dynavoice s-6 vs b&w 602?
24 svar till detta ämne
Postad 04 February 2008 - 13:07
gtek890
-
gtek890
-
Användare
-
-
225 inlägg
I dagsläget så har jag min setup, med cambridge förstärkare o dvd samt en xtz 99 w12 sub. Min stora fundering är med högtalarna som jag har: dynavoice s-6. Har haft dom ett tag och dom börjar bli slitna  .
Jag har kollat lite på dali concept 2 samt b&w 602 s3. Vilka högtalare skulle ni satsa på tro? Eller gör det inte nån stor skillnad ?
* Finns säkerligen någon tråd om detta, men kunde inte hitta nt o så ber så mkt om hjälp me en sådan här velande fråga.
// Gtek
Postad 04 February 2008 - 13:17
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
edit : Inlägg flyttat länge ner
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 04 February 2008 - 13:24.
Postad 04 February 2008 - 13:22
gtek890
-
gtek890
-
Användare
-
-
225 inlägg
Ja för på mina s-6 or så kan jag inte klaga, dom är mkt bra, fin i diskanten. Kanske blir lika bra och köra slut på dom här, sen köpa ett par nya  . Men vilka xtz hade du tänkt på ?
//Gtek
Postad 04 February 2008 - 13:22
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Enligt en köpare av Dynavoice S-6 så lirade denna högtalare skiten i Concept 1 & 2 och B&W 303. S-6 är väldigt prisvärdiga och låter väldigt pööet och snällt, oavsett volym jämtemot andra högtalare. Slänger mna på en Timbaland så tycker jag att mina M-85or drivna av en HK avr 25 lirar ut B&W 703 och Dali mentor 5 drivna av Nad Master-serie fullständigt, speciellt i diskanten. Med Toto och en annan artist så lät ljudet bättre med Dali än B&W enligt både mig och mor. Ganska mycket bättre känsla än mina M-85or. Dock är det naturligare ljud i mentor och 703 och mycket mer upplöst, finare och renare. Fast en hel del tråkigare.. lät sjukt hårt och obehagligt när säljaren ville övertyga mig och mor att dom kunde spela "disko" som han kalla det. Mor ville bara därifrån. Inte ens särskilt högt tyckte jag...
Tycker du ska provlyssna innan du verkligen bestämmer. Tror inte Concept 2 ger dig valuta för pengarna. Kanske ett par Xtz 99.25 eller liknande ?
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 04 February 2008 - 13:24.
Postad 04 February 2008 - 13:24
gtek890
-
gtek890
-
Användare
-
-
225 inlägg
p.s mydynavoice o var inne på ditt galleri, fin rum  . Ungefär som mitt fast lite störe, 12 m2. Tänkte höra vad du kör med för elektronik ? Men visst, dom xtz är säkert mkt bra men ochså mkt utanför min budget. Får nog bli te att komplettera med en nad 216 ist  .
// Gtek
Redigerat av gtek890, 04 February 2008 - 13:31.
Postad 04 February 2008 - 13:34
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
p.s mydynavoice o var inte på ditt galleri, fin rum . Ungefär som mitt fast lite störe, 12 m2. Tänkte höra vad du kör med för elektronik ?
// Gtek
Ot men iaf  har ett annat rum nu. Min förstärkare var en Sony str-k840p men har nu bytts ut mot en HK avr 25. Jag har även bytt rum som nu ligger på 30 kvadrat (5mx6m) så småningom efter vi målat klart kommer fler bättre bilder på högtalare och elektronik då mor köpt en digitalkamera. I vilket fall som helst så är diskanterna i dina S-6 väldigt kompetenta och cymbaler och klinganden låter helt underbart med x-changen på +4, annars också men jag föredrar så öppet ljud som möjligt. Du kommer inte kunna spela lika högt med Xtz eftersom deras kärnslighet ligger 4db lägre än dina nuvarande men kan tänka mig att ljudet är nån division bättre. Mer kan jag inte utala mig. Vet ingen på forumet heller som ägt dem båda. Jag funderar på låna hem ett par. Morsan vill så gärna provlyssna Xtz class A 100DII + 99.25 + 99 w12 och då kan jag ge dig ett litet omdöme om skildnaden men det kan dröja nåra veckor. Mvh
Postad 04 February 2008 - 13:40
gtek890
-
gtek890
-
Användare
-
-
225 inlägg
Jo det kan du göra, vore vänligt.  .
