Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Storlek på Biorum

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 March 2008 - 10:31

Fotograf
  • Fotograf
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har köpt nytt hus från 1972 och funderar på att bygga om ett av 2 källarrum till att gara hemmabio.
Har idag ett avstånd till projjen på mindre än 4 meter (3,5 tror jag) vilket ger drygt 88" och en lagom bild för det jag vill få ut.

Nu sitter jag och funderar på att bygga i det lite mindre och avlånga rummet

(se råskiss)

Bifogad fil  Presentation1.jpg   13.98K   0 Antal nerladdningar

Duken till vänster och stolar i mitten.
Kan ga apparaterna i ett rum bredvid eller i rack på lämplig plats.

Tror nu detta utrymmet räcker för en bio för max 4-6 personer där en del skall sitta på golvet (ligga)
Inredningen består i enkla ikea fåtöljer.

Så vad säger ní??

Komemr kanske lite bilder från det i kommande vecka när jag kan börja dra planera och röjja.

Postad 15 March 2008 - 14:39

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Funkar nog jättebra, blir lite intimare och en mindre bild blir större pga det avståndet.
Därmed får du ju bättre förhållanden för bra bild med projjen om du kör mindre än "stooor" bild också.
Stor bild är ju föresten inget självändamål - så jag tycker en del folk verkar resonera konstigt kring dukens storlek, som om större automatiskt ger mer "bio" och är bättre? - men så är det ju inte.
En 70" duk på 3 meter kan ju vara större än 90" på 6 meter... och så vidare.

Om fotöljerna kommer närmare än typ 3 meter så kanske 88" tillockmed blir för stort för att kännas bekvämt, möjligen.

Själv har jag ett 3.20X3.20m ungefär. Jag kör med 70" nu och det känns på gränsen, men optimalt för mig här. Då får jag plats med vägghängda högtalare på sidorna också, ganska precis.
Hörnsoffa är helt perfekt härnere, man kan mysa två liggande eller sitta cirkus 4 stycken utan att lida, och det ser inte plåttrigt ut i rummet heller.
En hörnsoffa som inte har runt hörn och kanske divan ut mot duken hade varit ännu bättre med tanke på utrymme osv, men man får leta passande lösningar helt enkelt.
Har även en nisch för htpc i sidoväggen också och allt är optrimerat för enkelt och smidigt handhavande.
Jag har verkligen stoppat i allt ett riktigt lekrum ska ha. Mycket smidigt och roligt, och mysigt därnere!
Utan att det blir stökigt eller fullknökat. En riktigt svår balansgång med litet rum.

Gillar även tanken på att ligga i kuddhög liksom, kanske på en heltäckningsmatta och sen kuddhögar eller nåt.

Jag hade helt klart kört en sån här bäddsoffa (så kan det extraknäcka som gästrum) - Länk > Cellbes > http://www.cellbes.s...=760&pid=006112 - och då hade jag tagit den delen där du ska ha duken och satt soffan där, duken i motsatt ände, och då kört vägghögtalare (System Audio har fina!).
Det är faktiskt lite så jag har det nu, soffan jag länkade till var tänkt till det här rummet också, men jag hittade en sämre men billigare lokalt så det fick bli den för den matchade bra ändå =)
Litet fyrkantigt bord och kanske fotpallen och kuddar vid bordsänden ner mot dörrarna till? Fotöljen som följer med soffan hade fått landa i sovrummet uppe eller något...

Jag hade också möjligheten att slå ut en vägg och få större rum, men det blir allvarligt talat mysigare och bättre med dom här dimensionerna! - Vad vinner man egentligen på mer (oanvänd) yta?
Att det ser "bättre" ut för dom som kommer på besök?
Tänk efter noga här, för det är verkligen inget som är värt att lägga vikt vid tycker jag... jag tänkte om helt efter något år med kåk så nu tänker jag BARA på oss som bor här. Jag har ju dessutom ett stort allrum som är för resten av världen så...
Jag tycker till exempel även att de mindre salongerna på bio är mysiga och bättre än de stora... och apropå det, var på bio igår och blev grymt besviken på ljudet och bilden (trots liten salong!) för filmens handling fick mig inte att glömma dessa faktum, "Jumper" var det.
Kom hem och botade ångesten med lite RIKTIGT ljud och bild med en bra film härnere. Gud vilken tur man har som har en bra och mysig hemmabio hemma! haha... ;)

Sätt fart nu så har ni snart en lya att mysa i så fort ni känner för lite popcorn och en rulle, eller bara avskildhet med en bok i soffan i mysrummet... behöver inte ens bli dyrt om man tänker till och skippar sakerna som bara ska "impa" på andra ändå.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 15 March 2008 - 14:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.