Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa PS3 eller en vanlig blue-ray spelare?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 May 2008 - 20:28

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Ja som rubriken lyder, har redan ett Xbox360 för spel. PS3:an kommer alltså att i första hand inhandlas som blueray spelare, har väldigt svagt intresse för tv-spel, dock en son på 4 år som iofs nog ändå inte kan utnyttja en sån här spelkonsoll på några år.

Tycker ni då att det är dumt att köpa en PS3:a. Har hört att fläktljudet skall vara väldigt störande, hur är det med vanliga blueray spelare? Prisklassen kommer såklart vara densamma som man får betala för ett ps3 med 1 spel till, dvs 4-5000kr.

Det som i mina ögon talar för PS3 är att den är grymt snygg, mot är fläktbuller och vad jag förstått konstiga gränssnitt samt behöver köpa fjärr till om man inte kan använda kontrollen som ändå känns väldigt B.

Det som talar för en vanlig bluray spelare är: Kontroll medföljer, känns mer seriöst (dvs krutet/pengarna är lagt på det den är gjord för, dvs FILM och inte spel OCH film som ps3.

Tacksam för svar och förklaringar.

Mvh Andreas

Postad 08 May 2008 - 20:38

FireTraXX
  • FireTraXX
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
PS3 är fullt duglig att användas enbart för filmtittande.
Kontrollen kostar bara ett par hundra, så det överlever du.

Och om du inte har något emot ljudet från en 360 så kommer du inte att ha några som helst problem med det lilla från en PS3.

Postad 08 May 2008 - 21:31

Carlgren
  • Carlgren
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Jag har både xbox 360 samt en ps3:a och om jag startar mina samtidigt är det 360'n som låter mest. Är sjukt nöjd med Bluray spelaren i ps3:an funkar kanon till mina andvändningsområden, samt är mkt smidigt att streama serier m.m från datorn så den rekommenderas starkt av mig iaf.

Jag köpte till bluray kontrollen, men det är inte direkt svårt att navigera med dosan.

Redigerat av Carlgren, 08 May 2008 - 21:32.

Postad 08 May 2008 - 22:26

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Min lista, klippt och modifierad från PS3 som blu-ray spelare tråden, du borde läsa där.

Plus:
+Bild i samma klass som en 7000-8000kr spelare
+Uppgraderingsmöjlighet, PS3 var först med profile 2.0 och skulle det komma en 2.1 eller liknande så är de stora möjligheter att man kan uppgradera då också. De stationära spelarna har inte klarat varken 1.0->1.1 eller 1.1->2.0 (med några väldigt få undantag - kan inte komma på någon faktiskt på rak arm)
+Snabb. Jag skulle tro att det är snabbast på marknaden. Ca 10sek från skiva i till filmen är igång. För bara 6 mån sedan låg en stationär över minuten för samma operation, men de börja komma ikapp nu. Dock ligger de flesta över 30 sek.
+Resume
+Du kan köra BD-live/2.0 mot internet trådlöst. De flesta stationära spelare som släpps med denna funktion har trådbundet nätverk vilket gör det bökigt.
+Radiofjärr (blåtand), den går igenom soffbordet Kan pckså vara nackdel då det inte fungerar med multifjärr
+Stödjer samtliga HD ljudformat
+Enligt filmbolagen så är PS3 den bästa spelaren för BD-java och liknande då den har överlägsen prestanda, aninmeringar och liknande flyter på som bäst på just PS3

Minus:
-Ingen display
-Något mer högljud än en stationär spelare
-power OFF saknas på fjärren. Man måste gå in en meny vilket gör det svårt om man råkar stänga av TVn först

Postad 09 May 2008 - 01:35

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

-power OFF saknas på fjärren. Man måste gå in en meny vilket gör det svårt om man råkar stänga av TVn först

Äsch. Bara håll inne PS-knappen i några sekunder och sedan två snabba tryck på Enter så är det fixat.

Postad 09 May 2008 - 08:38

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Kolla här http://m3.idg.se/2.1022/1.157385
Har dom test på PS3 som BR spelare

Postad 09 May 2008 - 08:50

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Min PS3 (40GB) är i princip ljudlös.

Postad 09 May 2008 - 09:19

Unregisteredb33ec5bc
  • Unregisteredb33ec5bc
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Dessutom får du en hyfsad mediaspelare på köpet och har du möjlighet att koppla upp den mot någon dator så kommer du också åt alla filer där såsom foton, musik och ev.filmer. Jag skaffade min PS3:a i första hand för att användas som BD-spelare och är väldigt nöjd. Saknar inte min xbox 360 ett dugg.