Men för mig, med min först: cambridge azur 540 v2 så fungerar det mkt bra, men tror nästa blir till att köpa en nad 216.
Men tackar hemskt mkt för svaren. // Gtek
Postad 04 February 2008 - 14:10
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Enligt en köpare av Dynavoice S-6 så lirade denna högtalare skiten i Concept 1 & 2 och B&W 303. S-6 är väldigt prisvärdiga och låter väldigt pööet och snällt, oavsett volym jämtemot andra högtalare. Slänger mna på en Timbaland så tycker jag att mina M-85or drivna av en HK avr 25 lirar ut B&W 703 och Dali mentor 5 drivna av Nad Master-serie fullständigt, speciellt i diskanten. Med Toto och en annan artist så lät ljudet bättre med Dali än B&W enligt både mig och mor. Ganska mycket bättre känsla än mina M-85or. Dock är det naturligare ljud i mentor och 703 och mycket mer upplöst, finare och renare. Fast en hel del tråkigare.. lät sjukt hårt och obehagligt när säljaren ville övertyga mig och mor att dom kunde spela "disko" som han kalla det. Mor ville bara därifrån. Inte ens särskilt högt tyckte jag... Tycker du ska provlyssna innan du verkligen bestämmer. Tror inte Concept 2 ger dig valuta för pengarna. Kanske ett par Xtz 99.25 eller liknande ? 
Det går utmärkt att spela höga med 703or också, men det kräver sin support för att det ska bli bra. B&W är allmänt lagom tungdriva med sina 3ohms dippar men jag har inga problem att lira rejält högt med ett RB-1080 bakom 703orna. Visst ger det inte direkt samma party-bas som kanske cerwin vega, men balansen fungerar fint långt upp i volymerna. Sen är de rätt känsliga för reflexer. Om inte rummet fungerar så låter det apa om vissa delar av musiken. Jag föredrar klart ett mer dämpat och möblerat rum framför alternativen. Men när jag drar på party music så är det främst musik som Infected Mushroom som jag menar då sjunger det bra då det är väldigt brist på allt vad distorsion heter där. Men rummet blir viktigare och viktigare ju mer volym som vräkts på tycker jag. När jag inte hade dämpningen på plats och innan jag fick nya möblerna så var det rätt kalt. Så fort jag vred på volymen började det låta illa. Just nu kan jag vrida på bra högt utan att hitta störande delar alls. Sen visst, 802D med classé monoblock låter bättre, och högre, och mer och nog tusan så mycket party, men det är en annan femma och prislapp inte minst
Postad 04 February 2008 - 15:07
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Enligt en köpare av Dynavoice S-6 så lirade denna högtalare skiten i Concept 1 & 2 och B&W 303. S-6 är väldigt prisvärdiga och låter väldigt pööet och snällt, oavsett volym jämtemot andra högtalare. Slänger mna på en Timbaland så tycker jag att mina M-85or drivna av en HK avr 25 lirar ut B&W 703 och Dali mentor 5 drivna av Nad Master-serie fullständigt, speciellt i diskanten. Med Toto och en annan artist så lät ljudet bättre med Dali än B&W enligt både mig och mor. Ganska mycket bättre känsla än mina M-85or. Dock är det naturligare ljud i mentor och 703 och mycket mer upplöst, finare och renare. Fast en hel del tråkigare.. lät sjukt hårt och obehagligt när säljaren ville övertyga mig och mor att dom kunde spela "disko" som han kalla det. Mor ville bara därifrån. Inte ens särskilt högt tyckte jag... Tycker du ska provlyssna innan du verkligen bestämmer. Tror inte Concept 2 ger dig valuta för pengarna. Kanske ett par Xtz 99.25 eller liknande ?  Det går utmärkt att spela höga med 703or också, men det kräver sin support för att det ska bli bra. B&W är allmänt lagom tungdriva med sina 3ohms dippar men jag har inga problem att lira rejält högt med ett RB-1080 bakom 703orna. Visst ger det inte direkt samma party-bas som kanske cerwin vega, men balansen fungerar fint långt upp i volymerna. Sen är de rätt känsliga för reflexer. Om inte rummet fungerar så låter det apa om vissa delar av musiken. Jag föredrar klart ett mer dämpat och möblerat rum framför alternativen.
