1080p i hemmabioförstärkare?
16 svar till detta ämne
Postad 17 March 2008 - 13:32
Unregistered4546b37c
-
Unregistered4546b37c
-
Användare
-
-
155 inlägg
Jag är sugen på att uppdatera min anläggning lite, och vill därför skrota min Centrum Titan 500 *host*. Har hört att Yamaha är duktiga på att bygga kraftiga och bra förstärkare, och blev rätt sugen på deras RXV661T ( http://www.komplett....aspx?sku=338680).
Dock blev jag lite fundersam när jag såg att HDMI-ingångarna stöder 1080p, och vad nu vitsen med detta är? Vad är skillnaden om man tex kopplar in sitt Playstation 3 direkt till sin Full-HD TV eller om man tar omvägen via förstärkaren i det här fallet? Undrar om de extra tusenlapparna verkligen är värt det. Någon med bredare erfarenhet kanske kan tillägga nyttiga användningsområden med en förstärkare som stödjer full HD?
Mvh
Postad 17 March 2008 - 13:38
060317
-
060317
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Denna köpte min polare i fredags den har videouppskalning Högdefinitions videouppskalning (480i/576i till 480p/576p till 720p/1080i) http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2944
Postad 17 March 2008 - 13:46
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Anledningen till att man har HDMI på Recievern är för att man ska kunna samla alla källor där och dra en kabel till TVn/projektorn.
Värt att veta är att 661an inte skalar upp till HDMI, utan den plockar ur ljudet ur HDMIn och skickar vidare Bilden.
Postad 17 March 2008 - 13:52
Unregistered4546b37c
-
Unregistered4546b37c
-
Användare
-
-
155 inlägg
Anledningen till att man har HDMI på Recievern är för att man ska kunna samla alla källor där och dra en kabel till TVn/projektorn.
Värt att veta är att 661an inte skalar upp till HDMI, utan den plockar ur ljudet ur HDMIn och skickar vidare Bilden.
Jomen ändå. Vilken anslutning till LJUD är bäst? Är det optiskt eller HDMI? För annars kan man ju dra HDMI in i TV:n, och dra en optisk anslutning till recievern, eftersom det är ljudet man mest vill kontrollera med förstärkaren, inte bilden. Eller? :/
Redigerat av Unregistered4546b37c, 17 March 2008 - 13:53.
Postad 17 March 2008 - 14:14
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
HDMI 1.3 stödjer de nyare ljudformaten så det gränssnittet behövs ifall du ska skicka över en HD ljudsignal till receivern.
Varken coaxial eller optiskt har den bandbredden som behövs för de nyare formaten.
Har du många bildkällor som skall kopplas ihop? Isåfall så är reveicern bra att koppla in alla i och på så sätt använda den som videoväxel.
Mvh
AlexanderE
Postad 17 March 2008 - 14:36
Unregistered4546b37c
-
Unregistered4546b37c
-
Användare
-
-
155 inlägg
Jo. Men den enda bildkällan jag har just nu är mitt Playstation 3. Samtidigt har jag också en 1m HDMI 1.3 kabel för 1500:-, så det kanske vore värt att utnyttja kabelns egenskaper till max? Dock är det endast för ljudets skull, eftersom jag fortfarande inte förstår vitsen med en 1080p-reciever (haha).
Postad 17 March 2008 - 15:20
ivanhoe
-
ivanhoe
-
Användare
-
-
212 inlägg
Fördelen med Yamaha 661.. är att du kan plocka ut det högupplösta ljudet "Okomprimerat PCM" (tror jag det heter) när du ser Blu-ray, och kopplar från ps3 till Yamahan med en hdmi-kabel.. - Sen måste du givetvis koppla vidare med hdmi från recievern till tv:n, och då är det en stort plus att du kan skicka 1080p vidare genom recievern till tvn.
Postad 17 March 2008 - 20:02
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Jo. Men den enda bildkällan jag har just nu är mitt Playstation 3. Samtidigt har jag också en 1m HDMI 1.3 kabel för 1500:-, så det kanske vore värt att utnyttja kabelns egenskaper till max? Dock är det endast för ljudets skull, eftersom jag fortfarande inte förstår vitsen med en 1080p-reciever (haha).
Ja visst kan du göra så, ljudet kan du ju skicka optiskt ifall du vill. Men du kan ju testa båda alternativen och se hur skillnaderna blir.
