Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla ihop projektor mm

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 March 2008 - 14:46

animag
  • animag
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
hej gott folk
har nu bestämt mig för att köpa min första projektor, och det kómmer bli enOptoma HD65 och till den ska man ju gärna ha något ljud, så tänkte att det skulle bli Samsung HT-TX35R

Annars om ni har någon annan hemmabio anläggning att rekommendera runt 3-3500:- max.

Sen kommer vi ju till det där med att koppla ihop allt, och det skulle jag vara väldigt tacksam för om man kunde få lite hjälp med att reda ut lite.

Projektor har ju följande anslutningar:

Anslutningar (Video in) 1x HDMI
1x Komponent
1x Komposite (RCA)
1x S-Video

och ljudkällkan har :

Videoutgångar
1 x HDMI (576p/720p/1080i)
1 x Komponent
1 x Scart
1 x Komposit

Videoingångar 1 x Stereo RCA
1 x Digital Optisk

Har även ett PS3 som jag skulel vilja ha kopplat in, så till frågan är hur jag enklast kopplar ihop detta och på bästa sätt ? Är helt novis på ämnet ;) Och sen gärna vad för kablar jag som jag kan tänkas behöva inhandla

Är tacksam för snabba svar, vill beställa så fort som möjligt! :P Har läst lite andra inlägg men blev inte så mkt klokare på det.

Postad 11 March 2008 - 15:16

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
du kan köpa en sk HDMI switch, vilket gör att du kan koppla dvd och ps3 till denna växel med HDMI kabel. Från växeln skickar du sedan EN HDMI kabel till projektorn. HDMI blir bäst bild. Genom att använda en switch/växel slipper du alltså dra flera kablar till projektorn. Du hittar dessa HDMI switch/växel på teknikmagasinet eller Kjell&co. Kostar ett par hundralappar.

Postad 11 March 2008 - 15:42

Unregistereda4891fef
  • Unregistereda4891fef
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Vill du slippa switcha manuellt kan du skicka bilden från ljudkällan via komponentutgången (1080i) till projen (du behöver förstås en komponentkabel).

Vet inte om det påverkar bildkvaliten det återstår att testas...

Postad 11 March 2008 - 16:19

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Mitt tips handlade alltså om att du slipper dra en hel massa kablar till projektorn. Du kan om du vill koppla ps3 med HDMI samt att du skickar dvd signal med komponentkabel. Detta innebär dock att du får flera tjocka kablar som måste dras till projektorn. Detta är väl inte alltid det snyggaste alternativet.

Postad 11 March 2008 - 19:28

animag
  • animag
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tack för era snabba svar!

Men alltså då kan jag köpa mig en komponentkabel enbart för ljudets skull? och ps3 på hdmi för bild? Kommer bara använda ps3an som bildkälla.

Alltså hemmabio(komponent)->projektor och ps3(hdmi)->projektor då?

edit: Men om jag använder mig av en hdmi switch, kommer jag då få ljud samtidigt som jag lirar ps3?
Om jag kör hdmi från ps3 och hemmabion till swithcen vidare till projjen'?

Redigerat av animag, 11 March 2008 - 19:42.

Postad 11 March 2008 - 20:27

Unregistered83d24039
  • Unregistered83d24039
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Hej, lånar denna tråd lite

Jag har en projektor Hitachi Pj TX-200 och jag har en STRATO dvd spelare. Nu är det så att avståndet mellan dvd och projektorn är 10 m så jag köpte en sådan här kabel http://www.kjell.com...tem=37116&path= för att koppla ihop de båda. Men till min stora förvåning så är det No signal när jag kopplar ihop de båda.
Vad kan vara felet? Jag behöver verkligen hjälp

