Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta förstärkare?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 March 2008 - 13:00

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Jag har idag en Pioneer VSX-AX3 som jag har haft sedan 2003. Jag har nu köpt nya Canton Chrono högtalare (se galleri) och undrar om det är värt att lägga mer pengar på en ny förstärkare?

Jag ser väldigt mycket på film och lyssnar lite på musik också.

Postad 25 March 2008 - 16:56

erikf
  • erikf
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Det är ju en fortfarande en potent reciever. Det som skulle kunna va en anledning till att byta är ju dom nya ljudformaten (DTS-HD, Doldy True HD osv).

Om du känner att du vill ha dessa format kan det ju vara en ide att byta. Om inte så kan det kanske vara värt att vänta ett litet tag till. Det är ju trots allt en väldigt fin reciever, om än några år gammal.

MVH Erik

Postad 26 March 2008 - 08:20

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Jag tänkte att jag fortfarande kanske kan få ut ett hyffsat pris för den. Väntar jag ännu längre så kommer den troligtvis sjunka rätt mycket i pris. Eller?

Postad 26 March 2008 - 14:20

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Eftersom den redan är 5 år gammal är den värsta värdeminskningen nog gjord! De första åren kostar alltid mest .... allt eftersom stagnerar minskningen och den tappar mer och mer! Skulle nog gissa på att du inte skulle förlora något alls i stort sett om du valde att behålla den 0.5-1år till.... men det är bara jag det :)

MVH

Redigerat av Unregistered1836450d, 26 March 2008 - 14:21.

Postad 26 March 2008 - 14:35

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Om man väntar att köpa receiver, vad kan man vänta att framtida receivers kommer att utrustas med.
Funderar själv på Yamahas nya RX-v863, http://www.yamaha.co...ml?CNTID=567570
Tycker den verka ha det mesta.

Redigerat av Unregisterede2a9c094, 26 March 2008 - 14:38.

Postad 26 March 2008 - 15:13

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag hade funderat på en annan variant vilket innebär ett analogt försteg och användning av signalkällans dekodrar istället för receivern.

Holfi har lösningar för det och jag gillar konceptet. Istället för att sitta med en receiver som blir föråldrad p.g.a nya ljudformat och videoväxlar hit och dit använder man ett analogt försteg (eller deras integrerade med multikanalsingång) och använder en signalkälla med dekodrar som enkelt kan bytas ut då det blir dags.

Detta koncept tycker jag är mycket vettigt och personligen lockar inte hembioreceivrar alls längre.

Vill minnas att AX3 var en tämligen bra receiver på sin tid, det som föranleder ett byte är nya ljudformat vilket också är orsaken till att produkterna snabbt blir föråldrade. Videoväxlar och konvertering i receivern är också en funktion som snabbt sänker andrahandsvärdet.

Postad 28 March 2008 - 09:22

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Eftersom ni verkar tycka att AX3:an fortfarande är en hyffsad enhet kan jag nog stå ut med den ett par år till om det inte dyker upp något erbjudande. :P

Det här med ljudformaten är jag lite kluven över! Om jag fattat saken rätt använder BD sig av TrueHD (?) men när jag ser på BD filmer så har jag surroundljud trotts att min AX3:a inte hanterar denna codec. Hur kommer det sig?

Videoväxlare behöver jag inte eftersom alla signaler kommer från en HTPC.

Jag gillar din idé med analoga försteg men det skulle jag inte få plats med. Dessutom är jag inte tillräckligt kunnande för att börja pula med detta.

Postad 28 March 2008 - 10:07

Pale
  • Pale
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Efter vad jag förstått så ligger det alltid ett Dolby digital alt. DTS spår på Blue Ray skivorna som ett sorts "Core" spår, det ligger alltså alltid någon form av 5.1 spår som de äldre förstärkarna kan tolka.

Postad 28 March 2008 - 10:43

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Du kan få HD-ljud till din förstärkare eftersom den har analoga 5.1/7.1-ingångar, skaffa bara en spelare som avkodar hd-ljudet och skickar det analogt

Postad 28 March 2008 - 10:51

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
SÅ länge en förstärkare har HDMI och kan ta emot PCM så är det inga problem att utnyttja HD ljudformat. Man behöver alltså INTE ha HDMI 1.3 för att skicka HD ljud genom en hdmi kabel. Allt som behövs är en BD spelare som kan avkoda dem istället.

Postad 28 March 2008 - 11:21

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

SÅ länge en förstärkare har HDMI och kan ta emot PCM så är det inga problem att utnyttja HD ljudformat. Man behöver alltså INTE ha HDMI 1.3 för att skicka HD ljud genom en hdmi kabel. Allt som behövs är en BD spelare som kan avkoda dem istället.

Eller som jag skrev tidigare, eftersom AX3 inte har HDMi öht och därför inte är aktuellt med PCM. Med vad Explorer säger stämmer för äldre recievers med HDMI

Redigerat av cwolf, 28 March 2008 - 11:22.

Postad 28 March 2008 - 12:37

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Ett analogt försteg är ju inte direkt svårt att hantera.

Man kopplar in signalkällan (DVD/BD-spelaren) till förstegets multikanalsingång och samma gör man med övriga källor fast då till stereoingångarna (om man har t.ex en CD-spelare).

Förutom det kopplar man in slutstegen via "pre-out" på försteget och vill man göra det enkelt skaffar man ett multikanalsslutsteg eller två/trekanalssteg beroende på vad som passar. Eller monoblock.

Jag har för min del köpt konceptet "analogt försteg" då jag rent ut sagt blivit lite anti receivrar då jag prioriterar ljudåtergivningen i första hand och tycker det slösas mycket krut på alla möjliga funktioner såsom videoväxlar, flera olika ljudformat, flera slutsteg etc som samtidigt gör produkterna föråldrade över en natt. Saknas senaste ljudformatet eller är antalet HDMI-ingångar för få? Sorry, då är det en dålig och omodern produkt.

Med ett analogt flerkanalsförsteg slipper man detta mörker. Försteget och slutstegen kan leva länge och behöver man ett nytt ljudformat - köp ny signalkälla med interna avkodare. Tycker det är betydligt mer rationellt än en receiver som är omodern direkt när "Ljudformat Plus 2.0" lanseras.:huh:

Min receiver jag har nu är trevlig men hopplöst föråldrad. Inga HDMI-ingångar. Ingen uppkonvertering till 1080p. Ingen autokalibrering. Inget Dolby TrueHD eller DTS HD. Kort sagt, den är ett hemskt dåligt köp idag jämfört med Ladans nya modeller som har alla oumbärliga finesser för 2500 kronor. Ljudkvalitet? Det är inte så viktigt, den har ju alla finesser!:lol:

Förlåt att jag raljerar lite men jag tycker receivrarna skenar iväg våldsamt och har tänkt om.

Postad 28 March 2008 - 12:45

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Eller som jag skrev tidigare, eftersom AX3 inte har HDMi öht och därför inte är aktuellt med PCM. Med vad Explorer säger stämmer för äldre recievers med HDMI

Oops, scrollade visst lite för fort genom tråden.. Sorry. :huh:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.