Processorhastighet för 1080p? Viktigt?
27 svar till detta ämne
Postad 12 March 2008 - 15:35
Azrael
-
Azrael
-
Rookie
-
5 inlägg
Hoppas det här blir i rätt forumdel nu.
Funderar på att bygga en vettig HTPC för att byta ut den gamla trogna XBMCn, och så slänga in LinuxMCE på den (för att Windows är ondska! rarrrr).
Har rätt bra koll på datorer annars men vet inte alls hur högt jag måste sikta för 1080p, och för att allmänt vara framtidssäker. Såg i stickyn lite kort om vilka grafikkort som är bra, men har inte riktigt lyckats hitta något om processorer.
Jag har en elak bärbar med en 1.8ghz Core2Duo + Nvidia GeforceGo 7600, och den fixar rätt mycket, men nu tänkte jag alltså bygga en ny stationär, i princip fläktlös om möjligt. Så jag får känslan av att Core2Duo 1.8ghz med en 7xxx-serie Nvidia är tillräckligt? Jag planerar inte i dagsläget att spela spel på den här, utan vill bara veta vad den behöver som HTPC. Och jag har inte egentligen någon 1080p-källa att testa den bärbara med, så jag vet inte var jag ligger riktigt.
Hur högt borde jag sikta processormässigt? Hjälper dubbla kärnor mycket/alls? Xbox1an med XBMC fixar inte H264+ 1280x1024 t ex, men då är den rätt gammal och den upplösningen är inte riktigt 1080p. :>
Ser att en Intel Core2 *QUAD* 2.4GHz går på runt 2000, så förstår att det inte blir så dyrt hur jag än gör, men vill veta var jag ligger i spektrat.
Några råd?
Tackar på förhand.
Postad 12 March 2008 - 16:02
swebarb
-
swebarb
-
Forumräv
-
-
585 inlägg
Köp den billigaste dual core det räcker för att se 1080p.
Postad 12 March 2008 - 16:11
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
Nu vet inte jag riktigt hur de har utvecklat xbmc för linux men det bygger nog fortfarande på ffmpeg vilket inte har den bästa kodningen för flera kärnor men å andra sidan så kör ju många det på sina macmini utan problem så det borde ju gå med en vanlig liten core duo.
Skulle dock tipsa om att skippa nvidias 7-serie och ta 8-serien eller radeon HD 3-serien eller 2-serien istället om du inte ska ha integrerat grafikkort.
Postad 12 March 2008 - 16:22
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Core 2 Duo på 2.4 GHz eller så fixar allt utan problem. Grafikkort spelar då ingen som helst roll. Vilket som helst utan fläkt med kylfläns skulle jag satsa på. 2GB RAM skulle jag satsa på om det är Windows du ska köra.
Redigerat av Unregistereddc471864, 12 March 2008 - 16:24.
Postad 12 March 2008 - 16:32
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Slå till på de nya (och svåra-att-få-tag-på) E8200 eller E8400-prollarna. Billiga och klarar 1080p fint. Sen köper du ett billigt passivt kylt grafikkort, t.ex. http://www.komplett....aspx?sku=345304Då har du fått CPU + gfx för under 2000. Superbra! Eller så kör du med ett moderkort med något inbyggt stöd för grafik så du inte ens behöver ett separat gfx-kort.
Postad 12 March 2008 - 17:00
Azrael
-
Azrael
-
Rookie
-
5 inlägg
Tackar för svaren.
Inbyggda grafikkort är för mig ett stort no-no, speciellt om jag ska köra Linux (där drivrutinerna för t ex Intel integrated-chipset är till viss del begränsade). Har trassel med overlaying etc, om jag förstår saker rätt.
Vidare men för topic orelaterat; finns det fläktlösa nätagg alternativt komplett låda med detta att köpa någonstans? Xbox-ish formfactor hade ju varit trevligt, passar bättre i stereobänken än en generic vit miditower.
Postad 12 March 2008 - 19:31
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Ang CPU:
...med risk att bli varnad, men *.mkv kräver tjockis-cpu (jo det finns lagliga *mkv), de övriga formaten fixar rellativt billiga graffe-kort hårdvaruavkodning.
Ang nätagg: Silverstone Nightjar 300w har jag i min låda, helt fläktlöst och driver et HD2600pro, tre diskar och en åldersstigen och energiinefektiv AMD 3200+, Jag har en Zalman enkilos fläkt på min cpu och det är enda fläkten i hela htpc´n....så det nätagget pallar även när jag krämar på testfiler 1080P.mkv med CPU-last på nära 100%.
Postad 12 March 2008 - 19:45
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Visst kräver .mkv sin CPU, men tycker ändå att en Core 2 Duo på minst 2.4Ghz radiozo tipsade om borde fixa det. Men, nu när E8200/E8400 finns till så billiga priser borde man satsa på det istället.
