Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio Audience 72 vs XTZ 99.36

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 April 2008 - 22:17

Schnabbe
  • Schnabbe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat forma mitt första Hifi system, vilket kräver en hel del eftertanke har jag märkt :) Hittills har jag beställt en Marantz 7002 att driva högtalarna med, detta var ett givet val pga dubbla HDMI ut... Även valet att spela musiksamlingen rippat som flac via en Squeezebox var en solklart val... Nu har jag dock kommit till högtalarna vilket verkar bli svårare än jag först anat!

Jag hade sedan tidigare kikat en hel del på XTZ 99.36 och i stort sett bestämt mig för att inkassera dem eftersom att jag tänkte att ett par högtalare i 10 000 kronors klassen kan inte vara dåliga... Men sen så tog jag en sväng förbi Dennis Brunby Hifi i Kalmar och provlyssnade MA R6 samt Dynaudio Audience 72, drivet av en två kanals Arcam stärkare och en Arcam CD i prisklassen 7500 kr.

Mina tidigare referenser var endast ett gammalt hembiossystem från Pioneer i prisklassen 8000 kr som är 7-8 år gammalt, alltså är steget ganska stort till det nya systemet... När jag provlyssnade de ovan nämnda högtalarna (samt ett par andra billigare modeller) så fastnade jag omedelbart för Audience 72ans ljud, den gav liv i musiken på ett sätt som jag inte trodde var möjligt med mina tidigare referenser. MA R6 däremot tyckte jag var raka motsatsen och spelade livlös musik som jag lika gärna kunde stängt av istället...

Jag har inte möjlighet att åka och lyssna på XTZ 99.36 och börjar nu tycka att det är ett "long shot" att köpa dem och chansa på att de går hem. Priset är dock väldigt attraktivt och dessutom så är de otroligt mycket snyggare än vad Dynaudion är...

Min egentliga fråga är alltså riktad till er som lyssnat på XTZan och kan jämföra dem... tenderar de att förmedla musik på ett likartat sätt? Eller är de två högtalarna helt olika varandra?

Vore enormt tacksam för era intryck av dessa högtalare!

Redigerat av Schnabbe, 06 April 2008 - 21:47.

Postad 05 April 2008 - 23:32

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
audience 72 7 dar i veckan...

Postad 06 April 2008 - 15:57

byterider
  • byterider
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tjenare..

Jag har 99.36or och en kompis som har Dynaudio Audience 72or och jag gillar verkligen båda. Jag stog i liknande val som du för jag tyckte hans Dynaudio högtalare lät så bra men så beslöt jag mig för att testa xtz:orna och dom har blivit kvar.

om dom tenderar de att förmedla musk på ett likartat sätt?

Har inte hört dom i samma rum med samma elektronik men det är verkligen 2 av mina favorit högtalare i denna prisklass

Postad 12 April 2008 - 09:49

Schnabbe
  • Schnabbe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Det här gjorde inte saken lättare direkt :)

Jag gillar egentligen Audience 72:orna ordentligt, men designen tilltalar mig inte alls... är någon som har lite bilder på sina Audience i hemmet? Och då framförallt i färgerna svart eller rosewood? Verkar vara helt omöjligt att hitta några bilder på dem i svart... Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!

Postad 12 April 2008 - 11:43

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Hej!

Ett tips. Dynaudio kommer med en ny Audience serie snart. Då kan du kanske hitta nya 72 till ett nedsatt pris, alternativt köpa ersättaren till 72 (som jag misstänker ligger runt samma pris). Den nya lär nog låta lite bättre, och kan vara "snyggare" också...Dynaudio kommer stoppa in nya element i dem tex.

Vet det är jobbigt att vänta dock :) Men maj har jag hört skall vara lanseringstid ca. Blir förvånad om det inte blir en fantastisk serie med tanke på nuvarande Audience serien.

Redigerat av Unregistered9b54f378, 12 April 2008 - 11:45.

Postad 12 April 2008 - 13:56

krishna1
  • krishna1
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
:)
Jag har bilder på Dynaudio Audience 72se i svart i mitt galleri.

Krishna

Redigerat av krishna1, 13 April 2008 - 09:00.

Postad 12 April 2008 - 21:45

Schnabbe
  • Schnabbe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Patjoh: Min återförsäljare avslöjade det för mig för två veckor sedan så jag har koll på uppdateringen och jag skulle få de gamla 72:orna för 12 500... Men som jag förstod det så skulle de bara "visas" nu och det fanns egentligen inte releasedatum på de nya högtalarna... Jag är, som du redan listat ut, en smula otålig och väntar helst inte en dag till i onödan! Men samtidigt har du en poäng där, det borde ju inte vara omöjligt att få tag i ett par nya Audience 72or även om man väntar tills mitten på juni kanske?

krishna1: Perfekt, då har man äntligen få se dem :) Min återförsäljare har dem bara i rosewood, vilket jag iofs tycker ser rätt bra ut... men jag tror de blir ganska svårmatchade med övriga färger i rummet!

Postad 13 April 2008 - 08:59

krishna1
  • krishna1
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Schnabbe

Är det Dynaudio Audience 72 eller 72se som du skriver om? Jag menar priset på 12.500. :)

Krishna

Postad 13 April 2008 - 12:10

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Jag tycker 72 är stiliga högtalare, men jag misstänker att de nya kommer se lite mer designade ut. Men iof Focus linjen som kom efter Contour är relativt traditionella skapelser utseendemässigt. Men Audience är ju deras "mass-serie" s jag tror de kommer ha design i tanke där.

När Contour serien kom så var det rätt annorlunda i utseende jmf med den tidigare dock (mer WAF typ)

Läste att 42 inte kommer få en självklar efterföljare, så många rekades köpa dessa om de vill ha ett par små stativare innan de försvinner.

Sedan skall du veta att 72SE är en BETYDLIGT bättre högtalare än 72. Och dessa säljs ut nu vad jag förstår (utgående). Så kolla pris på dessa från din ÅF. Skiljer det inte såå mycket välj dessa. Dom är inte så långt från ett par Contour S3.4 i prestanda faktiskt.

Postad 13 April 2008 - 18:57

Schnabbe
  • Schnabbe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Priset som jag fick var på ett par vanliga 72:or. Jag har inte haft möjligheten att lyssna på ett par 72SE... är skillnaden verkligen så pass stor? När jag lyssnade på 72:orna så föll jag verkligen pladask för ljudet som de levererade... vad är skillnaden mellan de vanliga och SE serien?

Postad 13 April 2008 - 20:16

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Hej,

72SE är en nästan helt annorlunda högtalare, då den har andra element och annat delningsfilter. Den har den förra generationens Contour element (som i Contour 1.8mk2...googla om den och läs) och nytt delningsfilter.

Skillnaden är stor. Den är helt enkelt lite bättre på allt. Audience 72 är en mkt bra högtalare, inget snack, men 72SE är rätt mkt bättre. Du har bättre diskant, bättre bas, bättre perspektiv i en 72SE. Men den kostar mer också.

En 72SE står sig mkt väl mot Focus 220 och även bra mot Contour S3.4 tycker jag. Trevlig högtalare!

De verkar sälja ut dom nu, SE modellerna, ser den går på 17.990 listpris numera (22-23 tidigare).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.