Skrämmande läsning!
19 svar till detta ämne
Postad 24 March 2008 - 20:19
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
Httade just den här artikeln på qj.net: Everyone and his mom are already aware of what the Microsoft Xbox 360's "three red lights of death" mean. Just about everyone will agree that the console's power brick is ridiculously heavy, making travels with the console a real chore. Some have been whining about Microsoft's warranty policies. What happens when these three issues collide? We found out today.
NeoGAF member AlxRymnd914 posted that his Xbox 360's power brick was doing fine in the six months of ownership that he's spent with it.
One day, he comes home and plugs the console in to play some Halo 3. The quick flashes of green on the console light up, and then nothing happens.
He notices that the usual orange light on the power brick has turned red. He says that the console was not overheated, and the unit was in a cool, ventilated spot.
AlxRymnd914 calls Microsoft customer service, and was informed that his power supply unit had died. The Microsoft rep then informs him that unlike the warranty policy on the console itself, the power brick only has three months of warranty. Since the Xbox 360 in question was bought in September of 2007, the warranty period was up, leaving the customer with only one course of action.
The Microsoft rep says AlxRymnd914 will have to order a new power brick for US$ 80. Disappointed, the owner headed to the forums to seek advice and get people's attention to this issue.
Have you encountered similar problems with your console's power brick? If so, it might help if you can share it with us in the comments section to get this issue out in the open.
62858.jpg 13.81K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Majorglenn, 25 March 2008 - 11:20.
Postad 24 March 2008 - 20:29
swebarb
-
swebarb
-
Forumräv
-
-
585 inlägg
3 månader ? jag hoppas dom skämtar
Postad 24 March 2008 - 20:32
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Lycka till M$ att få medhåll från ARN och KO att tre månader är tillräckligt för kunden.
Postad 24 March 2008 - 20:36
Unregistered78af1102
-
Unregistered78af1102
-
Mästare
-
-
2753 inlägg
Nja skrämmande och skrämmande...
Synd om killen att han måste köpa ny dosa bara, dyr var den också.
Konstigt att det bara är 3 månaders garanti på den dock.
Postad 24 March 2008 - 20:43
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3057 inlägg
Blanda inte ihop amerikanska garantier med svenska
Postad 24 March 2008 - 23:40
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Exakt, jimel. USA har inte alls samma grundläggande konsumentskydd som vi har (däremot har de ju andra sätt att sätta åt en leverantör, framförallt om någon har lidit skada).
Postad 25 March 2008 - 00:29
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Jepp här i Sverige frågar de inte äns när den är köpt. För mig var det bara att ringa in, säga serienummret och de skickade en ny utan krav på att få den gamla. Det är så enkelt det ska vara.
Postad 25 March 2008 - 11:01
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Ja vi i sverige har rätt så bra konsumentskydd men det spelar ingen roll för mig, det som spelar roll är vilken policy ett företag som Microsoft har. Microsoft har mer eller mindre gått ut med att de har 3 års garanti, något som alltså inte stämmer om man har oturen att drabbas av det som hände denne otursamme person, 3 års garanti för mig innebär att allt och då menar jag allt täcks av garantin, sådant här kommer helt klart inte vara bra för Microsofts rykte, det är jag säker på (och deras rykte har redan fått sig en rejäl spark efter alla andra problem med boxen).
Postad 25 March 2008 - 11:04
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2143 inlägg
De har väl inte sagt att de har 3 års garanti som täcker allt. Det de har sagt är väl att det är 3 år som gäller för RLOD?
Postad 25 March 2008 - 11:07
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
3 månader är standardgaranti på prylar i USA. De måste betala extra om de vill ha mer garanti. De har väl inte sagt att de har 3 års garanti som täcker allt. Det de har sagt är väl att det är 3 år som gäller för RLOD?
Jepp. Det är bara GPU-problemet som det är 3 års garanti på. Ja vi i sverige har rätt så bra konsumentskydd men det spelar ingen roll för mig, det som spelar roll är vilken policy ett företag som Microsoft har. Microsoft har mer eller mindre gått ut med att de har 3 års garanti, något som alltså inte stämmer om man har oturen att drabbas av det som hände denne otursamme person, 3 års garanti för mig innebär att allt och då menar jag allt täcks av garantin, sådant här kommer helt klart inte vara bra för Microsofts rykte, det är jag säker på (och deras rykte har redan fått sig en rejäl spark efter alla andra problem med boxen).
3år är endast på problem som har med överhettning av GPUn att göra. Allt annat är det 3 månader på i USA om man inte tecknat extra försäkring i affären.
Postad 25 March 2008 - 12:22
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Ja vi i sverige har rätt så bra konsumentskydd men det spelar ingen roll för mig, det som spelar roll är vilken policy ett företag som Microsoft har. Microsoft har mer eller mindre gått ut med att de har 3 års garanti, något som alltså inte stämmer om man har oturen att drabbas av det som hände denne otursamme person, 3 års garanti för mig innebär att allt och då menar jag allt täcks av garantin, sådant här kommer helt klart inte vara bra för Microsofts rykte, det är jag säker på (och deras rykte har redan fått sig en rejäl spark efter alla andra problem med boxen).
Du bör kolla upp fakta innan du basunerar ut sådär. Förlängningen av garantin gäller som Radiozo sa bara 1 känt problem, aka RRoD. Detta har man sagt, står också ytterst tydligt på xbox.com i en FAQ om garantiförlängningen. Allt annat är sånt du läst på andra ställen där man oftast säger en sak men inte förklarar. Saxat från Xbox.com: "One Year Express Warranty on Console (Three Years for Three Lights Flashing Red)" Sen vidare så är det så att Microsoft precis som ALLA andra företag har olika egengarantier beroende på vilket land man köpt det i. I Sverige är det en branschnorm att ha minst 2 år garanti på mellanpris elektronik och detta har Microsoft som dig till kund i Sverige. Så Microsoft lämnar alltså 2 års garanti på maskinen här i Sverige och 1 år på strömadaptern. Har själv beställt en ny senast för 1 vecka sen trots att maskinen är köpt september och ska få en ny med posten inom 14 arbetsdagar. Skulle detta inte vara nog så lämnar ju alltid butiken minst 1 års garanti, oftast 2 år och 3 om man betalar extra. Dessutom ska man helst alltid vända sig till återförsäljaren om sånt och de är tvingade att vara först i reklamationsledet enligt KKL. Precis som ovanstående sa så har man i USA nästan aldrig mer än 3 månaders garanti och detta är branschnorm där, tyvärr för dem. Summa: RRoD: 3 år oavsett var i världen Maskin utan tillbehör: 2 år Sverige - 1 år USA Tillbehör: 1 år Sverige - 90 dagar USA Dock ytterst konstigt att man i USA har en så kort garanti på en sådan vital sak, hade det varit handkontrollen hade jag kunnat förstå men utan adaptern = utan maskin. Här har du länken till FAQ på svenska: http://www.xbox.com/...warrantyfaq.htmWarranty info för USA: http://www.xbox.com/...es/warranty.htm
Redigerat av PalmiNio, 25 March 2008 - 12:31.
Postad 25 March 2008 - 14:30
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
Och enligt Konsumentköpslagen har vi upp till 3 år i sverige. Spelar ingen roll vad de säger i butiken, är det fel på varan så gäller 3år. http://www.konsument...ngArticleId=133
Postad 25 March 2008 - 16:11
LillKille
-
LillKille
-
Veteran
-
-
1680 inlägg
Och enligt Konsumentköpslagen har vi upp till 3 år i sverige. Spelar ingen roll vad de säger i butiken, är det fel på varan så gäller 3år.
http://www.konsument...ngArticleId=133
3 års reklamationsrätt ja. Garantier är något annat som tillverkaren, återförsäljaren eller annan tredjepart tillhandahåller på en vara. Inget som lagen stipulerar. Iofs kan man tolka de 6 första månaderna, efter man köpt en vara, som man har en garanti enligt KKL. Detta eftersom, i princip, alla fel anses funnits vid köp. Efter 6 månader är det kundens skyldighet att påvisa att felet funnits vid leverens (om det nu inte är ett uppenbart fel på varan). -lk
Postad 25 March 2008 - 16:17
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
Lillkille: Njae, att jag som kund skall bevisa att jag inte haft sönder apparaten har de ju ändrat sedan länge, nu ligger bevisbördan hos tillverkaren. Och några 6 månader är inte vad det handlar om, det rör sig om 3år så länge det är ett fel på produkten från produktion.
Postad 25 March 2008 - 16:29
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
De har väl inte sagt att de har 3 års garanti som täcker allt. Det de har sagt är väl att det är 3 år som gäller för RLOD?
Visst är det så. Och det har MS varit klara med. Var Jack... får sitt Microsoft har mer eller mindre gått ut med att de har 3 års garanti
ifrån förstår jag inte. Trineo: Fullt så lätt är det tyvärr inte. För just det här problemet ska det inte vara några problem inom 3 år, men efter 6 månader har man som konsument bevisskyldigheten (något hårddraget). Men om det är tydligt att en vara borde hålla mer än 3 år så borde det inte vara några problem att hävda KKL inom 3 år.
Postad 25 March 2008 - 16:58
LillKille
-
LillKille
-
Veteran
-
-
1680 inlägg
Lillkille: Njae, att jag som kund skall bevisa att jag inte haft sönder apparaten har de ju ändrat sedan länge, nu ligger bevisbördan hos tillverkaren. Och några 6 månader är inte vad det handlar om, det rör sig om 3år så länge det är ett fel på produkten från produktion.
Nu har du helt fel. Vanlig rättspraxis är att bevisbördan ligger på den som påstår något. Dock är det så att inom 6 månader (se KKL §20a i SFS) från varans leverens anses fel på varan (vad som anses vara Fel stipuleras av KKL) funnits vid leverenstillfället och det blir då leverentörens skyldighet att avhjälpa felet på ett eller annat sätt (naturligtvis utan kostnad för kunden). Leverantören har naturligtvis rätt att påvisa att kunden bär ansvar för felet på ett eller annat sätt (detta är dock ovanligt att det händer om inte felet är väldigt uppenbart kunden som gjort nåt knas, tex om kunden tappat sin 360 i akvariet och kommer till butiken med 360 (fortfarande i akvariuet med guldfiskar) och påstår att det är ett produktionsfel.) Efter de 6 månader har kunden ytterligare 2,5 år att påvisa fel på varan. Under denna tid skiftar bevisbördan till kunden. Du kan alltså inte komma in med dina utslitna löparskor och be om ett par nya eller liknande. Du skall kunna påvisa att felet är tex ett produktionsfel eller något av de andra fel som det skrivs om i KKL. Sen är det viktigt, som alltid när det gäller alla lagar, att inte bli för mycket paragrafrytteri. Kund och återförsäljare kan ofta tillsammans reda ut hos vem ansvaret för ett fel rimligen bör ligga. Garantier å andra sidan är avtal som kund ingår med försäljare/tillverkare/andra 3:e parts leverantörer. Dessa avtal kan ej ge sämre villkor, för kunden, än KKL. I praxis används de oftast för att förlänga den där 6-månaders perioden som KKL ger till de olika branschsatta normerna som PalmiNio pratar om ovan. -lk
Postad 26 March 2008 - 03:54
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Kan bara instämma mot LillKille då jag pluggar juridik. Bevisbördan på reklamationsrätten efter 6 månader ligger mycket tung på konsumenten. Enligt branschnormer burkargarantierna ligga upp mot 2 år och bevisbördan ligger då mot den som ger ut garntin.
Skulle du dock vilja reklamera en produkt efter garantin eller de första 6 månaderna gäller det för dig som kunde att bevisa att felet är ett produktionsfel. Fel som uppstår pga förslitning som kan vara rimlig, alltså även utöver det normala men inte sjukt onormalt, gäller ej. Detta gör det ytterst svårt att reklamera varor av mindre värde efter garantin gått ut.
Postad 26 March 2008 - 11:55
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Du bör kolla upp fakta innan du basunerar ut sådär. Förlängningen av garantin gäller som Radiozo sa bara 1 känt problem, aka RRoD. Detta har man sagt, står också ytterst tydligt på xbox.com i en FAQ om garantiförlängningen. Allt annat är sånt du läst på andra ställen där man oftast säger en sak men inte förklarar.
Saxat från Xbox.com: "One Year Express Warranty on Console (Three Years for Three Lights Flashing Red)"
Sen vidare så är det så att Microsoft precis som ALLA andra företag har olika egengarantier beroende på vilket land man köpt det i. I Sverige är det en branschnorm att ha minst 2 år garanti på mellanpris elektronik och detta har Microsoft som dig till kund i Sverige. Så Microsoft lämnar alltså 2 års garanti på maskinen här i Sverige och 1 år på strömadaptern. Har själv beställt en ny senast för 1 vecka sen trots att maskinen är köpt september och ska få en ny med posten inom 14 arbetsdagar.
Skulle detta inte vara nog så lämnar ju alltid butiken minst 1 års garanti, oftast 2 år och 3 om man betalar extra. Dessutom ska man helst alltid vända sig till återförsäljaren om sånt och de är tvingade att vara först i reklamationsledet enligt KKL.
Precis som ovanstående sa så har man i USA nästan aldrig mer än 3 månaders garanti och detta är branschnorm där, tyvärr för dem.
Summa: RRoD: 3 år oavsett var i världen Maskin utan tillbehör: 2 år Sverige - 1 år USA Tillbehör: 1 år Sverige - 90 dagar USA
Dock ytterst konstigt att man i USA har en så kort garanti på en sådan vital sak, hade det varit handkontrollen hade jag kunnat förstå men utan adaptern = utan maskin.
Här har du länken till FAQ på svenska: http://www.xbox.com/...warrantyfaq.htm
Warranty info för USA: http://www.xbox.com/...es/warranty.htm
Okej ska erkännas att jag inte har så bra koll på vad som gäller i USA och efter det jag läst så har jag nu insett att det nog aldrig blir att jag köper en konsol eller liknande där. Jag hade fattat det som att Microsoft gått ut med att de förlängt garantin till 3 år och inte att detta bara gällde RRoD, dock tycker jag att garantin även ska inkludera ifall nätagget ger med sig också då ett fel av typen ovan (om man tar hand om konsolen rätt) knappast kan vara något som handlar om annat än defekt hårdvara (såvida inte det är frågan om blixtnedslag och liknande). Kan också bara instämma med andra om rma ärenden, efter garantin är det upp till kunden att bevisa att felet är ett fabrikatsfel och inte butiken.
Postad 26 March 2008 - 12:16
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Okej ska erkännas att jag inte har så bra koll på vad som gäller i USA och efter det jag läst så har jag nu insett att det nog aldrig blir att jag köper en konsol eller liknande där. Jag hade fattat det som att Microsoft gått ut med att de förlängt garantin till 3 år och inte att detta bara gällde RRoD, dock tycker jag att garantin även ska inkludera ifall nätagget ger med sig också då ett fel av typen ovan (om man tar hand om konsolen rätt) knappast kan vara något som handlar om annat än defekt hårdvara (såvida inte det är frågan om blixtnedslag och liknande).
Kan också bara instämma med andra om rma ärenden, efter garantin är det upp till kunden att bevisa att felet är ett fabrikatsfel och inte butiken.
Visst är det trevligt med lång garanti men 3 år är ytterst saftigt och det är så långt pga ett känt problem. Nätagget har inte som vana att gå sönder så den bör ju vara inom den vanliga gränsen, 1 år. Hans fel kan vara en defekt men isf borde det kanske synts tidigare. Det finns 1000 andra faktorer externt som kan ha påverkar, dåligt eluttag? för varm plats? rykt ut och in när 360 varit igång? osv. Men som sagt tråkigt med bara 90 dagar i USA men här njuter vi av 1år så dår bör det inte vara några problem.
Postad 26 March 2008 - 23:37
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Ett strömaggregat av något tiotal miljoner har gått sönder? BUMP!!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Xbox
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|