Men när jag drar på party music så är det främst musik som Infected Mushroom som jag menar då sjunger det bra då det är väldigt brist på allt vad distorsion heter där. Men rummet blir viktigare och viktigare ju mer volym som vräkts på tycker jag. När jag inte hade dämpningen på plats och innan jag fick nya möblerna så var det rätt kalt. Så fort jag vred på volymen började det låta illa. Just nu kan jag vrida på bra högt utan att hitta störande delar alls.
Sen visst, 802D med classé monoblock låter bättre, och högre, och mer och nog tusan så mycket party, men det är en annan femma och prislapp inte minst 
703 är ju inte direkt skapade för höga ljudtryck, även om dom duger till dom fletsa. Den elektronik jag lyssna på var Nad M55 och M3 och det lät rent sagt åt **** när säljaren vred upp volymen. Mor väste ur sig klagomål över högtalarna på vägen hem hur dom lät med Timbaland och föredrar faktiskt själv Dynavoice M-85 framför B&W 703. Hon tycker dom är mycket mer allsidiga och har en mer märkbar bas i ljudet, vilket hon helt saknade med B&W och Dali. Jag kan föreställa mig att ljudet blir bättre om man har bra förutsättningar aukustiskt. Hon gillade Dali lite mer, särskilt gillade hon mellanregistret mer hos Dali, mer resolut som mina Dv. Diskanten tyckte hon lät helt felfritt. Då är hon rätt så krävande människa också. Med B&W kände hon lite men rätt obetydligt mer bas. Vilket gör att hon värdesatt Dali högre. Nu blir det att låna hem Xtz prylar och få en intryck hur dom står sig mot provlyssnande högtalare/förstärkare. Ska låna hem Xtz class A 100DII och 99 w12 i samma sväng. det är få som kan mäta sig med Cerwin-vega när det gäller party-party. Möjligen Qln artech 12, XL fidelity pro 1800 och några till hifihögtalare. Kanske dom dyrare B&W, främst den med 15" kan kanske göra hårt motstånd mot även tyngre cerwin-vegas när det gäller bastrycket. Dock gäller det helt hur folk prioterar när dom köper ljud. Rotel säjer du... Ruben rekommendera dessa slutsteg varmt till mig. Blir att ta tillfället i akt när man får chansen att provlyssna något slutsteg. Åter till tråden.. Jag tycker du ska behålla dina S-6 tills vidare tills du lyssnat på nått som du själv känner låter bättre och värt att uppgradera till  Mvh
Postad 04 February 2008 - 17:42
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Mor väste ur sig klagomål över högtalarna på vägen hem
Är din mor hifikunnig? Det tråkiga med högtalare som Dynavoice, Proson osv är att all musik låter likadant. Samma snälla karaktär där inget sticker ut. Funkar bra om man inte är hifiintresserad.
Redigerat av Ageve, 04 February 2008 - 17:45.
Postad 04 February 2008 - 18:22
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
I dagsläget så har jag min setup, med cambridge förstärkare o dvd samt en xtz 99 w12 sub. Min stora fundering är med högtalarna som jag har: dynavoice s-6. Har haft dom ett tag och dom börjar bli slitna .
Jag har kollat lite på dali concept 2 samt b&w 602 s3. Vilka högtalare skulle ni satsa på tro? Eller gör det inte nån stor skillnad ?
* Finns säkerligen någon tråd om detta, men kunde inte hitta nt o så ber så mkt om hjälp me en sådan här velande fråga.
