Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ännu en "Vad ska jag köpa för högtalare"

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 April 2008 - 16:09

NiclasG
  • NiclasG
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har haft ett sunkingt surroundsystem för 1000kr i snart 1 år och jag har tröttnat rejält. Så nu har jag bestämt mig för att inhandla ett 5.1 system och en reciever i slutet av april. Jag är tyvärr okunnig när det gäller högtalare och ljud. Jag har läst en del trådar om olika högtalare här på forumet, men har inte fått någon riktigt bra bild över vilka högtalare som är bäst.

Jag har tänkt lägga ut ungefär 5 till 7 tusen kronor för högtalarna, är även ute efter en reciever för 3000-4000 kr så ifall någon känner för att rekommendera en bra reciever till det högtalarpaketet han/hon rekommenderar är även det välkommet.

Jag har letat lite bland högtalare inom min prisklass men skulle behöva lite mer hjälp i mitt val. Man behöver inte kunna spela oerhört högt med högtalarna. Jag är ute efter ett system som har en ordentlig bas då jag på sistone har börjat fatta tycke för techno/trance osv, annars så är musiksmaken ganska bred. Jag är bara ute efter satelliter eftersom jag inte har så mycket plats. Får gärna vara klart ljud också =). Föredrar svart färg så dom passar in hos PS3an och TVn, men det är såklart inget måste, hehe =). Det ska ju självklart vara bra prestanda för priset som ni förmodligen förstår =). Kan inte säga att jag är speciellt kräsen när det kommer till ljud för övrigt, men det är väl helt OK prestanda på högtalarna i denna prisklassen?

Har kollat på följande högtalare :

Sony SA-VE835ED
Canton Movie CD 151
KEF 2005.2 (Dessa högtalare verkar ju bäst, men kan bli tufft att trycka in en reciever också då dessa kostar lite mer)
Infinity TSS-800

Detta är endast dessa jag har kollat lite mer noggrant på och ifall ni tycker att några andra högtalare är bättre och mer prisvärda så rekommendera självklart dom!

Jag har bara kollat på prisjakt.nu än så länge. Eftersom jag bor cirka 1 timmes resa ifrån någon välsorterad ljudbutik så har jag inte provlyssnat några högtalare, eftersom det finns så många högtalare att välja mellan så skulle det vara skönt att få ner antalet alternativ till 1-2 st.

Jag hoppas att någon av alla de ljudvetarna på forumet kan hjälpa mig och att ni har fått tillräckligt med information för att kunna ge me hjälp, annars är det bara att fråga!

Hoppas på svar!

Tack på förhand!!!

MVH Niclas

Postad 10 April 2008 - 23:41

HENRIQ91
  • HENRIQ91
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
som vanligt rekomenderar jag dynavoice, otroligt prisvärt, har ett par dynavoice magic f-6 och har haft ett par m-65, båda mycket bra. är dock lite stora (golvhögtalare)

kolla www.fynda.se, så om vi säger att din budget ligger runt 10000 kan man få ihop en riktigt bra system, där kan du också plocka ihop ett helt system och få rabatt.

www.Fyndborsen.se har sitt märke xtz som också verkar prisvärt har dock ej lyssnat, subbbas skulle jag satsa på en xtz 99 w10.16 verkar va väldigt prisvärda kolla recenssioner, ett par xtz wmt 93 som frontar och center och ett par enkla xtz 70 som surround. blir 6700, 3000-4000 kvar till förstärkare där skulle jag satsat på en onkyo TX-SR506.
högtlarna är snyggt snartblanka passar väl super till ps3

bor du nära nån av dessa butiker tycker jag du ska åka o lyssna bäst och enklast att avgöra själv, och skaffa en egen uppfattning.

Postad 11 April 2008 - 09:13

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Fynda.se har ett bra verktyg där du plockar ihop ditt eget hemmabiopaket ur hela deras sortimente och får ett paketpris inkl frakt på det :P

Postad 11 April 2008 - 10:21

NiclasG
  • NiclasG
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för infon och hjälpen. Så färdiga paket är alltså inget att ha? Det är bäst och mest prisvärt att bygga själv? Är det något jag måste tänka på ifall jag gör det? Jag har nästan ingen erfarenhet när det kommer till det.

EDIT : Har kollat lite XTZ högtalarna och dom verkar VÄLDIGT lovande och till ett perfekt pris. Tyvärr så tar det cirka 2 timmar att åka till fyndbörsen med bil. Men dom har ju "Buy & Try" som ger returrätt i 3 veckor, det vore ju ett bra sätt att prova, dom provas ju i rätt miljö då?

/Niclas

Redigerat av NiclasG, 11 April 2008 - 11:41.

