Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Duk ute till Fotbolls EM.

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 May 2008 - 15:23

Unregistered27e1a232
  • Unregistered27e1a232
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tjena, räknar med riktigt fint väder till Sveriges matcher i juni och funderar på att flytta ut projjen i trädgården. Men vad ska jag projicera på? Husväggen är faluröd, så det är inget alternativ. Ett ramspänt lakan lutat mot ett äppelträd är ett alternativ men helst skull jag vilja ha ännu större bild. Något bra förslag? Vore ju smidigt om det gick att återanvända lösningen, Sverige spelar ju minst tre matcher :-)

/Lasse

Postad 19 May 2008 - 20:05

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Köp en IKEA tupplur för några hundringar.

MVH
/Chuck

Postad 20 May 2008 - 08:15

Unregistered27e1a232
  • Unregistered27e1a232
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jo det är ju en enkel lösning, men helst skulle det vara något större. Och samtidigt inte så dyrt.
För det finns ju fina lösningar:
http://www.smidigt.s...omhusbruk/4757/
http://www.avsforum....ad.php?t=725064

Postad 01 June 2008 - 11:32

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Inte för att förstöra din roliga ide, men har du tänkt på hur bilden verkligen blir ute när det är ljust?
Är ju inte så mörkt ute denna årstid och vet själv hur störande en fläck ströljus kan vara i ett annars mörkt biorum. Sen vindfladder etc kan vara ett problem att tänka på ute också.

Annars en billig lösning är väl att nåla upp lakan på husväggen (för visst hade du träfasad om den var faluröd), kanske tom går att "lappa över" flera stycken lakan om man vill ha större yta att projicera på. (bara en tanke, kanske blir förmycket problem i skarvar ändå)

Postad 03 June 2008 - 10:17

Unregistered27e1a232
  • Unregistered27e1a232
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jo, ska testköra lite nu till helgen och se hur det funkar, de matcher som går kl 21.00 kan funka, Kommer att hänga upp dels en vit rullgardin och även testa med elt lakan,

Solljus är nog det största problemet, inser förstås att det inte kommer att bli lika bra bild som i ett mörkt biorum men blir det bara skapligt så blir det av.

Postad 03 June 2008 - 11:32

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
En grejj man skulle kunna göra, om man är av det lite mer seriösa slaget - BAKPROJEKTION! ;)

Helt perfekt för trädgården (om den är stor) eftersom platsbrist i hemmet är den största nackdelen med denna teknik. Skaffa ett s.k. partytält, klä in det med svart tyg så att insidan är helt supersvart. Projicera sedan bilden mot något lämpligt material (det är kanske här min idé faller), något som är lite halvgenomskinligt.

Men jag misstänker att detta är lite overkill för ändamålet kanske. :) I andra fall bör man nog ha en väldigt väldigt ljusstark projektor för att det ska kunna bli lyckat med en utomhusinstallation...

Postad 03 June 2008 - 12:15

Unregistered27e1a232
  • Unregistered27e1a232
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

En grejj man skulle kunna göra, om man är av det lite mer seriösa slaget - BAKPROJEKTION! ;)

Helt perfekt för trädgården (om den är stor) eftersom platsbrist i hemmet är den största nackdelen med denna teknik. Skaffa ett s.k. partytält, klä in det med svart tyg så att insidan är helt supersvart. Projicera sedan bilden mot något lämpligt material (det är kanske här min idé faller), något som är lite halvgenomskinligt.

Men jag misstänker att detta är lite overkill för ändamålet kanske. :) I andra fall bör man nog ha en väldigt väldigt ljusstark projektor för att det ska kunna bli lyckat med en utomhusinstallation...

Bra tänkt, blir till att testa det också i helgen. Projektorn inne, hänga ett lakan (eller finns det något bättre material för bakprojektion?) i takmarkisen utanför fönstret. Det kan faktiskt funka.

Postad 03 June 2008 - 15:22

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
problemet tror jag är att hitta ett bra dukmaterial, man vill ju ha något som är mörkt och genomskinligt men som också går att projicera en bild mot...

Kolla t.ex. på Arioch's bygge... https://www.minhembio.com/arioch

Den duken ser ju ut att vara typ som forstat glas nästan, någon stor jäkla plastskiva kanske skulle kunna funka... hmm, ska klura på det.

Postad 04 June 2008 - 14:53

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jag gjorde en bakprojektionsduk som funkade riktigt bra till ett högskoleprojekt där vi ville projecera en bild som åskådarna kunde gå framför.

Vi ramspände ett duschdraperi från ikea. Det är tunt och semi transparent. Ser ut lite som frostat glas fast betydligt tunnare såklart.

Tänk på att duschdraperi alltid kommer ihopvikt med kraftiga veck, så den måste spännas ordentligt för att bli riktigt plant.

Vi gjorde dock detta inomhus, så jag har ingen erfarenhet av hur det skulle bli utomhus, men min egen projektor där hemma mår ju inte direkt bra av att konkurera med solen så jag misstänker att det blir rätt kasst.

Kom på att jag inte vet var du bor, vi här nere i Malmö har sol fram till 22.00 ungefär, och det är ju matcher som börjar redan 18.00.

Postad 04 June 2008 - 15:35

Unregistered27e1a232
  • Unregistered27e1a232
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Jag gjorde en bakprojektionsduk som funkade riktigt bra till ett högskoleprojekt där vi ville projecera en bild som åskådarna kunde gå framför.

Vi ramspände ett duschdraperi från ikea. Det är tunt och semi transparent. Ser ut lite som frostat glas fast betydligt tunnare såklart.

Tänk på att duschdraperi alltid kommer ihopvikt med kraftiga veck, så den måste spännas ordentligt för att bli riktigt plant.

Vi gjorde dock detta inomhus, så jag har ingen erfarenhet av hur det skulle bli utomhus, men min egen projektor där hemma mår ju inte direkt bra av att konkurera med solen så jag misstänker att det blir rätt kasst.

Kom på att jag inte vet var du bor, vi här nere i Malmö har sol fram till 22.00 ungefär, och det är ju matcher som börjar redan 18.00.

Uppland, främst tänkt till Sveriges matcher som går 21.00. Duschdraperi var ett intressant förslag.

Postad 04 June 2008 - 15:42

Unregistered27e1a232
  • Unregistered27e1a232
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Bra ekonomi på det bygget! 12 kr för ett draperi.
http://www.ikea.com/...oducts/50132480

Postad 06 June 2008 - 00:08

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
nä, blankt skall det inte vara, matt vit plast var det.. Är det blankt speglar det ljuset istället.

Postad 15 June 2008 - 17:18

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Hur har det gått egentligen med ute-duken?

Postad 15 June 2008 - 19:43

Unregistered27e1a232
  • Unregistered27e1a232
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Vädret har varit för dåligt hittills. Hoppas på en kvartsfinal på midsommardagen i fint väder.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.