// Gtek
På vilket sätt börjar dom blir slitna?  alltsom oftast tycker jag högtalare låter bättre ju längre man haft dem och ju mer man spelat på dem (under furnuftiga förutsättningar givetvis). Eller har nån diskant pajjat eller liknande?
Postad 04 February 2008 - 21:25
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Mor väste ur sig klagomål över högtalarna på vägen hem
Är din mor hifikunnig?
Det tråkiga med högtalare som Dynavoice, Proson osv är att all musik låter likadant. Samma snälla karaktär där inget sticker ut. Funkar bra om man inte är hifiintresserad.
Nää det är hon inte men hon klagar på allt och då menar jag verkligen allt. Hon vart dock häpen över ljudet på låg volym och tyckte bara att det fattades botten. hon satt med ett brett leénde och lyssnade på Toto och den flintskallige artisten som heter nått med R.I.M. Håller inte koll på sånt. När säljaren ville demonstrera hur högt som kunde spela med Timbaland så tyckte mor att det lär förfäligt. Diskanten smällde som en cymbal inne i trumhinnan med en nästan lika frånvarande bas. Nää där tyckte tillochmed mor att mina lät bättre. Dock finns det inte samma feeling i ljudet som Dynavoice som på Dali och B&W. bra högtalare helt klart, utan tvekan. Jag måste säja att jag gillar ett snällt och behagligt ljud framför vasst. Även om det sistnämnda är mer naturligt så vill jag att det ska vara njutbart att lyssna på, vilket jag tycker Dynavoice har lyckats med. En bit av trovärdigheten går bort men frågan är just vad folk föredrar. En lite mer förlåtande högtalare (M-85) påverkas inte så mycket om inspelningar eller elektronik inte håller samma klass. Dali och B&W högtalares prestanda kan variera mycket beroende på inspelningar och elektronik. det kan vara till fördel om man har bra inspelningar och anpassad elektronik. Min åsikt om att Dynavoice M-85 är en bra högtalare står kvar. Mvh
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 04 February 2008 - 21:26.
Postad 05 February 2008 - 09:58
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
En lite mer förlåtande högtalare (M-85) påverkas inte så mycket om inspelningar eller elektronik inte håller samma klass. Dali och B&W högtalares prestanda kan variera mycket beroende på inspelningar och elektronik. det kan vara till fördel om man har bra inspelningar och anpassad elektronik. Min åsikt om att Dynavoice M-85 är en bra högtalare står kvar.
Att m85 inte påverkas så mycket av inspelning och eller elektronik är som sagt en styrka om man vill att det mesta ska låta "lika". Å andra sidan får man heller aldrig uppleva "hifinirvana". Jag tycker det blir lite tråkigt då man inte hör om en inspelning är bra eller inte. Då man inte kan höra/känna , ja nästan se hur musiker och sångare är placerade i rummet. Visst är det bra om man mest lyssnar på radioskval och halv (eller hel) taskigt komprimerad musik, men om man satsar på vettiga inspelningar och de låter lika "platt" ... tråkigt. Å andra sidan kanske din mor mest ska "skvala" och "partyrocka". Då väljer hon väl iofs rätt för sina behov.
Postad 05 February 2008 - 11:28
NAD-Dude
-
NAD-Dude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Raderat
Redigerat av NAD-Dude, 05 February 2008 - 11:47.
Postad 05 February 2008 - 11:30
gtek890
-
gtek890
-
Användare
-
-
225 inlägg
The man, Det sättet som dom börjar bli slitna är mer som rest i denna tråden säger, dom börjar bli tråkiga, mer som en 10 timmars drama film, hehe  . Jag är den 3 e ägaren utav dom här, dom e säkert en 3-4 år gammla. Men visst dom är mkt bra o klagar inte över det. Det är mer som ni andra skriver att det inte är så mkt hifi precis.
Men har ni nt tips på något mera åt hifi hållet för en 3 000kr beg ellr nyt i stativ väg ?
