Hjälp en stackars tjej:)
22 svar till detta ämne
Postad 20 March 2008 - 18:26
Unregisteredab09a1aa
-
Unregisteredab09a1aa
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hej!
Har precis köpt en Pioneer PDP-LX508D och vill ha ett bra ljud till TV:n. Har några frågor jag hoppas få svar på:
1. Är det stor skillnad på ett 5.1- respektive 7.1-system? Ska man hellre ta ett bättre och dyrare 5.1 än ett 7.1?
2. Vilket av dessa högtalarpaket är bäst (ljudmässigt, mest prisvärd osv):
- Jamo D 6PEX 7.1 (är ju 7.1 och THX Ultra)
- Miller & Kreisel 750 MkII THX Select (5.1 och högre effekt? svårt hitta fullständig info)
Kanske ni har ett helt annat alternativ för ca 30000 kr?
3. Vilken förstärkare/reciever skulle ni rekommendera till dessa? Hade tänkt mig någon Marantz (Marantz SR9600 eller Marantz SR8002 beroende på om det blir THX Select eller THX Ultra).
4. Appropå föregående fråga, visst kan man väl ha en THX Ultra reciever till THX Select högtalarpaket och då få ut THX Select-ljud? visst onödigt men iaf
Hoppas någon tar sig tid att hjälpa lilla mig, vore oerhört tacksam för svar!
Postad 20 March 2008 - 18:34
Unregisteredc3c18610
-
Unregisteredc3c18610
-
Användare
-
-
147 inlägg
Jag har själv ett d6 system i 5.1 och sitter och dräglar äver marantz 8002. Jag har en äldre Marantz idag och älskar ljudet. d6 kräver en förstärkare som har lite mjukare ljud typ just Marantz. Miller&kriesell är lite mindre högtalare med allt vad det innebär. Jag kan varmt rekomendera d6+Marantzen. Du kan ju köpa den i 5.1 och sedan komplettera till 7.1 genom att köpa 2 surrar till.
Postad 20 March 2008 - 18:57
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Erkänn att du är en kille. Det finns knappt någon tjej som är intresserad hembio för trettio papp...
Postad 20 March 2008 - 19:00
m_ab
-
m_ab
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Erkänn att du är en kille. Det finns knappt någon tjej som är intresserad hembio för trettio papp... 
Som dessutom har en tv för 50 papp
Postad 20 March 2008 - 19:54
Unregisteredab09a1aa
-
Unregisteredab09a1aa
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Tack så mycket för svaret!
Så man bör satsa på ett Jamo D6?  Men då ska man ha en Marantz SR9600 för att kunna dra nytta till max av ljudet?
Jo jag är faktiskt en tjej som alltid tyckt att speciellt ljud är A och O. Det har alltid varit viktigt i mina bilar och jag lyssnar dessutom mycket på musik, så därför lägger jag gärna en slant på ett bra ljud. TV:n är lite väl mkt för mig, men eftersom vi behövde en ny TV så betalade min sambo det utöver vad jag max var villig att lägga på en TV. Det var därför det blev Pioneers värsting  Personligen tycker jag ljudet är viktigare än knivskarp bild på TV:n, men that's just me
Postad 20 March 2008 - 20:01
zamolxes
-
zamolxes
-
Lärjunge
-
-
408 inlägg
En films upplevelse består av 50% själva filmen och 50% ljudet. Tror du inte mig, prova då titta på The Day After Tomorrow med ljudet av…
Postad 20 March 2008 - 20:03
pajax
-
pajax
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Själv har jag haft M&K 750 hemma ett tag och det är verkligen värt sina blygsamma strax under 30, riktigt grymt ljud, lyssna på det om du har tillfälle
Med tanke på att du inte har några stavfel, betvivlar jag inte
Postad 20 March 2008 - 20:09
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
En Pioneer lx 508 och snart en anläggning för 30 papp.
Har svårt o tycka synd om dig din stackare
Mvh D
Postad 20 March 2008 - 20:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vill du ha riktigt bra grejer så är Miller & Kreisel ett riktigt starkt alternativ.
Postad 20 March 2008 - 21:14
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
En films upplevelse består av 50% själva filmen och 50% ljudet. Tror du inte mig, prova då titta på The Day After Tomorrow med ljudet av…
Gäller inte de dom flesta filmerna/tv-serierna? Jag har iaf aldrig sett en film/serie som är bra med ljudet avstängt Skulle väl va L Word då
Postad 20 March 2008 - 23:17
Unregisteredab09a1aa
-
Unregisteredab09a1aa
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Haha jo
Jo det är väl 50% bild och 50% ljud om man tänker efter lite
Går det att köpa till extra surrar tll M&K 750 och vilken reciever ska man använda?
Postad 20 March 2008 - 23:31
zamolxes
-
zamolxes
-
Lärjunge
-
-
408 inlägg
Gäller inte de dom flesta filmerna/tv-serierna?
Jag har iaf aldrig sett en film/serie som är bra med ljudet avstängt
Skulle väl va L Word då 
Ja, vad ska man säga erik_83? Ber om ursäkt för mitt inlägg. I min värld film är inte detsamma med tv serier, men jag har säkert fel. Ljudet bidrar till en full film upplevelse, men vist, kanske bara i min värld. Du vet säkert bäst! PS om 83 står för din födelse år, då önskar dig en smärtfri mognad. Det med L word var låg.
Postad 21 March 2008 - 01:49
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Vill du ha riktigt bra grejer så är Miller & Kreisel ett riktigt starkt alternativ.
Det kan jag hålla med om, mycket fina prylar som jag tvivlar att man blir besviken på.
Postad 21 March 2008 - 19:35
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Tack så mycket för svaret!
Så man bör satsa på ett Jamo D6? Men då ska man ha en Marantz SR9600 för att kunna dra nytta till max av ljudet?
Jo jag är faktiskt en tjej som alltid tyckt att speciellt ljud är A och O. Det har alltid varit viktigt i mina bilar och jag lyssnar dessutom mycket på musik, så därför lägger jag gärna en slant på ett bra ljud. TV:n är lite väl mkt för mig, men eftersom vi behövde en ny TV så betalade min sambo det utöver vad jag max var villig att lägga på en TV. Det var därför det blev Pioneers värsting Personligen tycker jag ljudet är viktigare än knivskarp bild på TV:n, men that's just me 
Då ursäktar jag mig för mitt plumpa påhopp och välkomnar dig till forumet. Det är så sällan tjejer lägger ner tid på sånt här att jag tappade hakan liksom. Egentligen skulle jag vilja att du la ner en summa på akustiken först och elekronikprylar sist. Det är så svårt och ge ett bra svar när akustiken kommer bestämma hur din anläggning kommer låta. En anläggning för hundratusen spänn kan låta skit i ett obehandlat rum. En billig anläggning kan låta hur bra som helst när man har god akustik hemma. Och så är det där med att rekommendera vad ett bra ljud är för dig. Inte lätt! Det värsta är att två likadana anläggningar kan låta helt olika beroende på vilket rum de spelas upp i. Du får beskriva vilket slags ljud du gillar. Varmt, eller kallt och analytiskt.
Postad 21 March 2008 - 21:41
Unregistered973
-
Unregistered973
-
Veteran
-
-
2349 inlägg
1. Är det stor skillnad på ett 5.1- respektive 7.1-system? Ska man hellre ta ett bättre och dyrare 5.1 än ett 7.1?
SVAR: ta ett bättre 5.1 system
2. Vilket av dessa högtalarpaket är bäst (ljudmässigt, mest prisvärd osv):
SVAR:
- Miller & Kreisel 750 MkII THX Select (5.1 och högre effekt? svårt hitta fullständig info) (Finns mer på www.component.se)
Mvh
asimov66
Postad 21 March 2008 - 21:55
ganja
-
ganja
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Å andra sidan kan man ju prova att lyssna på Transformers utan bild och se vad det ger. Ursäkta OT
Postad 22 March 2008 - 12:40
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Ja, vad ska man säga erik_83? Ber om ursäkt för mitt inlägg. I min värld film är inte detsamma med tv serier, men jag har säkert fel. Ljudet bidrar till en full film upplevelse, men vist, kanske bara i min värld. Du vet säkert bäst! PS om 83 står för din födelse år, då önskar dig en smärtfri mognad. Det med L word var låg.
Tycker också att ljudet är viktigt,men till skillnad från dig så tycker jag att ljudet alltid är viktigt,inte bara i The Day After Tomorrow,sen så försökte jag skämta till de lite men de va tydligen i ok,men jag lovar,nästa gång ska jag maila dig först och fråga vad som är ok att skämta om och inte. sen kommenterar du min mognad och ålder,är iaf tillräckligt gammal och mogen för att kunna argumentera utan personangrepp och kommentera folks ålder... fanns en del i ditt inlägg som jag skulle kunna kommentera och ha till grund för angrepp,men avstår de,trots min låga ålder!
