Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har ett litet problem

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 February 2008 - 19:05

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Hej.
Jag visste inte var jag skulle vända mig så får testa o se ifall ni kanske vet vad mitt problem e. Vill först höra innan jag går till en datorbutik o hör vad som kan vara galet.

När jag testade att sätta igång datorn idag så gick datorn igång som vanligt, men min datorskärm var helt svart o va kvar i vänteläge. Stod också att det inte fanns nån signal till både VGA och DVI. Testade sen en annan skärm men va samma sak med den, helt svart och vänteläge. Sen testade jag att bara köra genom tvn, men svart och så stod det no signal.

Vad kan detta vara? Hade varit bra ifall någon vet så man slipper sitta utan dator :)

Postad 05 February 2008 - 20:51

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Kontrollera först att grafikkortet och bildskärmskabeln inte sitter löst.

Om ovanstående ej hjälper hoppas jag att du kan att starta upp windows i felsäkert läge. Avinstallera grafikkortets drivrutiner. Starta om datorn som vanligt och installera om drivrutinerna till grafikkortet.

Postad 06 February 2008 - 13:32

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Ifall inte det skulle hjälpa, vad ska jag göra då? Köpa nytt grafikkort? Eller vad kan problemet vara i så fall?

Postad 06 February 2008 - 13:54

Lodbrok
  • Lodbrok
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hej!

När du säger att den startade upp som vanligt menar du då att den började ladda på hårddisken och läsa i windows. Kan du kolla på något sätt att den läser in Windows? lyssna på startup-ljudet eller ange lösenordet och det rasslar till? Kommer den dit så skulle jag tippa på att det är grafikkortet som är trasigt, löst eller har trasig kabel.

Om den inte börjar ladda Windows utan bara står och hänger i början så kan det förstås vara flera saker. Men har du överklockat datorn? I så fall kan du prövat att gå tillbaka till BIOS default-inställningar, brukar finnas en "jumper" som man kortsluter på moderkortet.

Har du bytt minne? har du flyttat några pci-kort?

mvh
Lodbrok

Redigerat av Lodbrok, 06 February 2008 - 13:59.

Postad 06 February 2008 - 14:44

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Ifall inte det skulle hjälpa, vad ska jag göra då? Köpa nytt grafikkort? Eller vad kan problemet vara i så fall?

Jag misstänker att ditt problem beror på grafikkortet. Om det inte är sönder kan problemet bero på mjukvara. Grafikkortet kan även ha hamnat i en loop, som den inte kan ta sig ur själv.

Innan du köper ett nytt grafikkort kan det vara lönt att testa:

- Installera om drivrutiner till grafikkortet

- Starta dator med senaste fungerande konfiguration

- Ta ut grafikkort, koppla om skärmens kablar till det interna grafikkortet. Om datorn startar utan problem beror felet förmodligen på grafikkortet.

(OBS glöm inte att ta på ett element eller dylikt så att statiskt statisktelektricitet inte förstör hårdvaran när du pillar på den).

Stoppa tillbaks grafikkortet och starta datorn. Se även till att allt sitter som det skall inuti datorn (minnen, kablar till hårddisk osv).

Möts du av en svart skärm när du startar datorn är det förmodligen dags att skrota grafikkortet.

Postad 06 February 2008 - 15:42

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Dom två första punkterna du skrev kan jag inte testa för att skärmen e helt svart så kan inte komma in i felsäkert läge eller något sånt. Ska testa det med att koppla skärmen till interna grafikkortet. Har som sagt testat med andra skärmar men är ändå svart. Kommer inte så att jag kan se windows inloggningen eller något annat, skärmen är bara svart, har no signal och är i vänteläge.

Va inne o kollade bak på anslutningarna och blev lite förvånad över att det inte fanns ett internt grafikkort. Är iofs HP dator men borde dock finnas!

Lodbrok, datorn sätts igång och fläktarna går på den men ingen bild. Och ja där har börjat komma ett konstigt ljud från datorn. Kan inte säga exakt varifrån men har inte funnits där innan. Jag har inte överklockat den, har heller inte bytt minne eller pci-kort.

Nu har jag ingen aning vad jag ska göra. Är det 100% att grafikkortet är skrot eller kan det bero på något annat? Vill helst inte gå till en datoraffär och betala pengar för en "undersökning" ifall det inte är något fel som jag själv kan rätta till.

Postad 06 February 2008 - 23:22

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Synd att det inte fanns något intern grafikkort, men du kanske kan testa med ett annat och se om det hjälper…

Om datorn inte startar kan det finnas andra orsaker än bara grafikkortet; processor, minne, bios osv. kan också fela. Nätdelen kan också vara kass, fast då borde ju datorn vara helt död.

Processor- och minnesfel borde kunna upptäckas utifrån hur dioder på moderkortet lyser (du har säkert en felsökningslista där diodskenet hos olika fel beskrivs – i annat fall finns det kanske att få tag på).

Är skärmen helt svart hela tiden när du försöker starta datorn?

Vad har du för dator och hur gammal är den?

Postad 07 February 2008 - 15:56

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Ok, ja skärmen är helt svart hela tiden när jag startat datorn. Jag har en HP Pavilion vet inte exakt vilken det e. Den är ca 3 år gammal.

Postad 07 February 2008 - 16:22

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
BIOS borde väl kunna dra igång och visa bild även om processor el minne är trasigt, och sedan meddela någon form av failure och pipmeddelande. Därför tror jag att det är antingen är grafikkortet eller moderkortet som fått sig en törn.

Har själv samma erfarenhet och i två av fallen var det moderkortet, ett av dem grafikkortet.

Postad 07 February 2008 - 16:38

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
fläktarna m.m. gick igång på min trots att nätdelen var körd.. har du (eller en polare) någon liggandes så prova!

Postad 11 February 2008 - 17:09

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Lite uppdatering!

Har precis varit o köpt ett svinbilligt grafikkort för jag ville se ifall det va grafikkortet som strulade. Köpte ett Asus Geforce 6200LE 64/256M. Säkert skit men borde funka ifall det hade varit grafikkortet. När jag satte i det så va det ändå svart. Lika svart som med förra grafikkortet.

Vad ska jag göra? Vill helst ha hört alla tänkbara problem innan jag lämnar in den på "undersökning" kostar ändå ca 4-500kr. Lite sura pengar ifall det e nåt riktigt simpelt problem.

Postad 12 February 2008 - 15:17

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Ingen som har något svar? :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.