Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinylspelare från Clearaudio

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 March 2008 - 09:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Har planer på att uppgradera min vinylspelare, eller så kommer jag att köpa en ny?

Har för närvarande en Rega planar 2000 (Planar 2) med en Rega Super Bias pick-up.
Sedan jag börjat inhandla vinylskivor anser jag det dynamiska omfånget vara bättre än cd-ljudet.
Jag ifrågasätter inte cd-spelares frekvensomgång, men menar mer att ljudåtergivningen med vinyl är mjukare och mer själfull än med cd.

Efter att ha besökt Veteran Hifi i Stockholm lyssnade jag på en mer exklusiv spelare från Clearaudio.
Tilllsammans med försäljaren lyssnade jag på en "Solution-spelare" tillsammans med förstärkare från Sudgen och ett par Aurum Cantus-stativare. Det var längesedan en upplevelse tog andan ur mig på ett så påtagligt sätt. Jag är väl medveten om att en vinylspelare är ett precisionsinstrument, vilket också lämnar sitt avtryck på prisspannet.

Bara själva spelaren (utan tonarm och pick-up) kostar kring 10 000:- frågan är vad man får för pengarna? Jag lämnar er med några frågeställningar som förmodligen kommer skapa lite debatt.

Var skall man investera först i en skivspelare; pick-up, spelare?

Hur mycket skiljer sig tonarmar åt?

Vilken pick-up är att rekommendera upp till ca: 3000:- ?

Tacksam för svar!

Redigerat av Glidtassen, 15 February 2010 - 08:18.

Postad 02 March 2008 - 11:48

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Har planer på att uppgradera min vinylspelare, eller så kommer jag att köpa en ny?[/size][/b]

Har för närvarande en Rega planar 2000 (Planar 2) med en Rega Super Bias pick-up.
Sedan jag börjat inhandla vinylskivor anser jag det dynamiska omfånget vara bättre än cd-ljudet.
Jag ifrågasätter inte cd-spelares frekvensomgång, men menar mer att ljudåtergivningen med vinyl är mjukare och mer själfull än med cd.

Efter att ha besökt Veteran Hifi i Stockholm lyssnade jag på en mer exklusiv spelare från Clearaudio.
Tilllsammans med försäljaren lyssnade jag på en "Solution-spelare" tillsammans med förstärkare från Sudgen och ett par Aurum Cantus-stativare. Det var längesedan en upplevelse tog andan ur mig på ett så påtagligt sätt. Jag är väl medveten om att en vinylspelare är ett precisionsinstrument, vilket också lämnar sitt avtryck på prisspannet.

Bara själva spelaren (utan tonarm och pick-up) kostar kring 10 000:- frågan är vad man får för pengarna? Jag lämnar er med några frågeställningar som förmodligen kommer skapa lite debatt.

Clearaudio Solution : http://www.clearaudio.de/index1.html

Var skall man investera först i en skivspelare; pick-up, spelare?

Hur mycket skiljer sig tonarmar åt?

Vilken pick-up är att rekommendera upp till ca: 3000:- ?

Tacksam för svar

Hej!

Kul för Dig att vara ute på vinylspelarjakt. Du har ju hittat en mycket bra återförsäljare i "Mirre" på Veteran HiFi.
Om jag var Du skulle jag tveklöst börjat med spelaren. Om budgeten är skral är det enkelt att i framtiden uppgradera pickupen.
Ny pickup för ca 3 000.-, kolla in Ortofon som kommit med en ny helt nyutvecklad serie.

Hälsningar

Bifogad fil  LOGO_Liten.png   2.14K   4 Antal nerladdningar

Import av Tysk HighEnd

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered53a69b62, 02 March 2008 - 11:49.

Postad 19 March 2008 - 22:30

RollE2k
  • RollE2k
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Glidtassen: Jag har själv haft en Clearaudio emotion och uppgraderat till en Evolution och har varit grymt nöjd med båda, mycket fina spelare!
Ang. pickup så finns det många val, men jag skulle satsa på en MC puppa, då det finns mycket större "uppgraderingsmöjligheter" där. Dock tillkommer ju ett Riiasteg då, om du inte redan har ett som klarar MC?

Du har ett PM för övrigt! :rolleyes:

Postad 20 March 2008 - 16:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Men frågan kvarstår, Hur mycket skiljer sig skivspelare från varandra.

