-Jag gillar storbild och sitter ungefär 3 meter från väggen, hur stor bild kan man få ??
-Canal digital, xbox 360, wii är saker som ska kopplas in, möjligtvis en PS3a också.
-Ljud, hur ska detta gå till?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 24 February 2008 - 22:35
Jag har länge varit lite små sugen på dessa maskiner men jag tycker det verkar allt för bökigt. Långa kablar som ska köpas, DVD-spelare, spelmaskiner etc ska helt plötsligt vara bakom soffan eller bredvid vilket får allt att se mysko ut, reciever måste köpas, om lampan går sönder måste man köpa en ny för 3-5000 kr? Som sagt så är det den uppfattningen jag fått av projektor. Finns det något bra o billigt tips på vad som ska göras för att få upp en projje?
-Jag gillar storbild och sitter ungefär 3 meter från väggen, hur stor bild kan man få ?? -Canal digital, xbox 360, wii är saker som ska kopplas in, möjligtvis en PS3a också. -Ljud, hur ska detta gå till? Postad 24 February 2008 - 22:46
Jag har då dvd/ps3 framme under tvn, men visst en lång hdmi kabel får man ju ha. Jag har oxå ca 3m från soffa till duk, bildytan är väll runt en 90" kan jag tro. När det gäller ny lampa så e det ju bara lägga undan lite pengar till en ny när den går sönder, förhoppningsvis håller ju lampan ett bra tag så.
Postad 24 February 2008 - 23:01
Howdy
Jag har länge resonerat på samma sätt tills idag när jag för första gången såg Transformers på 100 tum med min nya projje För att svara på dina frågor så finns det inget framför eller bakom när man har projje. Man placerar prylarna där man tycker de hör hemma sen lägger man en fet vägg+tak -list o sätter projjen i taket. Personligen så tycker jag det r ganska fult att ha en stereobänk samt högtalare bredvid framför soffan vär man kör projje, det kännssom ngt saknas då tv´n i många fall är borta. Snyggast är att bygga in det alt. låta prylarna smälta in naturligt tillsammans med frugans saker Långa kablar kan som sagt gömmas väl i dagens lister, dvd spelare+ reciever + 5.1 högtalare finns i paketform om man inte är allt för kräsen. Detta passar oss mänskliga mer än väl. I dessa paket är högtalarna små vilket gör det möjligt att gömma dem väl i ett vardagsrum. Lamppriserna har sjunkit och är hyffsat billiga till dagens projektorer (om man inte tvunget skall ha ne värsting) och håller ett antal år vid normal anv., sista svar så takmonterar du projjen, snyggast o helt enkelt bästa lösningen. Som sagt, jag kan inte annat än rekommendera dig att köpa en projje om du funderar på att köpa en. Postad 25 February 2008 - 10:25
Nu skall jag försöka svara så pedagogiskt som jag bara kan...
- Du måste inte köpa en reciever bara för att du köper en projektor. Recievern köper du endast om du vill ha flerkanalsljud, alltså 5.1, 7.1 eller liknande. - Angående din dvd-spelare och spelmaskiner m.m kan de stå kvar där de står idag. Eventuellt kommer du behöva köpa en lite längre kabel, men detta spelar egentligen ingen roll. Du måste ändå köpa en kabel, om den är 3 eller 10 m har för de flesta ingen betydelse. - Gällande enkel placering kan du utan problem köpa en liten hyllkonsol vilken du fäster på din bakre vägg och sedan placera projektorn ståendes på den. Sedan kopplar du din 10m kabel från dvd-spelaren till projektorn och du har bild. - Hur stor bild du kan få beror på vilken projektor du köper. Olika märken och modeller ger olika stor bild. Det varierar inte särskilt mycket, men ändå. Ofta kan du surfa in på ett specifikt märkes hemsida så har de ofta en funktion som beräknas detta. Här är ett exempel från Infocus hemsida. http://www.infocus.c...Calculator.aspx - Beroende på hur många saker du vill koppla in i din krävs det olika antal "ingångar" i din projektor. Har du t.ex. 3 olika saker du vill koppla in krävs det att det finns 3 olika ingångar. Alternativt kopplar du alla dina tre saker till en switch och sedan switchen till projektorn. Detta fungerar på samma sätt som el och en fögreningsdosa. - Ljudbiten är helt upp till dig. Vad vill du ha? hemmabio? 2-kanal? Det är svårt att svara på när jga inte får mer information. Men rent generellt så krävs det någon form av förstärkare/reciever, högtalare samt högtalarkabel för att få ljud. Vill du ha två-kanal köper du en förstärkare, 2 högtalare samt 2 högtalarkablar. Vill du ha en hemmabio och t.ex. 5.1 (står för fem högtalare samt en bas/subwoofer) så krävs det att du köper fem högtalare samt en subwoofer. För att sedan koppla förstärkaren till dvd-spelare eller liknande krävs det endast en kabel. Denna kabel skall vara digital om du vill köra 5.1 eller liknande. Av denna anledning krävs det att kabeln är coaxial eller optisk. Optisk innebär att det är ljus som skickas genom kabeln. Detta med hjälp av en mängde "speglar". Av denna anledning kan du inte böja kabeln allt för tvärt eftersom speglarna då krossas. Vill du kunna böja din kabel hur som helst bör du välja en coaxialkabel mellan din dvd-spelare och reciever. Hoppas detta hjälper något och att jag inte dumhetsförklarat någon. Mvh Fredrik Postad 25 February 2008 - 10:30
Resonerade oxå så innan jag köpte proj . Ångrar mig inte en sekund att jag köpte en proj & när lampan gick sönder i första prjen så köpte jag en ny proj & det ångrar jag inte heller . Så länge jag har möjlighet att ha proj så kommer jag ha det .
