Redigerat av anarkisträven, 19 February 2008 - 12:55.
Postad 19 February 2008 - 12:55
Jag har funderingar på att sätta upp en hylla och på den ha en Yamaha NS-C444 (7,3 kg https://www.prisjakt...ukt.php?e=12243). Jag vet dock inte mycket om väggen mer än att det är en gipsvägg. Vet tyvärr inte tjockleken på gipsskivan eller vad som är bakom (yttervägg så risken finns att det är massa isolering bakom). Vågar man skruva upp hyllan direkt på väggen eller bör jag försöka hitta reglarna?
Postad 19 February 2008 - 13:01
Beror nog lite på vilken typ av hyllplan du tänker använda.
Satte själv upp ett hyllplan för att ha min spelare på i en gammal lägenhet som hade väldigt tunna gipsväggar, och det funkade fint.
Spelaren väger lite över 9kg om jag inte minns fel.
Tänk bara på att använda mollyplugg och att förborra försiktigt så att gipsen inte ger vika.
Har du möjlighet att justera placeringen lite så försök träffa en regel så du får mer stabilitet och kan känna sig tryggare när stärkaren väl står där.
Så här löste jag det.. 3 skruv till var stag. Så sammanlagt 6 st per hyllplan..
https://www.minhembi...c_id=145531.jpg
Satte själv upp ett hyllplan för att ha min spelare på i en gammal lägenhet som hade väldigt tunna gipsväggar, och det funkade fint.
Spelaren väger lite över 9kg om jag inte minns fel.
Tänk bara på att använda mollyplugg och att förborra försiktigt så att gipsen inte ger vika.
Har du möjlighet att justera placeringen lite så försök träffa en regel så du får mer stabilitet och kan känna sig tryggare när stärkaren väl står där.
Så här löste jag det.. 3 skruv till var stag. Så sammanlagt 6 st per hyllplan..
https://www.minhembi...c_id=145531.jpg
Postad 19 February 2008 - 14:56
Har inte riktigt bestämt mig ang. hylla än men typ nått sånt här: http://www.ikea.com/...ducts/S69834409
Låter ju bra. Nice setup föressten.
Låter ju bra. Nice setup föressten.
Postad 19 February 2008 - 15:11
Provborra någonstans för att kolla om du har enkel eller dubbelgips.
Är det en nyare lägenhet så är det antagligen dubbel.
Är det en vägg mot en granne är det antagligen dubbel.
Är det en innervägg mot ditt eget rum kan det vara enkel.
Detta är viktigt att kolla både för att veta hur mycket väggen kan bära samt för att se vilken mollyplugg du behöver. Borra ett hål och stoppa in en spik eller något med huvet först och tryck ner den när huvet är på insidan. Dra sedan ut spiken så långt det går till huvet tar i innerkanten på hålet. Gör en markering på spiken och dra sen ut den. Nu vet du hur tjock gipsväggen är : )
Ta med dig måttet till byggvaruhuset och låt dom hjälpa dig med övriga frågor.
Är det en nyare lägenhet så är det antagligen dubbel.
Är det en vägg mot en granne är det antagligen dubbel.
Är det en innervägg mot ditt eget rum kan det vara enkel.
Detta är viktigt att kolla både för att veta hur mycket väggen kan bära samt för att se vilken mollyplugg du behöver. Borra ett hål och stoppa in en spik eller något med huvet först och tryck ner den när huvet är på insidan. Dra sedan ut spiken så långt det går till huvet tar i innerkanten på hålet. Gör en markering på spiken och dra sen ut den. Nu vet du hur tjock gipsväggen är : )
Ta med dig måttet till byggvaruhuset och låt dom hjälpa dig med övriga frågor.
Postad 20 February 2008 - 12:09
Det är en yttervägg. Huset är gammal (byggt på 40-talet) men lägenheten har blivit renoverad sedan dess.
Tack för alla tipsen. Skulle ju inte vara kul om centern ramlar ner på tv:n.
Postad 20 February 2008 - 22:00
Det är en yttervägg. Huset är gammal (byggt på 40-talet) men lägenheten har blivit renoverad sedan dess.
Om det är en yttervägg så kan det mycket väl (troligen) vara någon sorts trä bakom gipsen. Antingen skivmaterial, tex spånskiva eller riktigt trä som brädor (råspont).
Men som sagt man vet inte föränn man har kollat, ta ett långt tunnt spik och slå in det och se om du får något motstånd, du bör kunna känna om det är trä du spikar i.
Sen för övrigt när det gäller rena gipsväggar så tycker jag absolut INTE att du ska använda mollyplugg (dessa är av metall och expanderar i bästa fall med hjälp av en mollytång, i sämsta fall med en skruvdragare). Det finns en stor risk att du expanderar mollyn för mycket och därigenom gör så att "spetsarna" på mollyn skär in lite i pappret på insidan av gipsskivan. Sen kommer dessa med tiden att äta sig in i skivan och vips en dag så kommer hyllan med en bit gips att ligga på golvet. Jag har sett detta på flera ställe.
Använd i stället skivankare av typen DUOMAX som är av plast och inte skär in på baksidan.
Postad 24 February 2008 - 20:59
12 mm gips, använder metallexpander x 4. VÄLDIGT overkill dock..
Viktigt att du vet tjokleken på gipset för att kunna köpa rätt expandrar. Det står oftast på karongen vilken vikt som respektive expander klarar. Har även min 40 kilo plasma sittandes i enkelgips..med endast TVÅ expandrar!
20080217090.jpg 656.05K
0 Antal nerladdningar
Viktigt att du vet tjokleken på gipset för att kunna köpa rätt expandrar. Det står oftast på karongen vilken vikt som respektive expander klarar. Har även min 40 kilo plasma sittandes i enkelgips..med endast TVÅ expandrar!
20080217090.jpg 656.05K
0 Antal nerladdningar
Postad 29 March 2008 - 15:55
Markera hålen och prova med träskruv innan.
Kan mycket väl vara spånskiva bakom gipset och då behöver du ingen plugg alls då skruvar du bara med en lång träskruv och då finns det inte en chans att det ramlar ner.
Kan mycket väl vara spånskiva bakom gipset och då behöver du ingen plugg alls då skruvar du bara med en lång träskruv och då finns det inte en chans att det ramlar ner.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
42 bilder
29 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?