Men vad har nätagget med det hela att göra? Här borde man ju klara sig med 200W-agg...
Och ponpolio, kör du med hårdvaruavkodning med HD2600 då? Fungerar det fint med .mkv-filer? Din CPU är ju ganska klen så antar att den inte klarar dina testfilmer om du enbart kör CPU-avkodning?
Postad 12 March 2008 - 20:10
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Det mesta hänger på hur du konfigurerat din htpc. Jag körde en E4400 och låg 65% på 1080p-material men med vissa peaks på 100% som inte var godtagbara. Bytte och kör nu E8400 och ett HD2400pro kort. Inga problem så långt ögat når
Postad 12 March 2008 - 20:16
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Tja !
Beställde nya delar till min >3år gamla HTPC.
Fick faktiskt tag på en E8400, kan tipsa om Alina.se, de verkar få hem dem med jämna mellanrum och håller rätt pris(1645:-). Hoppas en E8200 är tillräckligt vass för allt, så jag inte sitter med för klen cpu igen.
Jag beställde även ett asus p5E-V, med inbyggt HDMI...men eftersom jag ska köra dubbla digitala displayer så blev det ett passivt kylt HD2600pro också.
Kanske overkill(hoppas det iaff) med en core2duo 3.0ghz, men hellre det än en maxxad cpu.
Postad 13 March 2008 - 00:17
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Köp för guds skull inte ATI om du funderar på att köra linux. ATI drivrutinerna är horribla. Nvidia är det som gäller till linux.
Postad 13 March 2008 - 07:04
bece
-
bece
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hmm, ni rekommenderar alltså att köra med det inbyggda grafikkortet om det finns ett sådant?!
Får jag samma fina bild från det som om jag använder ett nyare separat grafikkort?
Postad 13 March 2008 - 12:11
Unregistered18b740a3
-
Unregistered18b740a3
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hur står sig ett E2160 + G35 i konkurrensen?
Det blir billigt och processorn skall vara riktigt lätt att överklocka. Fungerar det fortfarande med en passiv kylare (ninja mini) vid normal frekvens resp. överklockad?
Intel brukar vara bra i Linuxsammanhang med.
MVH/
Patrik
Postad 13 March 2008 - 19:29
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Visst kräver .mkv sin CPU, men tycker ändå att en Core 2 Duo på minst 2.4Ghz radiozo tipsade om borde fixa det. Men, nu när E8200/E8400 finns till så billiga priser borde man satsa på det istället.
Men vad har nätagget med det hela att göra? Här borde man ju klara sig med 200W-agg...
Och ponpolio, kör du med hårdvaruavkodning med HD2600 då? Fungerar det fint med .mkv-filer? Din CPU är ju ganska klen så antar att den inte klarar dina testfilmer om du enbart kör CPU-avkodning?
Kommentaren om behov av köttig cpu var ett generellt påpekande om just *mkv. Vad nätagget har att göra med saken är att han ställde frågan om nätagg lite längre upp. Och, ja, jag kör med hårdvaruavkodning. Men inte på *mkv, och därav en cpu-last på nära 100 % med faktiskt ryckfri uppspelning. Stött på en enda *mkv jag inte kunnat spela tillfredställande. Och eftersom jag slimmat resurserna och skippat allehanda lull-lull så har jag lyckats klämma kräm ur prollen just precis på gränsen vad den pallar. Inget jag rekomenderar dock.
Postad 13 March 2008 - 22:22
ferroz3
-
ferroz3
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det blir billigt och processorn skall vara riktigt lätt att överklocka. Fungerar det fortfarande med en passiv kylare (ninja mini) vid normal frekvens resp. överklockad?
MVH/ Patrik
Jag har precis ovanstående konfig. E2160:n är klockad till 2,6GHz. Har hittills inte stött på några problem pga att processorn inte har räckt till, dock så har jag väl inte slängt åt den något riktigt tungt än. Finns det någon bra gratis referensfilm för att testa "worst case"? Ninja mini står för "semi-passiv" kylning i ett Antec Fusion, mha de två 120mm chassifläktarna (utbytta till Nexus fläktar). Tänk bara på att HDMI-porten på detta moderkort (P5E-VM HDMI) har stora problem med att upplösningen nollställs (800x600) varje gång man byter ingång på TV:n. Jag med flera andra har iaf detta problem. Den enda setupen som verkar fungera är Vista tillsammans med äldre grafik-drivrutiner. Surt om man skall behöva byta till Vista för en sådan skitsak. /Martin
Postad 13 March 2008 - 22:39
Stefan S
-
Stefan S
-
Forumräv
-
-
684 inlägg
MVH/ Patrik Jag har precis ovanstående konfig. E2160:n är klockad till 2,6GHz. Har hittills inte stött på några problem pga att processorn inte har räckt till, dock så har jag väl inte slängt åt den något riktigt tungt än. Finns det någon bra gratis referensfilm för att testa "worst case"? Ninja mini står för "semi-passiv" kylning i ett Antec Fusion, mha de två 120mm chassifläktarna (utbytta till Nexus fläktar).