Postad 17 March 2008 - 20:16
Unregistered4546b37c
-
Unregistered4546b37c
-
Användare
-
-
155 inlägg
Vad menar du med detta? Att ljud och bild behandlas separat i förstärkaren? Eller att upplösningen blir lägre/sämre/otydligare? Är det du skriver dåligt? Har nämligen varit sugen på den här förstärkaren ett tag, och ska till största sannorlikhet köpa den till lönedagen. Jo. Men den enda bildkällan jag har just nu är mitt Playstation 3. Samtidigt har jag också en 1m HDMI 1.3 kabel för 1500:-, så det kanske vore värt att utnyttja kabelns egenskaper till max? Dock är det endast för ljudets skull, eftersom jag fortfarande inte förstår vitsen med en 1080p-reciever (haha).
Ja visst kan du göra så, ljudet kan du ju skicka optiskt ifall du vill. Men du kan ju testa båda alternativen och se hur skillnaderna blir. 
Jomen problemet i mitt fall är att jag har 2 HDMI-kablar. En 1m Monster för 1500:- med HDMI 1.3, och en Hama HDMI på 2m för 400kr, utan HDMI 1.3. Vet inte hur jag ska koppla isfl, men misstänker att bästa är att ha HDMI 1.3-kabeln mellan PS3 och förstärkare, och den billigare HDMI-kabeln mellan förstärkare och HDTV?
Postad 17 March 2008 - 21:20
cwolf
-
cwolf
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Båda kablarna har den bandbredd som behövs. Det kvittar hur du har dem, med 1-2 m kabel så ska så gott som alla HDMI-kablar klara alla signaler. Sedan om du kopplar HDMI till din reciever så kan du skicka PCM-ljud från playstation 3 och på så sätt utnyttja de nya HD-ljuden vilket inte går med en optisk koppling.
Av intresse, har du testat en jämförelse mellan dina två kablar? För mig är nämligen redan 400 kr för en HDMI-kabel dyrt och det skulle jag själv inte lägga ut på en digital kabel i en sån kort längd.
Redigerat av cwolf, 17 March 2008 - 21:21.
Postad 17 March 2008 - 21:41
Unregistered4546b37c
-
Unregistered4546b37c
-
Användare
-
-
155 inlägg
Båda kablarna har den bandbredd som behövs. Det kvittar hur du har dem, med 1-2 m kabel så ska så gott som alla HDMI-kablar klara alla signaler. Sedan om du kopplar HDMI till din reciever så kan du skicka PCM-ljud från playstation 3 och på så sätt utnyttja de nya HD-ljuden vilket inte går med en optisk koppling.
Av intresse, har du testat en jämförelse mellan dina två kablar? För mig är nämligen redan 400 kr för en HDMI-kabel dyrt och det skulle jag själv inte lägga ut på en digital kabel i en sån kort längd.
Vad jag vet så stödjer HDMI 1.3 fler surround-lägen än den vanliga "modellen". Det var därför jag tänkte att det bästa vore att koppla in den dyrare till förstärkaren, så den kan nyttja allt kabeln har att erbjuda. Nu kanske jag överdriver, men det var så jag tänkte först när jag resonerade kopplingen. Och nej, jag har inte jämfört mina kablar, och vet inte heller hur jag ska göra det på bästa sätt heller. Har en 40" full hd, och med tanke på skärmstorleken så är det inte så lätt att se skillnad, möjligen lite bättre färgåtergivning med den dyrare.
Postad 17 March 2008 - 22:01
cwolf
-
cwolf
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Vad jag vet så stödjer HDMI 1.3 fler surround-lägen än den vanliga "modellen". Det var därför jag tänkte att det bästa vore att koppla in den dyrare till förstärkaren, så den kan nyttja allt kabeln har att erbjuda. Nu kanske jag överdriver, men det var så jag tänkte först när jag resonerade kopplingen.
Och nej, jag har inte jämfört mina kablar, och vet inte heller hur jag ska göra det på bästa sätt heller. Har en 40" full hd, och med tanke på skärmstorleken så är det inte så lätt att se skillnad, möjligen lite bättre färgåtergivning med den dyrare.
HDMI 1.3 är en standard för bildkällor och bildförmedlare. Det viktiga för en kabel är att den klarar bandbredden som behövs. Det kan vara så på kablar att tillverkare garanterar att de ska klara av bandbredden för 1.3, full hd eller liknande, men även om detta inte står rakt ut så fungerar det så gott som alltid för kortare längder. Nu är det så att playstation 3 skickar ut de nya ljudformaten som PCM, vilket gör att HDMI 1.3 inte brhövs på förstärkaren för att få ut HD-ljud (DTS HD master audio har jag för mig inte fungerar på playstation 3)
Redigerat av cwolf, 17 March 2008 - 22:14.
