PLAYSTATION 3 60 GB FINNS SNART ATT KÖPA I BUTIK IGEN!
37 svar till detta ämne
Postad 26 February 2008 - 15:39
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Hittade detta inlägg på pricerunner forum.
Någon som kan bekräfta, ringde elgiganten men dom nekade till detta.
Re: PLAYSTATION 3 60 GB FINNS SNART ATT KÖPA I BUTIK IGEN!!!!!
Publicerad: 2008-feb-18 13:14 Svar till: Marcos Widung Svara
Nej men jag var på just elgiganten i går och frågade efter en ps3:a och då sa de att de kommer att få in 60 och 80gb i lager igen men det är säkert många andra som kommer beställa in ps3 60 gb för den är så efterfrågad. OBS jag tror inte att elgiganten kommer bli själva med 60 och 80 gb.
Postad 26 February 2008 - 15:53
Cragganmorax
-
Cragganmorax
-
Forumräv
-
-
754 inlägg
Det stämmer nog...dom säljer ut alla inlämnade 60GB där folk gnällt över för högt fläktljud... Har du tur så får du min som jag lämnade in i slutet av mars 2007
Skämt åsido....antagligen Sony som gör sig av med det sista dom har i lager. Vilket isåfall är lite konstigt då dom borde behålla ett lager i reserv för alla med 60 giggare som pajjar...
Postad 26 February 2008 - 20:57
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Postad 26 February 2008 - 22:01
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
?????
Fråga Sony alternativt Nordisk Film om du vill ha "seriösa svar".
Du lär inte få bättre svar varken här, på Pricerunners forum eller på elgiganten.
Redigerat av Unregistered5120ea9a, 26 February 2008 - 22:03.
Postad 26 February 2008 - 22:41
Unregistered28641812
-
Unregistered28641812
-
Veteran
-
-
2286 inlägg
Det stämmer nog...dom säljer ut alla inlämnade 60GB där folk gnällt över för högt fläktljud... Har du tur så får du min som jag lämnade in i slutet av mars 2007 
Det är nog så, får nån halvtrasig som är lagad med tejp lite här och var!
Postad 26 February 2008 - 22:49
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
Kommer en bundle i juni som inkl: Metal Gear+dualshock 3+80 GB hårddisk. Allt detta kommer kosta $499. http://kotaku.com/36...-a-release-dateKommer även gå att spela PS2 spel igen på dom nya 80GB PS3orna. http://www.n4g.com/p...16021.aspx?CT=1
Redigerat av rayko, 26 February 2008 - 23:11.
Postad 26 February 2008 - 23:20
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Kommer även gå att spela PS2 spel igen på dom nya 80GB PS3orna.
http://www.n4g.com/p...16021.aspx?CT=1
Den där artikeln var tämligen oklar för oss 40GB ägare. Antingen så sätter de tillbaka hårdvaran som togs bort i 40GB eller så släpper de en FW samtidigt som fixar PS2 och då även för 40GB varianten. Har svårt att tänka mig att de skulle komma tillbaka med samma hårdvara som 60GB varianten igen - den hade ju för dålig vinstmarginal - i så fall är den en hel omdesign med PS2 stöd på ett helt nytt sätt igen - vilken också e osannolikt. Hoppas hoppas på en FW update istället (som också är osannolikt - hmmm jag får inte ihop det här)  Sony har ju faktiskt konfirmerat att det är tekniskt möjligt för att sedan bli sådär otäckt tysta...
Redigerat av e3henri, 26 February 2008 - 23:22.
Postad 27 February 2008 - 07:36
Unregistered0ede07fa
-
Unregistered0ede07fa
-
Användare
-
-
138 inlägg
Tänk på att Sony har lite mer möjligheter nu när 45nm processorn börjar användas (även grafikchipet fick väl sig en minskning till 65nm?). Den nya tekniken gör att tillverkningen blir billigare och dom har då kanske möjlighet att lägga till lite mer features igen... Men vad vet jag, spekulerar ju endast.
Få se vilka överraskningar Sony kommer med..
Postad 27 February 2008 - 09:33
Cragganmorax
-
Cragganmorax
-
Forumräv
-
-
754 inlägg
Mer seriösa svar tack
Jag var och är helt seriös....
Postad 27 February 2008 - 10:00
Matsen
-
Matsen
-
Mästare
-
-
2792 inlägg
Spännande "rykten"...