Jag bytte in min 360 på EB-games med alla spel och med tusenlapp emellan fick jag en ny PS3 40GB med två spel.

Postad 09 May 2008 - 09:29

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Handkontrollen som följer med fungerar alldeles utmärkt, även om jag tycker det känns skönare med en traditionell fjärrkontroll.

Gränssnittet är också enkelt och intuitivt. Det är först när man börjar sätta upp den som media-center med streaming från en dator det kan bli lite rörigt. Skall man mest bara spela upp filmer så kan det knappast bli enklare. Sätt bara på autostart av filmen så kör den igång filmen automatiskt när du sätter in skivan. Annars är det bara att trycka på en knapp, vilket ju inte är så bökigt de heller :).

Postad 09 May 2008 - 09:59

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Det som i mina ögon talar för PS3 är att den är grymt snygg, mot är fläktbuller och vad jag förstått konstiga gränssnitt samt behöver köpa fjärr till om man inte kan använda kontrollen som ändå känns väldigt B.

Det som talar för en vanlig bluray spelare är: Kontroll medföljer, känns mer seriöst (dvs krutet/pengarna är lagt på det den är gjord för, dvs FILM och inte spel OCH film som ps3.

Det är kul hur mycket åsikter kan gå isär :)
Jag tycker att min PS3 är skitful och tyst, (40GB).

Du kan använda kontrollerna, men fjärren är väl värd sitt pris.
När Sony säljer en standalone så finns det ingen merförsäljning, de måste tjäna pengar på den som den är.
En PS3 däremot, har sålts så subventionerad att Sony accepterat en kalylerad förlust under formatkriget, istället ämnar man ta in pengar på spel etc. Det gör att jag törs lova att du får mycket mer krut för pengarna med PS3. Dessutom så är både film och spel grafikintensiva, det som funkar bra för det ena kan till stor del återanvändas för det andra.

Jag hävdar att det inte finns någon bättre spelare än PS3 idag.

Postad 09 May 2008 - 16:42

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
hehe, Ja det verkar ju som att PS3 vinner överlägset.

Tackar ödmjukast för alla svar och synpunkter, fakta etc. Att jag inte stör mig på ljudet ifrån 360?? haha, vart fick du det ifrån? Låter ju som man drar igång en kärnkraftverk, men iom att ljudet är ganska sjysst ifrån spelen så dränker hemmabio-anläggningen det ljudet ganska bra :) Så ytterligare ett plus att ps3 är tystare.

Att kontrollen bara kostar några hundralappar... tja, man skulle ju kunna lägga till dom hundralapparna och köpa en dyrare stationär :P Men fungerar handkontrollen till en början iaf är ju det okej ett tag.

Att den är snabbare är ju också kanon, något jag stör mig på vanliga dvd-spelare är ju just att man inte kan dra igång filmen direkt utan måste se intron och annat tjafs. Så sitta och vänta 1 minut innan ens spelaren läst in skivan är ju inte något jag skulle se fram emot.

Verkar som att det kan bli en affär med en PS3:a nu då, skall se över möjligheterna att sälja av vårat 360, dock står ju inte dom speciellt högt i värde, men några spel har vi ju iaf ;)

Tack igen för alla svar.

Mvh Andreas

Postad 09 May 2008 - 18:41

MazteR
  • MazteR
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag tycker det inte är något alls fel med BR spelarn i PS3an och fläkt ljudet hör jag ingeting av, den är knäpp tyst, jag hade köpt ps3, fast det har jag ju redan gjort men om jag inte hade så hade jag köpt ps3 ist för br spelare :)

Postad 09 May 2008 - 18:47

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Min PS3 (40GB) är i princip ljudlös.

Min med. Har vi tur eller hör vi sämre. :)

Postad 13 May 2008 - 14:15

erikla2002
  • erikla2002
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Min lista, klippt och modifierad från PS3 som blu-ray spelare tråden, du borde läsa där.

Minus:
-Ingen display
-Något mer högljud än en stationär spelare

Är själv lite sugen på en PS3 men har inte tänkt på att den inte har display. kan nog inte tänka mig en mediaspelare utan display!

Postad 14 May 2008 - 01:03

Peken
  • Peken
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Såsom blu-ray spelare alt. gejmmaskin - vad ska man med display till? :)
Om man bara vill köra mp3:or på sin mediaspelare - skaffa en psp oxo = dubbel glädje :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.