Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Går det att åtgärda vågor på en duk?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 February 2008 - 11:51

Unregistered1ccaae3e
  • Unregistered1ccaae3e
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Yes! Som ämnesrubriken avslöjar undrar jag ifall det går att åtgärda de kända vågor som uppstår på en duk då den rullas ner.

Jag har en ramspänd duk för tillfället, men behöver en större pga diverse anledningar. Min bättre hälft vägrar dock ha en såpass stor (ca 105-110" ) ramspänd duk på väggen, men har gått med på att ha en som man rullar ner. Dock brukar dessa dukar få lite vågor här och där och jag undrar ifall det finns något sätt att åtgärda detta? Kanske lite extra tyng längst ner eller låta den hänga nere i några veckor så den får sträckas ut...eller nåt.

Ni kanske har några förslag eller vet? Tacksam för hjälp.
Mvh Fredrik

Postad 24 February 2008 - 11:55

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Det finns rulldukar med tab-tension som skall vara vägfria. Tab-tension systemet spänner upp duken när den är nerrullad.

Med en vanlig rull-duk kommer man nog aldrig undan vågor, dock kommer så klart mängden vågor variera mellan olika tillverkare.

Postad 24 February 2008 - 11:59

Unregistered1ccaae3e
  • Unregistered1ccaae3e
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Går det att åtgärda dem lite genom att t.ex. låta den "hänga" länge eller liknande (självklart kommer ju inte allt försvinna, men kanske lite)? Det borde väl vara mer vågor destu längre den ligger ihoprullad...eller tänker jag fel?
Tack för det sjukt snabba svaret btw...

Redigerat av Unregistered1ccaae3e, 24 February 2008 - 12:00.

Postad 24 February 2008 - 12:19

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det blir bättre om man låter den hänga länge. Jag har bara haft ramspända dukar hitills så tyvärr inte mycket matnyttigt att bidra med när det gäller rulldukar. Dock håller jag som bäst på att skaffa mig en motoriserad tab-tensionduk för att kunna ha en tv på väggen där jag idag har min ramspända duk.

Postad 06 March 2008 - 11:29

madsoulswe
  • madsoulswe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Skulle gärna också vilja veta, min är vågig och kanterna veklar in sig.

Har funderat på hänga en list ner bakom duken och sen när duken är ner rullad, spänna fast sidorna med nå gummi band eller liknande och sträcka ut den åt sidorna.

Postad 06 March 2008 - 11:45

Unregistered188597bf
  • Unregistered188597bf
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Finns det bra manuella tab-tension?

Postad 09 November 2008 - 22:01

Unregisteredd61b78dd
  • Unregisteredd61b78dd
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag har en Multibrackets Motorized 4:3 150" och bildytan har inga vågor överhuvudtaget!
Här är hemligheten:

Använd en duk som är lite större än din planerade bildyta.
Häng draperier eller annan maskering på sidorna som gränsar av bildytan, då slipper man fula upvikta kanter plus att det ser snyggt ut. En projduk rätt uppåner på en vägg brukar inte smälta in så bra tycker jag.
Låt duken passera över en list eller annan utskjutande kant straxt över bottenläget, när den är på väg ner så "halkar" den över kanten och ligger sedan mot denna så att alla hängvågor slätas ut. Detta blir en typ av tab tension i nederkant då skenan i botten på duken agerar sträckare.

I mitt fall kör jag min duk över mitt breda vardagsrumsfönster (som råkar vara i 16:9 btw), där agerar fönsterbrädan utslätande kant.
För att förhindra att duken trasslar sig på kanten så har jag byggt små kilar som sitter på längst ut på överkanterna på fönsterbrädan, de leder dukskenan över brädan med ett minimum av skrap.

Postad 10 November 2008 - 16:34

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0

...Låt duken passera över en list eller annan utskjutande kant straxt över bottenläget, när den är på väg ner så "halkar" den över kanten och ligger sedan mot denna så att alla hängvågor slätas ut. Detta blir en typ av tab tension i nederkant då skenan i botten på duken agerar sträckare...

Mycket intressant, men kan du lägga upp lite bilder på detta för tydlighetens skull?

Mvh
Passerati

Postad 11 November 2008 - 15:06

Unregisteredd61b78dd
  • Unregisteredd61b78dd
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Har några fula bilder i galleriet där man ser det.

Tittar man på första bilden i Hemmabion bildserien och tredje bilden i Kornishbygget så skymtar man att jag har tejpat två hyllkonsoler som ramper i ytterkanterna på fönsterbrädan (ghetto men det kommer något permanent vid tillfälle :), dukens normalfall är ungefär en centimeter in på fönsterbrädan så man ser ingen märkbar sluttning på duken och alltså ingen keystone.

Jag skall lägga upp en bättre bild när jag får tillfälle med kamera och bra ljus.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.