MVH

Postad 11 March 2008 - 21:10

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Hej, lånar denna tråd lite

Jag har en projektor Hitachi Pj TX-200 och jag har en STRATO dvd spelare. Nu är det så att avståndet mellan dvd och projektorn är 10 m så jag köpte en sådan här kabel http://www.kjell.com...tem=37116&path= för att koppla ihop de båda. Men till min stora förvåning så är det No signal när jag kopplar ihop de båda.
Vad kan vara felet? Jag behöver verkligen hjälp

MVH

Du kan ju börja med att köpa en kabel och inte en kontakt :(

Har du använt komponent förut? DVD måste troligtvis ställas om till komponent

Postad 11 March 2008 - 22:23

Unregistered83d24039
  • Unregistered83d24039
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
oj det var fel länk, det var iaf en sådanhär kabel jag köpte Komponentvideokabel - 10M
ClickTronic - High Quality

Postad 12 March 2008 - 11:30

Fana
  • Fana
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Tack för era snabba svar!

Men alltså då kan jag köpa mig en komponentkabel enbart för ljudets skull? och ps3 på hdmi för bild? Kommer bara använda ps3an som bildkälla.

Alltså hemmabio(komponent)->projektor och ps3(hdmi)->projektor då?

edit: Men om jag använder mig av en hdmi switch, kommer jag då få ljud samtidigt som jag lirar ps3?
Om jag kör hdmi från ps3 och hemmabion till swithcen vidare till projjen'?

Risken är väl att det färdiga system "Hemmabiosystem" du tänkt köpa inte har digitala ingångar för externa ljudkällor, utan att du kan behöva en "riktig" förstärkare att koppla PS3'an till - som jag minns så har PS3 endast optisk digital ljudutgång (förutom ljud inbakat i HDMI kabeln då men om HDMI kabeln går direkt till en projektor så kvittar ju det) och du behöver således en optisk digital ingång i ditt "hemmabiosystem" något som oftast saknas i de paketlösningar som har kombinerad DVD/Förstärkare (eftersom de vill att du enbart ska använda den inbyggda DVD'n).

Jag valde själv riktig förstärkare och separata högtalare av denna anledning, för att få flexibilitet i utbyggnaden av mitt system. Blir lite dyrare men man har igen det i längden.

EDIT: kollade upp paketet och det har tydligen en optisk digital ingång så då ska det ju funka för dig - dvs du kopplar t.ex:

Bild:
HDMI från PS3 till projektor
Komponent från hembiopaketets DVD till projektorn (eller använder en switch som någon förseslog)

Ljud:
Hembiopaketet redan klart
Optisk digital kabel från PS3 till hembiopaketet

Redigerat av Fana, 12 March 2008 - 11:35.

Postad 12 March 2008 - 16:37

animag
  • animag
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Man tackar! Men en fråga till, är någon lösning bättre än den andra? Blir det bättre ljudmässigt om man kör med en hdmi kabel istället för en optísk?

Och igen, kör man med en hdmi switch så är det alltså bara att koppla hdmi kabel från hemmabion till switchen och en hdmi från ps3an till switchen och vidare till projjen? så ska alltså ljudet fungera för ps3an?

tex denna HDMI-SWITCH 2X1 ?

tack på förhand!

Redigerat av animag, 12 March 2008 - 16:40.

Postad 13 March 2008 - 00:39

Fana
  • Fana
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Enda sättet att få ljud ur PS3'an är att antingen koppla den via HDMI till en TV och låta TV'n spela ljud, eller koppla den med en separat optisk digital kabel till en förstärkare (eller i ditt fall kombinerad förstärkare/dvd) så den kan skicka ut till högtalarna.

Switchen är som sagt för att du ska slippa dra mer än en kabel till projektorn - i.e. du kopplar en av switchens splittade kabel till PS3 och en till den kombinerade dvd/förstärkaren, sedan tar du andra änden och drar iväg till projektorn och kopplar in. Sen tar du din optiska kabel och pluggar in i PS3'an och andra änden i förstärkar/dvd kombon i dess optiska ingång.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.