Jag tycker nästan det låter som om det mesta av ljudet avgörs i en spelares pick-up?
Säger därmed inte att skivspelaren som bas inte är viktig. Men varje säljare säger ideligen
hur en skivspelare är ett precisionsinstrument, men hur rättfärdigar man egentligen en prissättning av en
tonarm för 20 000 kronor?

Jag kan visserligen uppskatta designvärdet av en finare vinylsvarv, hantverket men vad exakt är det man betalar för, och hur avgörs det?

Postad 23 March 2008 - 23:36

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hejsan. Det är svårt, för inte säga omöjligt, att jämföra skivspelare när man har olika pickuper på. Det optimala sättet vore ha exakt samma pickup på båda spelarna och jämföra. Helst kanske man skulle spela in det med ett bra ljudkort för lättare jämföra ljudet mellan spelarna.
Tror själv att den största skillnaden sitter i pickupen, men att spelaren KAN påverkar. Frågan är dock, vilken påverkar minst? Det är inte alls säkert att det har någon som helst relation med priset.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 24 March 2008 - 18:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tacksam för svar!

En person som köper en tonarm för exempelvis 20 000:- tror jag konsumerar en livsstil, snarare än en produkt som spelar en avgörande roll för musikreproduktionen.

Jag har visserligen lyssnat på skivspelare från Clearaudio för säkert uppåt 50 000:- med pick-up osv, vilket var det mest omtumlande jag varit med om. Det lät verkligen bra, men det är fortfarande mycket pengar för att rättfärdiga inför sig själv varför man spenderar dem.

Jag brukar referera till lagen om den avtagande nyttan; När det kommer till hifi får man ut mindre förbättringar ju mer man spenderar, i relation till det föregående köpet.

Hur glad kan man egentligen bli för en tonarm för 20 000:-

Redigerat av Glidtassen, 24 March 2008 - 22:27.

Postad 02 April 2008 - 16:25

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Har torskat rejält på vinyl. Sitter med en Rega P3-24 och uppgraderings-
djävulen slet i mig. Jag åkte in till Audio Concept igår och pratade lite
med ägaren där. Han rådde mig att behålla själva skivspelaren och byta
upp mig vad gäller pickup. Utvecklingen på skivspelare har väl inte varit så
stor, medans det sker mkt utveckling vad gäller pickuper.

Det tycker jag hedrar honom att råda mig till detta. en fuling till försäljare
hade sett hur uppgraderingsk*t jag var och försökt sälja på mig tex en Rega
P7 eller P9.

Så jag åker tillbaka innan helgen och byter in min Dynavector 10x5 till en 17 d3
av samma fabrikat. Ska bli spännande! (Har en ASR mini Basis Riaa)

Men som du skriver Glidtassen, vissa har det nog mer eller mindre som livsstil.
Själva ingenjörsskapet i en avanserad skivspelare/tonarm fascinerar. Men
skulle jag ha möjlighet att ändra inställningar mellan olika skivor, så kanske
jag skulle nojja in mig på det och glömmer bort att "lyssna" på musiken.

Så därför passar Rega mig. Enkel, pålitlig och välljudande (i mina öron.).

Postad 24 April 2008 - 16:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tacksam för svar!

Jag har besökt Veteran Hifi och förälskat mig lite i deras "Simply Black Magic" ( 7500:- utan tonarm), vilket givetvis är en hel del pengar. Försäljaren "Mirre" menade att det inte fanns någon större anledning att uppgradera tonarm om man inte skall använda sig av en mer exklusiv MC-pickup.

Som tidigare nämnt äger jag en Rega Planar 2, vilket är en fin budgetspelare. Jag har nu planer på att införskaffa en Simply Black i körsbär och sedan få min gamla RB 250-tonarm monterad på spelaren.

När jag lyssnade på denna spelare var det med en "Clearaudio Alfa-pickup", vilket var en dröm.
Nu är det visserligen spekulativt, vad jag lyssnade på i sammanhanget - Den övriga kringelektroniken eller spelaren?

Jag blir glad när jag får feedback på mina inlägg

Kram Glidtassen

Redigerat av Glidtassen, 15 February 2010 - 08:20.

Postad 20 February 2010 - 11:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har sneglat på en Clearaudio Performance.

Men jäklar vad dom drog iväg i pris sedan lågkonjunkturen. Det får bli någon gång i framtiden.

Postad 20 February 2010 - 16:53

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Jag är hur nöjd som helst med min. Nu kommer nya bilder snart (på riktigt).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.