// Gtek
Postad 05 February 2008 - 11:38
NAD-Dude
-
NAD-Dude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
En lite mer förlåtande högtalare (M-85) påverkas inte så mycket om inspelningar eller elektronik inte håller samma klass. Dali och B&W högtalares prestanda kan variera mycket beroende på inspelningar och elektronik. det kan vara till fördel om man har bra inspelningar och anpassad elektronik. Min åsikt om att Dynavoice M-85 är en bra högtalare står kvar. Att m85 inte påverkas så mycket av inspelning och eller elektronik är som sagt en styrka om man vill att det mesta ska låta "lika". Å andra sidan får man heller aldrig uppleva "hifinirvana". Jag tycker det blir lite tråkigt då man inte hör om en inspelning är bra eller inte. Då man inte kan höra/känna , ja nästan se hur musiker och sångare är placerade i rummet. Visst är det bra om man mest lyssnar på radioskval och halv (eller hel) taskigt komprimerad musik, men om man satsar på vettiga inspelningar och de låter lika "platt" ... tråkigt. Å andra sidan kanske din mor mest ska "skvala" och "partyrocka". Då väljer hon väl iofs rätt för sina behov.
Håller fullständigt med, lyssnar som hifi entusiast vill man verkligen ha det äkta ljudet, känna alla små ljud som annars fattas i budget högtalare och verkligen känna musiken och inte någonslags populäristisk sammanstoppning där det enbart är basen och diskanten som jobbar. Alla högtalare låter ju olika i olikas öron, gillar man partyparty, skaffa cerwinvega eller några andra massiva basbjässar. Vill man få mer ut av själva fullregistret och man gillar "musik" så kanske man borde satsa på finare steg och högtalare. Att säga att Nad-masters series och ett par B&W 703 är sämre än M85 och någon budget recivier så är man nog inte fin lyssnarn. Säger inte detta är fel utan i mina öron är Dynavoice, Proson och dyligt enbart nybörjar högtalare och enbart stämda efter populär radio skvatt och inte den där ljudbilden och finlyssnar känslan man vill ha, känna de lilla små klingen eller allla trumslag, trumpeter och bjällerklangor i en symphoni orkester. Då kanske man föredrar NAD master series, Classe, Marantz, etc. och ett par B&W eller dyligt. Det är bra grejer helt enkelt. Nu vet jag inte vilken butik du var och lyssnade på heller men aukustisken kan ha varit helt fel och antagligen skulle ljudet vara fullt så mycket bättre om man tex hade det i ett aukutiskerat rum och med rätt musik för systemet.
Postad 05 February 2008 - 11:43
NAD-Dude
-
NAD-Dude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
En bit av trovärdigheten går bort men frågan är just vad folk föredrar.
Alla tycker olika, En lite mer förlåtande högtalare (M-85) påverkas inte så mycket om inspelningar eller elektronik inte håller samma klass. Dali och B&W högtalares prestanda kan variera mycket beroende på inspelningar och elektronik. det kan vara till fördel om man har bra inspelningar och anpassad elektronik. Min åsikt om att Dynavoice M-85 är en bra högtalare står kvar. Mvh
Bra nybörjar högtalare skulle jag vilja påstå. Men som du säger, vill man inte få ut maximalt så kan man använda sig av dynavoice så blir det en standard på all musik, gillar man fina och exklusiva inspelningar så kanske man borde lägga ner 25-50 k kanske 100 k på sitt system. Men det som låter bra i dina öron är kanske dåligt i andras, och tvärtom. Tycker att Dynavoice täcker ljudet med basen, tar man bort den så, ajj vilket skräpigt ljud det blev. Men det är min åsikt och det är det typiska lowbudget felet enligt mig.
Postad 05 February 2008 - 11:46
gtek890
-
gtek890
-
Användare
-
-
225 inlägg
Nad dude, skulle du eller någon annan rekomendera b&w 602 s3 ? Är hemskt sugen på dom samt är ett bra pris på beg marknaden... Skulle det vara något alternativ ? Eller ska man satsa på den nyare serien?
// Gtek
Redigerat av gtek890, 05 February 2008 - 11:47.