Tänk bara på att HDMI-porten på detta moderkort (P5E-VM HDMI) har stora problem med att upplösningen nollställs (800x600) varje gång man byter ingång på TV:n. Jag med flera andra har iaf detta problem. Den enda setupen som verkar fungera är Vista tillsammans med äldre grafik-drivrutiner. Surt om man skall behöva byta till Vista för en sådan skitsak.
/Martin
Här har du en tungkörd 1080p mkv från Planet Earth
Postad 13 March 2008 - 22:49
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Det där är det klippet jag alltid kör och testar med. Klockade precis upp min gamla AMD 3800 X2 från stock 2.0Ghz till 2.6Ghz innan det klippet flyter på som det ska, på 2.5Ghz var det 2 hack.  Kör med CoreAVC.
Postad 13 March 2008 - 22:59
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 ,Gigabyte GA-G33M-DS2R iG33 4DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Audio VGA GB-LAN Socket775 mATX som moder kort,integrerad graffe med hdmi,inga probs vid byte av bilkällor att den ändrar upplösning å sån heller,2gigs ram,flyter utan probs med 720/1080.Kör XP givetvis.
Postad 13 March 2008 - 23:06
Stefan S
-
Stefan S
-
Forumräv
-
-
684 inlägg
Det där är det klippet jag alltid kör och testar med. Klockade precis upp min gamla AMD 3800 X2 från stock 2.0Ghz till 2.6Ghz innan det klippet flyter på som det ska, på 2.5Ghz var det 2 hack. Kör med CoreAVC.
Kör med [email protected] x1950pro och med ffdshow så ligger den på ca 65-70% med en peak på 80% Med coreavc runt 45% med en peak på 54%
Postad 13 March 2008 - 23:14
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Ok mitt peakar på 60% max.
Postad 14 March 2008 - 12:15
Unregistered18b740a3
-
Unregistered18b740a3
-
Användare
-
-
128 inlägg
ferroz3:
Fixar du att spela upp 1080p i alla format? Provat överklocka mer? Hur varm blir den?
Använder du linux eller Windows XP?
MVH/
Patrik
Redigerat av Unregistered18b740a3, 14 March 2008 - 12:18.
Postad 15 March 2008 - 00:14
ferroz3
-
ferroz3
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Nu har jag gjort lite test med "bird-scene" som länkades till ovan. CPU: Intel E2160 @2,6GHz Mobo: ASUS P5E-VM HDMI Windows XP (med en del processer igång i bakgrunden, tex TVService) Test gjorda i Media Player Classic CPU belastning:FFDShow, VMR9: 50% (100% på ena kärnan), stooora hack.
CoreAVC, VMR9: 85-90% (båda kärnor användes), några peakar på 100% vilket resulterade i några små hack.
CoreAVC, Overlay: 70-80%, peak på 95%. Inga synliga hack.
CoreAVC, Haali's: 100%, mycket hack.CPU:n är alltså precis på gränsen att klara 1080p .mkv med bitrate på 596000kbps (enligt FFDShow). Är detta det tyngsta man kan tänka sig i dagsläget? Jag är inte säker på att jag har full koll på mina filter, även när jag kör CoreAVC så dyker FFDShow loggan upp i aktivitetsfältet. I GraphEdit syns först CoreAVC sedan FFDShow, skall det vara så? Överklockningen av CPU:n har skett genom att enbart öka FSB. Har inte ändrat några spänningar. Vid högre hastigheter blev burken ostabil så jag kände mig nöjd med detta. Enligt speedfan håller CPU:n ca 38C vid full load. Detta med en passiv Ninja Mini i ett Fusion chassi. Hoppas detta hjälper någon! /Martin
Postad 15 March 2008 - 00:25
Stefan S
-
Stefan S
-
Forumräv
-
-
684 inlägg
Nu har jag gjort lite test med "bird-scene" som länkades till ovan.
CPU: Intel E2160 @2,6GHz Mobo: ASUS P5E-VM HDMI Windows XP (med en del processer igång i bakgrunden, tex TVService) Test gjorda i Media Player Classic
CPU belastning: FFDShow, VMR9: 50% (100% på ena kärnan), stooora hack.
CoreAVC, VMR9: 85-90% (båda kärnor användes), några peakar på 100% vilket resulterade i några små hack.
CoreAVC, Haali's: 100%, mycket hack.
