Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ersätta H/K 970!

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 March 2008 - 08:12

Manni76
  • Manni76
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tjena alla hifi-nördar :)

Jag är ny på detta forumet men hoppas att få en massa bra idéutbyten med likasinnade!

Ibland blir man bara tvungen att prova lite nytt.
Använder i dag en i mina ögon ganska medelmåttig anläggning som består av Harman Kardon HK970 och dess matchade cd spelare HD970. Förstäkaren matar ett par inte allför okända Monitor Audio RS6. Allt ihopkopplat med kablar från Supra.

Min musiksmak ligger åt det mer lungnare hållet där vocalister ska återges med en balancerad och hellre lite dämpad framtoning än med risk för att sticka ut och verka hård och skrikig.
Inga små krav här inte

Till mitt problem: Som säkert alla lider av är det just plånboken som hela tiden sätter käppar i hjulen.
Givetvis ska man ta sig till de olika affärerna och sitta och provlyssna, men det är ju inte alla som kanske har den setupen som jag har. Har läst en hel del "varma" recensioner om XTZ och dess klass A bastarder.
Men mina ägon fastnar även för det mycket snygga Primare. Ha ingen aning hur dessa låter men om det finns nån som har erfarenhet av dessa två eller kan rekomendera andra märken under 10,000:- lappen så tveka inte att dela med er om era erfarenheter!

Mvh Martin

Postad 30 March 2008 - 09:32

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Min musiksmak ligger åt det mer lungnare hållet där vocalister ska återges med en balancerad och hellre lite dämpad framtoning än med risk för att sticka ut och verka hård och skrikig.

Kan du tänka dig en Nad c372 ?

Postad 30 March 2008 - 10:22

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
H/K som du kör med nu, uppfattar jag som lite grötig främst i mellanregistret. Var ett tag sedan jag lyssnade på någon så jag kan minnas fel oxå.

Om du vill unvika en vass diskant, låter det främst som högtalarna eller rummet du bör förändra. H/K brukar ju vara känd för sina varma spelstil.

Primare I21 har jag själv för tillfället och tycker den har lite mindre värme än H/K men väldigt gott om kraft i sig. Känns aldrig trött eller inte orkar med, och då har jag mer tungdriva högtalare än dig.

// Sat

Postad 30 March 2008 - 12:07

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Cambridge Azur 840A kanske? Lät riktigt bra med B&W 683.

v.1 för 7000 kr: http://hifimagasinet...?annonsID=11099

v.1 för 6000 kr: http://hifimagasinet...p?annonsID=9528

Postad 30 March 2008 - 13:08

Kennethi
  • Kennethi
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Hej!
Frågan är om de verkligen är stärkaren som är problemet.
Har själv haft HK 970 och HD 970 upplevde aldrig att de var jobbig i diskant.
Körde de till Heco Celan högtalare och tycker de funkade helt okej.
De var någon annan här på forumet som ville byta högtalare och hade MA RS8 som han tyckte var jobbig i diskanten.
Så de kan kanske vara dom som är problemet för dig.

Postad 30 March 2008 - 13:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Hej

Jag tycker inte att det är rättvist att beskriva 970-kombon som medelmåttig. HD970 har faktiskt en mycket kompetent D/A-omvandling och en detaljerad ljudbild som står sig ypperligt i sin prisklass och lite över. HK970 är en mycket pigg, kraftfull och levande förstärkare med mycket bra strömegenskaper.

Svagaste länken i din kedja är faktiskt högtalarna för att vara helt ärlig. Dessutom tycker jag att Supras högtalarkablar formar ett lite väl tunt ljud.

Börja med att arbeta med placeringen av högtalarna i rummet och se till att du har normala saker som mattor, gardiner, krukväxter och tavlor som kan absorbera eller bryta upp ljudreflexer.

Om du vill ha en anläggning för lugn musik så skulle jag nog rekommendera att du säljer förstärkaren och högtalarna och siktar in dig på en detaljerad förstärkare och ett par bra stativhögtalare. Exempelvis XTZ 99.26 som du kan driva med en XTZ A-100 eller kanske en Marantz PM7001. HD970 kan du gott spara för den står sig och ger dig en mycket fin och detaljerad ljudbild med bra instrumentplaceringar.

Naturligtvis finns åtskilliga andra kombinationer att testa men ovanstående ger dig mer välljud för en rimlig peng, cirka 12 000 kr minus vad du får för HK970 och RS6.

Redigerat av Unregistered1197, 30 March 2008 - 13:42.

Postad 30 March 2008 - 14:05

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag hade funderat över nya högtalare i form av... Larsen 4.

Min resa fram till dessa var tämligen lång men jag lyssnade bl.a på Monitor Audio GR 10 och kan säga för min del att dessa inte passade mina preferenser. Upplevde de som rent ut sagt mumliga i ljudet tack vare att det helt enkelt lät allt för varmt och "grötigt" för min smak.

Slutligen fann jag Carlsson (OA-58) och då föll allt på plats. Larsen 4 är ytterligare en förbättrad modell och jag anser den vara ett ren prisbomb för sina 6000 kronor. Det är ett mycket klart, detaljerat ljud med djup snärtig bas och väl sammanhållna register. Dessutom med en överlägsen ljudspridning som förhöjer det hela ytterligare.

Kan rekommenderas och som ytterligare alternativ finns den större Larsen 6.

För min del kan jag inte tänka mig något annat, har blivit helt fast med denna ljudfilosofi.

Postad 30 March 2008 - 15:28

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Iofs lyssnar inte så mycket på lugn musik, men jag gillar ljudet lite mer mjukare än analyserat, valde mellan XTZ 100II och Music Hall A25.2 och det föll på den senare. Tyckte XTZ var lite för analyserande för min smak. Dock fanns det effekt så det räckte till och tur att de kör Buy & Try, bara att köpa och prova :)

Postad 30 March 2008 - 15:53

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det är väl just kombinationen av detaljer och kraft som är poängen med XTZ? I vanliga fall får man ju välja antingen eller i budgetsegmentet, exempelvis harman/kardon som har kraft eller Cambridge som har detaljer.

Postad 30 March 2008 - 16:28

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
HK 970 är väl en exemplarisk förstärkare för den som vill ha just kraft och detaljer. Finkänslighet kanske passar bättre :)

Postad 30 March 2008 - 16:34

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Nja, detaljupplösningen är väl sisådär. Absolut inte dålig men inget jämfört med exempelvis XTZ eller Marantz, som ju också har kraft.

Mina gamla Wharfedale lät som en helt ny högtalare när jag bytte från h/k till XTZ. Ljudbilden blev flera meter större och röster och instrument lät mycket mer naturliga och närvarande. Det enda som var bättre med h/k var transienterna.

Postad 30 March 2008 - 17:31

Manni76
  • Manni76
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag menar inte att HK kombon var medelmåttig av kvallitetsskäl utan mer hur dom ligger i prisklass. 7000:- är i hifi samanhang inte särskillt mycket, kan jag iallafall tycka! Men alla har olika krav och öron.Och dom spelar ju faktisk mycket bra. Frågan är ju bara om det är högtalarna eller kombon som ger det lite hårda ljudet.

Givetvis får man glida iväg och provlyssna en massa andra alternativ.
Fick som svar att Supra hade en tendens att ge ett ganska ljust ljudintryck. Jag kör med Rondo i högtalarekabel och EFF-ISL i signalväg.
Det jag kan tycka är att när jag bytade till Supra som högtalarkabel från TaraLabs ganska billiga blev nog ljudet lite skarpare. Eller så är det bara inbillning.

/Martin

Postad 30 March 2008 - 17:36

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Nja, detaljupplösningen är väl sisådär. Absolut inte dålig men inget jämfört med exempelvis XTZ eller Marantz, som ju också har kraft.

Mina gamla Wharfedale lät som en helt ny högtalare när jag bytte från h/k till XTZ. Ljudbilden blev flera meter större och röster och instrument lät mycket mer naturliga och närvarande. Det enda som var bättre med h/k var transienterna.

Så du menar att HK 970 är chanslös mot XTZ A-100D? Har hört att de ska vara ganska lika rent ljudmässigt.

Postad 30 March 2008 - 17:44

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Så du menar att HK 970 är chanslös mot XTZ A-100D? Har hört att de ska vara ganska lika rent ljudmässigt.

Sorry, inte en chans :) De kunde inte vara mer olika.

Postad 31 March 2008 - 00:12

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
HK är något ampere kraftigare, annars lutar det utför för HK på ljudkvaliten. I dess prisklass så står den sig starkt men jämföra den med klassen övres gigant om det får uttalas så finns det uppenbara skildnader. Frågan är bara om det är värt att uppgradera från HK som ska vara lite mer din ljudstil egentligen ?

Postad 25 April 2008 - 09:19

muanza
  • muanza
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
jag upplever HK 970 som en mycket klen stärkare, men jag är väldigt nöjd med ljudet. Nu tillsammans med Carlsson OA-5.

Postad 25 April 2008 - 10:39

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

jag upplever HK 970 som en mycket klen stärkare, men jag är väldigt nöjd med ljudet. Nu tillsammans med Carlsson OA-5.

Väldigt underligt. 80 ampere är INTE lite. Xtz ligger på 62. Upplever du som att din HK inte orkar driva dina Carlsson ?

Postad 23 May 2008 - 07:01

Unregistered4efabc88
  • Unregistered4efabc88
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
>>manni76: Kanske kan onkyo 9755 vara ett alternativ, verkar som att en del här på forumet tycker om den. Har själv inte lyssnat på den dock.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.