Postad 17 March 2008 - 23:00
Roadkillz
-
Roadkillz
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
HDMI 1.3 behövs inte för multikanal ljud (7.1). PS3 stöder inte alls varken DTS-HD eller Dolby HD formaten utan de nermixas till core 5.1. Förhoppningsvis kommer det i en senare uppdatering av ps3 firmware.. hoppas hoppas..... För jag har då aldrig lyckats få nåt mer än 5.1 på min ps3 kopplad till min onkyo 875 (som klarar alla hd format) Däremot kan du få 7.1 ljud ändå, men inte från filmer utan bara spel, vilket fungerar ypperligt i tex warhawk.. Båda kablarna har den bandbredd som behövs. Det kvittar hur du har dem, med 1-2 m kabel så ska så gott som alla HDMI-kablar klara alla signaler. Sedan om du kopplar HDMI till din reciever så kan du skicka PCM-ljud från playstation 3 och på så sätt utnyttja de nya HD-ljuden vilket inte går med en optisk koppling.
Vad jag vet så stödjer HDMI 1.3 fler surround-lägen än den vanliga "modellen". Det var därför jag tänkte att det bästa vore att koppla in den dyrare till förstärkaren, så den kan nyttja allt kabeln har att erbjuda. Nu kanske jag överdriver, men det var så jag tänkte först när jag resonerade kopplingen.
Och nej, jag har inte jämfört mina kablar, och vet inte heller hur jag ska göra det på bästa sätt heller. Har en 40" full hd, och med tanke på skärmstorleken så är det inte så lätt att se skillnad, möjligen lite bättre färgåtergivning med den dyrare.
HDMI 1.3 är en standard för bildkällor och bildförmedlare. Det viktiga för en kabel är att den klarar bandbredden som behövs. Det kan vara så på kablar att tillverkare garanterar att de ska klara av bandbredden för 1.3, full hd eller liknande, men även om detta inte står rakt ut så fungerar det så gott som alltid för kortare längder.
Nu är det så att playstation 3 skickar ut de nya ljudformaten som PCM, vilket gör att HDMI 1.3 inte brhövs på förstärkaren för att få ut HD-ljud (DTS HD master audio har jag för mig inte fungerar på playstation 3)
Postad 18 March 2008 - 08:47
Unregistered4546b37c
-
Unregistered4546b37c
-
Användare
-
-
155 inlägg
Tack för alla era svar. Det enda jag nu undrar över är vad han menade med detta. Om det kommer påverka bilden något att ha PS3:an inkopplad till den här recievern, och från recievern till min TV. Eller om bilden blir opåverkad (1080p).
Postad 19 March 2008 - 12:41
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Tack för alla era svar. Det enda jag nu undrar över är vad han menade med detta. Om det kommer påverka bilden något att ha PS3:an inkopplad till den här recievern, och från recievern till min TV. Eller om bilden blir opåverkad (1080p).
Bilden skall inte påverkas, recievern skalar inte om bilden eller så utan är i stortsett en Y-koppling "2 till 1". Vilket inte jag tycker man har så stor nytta av, för om man hade haft en TV i biorummet så hade jag hellre haft en "1 till 2" kopplad split istället så man hade fått ut hdmi-signal till både projektor och TV.
Postad 19 March 2008 - 18:04
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Det jag menar är att 661an bara plockar ur ljudsignalerna ur HDMI-kabeln, detta påverkar inte bilden alls (vilket är bra)...
Dock klarar den inte av att mata ut bild-signalerna som du matar in via komponent/svideo till HDMI.
EDIT: ang varför du har 1080p i en förstärkare är för att den ska klara av att internt förmedla vidare signaler med 1080p-bandbredd...
Redigerat av 13th Marine, 19 March 2008 - 18:07.
Postad 19 March 2008 - 18:41
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
För jag har då aldrig lyckats få nåt mer än 5.1 på min ps3 kopplad till min onkyo 875 (som klarar alla hd format)
Jag har satt PS3an på Linjär PCM och då visas "Straigt PCM" i förstärkaren och det låter kanonbra, det vill jag tro är nåt HD-ljud som avkodas. Men jag är van att ha fel...?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|