Dyr Marantz dvd eller Marantz CD och billig DVD
Postad 26 April 2008 - 08:59
Postad 26 April 2008 - 09:31
Mvh
Ljudkvalite
Postad 26 April 2008 - 10:01
Personligen skulle jag råda dig att prova Marantz CD6002 som är en kanonmaskin till rimligt pris.
DVD-spelare i budgetklassen ger mcyket sällan samma välljud som en CD-spelare eftersom mycket av kostnaden ligger på bild och filmljud. DAC och utsteg brukar därför vara av det enklare slaget.
Postad 26 April 2008 - 14:14
Marantz Använder D/A-omvandlare från Cirrus Logic. De ger mycket bra ljud i de flesta prisklasser men ljudkvalitén ökar också avsevärt för varje högre modell. Marantz lägger också mycket omtanke på saker som utsteg som gör att ljudet blir mer och mer raffinerat i de högre modellerna.
Personligen skulle jag råda dig att prova Marantz CD6002 som är en kanonmaskin till rimligt pris.
DVD-spelare i budgetklassen ger mcyket sällan samma välljud som en CD-spelare eftersom mycket av kostnaden ligger på bild och filmljud. DAC och utsteg brukar därför vara av det enklare slaget.
Okej. CD5001 borde ju vara bättre på musik än DV6001, men sen är det även skönt att bara ha en enhet. Är CD6002:an dubbelt så bra som 5001:an ? Priset tyder ju på det iaf
Postad 26 April 2008 - 14:54
Varför inte passa på att köpa en H/K HD970 istället nu när Reference Audio säljer dem för 1500kr?Okej. CD5001 borde ju vara bättre på musik än DV6001, men sen är det även skönt att bara ha en enhet. Är CD6002:an dubbelt så bra som 5001:an ? Priset tyder ju på det iaf
det lutar nog mot en CD5001:a och en dvd från något annat märke som få blir gömt i nåt skåp eller nåt
Den är bättre än CD5001 och har dessutom digitala ingångar så du kan koppla t.ex. dator och DVD-spelare till den och få lika bra ljud.
Redigerat av Falloutboy, 26 April 2008 - 14:57.
Postad 26 April 2008 - 15:42
Hejsan Chris. Vart har du fått den infon ifrån?
Mvh
Ljudkvalite
Postad 26 April 2008 - 16:03
Postad 26 April 2008 - 16:10
Kanske lite över vad du hade tänkt dig i pris, men 9600 är även en av de bästa DVD-spelarna som gjorts, oavsett
prisklass (DV9600, Denon 3910/30 och 5910 är referensspelare när det gäller bildkvaliteten).
Om det inte måste vara Marantz så kan du hitta Denon 3910 billigare.
Redigerat av Ageve, 26 April 2008 - 16:18.
Postad 26 April 2008 - 16:33
Hej Ljudkvalité. Är nyfiken på vilka spelare du jämfört? Kör själv Denon 1940 coaxialt till min reciever.
Hejsan Sossen. Har jämfört olika former av spelare från Bladelius, olika former av DVD spelare från sony, panasonic, pioneer mfl. Dom gånger jag jämfört A/B test så har jag inte hört någon skillnad som jag kan gå i god på, samma med en vän till mig som var med.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 26 April 2008 - 18:06
Ljudkvalite är en gammal medlem som hette nin och som blev avstängd bland annat på grund av en massa dogmatiskt tjat i tråd efter tråd. För det mesta hade han inte lyssnat på prylarna heller utan bara läst på faktiskt.se. Nin är också en kille som konsekvent kör med vinyl och vägrar befatta sig med CD-skivor eftersom han tror att all musik sedan 1980 är olyssningsbar.
En av nins oheliga teser är att alla CD-spelare låter ungefär likadant.
Det är fel. Det finns mängder av hörbara skillnader mellan olika modeller av CD-spelare.
Hur man värderar dessa skillnader och vilken typ av ljud man tycker om är dock högst individuellt.
Ja, Harman/Kardon HD970 är också ett alternativ. Som ägare av HD970 och Marantz SA7001 KI måste jag dock rekommendera Marantz ljud.
Mitt tips är att inte snåla på CD-spelaren. Med en alltför enkel CD-spelare kommer du att begränsa resten av din anläggning och du kommer att tröttna på den ganska fort och vilja uppgradera igen. Det blir dyrare än att köpa rätt pryl från början.
Mvh
Chris
Postad 26 April 2008 - 18:11
heheEn liten upplysning, bara:
Ljudkvalite är en gammal medlem som hette nin och som blev avstängd bland annat på grund av en massa dogmatiskt tjat i tråd efter tråd. För det mesta hade han inte lyssnat på prylarna heller utan bara läst på faktiskt.se. Nin är också en kille som konsekvent kör med vinyl och vägrar befatta sig med CD-skivor eftersom han tror att all musik sedan 1980 är olyssningsbar.
En av nins oheliga teser är att alla CD-spelare låter ungefär likadant.
Det är fel. Det finns mängder av hörbara skillnader mellan olika modeller av CD-spelare.
