Jag hade sedan tidigare kikat en hel del på XTZ 99.36 och i stort sett bestämt mig för att inkassera dem eftersom att jag tänkte att ett par högtalare i 10 000 kronors klassen kan inte vara dåliga... Men sen så tog jag en sväng förbi Dennis Brunby Hifi i Kalmar och provlyssnade MA R6 samt Dynaudio Audience 72, drivet av en två kanals Arcam stärkare och en Arcam CD i prisklassen 7500 kr.
Mina tidigare referenser var endast ett gammalt hembiossystem från Pioneer i prisklassen 8000 kr som är 7-8 år gammalt, alltså är steget ganska stort till det nya systemet... När jag provlyssnade de ovan nämnda högtalarna (samt ett par andra billigare modeller) så fastnade jag omedelbart för Audience 72ans ljud, den gav liv i musiken på ett sätt som jag inte trodde var möjligt med mina tidigare referenser. MA R6 däremot tyckte jag var raka motsatsen och spelade livlös musik som jag lika gärna kunde stängt av istället...
Jag har inte möjlighet att åka och lyssna på XTZ 99.36 och börjar nu tycka att det är ett "long shot" att köpa dem och chansa på att de går hem. Priset är dock väldigt attraktivt och dessutom så är de otroligt mycket snyggare än vad Dynaudion är...
Min egentliga fråga är alltså riktad till er som lyssnat på XTZan och kan jämföra dem... tenderar de att förmedla musik på ett likartat sätt? Eller är de två högtalarna helt olika varandra?
Vore enormt tacksam för era intryck av dessa högtalare!
Redigerat av Schnabbe, 06 April 2008 - 21:47.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?