Postad 11 April 2008 - 13:58

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Ta en titt på Jamo E770 serien med på fyndbörsen mycket högtalare för pengarna ..

Postad 11 April 2008 - 14:18

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Kolla på hifikit.se s erbjudande. Marantz SR5002 + Elac Cinema XL Set III. Barra högtalarna kostar 8000kr vanligen, nu med en hygglig Marantz till samma pris :P

Postad 11 April 2008 - 17:07

NiclasG
  • NiclasG
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Kolla på hifikit.se s erbjudande. Marantz SR5002 + Elac Cinema XL Set III. Barra högtalarna kostar 8000kr vanligen, nu med en hygglig Marantz till samma pris :P

Kollade på erbjudande och det verkar väldigt fint, men användarbetyg och recensioner om dessa högtalarna är näst intill obefintlig. En google sökning gav inte så mycket heller, tyvärr. Vet du någon som har lyssnat på dom? Är ju ett väldigt fint pris annars.

/Niclas

Postad 11 April 2008 - 18:09

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Nån måste ju alltid vara först, eller hur ? :P

Marantz SR 5002 ska du nog kunna hitta en del om :)

Postad 11 April 2008 - 20:40

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Antar att de bara är en mindre uppgradering från Elac Cinema XL II ? Finns lite mer att läsa om dem här:
https://www.prisjakt...ukt.php?o=62411

Postad 11 April 2008 - 21:21

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Liknelsen är slående. Vad tycker trådskaparen om alternativet högtalare/förstärkare ?

Postad 11 April 2008 - 23:36

NiclasG
  • NiclasG
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Liknelsen är slående. Vad tycker trådskaparen om alternativet högtalare/förstärkare ?

Efter att ha kollat på recensioner om den tidigare versionen av "Elac Cinema XL Set III" så verkar det vara ett bra system. Det finns ju mycket information om Marantz SR5002 och den verkar vara riktigt bra. Blir nog att jag köper det paketet nästa vecka. Gillar verkligen butikernas matte 8000+6000=8000 :) , till det priset kan man ju inte hålla sig undan ifrån att köpa. Nu måste jag bara bestämma mig ifall jag ska köpa dom på Hifikit.se eller Bestsound.se.

Ett stort tack till alla som har hjälpt mig med mitt högtalar köp!!!

EDIT : En sista fråga bara : Vad ska jag köpa för kablar?

/Niclas

Redigerat av NiclasG, 11 April 2008 - 23:41.

Postad 12 April 2008 - 07:29

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Vi medlemar finns ju för att hjälpa varandra :) Hifikit har ju billigare kablar än Bestsound vad jag kan se och om du väljer en kabel för 300kr/m eller 30kr/m spelar oftast ingen roll. Supra Classic-kablarna på Hifikit har jag hört gott om ;)

Postad 12 April 2008 - 08:26

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Tycker du skall ta från Bestsound. Beställde därifrån själv i Fredags, de ringde upp mig för att fråga vilken färg jag ville ha + bekräfta beställningen och svara på lite frågor. Tycker de verka ha en riktigt bra service.

Hoppas att du skall trivas med högtalarena oxå, du får väl säga ett par ord om dem efter du fått dem. Har själv inte hört dem men Marantz brukar vara trevliga.

// Sat

Postad 12 April 2008 - 09:02

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
I min mening aldeles för dyra högtalarkablar på Bestsound. Skulle gått på hifikit.se. Mycket seriösare mejlsupport än t.ex. hifihuset.

Postad 12 April 2008 - 12:49

NiclasG
  • NiclasG
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Det är väl bara en vanlig koaxal-kabel till subben eller? Räcker det med 2x2.5 mm2 till högtalarna eller ska jag gå upp/ner i tjocklek? Gör det verkligen någon skillnad på Supra classic och Acoustic högtalarkabel, supran kostar ju 10 kr mer per meter och behöver nog kanske 20 m sammanlagt, onödigt att lägga ut extra ifall det inte gör någon märkbar skillnad.

Tycker du skall ta från Bestsound. Beställde därifrån själv i Fredags, de ringde upp mig för att fråga vilken färg jag ville ha + bekräfta beställningen och svara på lite frågor. Tycker de verka ha en riktigt bra service.

Hoppas att du skall trivas med högtalarena oxå, du får väl säga ett par ord om dem efter du fått dem. Har själv inte hört dem men Marantz brukar vara trevliga.

// Sat

Är det verkligen fraktfritt hos Bestsound.se? När jag la in högtalarna i kundvagnen stod det nämligen "Frakt/Postförskott 0 kr". För frakten+postförskott låg väl på cirka 350 kr ihop på Hifikit.se tror jag. Ifall sådant är fallet skulle man ju kunna köpa kabel på t.ex. netonnet.se eller någon lokal handlare.

Ja, jag vet att det inte är så stora summor jag tjänar, men det känns onödigt att betala mer för samma vara :) .

/Niclas - Mannen med frågorna.

Postad 12 April 2008 - 16:25

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Själv hör jag ingen skillnad på kablar vissa säger att dom hör stora skillnader men det tvivlar jag starkt på ..

Postad 12 April 2008 - 17:20

HENRIQ91
  • HENRIQ91
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
kablar gör inte mycket skillnad alls enligt mig, det gör mycket mer skillnad hur du placerar högtalarna hur rummet ser ut etc.

Jag skulle köpa högtalarkablar på clasohlsson, dom har en telefonkabel som är gjort till telefonsignal men fungerar perfekt som högtalarekabel, tunn smidig och billig som tusan (230:- för 100 meter) Den har testats mot dyra kablar och inte gjort bort sig :) Heter EKU ringledare tror jag.

http://clasohlson.se...spx?id=21908739

Här kan du läsa lite om kabeln (börjar på inlägg 10) http://www.hififorum...=eku,ringledare

Postad 12 April 2008 - 17:26

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

kablar gör inte mycket skillnad alls enligt mig, det gör mycket mer skillnad hur du placerar högtalarna hur rummet ser ut etc.

Jag skulle köpa högtalarkablar på clasohlsson, dom har en telefonkabel som är gjort till telefonsignal men fungerar perfekt som högtalarekabel, tunn smidig och billig som tusan (230:- för 100 meter) Den har testats mot dyra kablar och inte gjort bort sig :) Heter EKU ringledare tror jag.

http://clasohlson.se...spx?id=21908739

Här kan du läsa lite om kabeln (börjar på inlägg 10) http://www.hififorum...=eku,ringledare

Synd att man inte viste det där innan man var till kjellco och köpte deras rulle för 200 kr går vist bra med ekk kabel med ..

Postad 13 April 2008 - 01:35

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Iaf en 1,5mm kabel skulle jag gå på :) Enligt fyndas tester så höjs också känsligheten med grövre kabel, vilket kan vara intressant. Mvh

Postad 28 April 2008 - 09:41

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
NiclasG:
Du undrar över kablar.
En generell tumregel när det gäller kablar kan jag bistå med:
Det räcker väldigt långt med att bara kliva upp ETT snäpp i prisklass från de heltaskiga lakritssnören som brukar komma med stormarknadspaket etc.
Då har du "kommit en bra bit på vägen".
Efter det gäller precis som någon annan nämnde i tråden att se över ditt lyssningsrum. Dvs. få bort "alla" ekon genom att ha mattor/tavlor/bokhyllor/långa gardiner och kanske någon tygtavla i rummet.
Sedan handlar det om placeringen av högtalarna. Där har Hembiotidningen haft haft en artikelserie som heter Hembioskolan. Tipsen där är helt OK och hjälper dig till ett bättre ljud utan att du behöver köpa dyyyyra kablar.

Det går att höra skillnad på olika kablar men skillnaderna är små. Dessutom: om lyssningsrummet är kass så hör du antagligen inga skillnader alls.
Om några av komponenterna i din anläggning är halvtaskiga så hjälper det absolut inte med bättre kablar.

Kort sagt spendera inte för mycket tid & pengar på dyra kablar då det är viktigare med lyssningsrummet & högtalarplacering men kliv upp ETT kvalitetsteg från de allra sämsta skitkablarna. Då kommer du långt!
:D

Postad 28 April 2008 - 10:20

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Vad det gäller högtalarkablar och deras förträfflighet har jag kollat mycket på det. Det som retar mig mest är att det dyker hela tiden upp ord om kabeln som om man försöker sälja konserverad gröt. Otroligt lite specar om kabel men desto mer om "transparens" osv.

Detta tror jag beror på att kabel inte över huvud taget är speciell på något sätt utan ett mycket gammalt "trick". Att få saker verka så mycket bättre utan att behöva bevisa det, sedan sätter man ett groteskt högt pris på det och vips så har man en produkt som ingen kan vara utan. Den som köper den känner verkligen att dom har köpt en kvalitetsprodukt som matchar deras övriga utrustning.

Skulle vissa kablar motsvara det som försäljningsargumenten säger så får nog en del som har doktorerat göra om sin avhandlingar och ett och annat nobelpris ska väl också lämnas tillbaka.

Tips.

Köp ett gäng meter ekk och prova. Hur mycket mm2 per kanal du behöver kan du titta på faktiskt.se där IÖ har redogjort för det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.