Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

14kvm bio, 50.000kr på frontar.

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 March 2008 - 11:42

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
Håller just nu på med bygga min minibio i ett källarrum.
Rummet består av betong men kommer vara dämpat mycket kommer göras med tak golv och väggar.

Men nu letar jag stativhögtalare i lite grövra kaliber.
Taket är satt på 50.000kr (ska senare kompleteras med center och bak)

Jag letar efter en stativare som spelar tight, livekänsla, dynamik och spelglädje.
Kommer ha 2st minivee i början sedan får vi se om vi går upp till DD serien eller motsvarande.

Har hittat 4st altenativ som ska provlyssnas

1: JBL Array 800, 49000kr
Lyssnat på dom i surroundsystem med Array 1000 + center.
Frågan är bara om 800 spelar lika bra som frontar?
Många säger dom är fula men jag tycker dom extremt snygga.

2: Pioneer S-2EX, 46000kr
Fått mycket bra betyg överallt men känslig på elektronik och inspelningar

3: Monitor Audio Platinum PL 100, 32000kr
Golvaren fått bra betyg.

4: Audiovector S1 Avantgarde, 28000kr
Måste alltid lyssna på Audiovector, gillar ljudet men frågan är om den kan rå på dom andra.

Någon som lyssnat på någon av dessa eller kan rek andra i samma prisklass?

Redigerat av Anton, 31 March 2008 - 11:42.

Postad 31 March 2008 - 12:11

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Elac BS 602 X-JET tveklöst.....50000.- Vet inte om det finns några bättre stativare än dessa. Så får du chansen så lyssna på dessa.

Hade jag 50´så skulle dessa stå hemma hos mig omedelbart!!!

//schill

Postad bild

Postad 31 March 2008 - 13:54

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Varför begränsa sig till stativare?

Finns ju trevliga golvstående högtalare också som förmodligen har mer potential i basområdet, eller ännu hellre, delade
system (topp- basmodulsystem) där man får fördelen av att kunna placera toppar optimalt och basar optimalt.

Kanske en fråga om estetik? Stativare ser ju nättare ut, fast tar ju i själva verket upp lika mycket golvyta som en
golvstående högtalare.

I ett 14 kvm stort (litet?) rum kanske man är rädd för att högtalare som har mer output i lågbasen kommer att låta
"boomiga" och så kan ju vara fallet, men o andra sidan, det går ju att råda bot på det (basaborbenter).

Problemet som jag ser det med högtalarsystem som inte är tillräckligt utsträckta i basområdet är att man missar en
sjujäkla del i musiken. Själva fundamentet. Jag menar, hur kul är det att endast lyssna på övetonerna från en jätte-
bastrumma? :)

Postad 31 March 2008 - 14:19

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
Är 50k endast tilltänkt för 1par stativare?
Skulle tveklöst slå till på ett par beggade Revel Ultima Gem isf, förra modellen inte nuvarande GenII.

Elac är ingen höjdare i min mening, nu har jag inte lyssnat på just den förslagna modellen men om deras ljudideal går igenom hela JET-serien skulla jag då passa.

Visst de fyller upp ett rum men jag saknar då en trevlig sweetspot med ett tydligt ljud.

Postad 31 March 2008 - 15:59

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Sonus Faber Cremona Auditor M tycker jag du ska kolla upp.

Postad 31 March 2008 - 16:24

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Får väl slå ett slag för Mark & Daniel Maximus Monitor i den prisklassen, är nog det absolut bästa jag hört iaf.

Postad 31 March 2008 - 16:25

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Måste hålla med om att Sonus Faber talarna är fina.

Ang att man inte gillar högtalare, Personligen brukar jag inte utala mig om vilka som låter "mindre bra" då det är otroligt svårt att avgöra när man oftast bara kan lyssna i butik. t.ex har jag mycket svårt för de flesta B & W högtalare men jag kan inte avråda någon från att köpa dessa då dess ljudbild kan passa den personen som handen i hansken. Elac är lite griniga på elektroniken, men har man någolunda bra elektronik så är Elac BS 602 X-JET mumma.