Hur man värderar dessa skillnader och vilken typ av ljud man tycker om är dock högst individuellt.
Ja, Harman/Kardon HD970 är också ett alternativ. Som ägare av HD970 och Marantz SA7001 KI måste jag dock rekommendera Marantz ljud.
Mitt tips är att inte snåla på CD-spelaren. Med en alltför enkel CD-spelare kommer du att begränsa resten av din anläggning och du kommer att tröttna på den ganska fort och vilja uppgradera igen. Det blir dyrare än att köpa rätt pryl från början.
Mvh
Chris
Postad 26 April 2008 - 18:55
Trevlig läsning.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 27 April 2008 - 08:48
För det andra fanns åtskilliga tester genomförda av välrenommerade hifipersoner som hade hört avsevärda skillnader mellan olika DACar. Den enda som argumenterade emot, om än försiktigt var Chucken. Det är samma person som skräpade ner en hel tråd om förstärkare med inlägg som gick ut på att alla förstärkare i teorin låter likadant även om han och alla andra kunde höra sklillnader i praktiken - eller något sånt.
Kan ni inte bara respektera normalt folk som vill ha lite vettiga tips istället för snurriga idéer?
Postad 27 April 2008 - 10:37
Så jag tycker att trådskaparen ska låna hem och testa fördomsfullt, gärna blint om det går. Så kan han välja det som känns bäst.
Mvh
Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 27 April 2008 - 10:52.
Postad 27 April 2008 - 11:17
Det är nog mer rättvist att testa utan att blanda in fördomar.Så jag tycker att trådskaparen ska låna hem och testa fördomsfullt, gärna blint om det går.
Det som talar emot att använda dvd-spelare som cd-spelare är att de är lite knöligare att använda. Tiden det tar för spelaren att börja spela första spåret brukar vara betydlgt längre på en dvd-spelare än för en renodlad cd-spelare. Kanske inte så väldigt avgörande men det kan vara bra att känna till.
Postad 27 April 2008 - 13:53
Så jag tycker att trådskaparen ska låna hem och testa fördomsfullt, gärna blint om det går.
Att testa fördomsfullt är verkligen en klassisk utsaga från Mr nin/subjektivisten/ljudkvalite.
Killen får välja vilken CD-spelare han vill och han behöver inte testa blint, OK?
Postad 27 April 2008 - 14:14
Såklart menade jag att han bör testa utan fördomar och gärna blint om han kan. Sånt kan spara pengar.
Mvh
Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 27 April 2008 - 14:14.
Postad 28 April 2008 - 09:01
Vill du ha "allt i ett" hade jag köpt en DV7001 eller begagnad DV9500/9600 som föreslagits. DV7001 har ärvt analogdelen från DV9600 enligt info.
I detta fall är min bedömning att det är bättre att köpa en DVD-spelare i den högre klassen som även spelar CD bra istället för att krångla med en billig DVD-spelare och en CD-spelare.
Ifråga om ljudkvalitet är min klara uppfattning att en DVD-spelare för t.ex 800 kronor inte utgör den bästa signalkällan (trots att en del här envist motbevisar). Det lönar sig att skaffa en mer gedigen signalkälla, framförallt om man ska köra analogt ut till förstärkaren. Ska man köra digitalt är kraven dock lägre men för analogt CD-ljud bör man ha bra analogdel m.m i spelaren. Något som budgeten sätter begränsningar för när priset pressas.
Postad 28 April 2008 - 09:26
"Valrenomerade Hifi-personer", det maste vara en ny kategori manniskor...För det andra fanns åtskilliga tester genomförda av välrenommerade hifipersoner som hade hört avsevärda skillnader mellan olika DACar. Den enda som argumenterade emot, om än försiktigt var Chucken.
Men det ar val bara att visa de atskilliga tester som gjorts under kontrollerade former som visat pa skillnader, pa CD-spelare. Svarare kan det val inte vara.
Jag argumenterar for ovrigt for min stondpunkt enkom, oavsett pastaenden som baseras pa grunder som ar att betrakta som flyktiga, eller vem som framfor dem.
Du har verkligen inte last det som skrivs.Det är samma person som skräpade ner en hel tråd om förstärkare med inlägg som gick ut på att alla förstärkare i teorin låter likadant även om han och alla andra kunde höra sklillnader i praktiken - eller något sånt.
MVH
/Chuck
Postad 28 April 2008 - 11:25
Hejsan. Oj, såg jag skrev fel nu.
![]()
Såklart menade jag att han bör testa utan fördomar och gärna blint om han kan. Sånt kan spara pengar.
Mvh
Ljudkvalite
Om trådskaparen hade varit en förfaren blindtestare hade han knappast ställt den fråga som är trådens ämne.
Du bör också tänka på att till och med LTS börjar med att identifiera skillnader i öppna lyssningar innan de i vissa fall går vdare med blindtest.
För det tredje behövs inga blindtester för privat bruk. Om man hör skillnad mellan två olika CD-spelare vid vanlig lyssning så ska man välja den som låter bäst i ens egna öron. Om man inte hör någon skillnad ska man välja den som är billigast, snyggast eller vad man nu prioriterar.
Kan nin och Chuck vara vänliga att respektera trådskaparens fråga istället för att dra in era privata krig för blindtester mot hifitidningar? Jag skulle säga att ni uppträder som don Quixote när han slogs mot väderkvarnar i tron att det var jättar, om det inte hade varit så att don Quixote var en harmlös och sympatisk person i grunden.
Postad 28 April 2008 - 12:06
Jag ser inte att trådskaparen skriver han inte vill ha tips om den billigare spelaren och att han inte vill ha inlägg om blindtest. Du får gärna citera dom meningarna för mig om jag missat det.
Ingen tvingar någon till blindtest utan det är bara ett enkelt förslag eftersom man lätt kan inbilla sig saker under öppna tester och vill man slippa det är blindtest ypperligt, speciellt om man vill ha det billigaste alternativet. Dock så kan det vara krångligt att göra själv. Men som jag sa, bara han tar hem ett par spelare och testar utan fördomar, så blir det nog bra.
Så det är ett tips till trådskaparen i alla välmening och jag ser inget fel med det.
Mvh
Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 28 April 2008 - 12:11.
Postad 28 April 2008 - 14:16
Du har ju den Denver DVD-spelaren som gungade om ett helt hififorum för några år sedan
Postad 28 April 2008 - 16:21
Postad 28 April 2008 - 18:15
Sjalvklart, men det var Du sjalv som drog in mig i det hela och passade pa att sprida lite asikter, som inte har nagot med traden att gora.Kan nin och Chuck vara vänliga att respektera trådskaparens fråga istället för att dra in era privata krig för blindtester mot hifitidningar?
Om nagon skriver om mina asikter i en trad kommer jag kommetera det om jag finner det passande.I det har fallet var det sjalvklart, da det forekommer felaktiga pastaenden. Det ar upp till de moderatorer som finns tillhands att valja vad som ar passande och inte.
MVH
/Chuck
Postad 28 April 2008 - 19:38
Vi är många som inte glömmer den haverism som du och nin gjorde er skyldiga till på minhembio för ett år sedan innan nin blev utsparkad.
Det är för övrigt ett beteende som du inte törs upprepa på något annat forum än just här. På component håller du dig minsann lugn eftersom moderatorerna inte tolererar haveristisk skepticism där.
Nu kommer jag inte att skriva här igen förrän trådskaparen hör av sig för en uppföljning.
Postad 28 April 2008 - 20:16
Jag hoppar av denna tråden och låter trådskaparen få styra upp tråden igen.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 28 April 2008 - 22:14
Kommentera garna sakfragorna istallet for att sprida flyktiga asikter.Inte alls. Det var din kamrat nin/ljudkvalitet som drog in dig i tråden genom att länka till en lång och ovidkommande tråd på component där du var den enda skeptikern med sådana åsikter som nin/ljudkvalité hänvisade till.
.Vi är många som inte glömmer den haverism som du och nin gjorde er skyldiga till på minhembio för ett år sedan innan nin blev utsparkad
Ok, jag noterar det.
Det är för övrigt ett beteende som du inte törs upprepa på något annat forum än just här. På component håller du dig minsann lugn eftersom moderatorerna inte tolererar haveristisk skepticism där.
Det basta du kan gora ar att forsoka bilda dig en egen uppfattning, vad folk pastar har kan vara allt mellan himmel och jord. Absolut bast ar om du kan fa tag pa bagge apparaterna och direkt jamfora.Ska uppgradera mig lite och har några frågor angånde marantz dvd och cd. Funderar på vilket som ger bäst resultat i cd ljud och DVD kvalité, en DV6001 eller en DV4001 och en CD5001 ? Blir ju i stort sett samma pris, men vilket fungerar bäst ? Har en SR7500 stärkare och lyssnar mer på musik än vad jag ser på dvd.
Om jag far tillatas tro nagot sa skulle jag bli forvanad om du kunde skilja dem at pa samma volym.
MVH
/Chuck
Postad 29 April 2008 - 13:43
Med en lite dyrare dvd får du en fin bild och ett helt ok ljud. Jag har tidagare drivit min anläggning med Dvd som källa och det funkade helt ok.
// Sat
Postad 29 April 2008 - 20:37
DV6001 har exepelvis en av Cirrus Logics enklaste D/A-omvandlarer medan CD6002 har en av de mest avancerade. Priset är detsamma men skillnaden i ljud enorm.
Postad 29 April 2008 - 23:11
Diskutionen om Ljudkvalité och Chuck tycker jag inte hör hemma i denna tråd så det tänker jag inte uttala mig om.
// Sat
Postad 30 April 2008 - 10:22
Postad 05 May 2008 - 18:32
Edit:
Har lånat hem en CD5001OSE och den låter mycket bra och då använderjag även en halvtaskig rca kabel, men ändå får CDn instrument att låta felstämda på DVDn. Får jag bara SR7500 fjärren att lira ihop med CDn så slår jag till.
Redigerat av Primuz, 23 May 2008 - 21:50.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
11 bilder
383 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?