Postad 05 February 2008 - 12:11
NAD-Dude
-
NAD-Dude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Nad dude, skulle du eller någon annan rekomendera b&w 602 s3 ? Är hemskt sugen på dom samt är ett bra pris på beg marknaden... Skulle det vara något alternativ ? Eller ska man satsa på den nyare serien?
// Gtek
Vad kosar dem beg? Jag har inte lyssnt specifkt på just denna högtalare men har lyssnat på liknande, du menar stativaren? Om man säger så här, B&W är klart jäkligt bra högtalare och skall faktist själv antagligen skaffa något liknande, står mellan golv och stativare men som det känns nu är det enda alternativet att köpa ett par B&W vilket som. Tror inte du lär bli missnöjd jämnfört med dina dynavoice, du lär få mera klart och Äkta ljud. Men vad har du för recivier eller vad hade du tänkt att driva dem med? Om jag inte misstar mig är väll B&W allmänt lagom tungdrivna, vilket är bra.
Postad 05 February 2008 - 12:18
gtek890
-
gtek890
-
Användare
-
-
225 inlägg
Nad dude. Ett par b&w stativare, 602 s3 kostar runt en 2 500 kr i beg marknaden. Visst det är en gammal modell, från 2002 men visst dom har fått mkt bra kritik. Min elektronik är en cambridge azur 540 v2, samt cambridge dvd 89. Jag tror och hoppas att cambridgen ska orka med dom  . Annars får det bli till att köpa ett nad216 slutsteg  . Men tror det får bli till att leta efter ett par b&w 602 s3 ett tag framåt, försöka sälja dessa.
* Tackar mkt för hjälpen
//Gtek
Postad 05 February 2008 - 12:34
NAD-Dude
-
NAD-Dude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Nad dude. Ett par b&w stativare, 602 s3 kostar runt en 2 500 kr i beg marknaden. Visst det är en gammal modell, från 2002 men visst dom har fått mkt bra kritik. Min elektronik är en cambridge azur 540 v2, samt cambridge dvd 89. Jag tror och hoppas att cambridgen ska orka med dom . Annars får det bli till att köpa ett nad216 slutsteg . Men tror det får bli till att leta efter ett par b&w 602 s3 ett tag framåt, försöka sälja dessa.
* Tackar mkt för hjälpen
//Gtek
Jag tror att Cambridgen fungerar alldeles utmärkt och jag tycker du ska skall spana vidare, det slutar alltid med att man ångrar sig :-))
Postad 05 February 2008 - 13:19
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det var inte mig du frågade, men svarar ändå 602 S3 är en bra stativare med låg distortion, bra bas osv. Den största nackdelen (tycker jag) är att de kan låta en aning "maskerade" med fel elektronik, t ex NAD (som kan funka kanon till andra högtalare). I rätt rum, med passande elektronik (Rotel, Denon osv) så kan de låta förvånadsvärt bra, men de kommer inte upp i samma klass som de nya DM685. Men för halva priset är de ett bra köp.
Postad 05 February 2008 - 16:51
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
En lite mer förlåtande högtalare (M-85) påverkas inte så mycket om inspelningar eller elektronik inte håller samma klass. Dali och B&W högtalares prestanda kan variera mycket beroende på inspelningar och elektronik. det kan vara till fördel om man har bra inspelningar och anpassad elektronik. Min åsikt om att Dynavoice M-85 är en bra högtalare står kvar. Att m85 inte påverkas så mycket av inspelning och eller elektronik är som sagt en styrka om man vill att det mesta ska låta "lika". Å andra sidan får man heller aldrig uppleva "hifinirvana". Jag tycker det blir lite tråkigt då man inte hör om en inspelning är bra eller inte. Då man inte kan höra/känna , ja nästan se hur musiker och sångare är placerade i rummet. Visst är det bra om man mest lyssnar på radioskval och halv (eller hel) taskigt komprimerad musik, men om man satsar på vettiga inspelningar och de låter lika "platt" ... tråkigt. Å andra sidan kanske din mor mest ska "skvala" och "partyrocka". Då väljer hon väl iofs rätt för sina behov.