Postad 25 February 2008 - 14:22
Kanske får jag många efter mig nu men hade jag varit som du hade jag satsat på en 2-kanalsförstärkare istället för en som ger dig ljud i 5 eller fler högtalare...För pengarna så får du MYCKET bättre ljud om du har två bra högtalare istället för 5+sub. Så kör jag själv och visst tappar du surroundeffekterna men det är förvånansvärt hur bra en renodlad stereosetup klarar att återge film.
Projektorn är inte alls komplicerad: en HDMI-kabel från din DVD och ett par signalkablar från DVD till din stärkare så är du redo för storbild och bra ljud! En bra surroundanläggning kostar pengar - betydligt mer än en bra stereo. Du skall ju trots allt ha minst ha 3 st. högtalare extra samt en sub och en receiver som också brukar dra iväg pengamässigt om det skall vara något att ha. Samt kablar. Och har du verkligen plats för allt? Just my 2 cents! Redigerat av Unregistered9f8385c8, 25 February 2008 - 14:25. Postad 25 February 2008 - 19:45
tack, jag bryr mig faktiskt inte så mycket om ljud. Jag har 2:1 stereo med subwoofer men jag brukar sällan ha på dom. Lyssnar normalt bara på mitt usla TV ljud. jag följer din linje
Postad 26 February 2008 - 11:06
Men surroundljud är ändå surroundljud - det kan förhöja bioupplevelsen rejält!
Hälsningar, Indiana Postad 26 February 2008 - 11:47
Absolut. Men om jag fick välja på ex.vis en 2-kanals Cambridge/NAD/Thuleförstärkare, DVD samt säg ett par beg. Audiovector M3 Super för sammanlagt ca. 15.000 eller en komplett hembioanläggning (receiver, DVD samt högtalare) för samma pris så hade jag definitivt valt det första alternativet. Mest "value for the money" enligt mig. Norska Fidelity - en riktigt bra hifitidning - har just i deras senaste nummer en lång artikel om varför man skall välja 2-kanalssystemet till förmån för 5.1-ljud. De menar att det finns för mycket hype kring "hjemmekino" och att de ser ett allt större antal musik o. filmentusiaster som väljer bort surroundljudet till förmån för gammal hederlig stereo. Jag är faktiskt benägen att hålla med. Postad 26 February 2008 - 11:53
Hemmabio kan vara rätt jobbigt och krångligt. Jag håller med. Just för att det blir rätt bökigt med kablar, fula stora högtalare osv. Jag har själv börjat fundera på att skala av det jag har. 2 kanaler kan vara billigt och oerhört bra samtidigt. Tex en ny, bra dvd-spelare plus en Trends Audio eller Sonic Impact T-amp förstärkare kan bilda en väldigt välljudande, billig, liten anläggning. Ljudet från mina golvhögtalare är sanslöst bra, men när jag ser dem tillsammans med bakhögtalarna kan jag inte säga att det är direkt snyggt i vardagsrummet.
För att projektor ska vara snyggt krävs bra planering. Rätt val av proj oxå. Jag menar - storleken på Epson TW 700 och Optoma HD65 är rätt så olika om man säger så. Det finns många val man kan göra. End duk som man rullar upp kontra en ramspänd som man ser hela tiden etc. Redigerat av snutstrut, 26 February 2008 - 11:55. Postad 26 February 2008 - 15:28
Gällande ljud så är det helt upp till dig huruvida du vill köra på 2-kanal eller flerkanal precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Om du skall köra på ditt nuvarande 2.1 system så kan du bortse från detta, men om du skall införskaffa nya grejer anser jag verkligen att du skall titta på begagnat marknaden. Du kommer få betydligt mer för pengarna. Även kablar m.m. köper du med fördel begagnat.
Projektor bör du däremot inte köpa begagnat enligt min mening. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |