Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 3 som cd-spelare?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 March 2008 - 23:45

Antec
  • Antec
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Någon som vet hur bra en PS3:a är som cd-spelare?
Hur står den sig till Pioneers PD-D6-J för 3500-4000Kr
Vet inte riktigt om jag skall skaffa mig bägge, PS3 som Bluray/ DVD spelare och Pioneer som CD.
Eller bara PS3 som kör allt. Den fick väl bra betyg i Hifi & Musik PS3:an?

Postad 30 March 2008 - 00:04

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Börja med PS3:an och om du tycker att den låter bra behöver du ju inte tänka på något annat.

Men Pio PD-6 låter inget vidare, den ska du nog slå ur hågen. Titta hellre på något från Marantz i så fall.

Postad 30 March 2008 - 10:09

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Jag har PS3 och en Marantz CD5001. Föredrar den senare för CD, flera praktiska skäl och jag tycker att den låter bättre också. Köpte faktiskt dedikerad CD-spelare redan då jag bara hade en DVD som alternativ. Marantz nya CD6002 ser intressant ut.

Men PS3 fungerar den med så prova som sagt, kanske kan du låna hem en CD-spelare och jämföra med?

Postad 08 April 2008 - 11:30

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Ni som använder PS3 som CD-spelare, vad använder ni för ljudkablar?
Och inte minst, vad använder ni för ljudutgång från PS3?

Postad 08 April 2008 - 20:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ps3 har sjukt bra CD ljud, men fläktar och mekanik i den låter för mycket och man kan inte sitta och njuta av musiken, så den skulle jag inte palla ha som signalkälla.

Redigerat av DVD-ai, 08 April 2008 - 20:16.

Postad 11 April 2008 - 08:30

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
60-gigsversionen ja, men 40-gigsversionen låter inte mycket alls.

Dock har jag hört rykten om att 40-gig ska ha sämre ljud, jag vet inte om det stämmer eller om det bara är en fet myt. Det enda som är bekräftat av sony är att den inte har stöd för SACD, men det betyder ju inte att ljudet generellt blir sämre eller att det påverkar 2-kanals-CD...

Återigen, vilka kablar använder ni som kör med PS3 som CD-spelare?
Jag har en vanlig analog stereoförstärkare och jag undrar hur jag ska få ut mitt ljud på bästa sätt. Kör just nu med kompositkabeln som följer med och det känns inte optimalt...
Blir det bättre ljud med en riktigt vass komponentkabel? Känns visserligen dumt att köpa 5 feta kablar och bara använda 2 av dem, men om ljudet faktiskt blir bättre kan det ju vara värt det...

Använder själv inte ps3 som CD-spelare, men jag vill ha så bra ut som möjligt ut från den, och jag antar att ni som använder den som spelare plockar ut ljudet analogt?

Postad 12 April 2008 - 04:24

Antec
  • Antec
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Min PS3 visar 172khz någonting när man kör SACD skivor, har en 40 gigare. Spelar den inte SACD då

Postad 12 April 2008 - 13:33

Antec
  • Antec
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Läste på denna sida hur man kan kolla om PS3:an klarar SACD http://www.ps3sacd.com/
Lätast är att kolla på den högra sidan efter en SACD symbol bland alla andra symboler som visar vad konsolen klarar.

Jag hänger inte riktigt med bara hur jag kan få 176,4khz är inte detta SACD? För jag saknar SACD symbolen.
Eller är det bara uppkonverterat.
Snälla hjälp mig förstå, funderar skarpt på att skaffa en riktig SACD spelare
Kollat på Denon 1500 modellen och Pioneer PD9 eller en Marantz typ 7000 modellen.
Mellan 6-8 tusen kan jag tänka mig.

Postad 12 April 2008 - 15:18

EtZiM
  • EtZiM
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Asså, om man gämför PS3an med en CD spelare. Då när de presterar lika bra, vilken prisklass ligger då CD spelaren i?

Redigerat av EtZiM, 12 April 2008 - 15:19.

Postad 14 April 2008 - 15:20

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Jag förstår inte detta med folk som säger att PS3 har en så bra CD-spelare, men ingen bryr sig om dess analoga utgångar?

Det som betecknar en bra CD-spelare är väl inte huruvida den kan läsa ettor och nollor från en disk, utan hur den omvandlar ljudet till en analog signal? Säger man då att PS3 är bra som CD-spelare så måste det ju medföra att den har en bra Digital Audio Converter och att det är det analoga ljudet som kommer ut som är bra??

Och följfrågan som ingen verkar kunna svara på blir då: Vilken analog kabel ska jag använda???

Postad 14 April 2008 - 17:23

mape00
  • mape00
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Det som betecknar en bra CD-spelare är väl inte huruvida den kan läsa ettor och nollor från en disk, utan hur den omvandlar ljudet till en analog signal? Säger man då att PS3 är bra som CD-spelare så måste det ju medföra att den har en bra Digital Audio Converter och att det är det analoga ljudet som kommer ut som är bra??

Du har helt rätt... Det finns dock folk som bekymrar sig väldigt mycket om jitter och menar att det har en hörbar påverkan på den digitala signalen.

Och följfrågan som ingen verkar kunna svara på blir då: Vilken analog kabel ska jag använda???

http://consumerist.c...-monster-cables
http://web.archive.o...lucian.pescaru/
Ligg inte sömnlös... :P

Postad 11 May 2008 - 00:29

Unregistered583816d4
  • Unregistered583816d4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är egentligen en nybörjare på hi-fi och undrar lite... Jag spelar CD genom min Yamaha DVD-S540 som är kopplad till en Yamaha RX-V640 via koaxialkabel. Har Audio Pro Black Diamond (V1) som högtalare och jag tycker att ljudet är bra och jag har kört på det systemet i några år.