Jag vill ha gärna ha en 80GB med 45nm och 2st DS3 och jag tror de skulle kunna sälja många sådana!!
Postad 27 February 2008 - 12:05
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Herregud, det här jagandet efter 45nmteknik börjar bli ps3ans sifferjakt, samma sak som hände när lcdtevarna började säljas, helt plötsligt var vissa siffror och features EXTREMT nödvändiga, men när man väl satt där hemma med teven gjorde det NOLL skillnad, så varför jag öht?
Är det ngn här som vet varför det är så oerhört viktigt med 45nm?
Strömförbrukningen minskar med som mest 20%, ljudnivån blir ibland lägre men det är knappast så att ps3an låter som ett tröskverk ens i 90nmutförande.
Postad 27 February 2008 - 12:15
Unregistered0ede07fa
-
Unregistered0ede07fa
-
Användare
-
-
138 inlägg
Herregud, det här jagandet efter 45nmteknik börjar bli ps3ans sifferjakt, samma sak som hände när lcdtevarna började säljas, helt plötsligt var vissa siffror och features EXTREMT nödvändiga, men när man väl satt där hemma med teven gjorde det NOLL skillnad, så varför jag öht? Är det ngn här som vet varför det är så oerhört viktigt med 45nm? Strömförbrukningen minskar med som mest 20%, ljudnivån blir ibland lägre men det är knappast så att ps3an låter som ett tröskverk ens i 90nmutförande.
En anledning är ju att priset på en PS3 med 45nm ryktas bli till våran fördel. En annan anledning är ju att dom ev då också har råd/plats för fler features (ev PS2 stöd igen?) En till anledning kan vara att det störande fläktljudet som en del har kanske försvinner för gott.. Som sagt, rena spekulationer, men för oss som ännu inte har köpt en PS3 (och inte har så bråttom med det) finns det ju all anledning till att vänta ett tag till. För min egen del så har jag från början väntat på att GTA4,GT5 och MGS ska släppas... så snart så
Postad 27 February 2008 - 12:18
Unregistered0650da58
-
Unregistered0650da58
-
Beroende
-
-
1220 inlägg
Hittade detta inlägg på pricerunner forum. Någon som kan bekräfta, ringde elgiganten men dom nekade till detta.
Re: PLAYSTATION 3 60 GB FINNS SNART ATT KÖPA I BUTIK IGEN!!!!! Publicerad: 2008-feb-18 13:14 Svar till: Marcos Widung Svara Nej men jag var på just elgiganten i går och frågade efter en ps3:a och då sa de att de kommer att få in 60 och 80gb i lager igen men det är säkert många andra som kommer beställa in ps3 60 gb för den är så efterfrågad. OBS jag tror inte att elgiganten kommer bli själva med 60 och 80 gb.
Det där ryktet hade jag ju tagit med en skottkärra salt, frasen "60 och 80gb i lager igen", mig veterligen så har det aldrig lanserats en 80gig modell på EU marknaden. Plus att "rykten" från personal många gånger visat sig vara falskt, bättre med rykte på detta forum...
Postad 27 February 2008 - 14:12
Hagelin
-
Hagelin
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Dom borde nog fokusera på att få fram 60 gb:are för reparationssyfte i första hand. Då jag har väntat i 7 veckor nu på min och de ända svar jag får av nordisk film är att utbytesenheterna är under produktoin, i JAPAN. Så jag får väll vara glad om jag får tillbaka min om en månad lr så. Men Nordisk Film verkar inte se några konstigheter i att det ska ta 3 månader att reparera en PS3 då dom inte ens bett om ursäkt för detta.
Postad 27 February 2008 - 14:53
Unregistered8ed1a4b3
-
Unregistered8ed1a4b3
-
Användare
-
-
187 inlägg
Själv så klagade man hos siba när konsollen hade varit på lagning i 10veckor och då fick häva köpet och fick igen pengarna, hotade lite med konsumentverket då blev dom rädda
Postad 27 February 2008 - 14:55
Hagelin
-
Hagelin
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jo de kan jag få göra nu, problemet är det att jag vill inte ha en 40 gb utan en 60!