Håller fullständigt med, lyssnar som hifi entusiast vill man verkligen ha det äkta ljudet, känna alla små ljud som annars fattas i budget högtalare och verkligen känna musiken och inte någonslags populäristisk sammanstoppning där det enbart är basen och diskanten som jobbar. Alla högtalare låter ju olika i olikas öron, gillar man partyparty, skaffa cerwinvega eller några andra massiva basbjässar. Vill man få mer ut av själva fullregistret och man gillar "musik" så kanske man borde satsa på finare steg och högtalare. Att säga att Nad-masters series och ett par B&W 703 är sämre än M85 och någon budget recivier så är man nog inte fin lyssnarn. Säger inte detta är fel utan i mina öron är Dynavoice, Proson och dyligt enbart nybörjar högtalare och enbart stämda efter populär radio skvatt och inte den där ljudbilden och finlyssnar känslan man vill ha, känna de lilla små klingen eller allla trumslag, trumpeter och bjällerklangor i en symphoni orkester. Då kanske man föredrar NAD master series, Classe, Marantz, etc. och ett par B&W eller dyligt. Det är bra grejer helt enkelt. Nu vet jag inte vilken butik du var och lyssnade på heller men aukustisken kan ha varit helt fel och antagligen skulle ljudet vara fullt så mycket bättre om man tex hade det i ett aukutiskerat rum och med rätt musik för systemet.
Nu var det dock inte så att Mina M-85or lät bättre än B&W + Nad, inte på långa vägar. Det jag påstog va att M-85 var lämpligare att spela högt på, då den inte lät vasst som B&W + Nad och dessutom var öppnare och en kraftigare bas. Skulle jag bo i lägenhet skulle jag alla dagar i veckan föredragit B&W och Nad. Lyssningsrummet har jag ingen fakta om förutom att säljaren sa att lokalen var väldigt basabsorberande, vilket kan förklara en del. Mvh
Postad 05 February 2008 - 17:01
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
Jag tycker NAD + 602 låter helt ok, däremot bör du nog se upp med kombinationen Cambridge + B&W enligt väldigt många här på forumet. Just NAD C352 + B&W DM602S3 blev ett rekommenderat system för ett par år sedan i What Hifi tror jag det var, eller om det blev valt till Editors Choice eller liknande. Själv tycker jag att Denon låter sämre i prisklasser under 5000:- (än NAD), Marantz passar utmärkt till 602 tycker jag.
Smaken är som baken så låna hem och lyssna och se vad som passar dina öron och i just ditt vardagsrum.
Själv så har jag precis sålt mina 602or eftersom jag behövde större pga nytt väldigt stort vardagsrum, runt 70kvm.
Enda kritiken mot 602orna var att dom är lite väl stora för att vara stativhögtalare.
En vän till mig har ett par M85 och jag måste säga att det inte går att jämföra B&W 602 mot dem, visst för dom mer ljud än 602orna men kvaliteten på ljudet är ljusår ifrån varandra. (till B&Ws fördel)
Skulle det nu vara så att du föredrar tryck och mycket bas så titta på Cerwin Vega istället kanske?
Postad 05 February 2008 - 18:32
gtek890
-
gtek890
-
Användare
-
-
225 inlägg
Jo en nad c352 var jag inne på mkt när jag kollade efter en först för ett halv år sen, men var inte många ute  .
Men kanske får bli till att byta en del saker... Men visst lite offringar får man göra. Den stora nackdelen är att man bor i kna, inte har så nära te dt mesta. Men får då bli te att byta min 540 samt dvd 89 te nad c352 och kanske till och med en nad 216  .Jag får se vad man gör osv, är lite segt att behöva byta en del ibland..
" Kollade lite igen på nad c352 och kom på att den inte har några digitala ingångar osv, skulle hemskt vilja ha det...
Är det många som inte rekomenderar 540 te 602 ?
// Gtek
Redigerat av gtek890, 05 February 2008 - 18:36.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|