Postad 22 March 2008 - 13:19
pajax
-
pajax
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Du kan köpa till högtalare som du vill till M&K
Provlyssna en Onkyo i 15-20000 kronors klassen, tycker själv Marantz är lite, lite för ljus och tappar kontrollen när den pressas
Thomas
Postad 22 March 2008 - 18:34
Ritsch
-
Ritsch
-
Användare
-
-
204 inlägg
Som pajax skriver, ett alternativ till Marantz kan vara Onkyo som fått bra betyg när det gäller deras dyrare/nya modeller. T ex Onkyo 805 fick bra betyg i tidningen Ljud & Bild Hemma. Den är THX Select Ultra 2 om det känns betydelsefullt. Går att få för ca 11 000 kr. Resten till bra högtalare så blir det väl 30 000 kr.
Känns Onkyo 805 för billig och enkel så finns dyrare som heter 875 och och ytterligare tusenlappar en som heter 905 (uppåt 20 000 kr).
Det är väl inte så många filmer som har information för två extra kanaler, 7.1. Det ger nog mer att satsa så att 5.1 ger riktigt bra ljud. Men visst, har man en Select Ultra 2- förstärkare (går kanske även med endast Select Ultra) går det väl att fejka så att allt ljud blir 7.1.
Om förstärkaren är THX- klassad måste inte högtalarna också vara det, eller tvärtom, kan låta riktigt bra ändå. THX är vad jag förstått mer en guide som man kan utgå för att få ett bra ljud.
Det är nog mycket fördomar som säger att kvinnor inte är villiga att lägga ut mycket pengar på elektronik. Jag kommer ihåg att min mamma på 70- talet var den drivande för att skaffa en riktigt bra stereo och även för den delen en bra tv från Sony.
Postad 22 March 2008 - 18:40
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Postad 26 March 2008 - 01:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
H/K's nya modeller verkar riktigt trevliga och borde lyssnas på innan ett köp görs, men frågan e bara när dom hamnar på marknaden ?!
Postad 12 April 2008 - 06:13
Unregistered7c4f906d
-
Unregistered7c4f906d
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Går det att köpa till extra surrar tll M&K 750 och vilken reciever ska man använda?
Du har redan fått tipset om Onkyo och jag kan bara instämma. Fick tidigare i veckan själv hem M&K 750 THX tillsammans med Onkyo TX-SR805 och jag tycker det är en fullständigt underbar kombination. Innan jag köpte provlyssnade jag systemet först tillsammans med Pioneer VSX-LX70 men gillade inte alls ljudet. Tyckte det var alldeles för vasst och nästan "irriterande klart" (om ljud nu kan bli för klart  ) Sen gick jag över och lyssnade tillsammans med en Marantz SR 7002 och blev mycket imponerad. Jag hade bestämt mig för denna setup tills jag åkte tillbaka till Hemmabiocenter med en kompis som också ville lyssna på systemet. Då stod både Marantzen och Onkyon där och tacka gudarna för att jag beslöt att prova med Onkyon också. Även om jag var ruggigt nöjd med Marantzen så blev det ännu bättre med Onkyon  Mer detalj, bättre dynamik, mer tryck osv, osv. Helt enkelt bättre! Som tidigare sagts så är detta system helt fantastiskt för film men jag vill även slå ett slag för dess Hi-Fi kapacitet. Det låter även riktigt bra för all typ av musik! Men smaken är ju högst individuell och det enda jag kan råda dig till är att lyssna på systemet tillsammans med olika receiver för att hitta "din setup". Lycka till!
Postad 12 April 2008 - 10:24
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Fastnade för en Arcam AVR250 för ett halvår sedan. Nu har priserna fallit på AVR280 och AVR350 , 350 hade ett fantastiskt ljud för att vara en reciever. kan vara ett tips iallafall. Sedan kanske köpa ett par bra frontare och köpa till resterande senare. Har ej lyssnat på just denna serie men Audiovector har ett bra ljud enligt mig. (glömde skriva ett det va s3 serien jag menade  ) Har inte läst hela tråden men hade jag en Pioneer LX508 och inte en 4280 så hade jag satsat på ett liknande system.
Redigerat av nborve, 12 April 2008 - 10:25.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Hembiopaket
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|