Postad 27 February 2008 - 16:24
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
Postad 27 February 2008 - 16:43
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Själv så klagade man hos siba när konsollen hade varit på lagning i 10veckor och då fick häva köpet och fick igen pengarna, hotade lite med konsumentverket då blev dom rädda 
Det där är verkligen varken schysst eller särskilt givande, det är ju inte Siba som tillverkar eller reparerar maskinerna! De skickar ju vidare dem till de som har serviceavtal med Sony och Nordisk Film, som själva bestämmer hur länge de vill hålla på att laga dem. Tror du att säljaren på Siba går bak på lagret med din ps3 och börjar skruva eller? Självklart blir de rädda när du börjar hota med konsumentverket eftersom de vet att KV är helt blinda på att ge sig på oskyldiga butiker (som konsumenterna själva), Och eftersom de på Siba inte själva har koll på serviceverkstäderna eller kan bestämma över dem så häver de hellre köpet än att få massa onödig och helt oförtjänad skit från dig och kanske konsumentverket.
Postad 27 February 2008 - 17:04
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Det där är verkligen varken schysst eller särskilt givande, det är ju inte Siba som tillverkar eller reparerar maskinerna! De skickar ju vidare dem till de som har serviceavtal med Sony och Nordisk Film, som själva bestämmer hur länge de vill hålla på att laga dem. Tror du att säljaren på Siba går bak på lagret med din ps3 och börjar skruva eller? Självklart blir de rädda när du börjar hota med konsumentverket eftersom de vet att KV är helt blinda på att ge sig på oskyldiga butiker (som konsumenterna själva), Och eftersom de på Siba inte själva har koll på serviceverkstäderna eller kan bestämma över dem så häver de hellre köpet än att få massa onödig och helt oförtjänad skit från dig och kanske konsumentverket.
Sådan är lagen. Säljaren ansvarar för varan han säljer. Så de får verkligen inte nån oförtjänt skit från kund eller konsumentverket.
Postad 27 February 2008 - 17:38
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Ja, men säljaren ansvarar egentligen inte för vad serviceverkstaden gör. De kan ju inte vifta med ett trollspö och vips, så dyker hans lagade maskin upp. Så att hota med KV hjälper ju inte någonting! Men vissa människor saknar empati och det är väl egentligen mest synd om dem antar jag...
Postad 27 February 2008 - 18:02
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Grejen är den att enligt konsumentköpslagen så är det säljaren som ansvarar för vad serviceverkstaden gör. Så det är upp till butiken att lösa den problematiken mellan sig och verkstaden i avtal.
Postad 27 February 2008 - 18:17
klarinettmeister
-
klarinettmeister
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Varför hota egentligen??
Jag köpte min PS2:a på SIBA när den kom ut (4500:-). Efter ett halvår började den låsa sig och jag lämnade in den. De sa att det skulle ta 2 veckor. Jag kom in 2 veckor senare och den var inte där. Jag väntade en vecka till och gick in. Den var fortfarande inte där. Jag berättade snällt att de hade sagt 2 veckors väntetid. Hmm, sa de och gick iväg. Sedan kom de tillbaka med en helt ny PS2:a!
Postad 27 February 2008 - 18:31
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Ja, men säljaren ansvarar egentligen inte för vad serviceverkstaden gör. De kan ju inte vifta med ett trollspö och vips, så dyker hans lagade maskin upp. Så att hota med KV hjälper ju inte någonting! Men vissa människor saknar empati och det är väl egentligen mest synd om dem antar jag...
Håller med dig till 100% om att det är surt för butiken att få stå till svars för att en tredjepart inte sköter sig. Men faktum är att det precis det man betalar butiken för att göra. För den som inte är intresserad av att köpa den tjänsten finns alternativet att importera eller att(åtminstone i teorin) starta en egen firma och sälja prylen till sig själv och därmed slippa betala för tryggheten att butiken tar ansvar för fel som upptäcks/uppstår efter köpet. Edit: Sen att det finns folk som besinningslöst hotar till höger och vänster och behandlar personal/butiker oförtjänt illa vid minsta upplevda bekymmer är enligt mig ett beklagligt faktum men inget som direkt indikerats i exemplen i den här tråden.
Redigerat av Bertilsson, 27 February 2008 - 18:35.