För ett tagsen skaffade jag mig en PS3 40gig och provade nyligen att köra den som CD spelare (optisk överföring). Jag kan inte påstå att jag märker någon direkt skillnad. Har verkligen försökt att jämföra små och stora ljud även i lurar (Philips SBC HP910) men inte märkt något revolutionerande. Eftersom PS3:an ändå har ersatt DVD:n som just DVD-spelare så undrar jag nu om jag skulle vinna nåt på att ha en riktig CD-spelare istället för DVD:n??
Jag vill inte lägga några enorma summor på en ny CD-spelare eftersom jag tycker att det låter rätt bra om musiken ändå, men tror ni det är någon idé att t.ex skaffa en Harman Kardon HD 970 eller nån annan i motsvarande prisklass (upp mot 3000 kr) istället?

/Hugo

Redigerat av Unregistered583816d4, 11 May 2008 - 00:35.

Postad 11 May 2008 - 08:56

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag vill inte lägga några enorma summor på en ny CD-spelare eftersom jag tycker att det låter rätt bra om musiken ändå, men tror ni det är någon idé att t.ex skaffa en Harman Kardon HD 970 eller nån annan i motsvarande prisklass (upp mot 3000 kr) istället?

Nej, det tror jag inte.

MVH
/Chuck

Postad 12 May 2008 - 11:29

Unregistered583816d4
  • Unregistered583816d4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Okej! Vilken prisklass måste man upp till för att märka nån skillnad tro?

Sen undrar jag om det blir bättre ljud genom att köra analogt mellan DVD:n och recievern? Har fått uppfattningen att många föredrar analoga kablar mellan CD-spelare och förstärkare eller är jag ute och cyklar nu?

Postad 12 May 2008 - 13:08

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Sen undrar jag om det blir bättre ljud genom att köra analogt mellan DVD:n och recievern?

När du kopplar digitalt så är det receivern som sköter D/A-omvandlingen. Det kommer alltså låta (i stort sett) likadant oavsett vad du använder som cd-spelare.

Om du vill testa hur en cd/dvd-spelare låter måste du koppla analogt. Men om det blir bättre ljud eller inte får du testa dig fram till.
Antagligen är receivern bättre som D/A-omvandlare än vissa cd/dvd-spelare, men sämre än andra.

Postad 14 May 2008 - 19:25

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Någon som vet hur bra en PS3:a är som cd-spelare?
Hur står den sig till Pioneers PD-D6-J för 3500-4000Kr
Vet inte riktigt om jag skall skaffa mig bägge, PS3 som Bluray/ DVD spelare och Pioneer som CD.
Eller bara PS3 som kör allt. Den fick väl bra betyg i Hifi & Musik PS3:an?

Just Hifi & Musik testade både PS3 och PD-D6 i samma test för några månader sen (via de analoga utgångarna såklart). De fick i stort sätt samma betyg men hade rätt olika karaktär. Pioneer åt det mjukare/snällare hållet. PS3, mer "gåpåig".

Postad 21 May 2008 - 10:41

Antec
  • Antec
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Köpte mig en begagnad Marantz 7001 KI för 4000kr. Tycker att ljudet blev mycket bättre än PS3:an.
Men så kostar ju marantzen ca 8000kr ny. Tror det var 60gigaren som de testade i Hifi musik, den har mer påkostade delar. SACD tex.

Postad 25 February 2009 - 10:25

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Bumpar denna lite..

Har förstått att PS3an ska vara helt ok som CD-spelare, men frågan är om den är bättre på digital/analog konvertering än min receiver. Jag har en Onkyo 603E, bör jag köra analogt eller digitalt till receivern? Kör nu optiskt mest för bekvämlighetens skull, och för att få ut 5.1 i spel och film.

Finns det möjlighet att outputta optiskt ljud när man spelar 5.1 spår, och analogt när man spelar stereo? Eller kanske något annat smidigt sätt att slippa ändra i inställningarna när man vill köra analogt. Trist att man inte kan få ut 5.1 analogt ur PS3'an :/

Postad 25 February 2009 - 16:02

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Jag har både Pioneer Pd -d6j cd/sacd och ps3 ...
Ska ni köra digitalt så behövs det inte bättre än Ps3 ..Kör man Analogt så räcker ps3 låångt där me . den är riktigt bra faktiskt iofs är Pioneer minst lika bra den me :rolleyes:
Nu har jag inte testa dem "blint" men får ändå känslan att Pioneer är lite finare i ljudet .. kan dock vara inbillning , små skillander hur som haver .
ps3 har bluetooth så den kan man ställa i ett annat rum om den väsnas ,fjärren går igenom skåp och väggar !

Jag har 4o gig varianten den ska vara lite tystare och har ikke Sacd , men ljudmässigt ska de vara identiska.
Jag körde med den kabeln man fick med analogt.. det ska finnas nån bättre variant ..

Tror iofs ingen blev så mkt klokare nu hehe, men Bägge är bra i sin klass tycker jag .

Jo, sen så kan man jämföra ps3 mot min shanling men det är en annan historia och prisklass :(
Mvh

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 25 February 2009 - 16:04.

Postad 01 March 2009 - 21:27

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Man kan göra en egen ljudkabel om man känner för det också :blush:

Lonworks och QED kontakter :)
https://www.minhembi...c_id=282486.jpg

Postad 01 March 2009 - 21:39

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Bra jobbat. :blush:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.