CPU:n är alltså precis på gränsen att klara 1080p .mkv med bitrate på 596000kbps (enligt FFDShow). Är detta det tyngsta man kan tänka sig i dagsläget? Jag är inte säker på att jag har full koll på mina filter, även när jag kör CoreAVC så dyker FFDShow loggan upp i aktivitetsfältet. I GraphEdit syns först CoreAVC sedan FFDShow, skall det vara så?
Överklockningen av CPU:n har skett genom att enbart öka FSB. Har inte ändrat några spänningar. Vid högre hastigheter blev burken ostabil så jag kände mig nöjd med detta. Enligt speedfan håller CPU:n ca 38C vid full load. Detta med en passiv Ninja Mini i ett Fusion chassi.
Hoppas detta hjälper någon!
/Martin
Du kan ju alltid klocka den mer, ang ffdshow igång iaf så ska du gå in och disabla raw video i video decoder configuration
Postad 15 March 2008 - 00:30
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Intressant ferroz3, mycket intressant!
Ett tips är att du kör KMPlayer, ställer in filtren, sen när filmen spelas trycker du ctrl + tab, då får du upp en lista på splitters, filter, codecs, mm.
Jag skrev ovan om att jag hade klockat min AMD till 2.6ghz innan hacken försvann i fågelscenen från Planet Earth. Jag upptäckte att jag inte körde med CoreAVC dock, utan CyberLinks h264-avkodare... Nu när jag ställt in så jag kör med CoreAVC klarar jag mig fint med 2.2Ghz på processorn.  Min Dell XPS m1530 Core 2 Duo 2.4Ghz klarar INTE fågelscenen lika bra som min 3 år gamla AMD... Skandal!
Postad 15 March 2008 - 02:39
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
CPU:n är alltså precis på gränsen att klara 1080p .mkv med bitrate på 596000kbps (enligt FFDShow).
Antar att den visar i kilobits/s och då är det ca dubbelt så högt som vad en blu-ray får vara i max dvs 40Mbits/s. Så klarar den inte det är det inte så konstigt.
Postad 15 March 2008 - 03:21
Stefan S
-
Stefan S
-
Forumräv
-
-
684 inlägg
CPU: Intel E2160 @2,6GHz Mobo: ASUS P5E-VM HDMI Windows XP (med en del processer igång i bakgrunden, tex TVService) Test gjorda i Media Player Classic
CPU:n är alltså precis på gränsen att klara 1080p .mkv med bitrate på 596000kbps (enligt FFDShow). Är detta det tyngsta man kan tänka sig i dagsläget? Jag är inte säker på att jag har full koll på mina filter, även när jag kör CoreAVC så dyker FFDShow loggan upp i aktivitetsfältet. I GraphEdit syns först CoreAVC sedan FFDShow, skall det vara så?
Överklockningen av CPU:n har skett genom att enbart öka FSB. Har inte ändrat några spänningar. Vid högre hastigheter blev burken ostabil så jag kände mig nöjd med detta. Enligt speedfan håller CPU:n ca 38C vid full load. Detta med en passiv Ninja Mini i ett Fusion chassi.
/Martin
Du kan ju alltid klocka den mer, ang ffdshow igång iaf så ska du gå in och disabla raw video i video decoder configuration
När jag kollar btraten så får jag det till 38mbit
Postad 15 March 2008 - 09:29
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Jag skrev ovan om att jag hade klockat min AMD till 2.6ghz innan hacken försvann i fågelscenen från Planet Earth. Jag upptäckte att jag inte körde med CoreAVC dock, utan CyberLinks h264-avkodare... Nu när jag ställt in så jag kör med CoreAVC klarar jag mig fint med 2.2Ghz på processorn. Min Dell XPS m1530 Core 2 Duo 2.4Ghz klarar INTE fågelscenen lika bra som min 3 år gamla AMD... Skandal!
Himla gött, man kanske skulle köpa chassie och tyst fläkt samt AVC till gamlingen då, borde ju bli en finfin htpc i bion (AMD +3800 @ 2,4-2,6). Tystnad var inget kriterie när jag byggde den =D Med min nuvarande speldator med C2D E6750@3,2 och MPC-FFDshow-Haali renderer får jag 80% på ena kärnan och 20% på andra. Uppenbarligen lyckas den splitta något.
Postad 15 March 2008 - 16:12
ferroz3
-
ferroz3
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
/Martin
När jag kollar btraten så får jag det till 38mbit
Tack för tipset om raw video! Med FFDShow helt avstängt fick jag 5-10% lägre belastning med CoreAVC. CoreAVC, VMR9: 70-85%, med någon peak på 95%. Inga synliga hack.Kollade också bitraten i Haali´s splitter och den rapporterade max: 43mbit. Värdet jag fick från FFDShow innan verkar alltså inte stämma alls. /Martin
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|