Postad 27 February 2008 - 19:52
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Det där tycker jag* är skitsnack. Jag betalt återförsäljaren höga påslag för att just slippa bråka med underleverantörer eller verkstäder. Jag har ingen som helst empati för att pressa en butik (gärna Siba) för något som missgynnar mig. Jag skiter fullständigt i vad deras leverantörer/partners gör. Det är återförsäljaren som är min motpart och det har jag betalt för. Däremot är det lagligt att som återförsäljare hänvisa till 3de party för service eller support, men så fort 3de part krånglar så är det återförsäljaren man pratar med. *OBS att jag skriver "jag". Det är alltså min personliga åsikt. Ni får tycka vad ni vill, jag vill inte ha massa kommentarer om att jag har fel för jag tycker vad jag tycker (ni kan förståss ha en annan åsikt om det här, men det är er åsikt). Sådär där fick ni en liten lektion i hur man ger feedback utan att det blir pajkastning på köpet
Postad 27 February 2008 - 20:01
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Det är klart att återförsäljaren bär ansvaret. Tar det så lång tid att kunden drabbas så får butiken börja gnälla vidare eller lösa problemet på annat sätt.
Driver själv butik (i annan bransch) och vet hur jobbigt det kan vara när allt går åt h-lvete i nästa led. Men att vänta mer än en vecka är oacceptabelt för de flesta kunder. Man får ofta vara lite flexibel om man vill behålla sina kunder.
Sedan så är i och för sig påslagen inte så höga i elektronikbranschen och speciellt inte på konsoler. Men det är knappast kundernas fel.
Postad 27 February 2008 - 22:34
Cragganmorax
-
Cragganmorax
-
Forumräv
-
-
754 inlägg
Kunden har alltid rätt...
Postad 28 February 2008 - 11:13
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Jag arbetar inom denna branch och kan säga med säkerhet att Konsumentköplagen är dåligt genomtänkt och ibland direkt idiotisk. Det kan nog många inom handels och service hålla med om. Som konsument vill jag ju också att saker och ting fungerar och går snabbt, men tyvärr är det inte alltid så.
Butiken kan alltid försöka få en så kallad kreditering av tillverkaren som har avtal med serviceverkstaden i fråga. Då löser det sig eftersom man då kan ge kunden en ny maskin precis som klarinettmeister fått erfara. Men ibland är tillverkaren inte alls samarbetsvillig, eller dröjer själv. Serviceverkstäderna gör som de vill eftersom de vet att ingen kund kommer att söka upp dem och ringa dem för att klaga, utan att butiken får all skit. Sedan ansvarar butiken primärt för att servicen sköts, vad jag vet står det ingenting i konsumentköplagen om att service måste ske inom en viss tid (i alla fall inte typ en vecka), det är bara de flesta kunder som är stressade. Personligen kan jag säga att innan jag började arbeta inom branchen var jag väldigt aggresiv mot butiker som enligt mig "inte höll måttet på service" eller ärenden som detta. men efter ett tag började jag inse att det inte är så enkelt som jag tidigare trott, och jag är övertygad om att om alla fick prova på att arbeta i en butik i två veckor skulle 90% av all onödig aggression och onödiga klagomål försvinna. Kvar skulle det konkreta, enkla och trevliga vara. Sedan vore det ju inte fel om konsumentköplagen ändrades eftersom den nu kan vara både krånglig och osmidig för både konsument och butik.
Jag blir så less när jag läser folks kommentarer i likhet med "jag betalar dem för detta och detta, och köplagen säger att..." osv, osv. Gnäll, gnäll, gnäll! Om de stod i säljarens skor skulle de nog förstå hur invecklade relationerna tillverkare-serviceverkstad-butik kan vara ibland.
Sedan finns det självklart butiker/säljare/servicemän som inte är så duktiga på det här med just service, det är yrken som går ut på att göra kunder nöjda, men det är det många som har missförstått tyvärr. Dessa människor borde inte heller jobba med service.
Postad 28 February 2008 - 12:09
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
Finns en anledning till varför det finns SLA (Service Level Agreement) för dessa saker, om butiken får utlovad SLA från serviceverkstan på 10 arbetsdagar inkl frakt så lovar butiken 2 veckor till kunden, om detta inte hålls så har butiken brutit avtalet med kund och serviceverkstan har brutit med butiken... men då det är butiken som har kontakten med kunden så är det självklart butiken som får ta emot smällen från kunden men det handlar bara om att kommunicera på rätt sätt och lösa situationen men i slutändan så brukar det vara tillverkaren eller serviceverkstaden som får betala.
Eller butiken om man har dåliga avtal, men då får man skylla sig själv.
