Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Falska betyg på butikerna , är 10-poängarna påhittade användare?

8 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 08 March 2008 - 21:22

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Sitter å surfar efter en datapryl å då är shg.biz en av de billigare butikerna, gick därför in å skulle läsa omdömmena om butiken för att se om man skulle våga handla av dem.

shg.biz hade ganska gott omdömme och jag ville då kolla om de användarna som givit butiken betyg 10 var storanvändare av Prisjakt/Minhembio. Till min förvåning så har 75% av dessa aldrig skrivit ett ända inlägg.

Nu orkar jag inte räkna ut beyget på shg.biz om man tar bort 10-poängarna men det är betydligt fler användare som skrivt fler än 100 inlägg som givit dem dåliga betyg än höga.

Detta känns lite oroväckande, här har jag tänkt köpa en pryl för några tusen å så kollar jag omdömmen å så är de kanske påhittade användare som givit butiken bra betyg. Vad kan man göra åt detta?

- Det går inte betygsätta en butik utan att ha skrivit 10 inlägg?

- Sortera beytgen på användare över 10 inlägg?

Jag vill poängtera att jag inte på något sätt vill hänga ut shg.biz på något sätt. Detta är bara en undran och det kanske inte är något problem med shg.biz utan allt är i sin ordning.

Postad 09 March 2008 - 13:22

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
detta har jag också märkt, hela ideén med prisjakt försvinner om man kan regga sig och börja betygsätta direkt, stor risk för falska betyg.

Postad 12 March 2008 - 13:36

Peken
  • Peken
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Falska betyg lär väl gälla varor oxo...
Det är ju lätt att checka substansen i ev. kommentarer - de utan, och bara en "tia" kan man ju glömma...
Tycker det är värre med falska priser/lagerstatus!

Btw, använder forumet och har aldrig haft några problem med SHG!

Postad 12 March 2008 - 13:43

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Nä som ovan så kollar ja inte alls på betyg som inte har kommentar, dom är ju ganska meningslösa, och sen så brukar ja enbart läsa dom som ger dåliga betyg . Anledningen till det är ju att ja utgår från att en butik iaf är bra efter som den finns kvar och sen läser ja om det folk tycker är dåligt är nå som påverkar mig.

Men det är ju lite svårt det där. Finns ju dom som enbart vill betygsett för att dom nytt köpt en pryl från butiken och vill genast ge den ett omdömme för att den antingen va riktigt bra eller riktigt dålig. Men många ger den ju kanske en 9-10 enbart för att dom fått det dom ville ha när det skulle och utan problem. Det är ju igentligen först när något händer som butikens riktiga ja kommer fram.

Postad 12 March 2008 - 13:43

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
själv så tar jag inte hänsyn till dom som inte har egen sida och inte skriver omdömen om prylen.

Postad 12 March 2008 - 14:18

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Detär ju lätt att ge en butik en 10:a bara för att man fått varorna överhuvudtaget, jag har nog gett lite för höga betyg i kombination att man fått sin vara, men det är ju inte förän det händer något, reklamationer, rabatter, garantier, support etc som ett högt betyg skall ges, då gärna med ett skriftligt omdöme. Stjärnorna kanske ska få någon slags betydelse som tidningarnas krumelurer 5 st utmärkt 1 usel osv. Sen lägger iaf jag mer vikt vid vilka som gett betyget, som någon som aldrig skrivit ett inlägg så är en 10:a av en sån mer negativt än positivt. Någonting kanske borde göras, men jag tror admin. har hyffsad koll på problematiken men svårt att sätta upp för höga spärrar, 6 månaders medlemskap, 100 inlägg... skeptisk.

mvh

Jonas

Postad 12 March 2008 - 22:47

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
går det inte att ändra betyget efter att något har hänt då?
jag sätter bra betyg om affären har funkat bra. varför ska jag behöva vänta tills det händer något innan jag gör det? då är det bättre att jag lägger till den infon och ändrar betyget senare vid behov.

Postad 12 March 2008 - 23:13

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Oj, är det så försvinner ju hela vitsen, jag tittar ibland stenhårt på omdömen.. hm :)

Postad 13 March 2008 - 00:08

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

går det inte att ändra betyget efter att något har hänt då?

Nya betyg/omdömen ersätter tidigare lämnade. Detta just för att de ska kunna uppdateras i takt med att man av olika anledningar ändrar uppfattning.

Givetvis så får man lämna ett högt betyg för att allt sköttes smärtfritt vid beställningen av en vara, för att sedan kanske sänka det om man upplever att en reklamation hanteras illa. Det viktigaste är att man i kommentaren är tydlig med vad det är man betygsätter så att de som läser omdömet kan ta ställning till om det är av vikt för dem.
Är det t.ex. av stor betydelse att framtida reklamationer hanteras smärtfritt så kanske man bör fokusera mer på omdömen som rör just detta och mindre på de som enbart rör leveranstider :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.