Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarbygge-Sateliter

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2008 - 18:29

GooZal
  • GooZal
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag är inne på att bygga ett par egna satelithögtalare. Har ni något tips på några som inte är så dyra men ändå har snygg design samt ett absolut godkänt ljud?

Redigerat av GooZal, 10 February 2008 - 19:08.

Postad 11 February 2008 - 03:46

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Vad har du för referenser, vad har du för budget och kan du definiera "godkänt ljud"?

Annars finns det ju alltid HFLS-1

Redigerat av Professor_Kalkyl, 11 February 2008 - 03:51.

Postad 11 February 2008 - 07:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Om du spanar in HiFikit så finns det lite intressanta alternativ.

1: HFLS-1 = behöver knappast någon presentation.

2: Acoustic Phase = mycket bra liten högtalare som har en bra bas, som helhet ett bra ljud som lämpar sig bässt till pop, rock, trance m.m. alltså lite hårdare musik + att den behöver inte nödvänditvis kopleteras med en subba.

3: Acoustic pro monitor = mycket bra liten högtalare som jag rekomenderar varmt, har ett mycket detaljerat och fint ljud, men kan bli lite för analytiska ( om man ska vara petig) men dom är helt otroligt bra och passar superb som studio monitorer.

4: Acoustic ALFA1 = är mycket prisvärda, det är en ( dock ganska stor ) stativare som spelar både med finess och slägga. Den kan spela högt och spelar ganska lågt, så en subba är inte nödvändig.

Om du bara vill ha en liten men bra högtalare som surround så skulle du kunna titta på dessa.

1: AC Fostex MAXI Cube = spelar på bra / högt och är lagom små

2: AC Fpstex Mini Cube = spelar inte lika högta som sin storebror, men är mindre och billiagre

Redigerat av DVD-ai, 11 February 2008 - 07:45.

Postad 14 February 2008 - 14:27

GooZal
  • GooZal
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Tack för svaren!
VIlket paket ska man välja?
HFLS-1 paket 1 eller HFLS-1 paket 2?

Postad 14 February 2008 - 17:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Paket 2 innehåller bättre spolar vilket ( Änkelt förklarat ) resulterar i ett bättre ljud, men jag tycker att dom skulle ha haft Audyn-cap PLUS kondingar till diskanterna i paket 2.
Men det beror på vad du vill lägga?!
Jag personerligen hadde valt att köpa alla komponenter löst och köpa bandspole till basen och 0,8mm - 1,4mm luftlindad till diskanten, Audyn-cap MKP-QS till basen och Audyn-cap PLUS till diskanten.
alla motstond hadde jag parallel kopplat för att få lite högre tålighet, eller använt mig av 15-25w motstond :)

Men det är jag det, paket 2 är bra och den jag tycker att du ska köra på, om du känner att du vill lägga några kronor till och få ett bättre filter så ska du fråga dom om du kan få Audyn-cap PLUS kondingar till diskanterna i stället för dom som följer med och betala mellanskildnaden.
Men som sagt, det är inget fel på MPK-QS kondingarna heller, bara att PLUS är Mycket bättre :D

Postad 15 February 2008 - 13:36

dELiRiUM
  • dELiRiUM
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
ett alternativ är detta http://www.zaphaudio...-speaker18.html elementen hittar du på http://www.jumon-audio.dk/hi-vi.html

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.