Postad 28 February 2008 - 12:20
alexander_e_b
-
alexander_e_b
-
Beroende
-
-
1006 inlägg
Tycker det är en massa snack som inte berör tråden...
Postad 28 February 2008 - 12:30
Matsen
-
Matsen
-
Mästare
-
-
2792 inlägg
håller med alexander_e_b, vill ni duskutera konsumentköplagen eller dissa butiker så kan ni väl starta en egen tråd om det istället för att föstöra denna tråd!?!?
Back to topic!
Ett bundle i sommar med DS3:or och med en PS3:a a la gamla 60Gb vore helt klart välkommet - speciellt om sommaren blir lika värdelös som förra!!
Postad 28 February 2008 - 15:24
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Finns en anledning till varför det finns SLA (Service Level Agreement) för dessa saker, om butiken får utlovad SLA från serviceverkstan på 10 arbetsdagar inkl frakt så lovar butiken 2 veckor till kunden, om detta inte hålls så har butiken brutit avtalet med kund och serviceverkstan har brutit med butiken... men då det är butiken som har kontakten med kunden så är det självklart butiken som får ta emot smällen från kunden men det handlar bara om att kommunicera på rätt sätt och lösa situationen men i slutändan så brukar det vara tillverkaren eller serviceverkstaden som får betala. Eller butiken om man har dåliga avtal, men då får man skylla sig själv.
Sant är det att butiken sällan behöver betala, men det är fortfarande den som får dålig "cred" på sidor som prisjakt.se tex, utan att de rår för det. Men som sagt är det viktigt att man har bra kommunikation med sina kunder, men det finns alltid människor som vägrar föstå sådant och ändå gnäller. Tycker det är en massa snack som inte berör tråden...
Visst har ni rätt! Vi ska inte gå mer off topic än såhär tycker jag. Jag sätter punkt för mina OTinlägg ni iaf! För att bidra till tråden lite grann undrar jag när vi får större HDD än 60 Gb här i Sverige. Känns ju lite pinsamt för Sony att 360 som inte är en lika fullfjädrad multimediamaskin finns med dubbelt så stor HDD (jag vet att 80gb finns "overseas", men det är där det.
Postad 28 February 2008 - 15:27
l2ickard
-
l2ickard
-
Mästare
-
-
2805 inlägg
Att vänta på en större hårddisk måste väl vara det onödigaste man kan göra när det är fritt fram att byta till en större variant själv.
Postad 28 February 2008 - 15:41
micke_011
-
micke_011
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Beror väl på om man står i begrepp att köpa en ny eller inte. Om man redan har en så är det väl inte helt meningsfullt men om man däremot just tänkt springa iväg till närmaste butik så är det väl relevant.. Dock lär min 40gb få stanna men med uppgraderad disk tämligen snart, om inte annat så för att man kan!
Postad 28 February 2008 - 15:50
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
l2ickard: Nu handlar det om att folk hoppas på 60GB´s hårdvara i dessa så man får tillbaka bakåtkompatibiliteten.
Postad 29 February 2008 - 13:01
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Om man smällen inte en ny HDD i sin maskin själv, ryker inte garantin då förresten? Det är ju enkelt som att snyta sig, men är de inte hårda angående kabinettöppning?
Postad 29 February 2008 - 13:42
l2ickard
-
l2ickard
-
Mästare
-
-
2805 inlägg
l2ickard: Nu handlar det om att folk hoppas på 60GB´s hårdvara i dessa så man får tillbaka bakåtkompatibiliteten.
Jag svarade på inlägget ovanför mitt. Om man smällen inte en ny HDD i sin maskin själv, ryker inte garantin då förresten? Det är ju enkelt som att snyta sig, men är de inte hårda angående kabinettöppning?
Nej det är fritt fram att byta HDD, tar nåra minuter bara och du behöver bara en skruvmejsel. Tror det till och med står i manualen hur du byter.
Postad 29 February 2008 - 14:00
yonaz333
-
yonaz333
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Har inte kollat men tror det t.o.m står i manualen hur man gör för att byta. Garantin påverkas inte. Man behöver ju inte skruva isär hela skalet precis.
Postad 29 February 2008 - 16:33
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
kan man kopiera divx filmer på hårdisken via en DVD+R tex?
någon???
Redigerat av rayko, 29 February 2008 - 20:07.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|