksbordet, kopplade in nätverkskabel, mus och strömkabel och slog på datorn fungerade inte skärmen, den var helt svart. I övrigt gick datorn. Satt ca 4 timmar och dribblade med HP teknisk support samt klurade själv på egen hand. Ibland började plötsligt skärmen fungera men i upplösningen 1024x768. Det gick inte att ändra upplösning till högre eller bredbild. I de fall som bild visades på skärmen fungerade inte skärmsläckaren utan det kom istället ett meddelande av typen - det krävs ett nyare grafikkort eller grafikkort som stödjer 3D för att visa vald skärmsläckare. Vid två tillfällen när jag startade om datorn var det åter rätt inställning/upplösning men mestadels var det svart skärm när datorn startades om.
Någon som känner igen problemet, har tips på vad det kan vara? Mvh / Martin Postad 01 February 2008 - 09:51
Det är ju bara att du går tillbaka med datorn till butiken som du köpte den och förklarar vad som är felet. Sen att du har pratat med HP´s tekniska support, att det inte hjälpte..
Men förmodligen beror det på att du har haft datorn på dygnet runt ganska länge. En Bärbar är ju inte byggd för att vara på dygnet runt. Postad 01 February 2008 - 12:52
Hej
Jag har en nästan likadan men den heter 9490lr nått. Det hände min kolega att hans bara slocknade men datorn funkade. Så han lämnade in den och de bytte modekort på den. Antagligen gick grafikkortet i graven. Min har också strulat lite mitt ljud dog. Och jag provade med en ominstallation av drivisar vilket inte hjälpte. Så jag fick också lämna in min och de bytte ljudkrets på min dator. Så skicka tillbaka din dator du. Lycka till! Postad 01 February 2008 - 14:08
Tack båda två!
Datorn är köpt på OnOff, min erfarenhet är tyvärr att deras service ( i den mån de har någon) slutar i samma stund man får kvittot i handen. Därefter hänvisar de (som alla stormarknader) till tillverkaren. HP kunde inte hjäpa till via telefon men kommer hämta datorn på måndag för garantireparation/inskicksservice. Jag tänkte väl mest ifall det kunde vara ett enkelt fel, typ nya drivrutiner e dyl. Något man kunde avhjälpa själv utan att vara av med datorn i 2-3 veckor och få tillbaka den totalblåst. Den har ju visserligen stått på dygnet runt periodvis, men den går ju ner i viloläge. Effektiv användningstid per dag ligger väl på max nån timme eller två i snitt. Jag brukar dessutom slå av den nån natt per vecka. Det borde den väl klara, det är så vi kör våra bärbara på jobbet, fast de får tugga på mer än 1-2 timmar per dag förstås... Jag misstänker att det är grafikkortet som lagt av. Det du (danone) skriver om din kollegas dator understödjer det. Mvh / Martin Postad 02 February 2008 - 00:17
Bärbara är ju inte som stationära datorer som klarar av att stå på dygnet runt. Bärbara är ju just byggda för att vara bärbara och därför måste man snåla på något för att kunna hålla nere priset på billiga bärbara datorer.
En butik som OnOff har inte rätten att neka dig att lämna in datorn. Nekar dom gå bara till allmäna reklamationsnämnden eller liknande..Då brukar det bli en ###### fart på dom.. Postad 08 February 2008 - 16:42
Jag tycker inte att det verkar som om man har snålat in på kvaliten på bärbara när det kommer till priset. Jag gav ca 11.000kr för min i augusti -07 och jag hade fått motsvarande stationär med skärm för runt halva priset. Priset för en bärbar var därmed avsevärt högre än för en jämförbar stationär dator. Däremot kan man ju tycka att en bärbar borde vara konstruerad för att just bäras omkring och användas som just en bärbar med alla de egenskaper en sådan kräver.
