Mitt intresse för att lyssna på cd-skivor i stereo har varit lite si och så senare åren. Jag har helt enkelt haft för dåliga grejer tidigare. Nu när jag köpt bättre förstärkare och högtalare är det roligare att lyssna.
Jag har tre olika spelare att använda för cd-skivor. En gammal Denon cd-spelare (DCD-620) från ca 1990 som jag trodde var defekt men nu fungerar den perfekt igen. En 25-skivors cd-växlare från Pioneer (PD-F607) som säkert är minst 8 år gammal. Och den nyaste är en dvd-spelare från Pioneer (DV-696).
Jag använder pure audio på förstärkaren.
Först har jag testat alla spelare med analog koppling. Där har jag använt mig av egentillverkade kablar av RG62- koaxialkabel. Bäst lät faktiskt Denon- spelaren, cd-växlaren och dvd-spelaren var ungefär lika bra med viss fördel för dvd-spelaren. Dvd- spelaren har väl Burr Brown D/A- omvandlare men tillhör väl inte toppskiktet.
Nu på senare tid har jag tänkt på att prova med att koppla digitalt med optisk kabel. Vad jag förstår har Onkyo 805 riktigt bra D/A- omvandlare (Burr Brown) som även kan hittas i Denons allra bästa modeller.
Denon cd-spelaren går inte att koppla digitalt så den går bort i det testet. CD-växlaren har optisk utgång och Pioneer dvd-spelaren har både optisk och koaxial. Jag har provat koxiala med en Supra Trico och det lät riktigt "platt" och dåligt. Optiskt lät något bättre men jag var inte riktigt nöjd med ljudet.
Till sist har jag provat med optisk utgång från cd-växlaren och det låter riktigt bra! Det är bred ljudbild med fin diskant utan att bli påträngande. Luftigt ljud. Så bra ljud har jag aldrig haft.
Kabeln är en enkel från Clas Ohlson. Jag har även provat med en lite dyrare och kortare kabel (Profigold) men det är inte någon större skillnad.
CD-växlaren är ganska bra byggd men har lite sladdrigt drivverk (läser av vertikalt). Bäst är ändå att drivverk och övrig elektronik är separerade med en plåt (ca 1 mm tjock) som är heltäckande. Man kan säga att det är två kammare. I övrigt är väl ändå växlaren budget kan jag tänka mig. Kostade ca 1 700 kr ny.
Den inbyggda D/A- omvandlaren är inte bra, det har jag konstaterat. Men det är ju meningen att jag ska skicka till Onkyon.
Min undran är hur pass mycket bättre ljud jag kan få med en ny cd-spelare för max 4 000 kr?
Avläsningen i växlaren är väl inte optimal och där kanske det finns en del att förbättra med en ny cd-spelare.
Jag har läst om Harman/Kardon HD-970, att den ska ha bra ljud. Men samtidigt verkar folk har vissa problem med den när det gäller kvalitén. Jag tycker att ljudet med Onkyo och Canton är ganska ljust så jag ska nog inte ha en cd-spelare som är alltför aggressiv i diskanten.
Tyvärr har jag inte möjlighet att låna hem cd-spelare eftersom jag bor i en mindre stad som inte har någon riktig hifi- butik. Ganska långt till närmaste större stad så att jag ska låna hem är uteslutet.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?