Sen är det skillnad på Jet och X-Jet!

Jag vet att man inte ska ta tester på så stort allvar men här kan du läsa ett test om Elac BS 602 X-JET där de får skapligt bra kritik :)

//Schill

Redigerat av Schill, 01 April 2008 - 09:31.

Postad 31 March 2008 - 20:38

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
Begränsningen till stativare är just rummet.
Men varför skulle jag missa dom låga tonerna då jag kommer köra med dubbla subbar?
Jag skulle kunna tänka mig golvare också men oftast så funkar det dåligt i små rum och dom vill gärna komma ut lite
mycket ur väggen har endast 3.9m att tillgå.

Elacen måste jag kolla vidare på dock väldigt svår att lyssna på någonstans.
Men har dom center i samma serie?

Ja bara stativaren får kosta 50.000kr

Postad 01 April 2008 - 08:38

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Jo då dom har en center i samma serie CC 601 X-JET.

Av ren nyfikenhet, vad har du för elektronik bakom högtalarna??

//Schill

Redigerat av Schill, 01 April 2008 - 08:41.

Postad 01 April 2008 - 10:11

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
Idag sitter det en Yamaha men får den snart utbytt till 3800an pga den var restad i silver.
Senare vet jag inte men något nuforcesteg alt earthquake steg.
Till det är det en Ps3a

Såhär ser uppgraderingslista ut:
1: Frontar och surround
2: Center
3: Sub har idag en minivee kanske blir en till men troligtvis något lite större
4: Cd Naim CD5i
5: Slutsteg; nuforce/earthquake/Nad M/sunfire
6: Kablage

Nästa vecka på tisdag troligtvis ska jag ner till ultimate och lyssa på pioneer S-2ex/MA PL200 och senare dra vidare till lefflers och lyssna på JBL array/audiovector S1 Avantagarde.

Postad 01 April 2008 - 10:38

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Riktigt kul tråd.
Hoppas att du gör riktiga recensioner för oss på allt du provar.
Har själv bara erfarenheter av Audiovector s1 Avantgarde vilket spelar mycket fint med sub.
Nu är ju jag lite nyfrälst på Audiovector s serie vilket kanske framgår i mitt galleri.
I listan på elektroniken är har jag lyssnat på Naim cd5i vilket är en otroligt bra cd i den prisklassen.
Dock rekomenderar de som är experter på Naim att gå upp på cd5x då den är mer lik sina större bröder.
Det syns tydligt om man tittar under skalet på dem.
Men det är ju en kostnadsfråga.
Lycka till.
/Simz

Postad 22 April 2008 - 22:02

Unregistered1cb0fbfa
  • Unregistered1cb0fbfa
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag vet att Hembioconsult själva använde ett Earthquake Cinénova Grande 5-kanals slutsteg för att driva några av Pioneers största högtalare. Enligt Lennart på Hembioconsult var det bara Earthquake som orkade driva dem, Pioneer själva hade INGET slutsteg som klarade deras egna högtalare. 5x300 W i 8 ohm, 5x600 W i 4 ohm, kontinuerligt! (Ringkärnetrafo på 4000W (4 kVA) klarar tricket)
Jag fick byta till större säkring i proppskåpet, 10A smälte ibland vid tillslag när jag startade annars. ;)
Jag har aldrig hört ett slutsteg med så lite brus, fullständigt tyst när jag inte spelar.

Kan tillägga att mina GOLV-högtalare inte tar särdeles stor plats, kolla i mitt galleri.
Som mitt rum är möblerat använder jag egentligen 15 kvadrat av ett 22 kvm stort rum till bio. (3,6 brett, 4 m från bortre vägg till sittplatsens bakre del.)

Postad 04 May 2008 - 11:07

Unregisteredceaaac32
  • Unregisteredceaaac32
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tjenare
Har ett par Elac bs 602 x-jet i ett akustikreglerat 10kvm rum och det är jävligt kul att vara där
Högtalerna är helt otroliga jag har inte en enda invändning på dom
Driver med Primare
MVH
MARULKEN

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.