Där tycker jag dock att det finns en brist såtillvida att bärbara i största allmänhet inte är konstruerade för just den typen av användande som epiteten "bärbar" gör gällande. En 17-tummare på 3,5 kg med en batteritid på under två timmar känns mer som en stationär än som en bärbar och lockar därmed även till den typen av användande. I mitt fall har den också använts som en stationär. Den har aldig varit utanför bostaden och har flyttats mellan skrivbord och köksbord ett fåtal gånger. Den har alltså i princip stått still på en och samma plats. Att det under de senaste året skett en explosion av användandet av bärbara och att stationära mer eller mindre ersatts av bärbara bland den stora massan av användare, borde ju ligga som ett incitament till att faktiskt komplettera den bärbara datorns egenskaper med tillämpliga egenskaper från de stationära. Att en bärbar inte skulle tåla att vara påslagen och användas nån timme om dagen, därimellan försättas i viloläge eller motsvarande, känns för mig helt vansinnigt. Hur används bärbara runt om på företag? Vanligen arbetas det på dem till och från under 8 timmar per dag. Många lämnas i dokningsstation över natten eller tas hem i viloläge för efterarbeten framåt kvällstimmarna. En ovidkommande liten del används nån timme då och då och ligger därimellan avstängda i nått kassaskåp i väntan på nästa möte eller presentation. Ring Infocare och fråga om de har kö på reparation av HPs bärbara... Beskedet jag fick var att det dröjer mellan 2-3 veckor innan de ens har tid att kontrollera vad som är fel, då jobbar de ändå extra kvällar och helger. Beräknad väntetid innan jag kan räkna med att få tillbaka min dator: minst en månad, plus tiden det tar att få den eventuella reservdelen levererad till verkstaden. Oacceptabelt! Något jag upplyste HPs reklammationsavdelning om vilket så småningom resulterade i en prioritering i kön. Den som skriker högst får den bästa servicen... jag skrek så högt idag att de garanterade att påbörja kontrollen idag. Då kan man ju fråga sig; är det för att bärbara används som stationära som de går sönder? En artikel skriven av ComputerSweden 2006 visar på motsatsen. Efter tre år har var femte bärbar gått sönder. Orsaken är att de inte är byggda för att släpas runt. Skandal enligt min uppfattning! Ett sätt för tillverkarna att lägga över kostnaden för produktutvecklingen på konsumenterna genom att "testköra" produkten bland konsumenterna. I slutändan även en ökad intäkt för tillverkarna från försäljning av diverse garantiförlängningar och tilläggsförsäkringar för att som konsument ha någon form av "rätt" efter 12 månader. Vad som är värre är att flertalet konsumenter verkar acceptera detta och rätta in sig i ledet, betala dyra pengar för skräp, komplettera med nån garantiförlängning som lovar runt och håller tunt, för att i slutligen ändå hamna i trassel med en trasig produkt och lång väntan på reparation. Reaktionen blir ett tyst accepterande av det inträffade med knuten näve i fickan för att efter tre år när tilläggsgarantin går ut göra om samma dåliga affär i ny tappning. I min värld borde man få vad man betalar för, får man inte det borde man ifrågasätta och ställa krav. Allt annat känns som flathet. Men vi är ju alla olika... (Ovanstående ska inte ses som ett personligt påhopp på någon utan utgör endast min syn på den situation som råder mellan konsumenter och tillverkare i största allmänhet) Postad 08 February 2008 - 17:21
Vill inte på något sätt strö salt i såren, men faktum är att den modell du valt är en hem-pc vilken naturligtvis byggs med billigare komponenter än en företagsdator - jämför gärna med exempelvis HP 8710W. En faktor som skiljer dem åt är bla att en hem-pc har en kalkylerad driftid per dag som är lägre än en företags-maskin.
Att din dator har stått mestadels i sparläge är däremot det intressanta - belastingen som uppstår då är så ringa att du inte ska behöva drabbas av de problem du beskriver. Slutsatsen kan ej vara någon annan än att den haft en svaghet redan från början - efter en snabbkoll på HPs forum verkar det ej vara ett vanligt fel varför du bör få en bra maskin tillbaks efter reparation. Och du gör helt rätt när du som kund kräver att får uppmärksamhet - det är ju ändå service(!)avdelningen man hänvisas till... Postad 08 February 2008 - 21:30
Man ska nog inte stirra sig blint på antalet folk som skriver om en produkt på ett forum (vilket det nu är)
Anledningen till att jag har denna dator är för att jag för en gångs skull hände på att ta en "hem-pc" (som jag bittert ångrar) och jag tror inte att det var 1tusen lr 2tusen (kanske 7tusen) personer som tog en sådan dator. Tror inte heller att merparten av folk rapporterar på interntet när de har haft strul med sin dator. Mörkertalet är nog stort. Jag kan tänka mig att HP inte är mer drabbade av kvallitetsproblem än andra tillverkare. OT: min far skulle köpa mig en bärbar och gick till en butik varpå fösäljaren sa "köp en Acer" min far frågar då varför han föreslår just en sådan. Försäljarens argument är "för att vi har lokal service på just acer, det går snabbare att reparera en acer än andra märken. Min första tanke var då varför de väljer att ha en lokal service på just acer? Har de så dålig kvallite att de behövs? I vilket fall som helst så köpte även han en HP ur dv serien. Hoppas att det inte tar för lång tid innan du får tillbaka den. Postad 10 February 2008 - 22:01
Jag har fått exakt samma problem med min hp dv9312. Har haft den sedan maj 2007 och för 1 vecka sedan slutade helt plötsligt min skärm fungera. Var tvungen att starta om för att få bild igen. Nu är problemet ännu värre, får försöka starta datorn 10 ggr för att överhuvudtaget få bild. Köpte den på onoff, så det blir till att lämna in den. För man har ju fortfarande garantin. Surt att vara utan datorn x antal veckor bara.
Hoppas onoff löser detta smidigt. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |