är inte så haj på hur uppskalningsbiten funkar dock om nån kunde styra upp det så vore det guld!
Postad 10 February 2008 - 00:44
Hej ja har en 40" LCD TV som är HD ready, alltså 720p är det värt å skaffa blue ray eller HD dvd när nästan alla dvd spelare idag har uppskalning till full HD!? notera att ja bara har HD ready tv
är inte så haj på hur uppskalningsbiten funkar dock om nån kunde styra upp det så vore det guld!
Postad 10 February 2008 - 11:31
Upplösningen är bara en del av förbättringen med Blu-ray och HD DVD. Ännu viktigare är att kompressionsartefakter och annat skräp i bilden minskar. Färger och kontrast blir också mycket bättre. Uppskalad DVD kan inte jämföras med äkta HD.
Sedan är man ju olika känslig för bildkvalitet också. Personligen är jag ganska känslig och i 90% av fallen när jag kommer hem till en bekant med LCD eller Plasma så är skärmen katastrofalt inställd och bilden ser helt horribel ut. Jag brukar snabbt ändra inställningarna på TV:n till en hyfsad nivå (om jag får) så att bilden blir hundra gånger bättre, men de flesta verkar ha svårt att uppfatta skillnaden.
Min poäng är att om du är intresserad av bra bild och kanske har ställt in skärmen med DVE eller annan kalibreringsskiva då kommer du märka en stor skillnad med uppgraderingen till Blu-ray och HD DVD. Detta gäller oavsett om du har en HD-ready eller "full HD" skärm.
Sedan är man ju olika känslig för bildkvalitet också. Personligen är jag ganska känslig och i 90% av fallen när jag kommer hem till en bekant med LCD eller Plasma så är skärmen katastrofalt inställd och bilden ser helt horribel ut. Jag brukar snabbt ändra inställningarna på TV:n till en hyfsad nivå (om jag får) så att bilden blir hundra gånger bättre, men de flesta verkar ha svårt att uppfatta skillnaden.
Min poäng är att om du är intresserad av bra bild och kanske har ställt in skärmen med DVE eller annan kalibreringsskiva då kommer du märka en stor skillnad med uppgraderingen till Blu-ray och HD DVD. Detta gäller oavsett om du har en HD-ready eller "full HD" skärm.
Postad 10 February 2008 - 18:56
Oo takkar takkar men DVE skiva!? va e de å var får man tag på en sån?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
106 bilder
1544 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?