Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur f-n gör man?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 March 2008 - 15:21

Soundbrige
  • Soundbrige
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hallå alla proffs,

ska takmontera min projektor (en Optoma HD65 DLP). Men hur f-an gör man enklast för att centrera den mot projektionsväggen? :P Duken är en 90" tumsduk som ska sitta på en 2,40m stor vägg. Har gjort ett eget takfäste som kan projisera bilden rakt utan att behöva tilta den och den kan sitta mitt för duken.

Problemet är hur jag vet var i sidled den ska sitta i taket. Hälften av 2,40m är ju 1,20m.
Men ska sätta fästet på 1,20m eller cc på optiken?

Har ni några tips, hur jag mäter ut det rätt och enkelt. Vill ju få upp skiten nu :) Legat en vecka nu utan att komma upp.

Det här kanske är en dum fråga men, monterade ni projjen först eller duken först? Antar att projjen ska upp först. ;)

Alla tips för montering tack.

Postad 04 March 2008 - 15:42

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
optiken ska vara centrerad mot duken. Dvs linsen alltså. Men det är ett pill-jobb...

Postad 04 March 2008 - 16:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag monterade fästet på projektorn och mätte avstånd mellan mitten på fästet till mitten på optiken. Sedan utgick jag från centerlinjen i taket och flyttade (i mitt fall) projektorn 16 cm - dvs min lins är 16 cm från centrum på fästet (vilket inte behöver betyda centrum på projektorn). Sedan var det bara att borra upp den i taket med lämplig skruv så den hänger kvar under vilda nätter med Nintendo Wii.

Postad 04 March 2008 - 21:30

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
För att få det helt rätt kan du inte räkna med att väggarna är vinkelräta, utan när du satt upp duken på rätt ställe så är det den enda fasta referenspunkt du kan utgå ifrån.

Detta problem löses enkelt med lite matematik och ett snöre :) Snöret ska bilda en likbent triangel med duken som bas. I "toppen" ska du ha linsen. Du får avståndet mellan duk och projektorns lins från manualen (använd mittenläget på zoomen, inte något av ytterlägena). Snörets totala längd får du sedan genom:

snörets längd = 2 x sqrt((dukens bredd/2)^2+(avståndet mellan duk och lins)^2)

Markera snörets mitt på lämpligt sätt och tejpa fast snörets ändar i dukens (kasettens) ändar. När snöret bildar en likbent triangel så vet du vart linsen ska sitta. Därifrån får du sedan markera vart fästet ska sitta för att linsen ska hamna rätt.

Använd inte ett snöre med för stor elasticitet :)

Postad 04 March 2008 - 21:39

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Det jag undrar här är ju hur ska man dölja skarvningen av strömsladden? Det blir ju en ful klump när man ska koppla förlängare till uttaget?

Redigerat av Zeaed, 04 March 2008 - 21:39.

Postad 04 March 2008 - 23:01

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Om inte sladden räcker till hade jag samlat ihop strömsladden i en samlad klump och låtit den ligga ovanför projen vid takfästet. Därifrån hade jag skarvat sladden vidare med en 10 m skarvsladd. Fast ibland är orginalsladden lite för tjock eller för lång för att detta oxå ska bli snyggt.

Postad 04 March 2008 - 23:32

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
Går det inte att köpa strömkablar i "rätt" längd så man slipper skarva?

Postad 04 March 2008 - 23:40

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Många projektormodeller har ju standardkontakter (typ datorkablar) till sina nätsladdar så det borde ju finnas dels längre kablar att köpa och eventuellt också lösa kontakter så att man kan göra sina egna kablar tycker man i alla fall...Antar att garantin ryker om man helt enkelt skulle klippa av sladden till sin projektor och skarva den?

Postad 05 March 2008 - 01:51

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Näe, någon garanti har jag svårt att se varför den skulle ryka. Själv har jag klippt min sladd och skarvat med lödning och krympslang.

Postad 05 March 2008 - 06:58

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Min är fast matad från taket - eller fast och fast. Elkabeln är fast i taket - lös i projektorn.

Postad 05 March 2008 - 10:07

Soundbrige
  • Soundbrige
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hallå igen,

ser i manualen för projjen att det går att flytta bilden vertikalt och horisontellt. Om man råkar sätta projjen liiite fel i taket. Går det avända dessa funktioner då för att rätta till det? Eller påverkar det på något sätt bilden negativt? Har förstått man man ska försöka undvika keystone som mycket som möjligt när det gäller DLP-projektorer. Men gäller samma sak här? Om jag läser hos Optoma så verkar det inte göra det, men det står så luddigt så jag fattar inte riktigt :)

Postad 05 March 2008 - 10:32

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Man ska ju undvika att behöva använda keystone, då det påverkar bilden en del. Men ibland måste man ju ta till det för att få saker och ting att fungera. Jag hade ju gjort det, bara så länge det inte handlar om några supertiltningar av projektorn. Då är det bättre att skaffa längre/kortare projektorfäste eller borra om fästet ifall man fått det helt fel i sidled.

Postad 05 March 2008 - 10:42

Soundbrige
  • Soundbrige
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Jag menar att flytta hela "fyrkanten" alltså inte förvrängningen som kan bli om man tiltar projjen är det inte det som är keystone? Och flytta den i sidled/höjdled något annat? :)

Postad 05 March 2008 - 14:49

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Jo, det är olika saker.

Postad 06 March 2008 - 09:10

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Hmmm, får titta i manualen på nätet och se vad de menar för HD65 skall inte ha någon vidare lensshift åt något håll att tala om?

Postad 06 March 2008 - 10:47

Dobermann8
  • Dobermann8
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Går det inte bara slå igång projektorn och hålla upp den i taket, då ser man ju vart bilden hamnar. När man hittat rätt läge så markerar man bara det och sätter fast takfästet där?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.