Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny lampa eller ny projektor?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2008 - 12:56

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0
hej.

Nån som vet om projektorn blir som ny igen efter ett lampbyte, eller om det är andra delar i projektorn som slits också...
Har en Panasonic ae500 som gått drygt 3000h och jag har lite flimmer i ljuset och färgerna är inte vidare bra. Har en vanlig gammtv bredvid som jag visade en dvd på samtidigt, och den har mycket klarare färger.
Har kört lite bluray på den också, men det imponerar inte så mycke... Antar det har med lampan att göra.?

Nån som bytt och märkt skillnad eller är det att kasta bort 3000 spänn?

Tacksam för lite synpunkter.
/henke

edit: kom gärna med förslag på ställen att köpa en billig lampa =)

Redigerat av Karamasha, 21 February 2008 - 12:58.

Postad 21 February 2008 - 22:11

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Den blir så gott som ny igen om du byter lampa se även till att den inte är full med damm.
3000h inte konstigt att du har sämre färger och flimmer =)

Beror ju lite på om du ändå har tänkt att uppgradera då kanske det inte är värt att lägga pengar på en ny lampa.
Eller så gör du det nu och väntar tills den dör nästa gång då får du troligen ett rejält uppsving om du köper en ny projektor.

Postad 22 February 2008 - 10:54

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Skulle också vilja veta vartifrån man köper lampa billigast? Antar att det är direkt från japan, men vilken sida rekommenderar ni?

Postad 22 February 2008 - 11:24

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Projektorlamp.se
samt projektorlampor.com
Båda har lampor till vettiga priser, har dock aldrig testat dem.

Postad 22 February 2008 - 12:12

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Projektorlampor.com va nog dom i särklass dyraste jag sett, 4000:- ville dom ha för en lampa till min PT-AE700 :)

På pricejapan.com ska dom ha knappt 1800:- för samma lampa, sen får man iofs lägga till tull och moms på det. Men hamnar iaf på under 2500:-

Tänkte snarare om det var någon som visste ett billigare ställe än pricejapan?

Postad 22 February 2008 - 13:45

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

hej.

Nån som vet om projektorn blir som ny igen efter ett lampbyte, eller om det är andra delar i projektorn som slits också...

LCD-panelen slits också. Hur mycket är individuellt så det finns inget entydigt svar att ge huruvida du kommer att uppleva det som ett jättelyft eller ej när du bytt lampa. Riktigt som ny kan den dock aldrig bli igen.

Postad 22 February 2008 - 22:51

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0
Är det någon som sett skillnaden mellan tex ax200 och ae500(i bra skick), är bilden MYCKET bättre på nya projjar??
Ska man satsa på en ny projje eller köpa en lampa och vänta på att fullHD projjarna går ner i pris?
Bor i en liten stad så har inte så stor möjlighet att kolla demorum.

/henke

Postad 22 February 2008 - 23:06

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Jobbar sedan flera år som IT konsult och har under åren bland annat bytt lampor både en och två gånger på projektorer i konferensrum. Man ser garanterat ingen skillnad efter 1 lampbyte, då skulle vi behöva köpa nya projektorer ständigt till kunderna. Grejen är att folk är rätt dåliga på att stänga av projektorerna efter avslutade möten så de lamptimmarna tickar fort.

/L

Postad 22 February 2008 - 23:11

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Är det någon som sett skillnaden mellan tex ax200 och ae500(i bra skick), är bilden MYCKET bättre på nya projjar??
Ska man satsa på en ny projje eller köpa en lampa och vänta på att fullHD projjarna går ner i pris?
Bor i en liten stad så har inte så stor möjlighet att kolla demorum.

/henke

Bilden är tycker jag betydligt bättre på D5 panelerna och framåt typ Epson TW600 och uppåt och vi pratar LCD.
Z3 tyckte jag gav en bättre bild än AE500 och den är inte jämförbar med tex TW600,700,Z4,Z5 som ger en betydligt bättre bild. Därifrån sedan tycker jag att man måste lägga riktigt stora pengar för att gå upp ett steg i kvalitet.
/L

Postad 23 February 2008 - 12:14

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0
Nu efter jag läst denna tråd ( https://www.minhembi...howtopic=168403 ) så blir man ju ännu mer osäker. Har man tur kanske det bara är lampan, men lcd panelerna verkar ju slitas fort. Men köper man en ny projje så verkar dom ju inte vara bättre på livslängd... :( vojne vojne....
köper man en lampa kanske lcd panelerna lägger av snart, haft min projje i 4 år nu...
Fan va drygt detta är, man blir riktigt less. Man tror ju att projjen ska hålla längre än så, bara man byter lampa.

jaja, ha en trevlig helg alla glada, spriten kanske kan dränka lite sorger.... ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.