Val av sub till film för 8.000-12.000
32 svar till detta ämne
Postad 27 May 2008 - 15:31
Jonas_
-
Jonas_
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag har en 5.1 anläggning bestående av
2 frontgolvare B&W DM683
1 center B&W HTM 61
bakre högtalarna och sub är av lite enklare snitt
Förstärkare Onkyo 805.
Jag ska nu köpa en ny sub. Sub:en ska framförallt användas till film. Går den att använda till musik är det ett plus men jag är ganska nöjd med det 2-kanalsljud som jag har. Jag kör bi-ampat till frontarna. Blir ljudet det minsta släpigt spelar jag hellre musik utan sub.
Jag har funderat på B&W:s nya sub ASW610XP. Men jag tar tacksamt emot tips om ni har något annat att rekommendera som ger "more bang for the bucks". Jag har inte låst mig till att suben måste komma från B&W.
Rummet är ganska stort, drygt 40 m2 och har öppen planlösning med anslutningar till stora rum bredvid utan några dörrar, dvs ingen möjlighet att stänga till.
Prisnivå ungefär som angivet i trådrubriken.
Postad 27 May 2008 - 16:57
Jinglerack
-
Jinglerack
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Nu är jag knappast rätt person att svara på frågan men jag skulle rekommendera två st. XTZ 12". Det borde gå på ungefär 7k och borde fylla rummet med bas så det räcker och blir över.
Postad 27 May 2008 - 17:27
R1 Uffe
-
R1 Uffe
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Skulle nog kolla på tråden här bredvid https://www.minhembi...howtopic=108030
Postad 28 May 2008 - 14:56
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
SVS PB12-Plus helt klart...
Eller en Monolith om du köper direkt från England.
Postad 28 May 2008 - 17:32
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
SVS PB12-Plus helt klart...
Eller en Monolith om du köper direkt från England.
Det gick väldigt snabbt och smidigt att köpa Monolith från mareksound i Finland. Snabb personlig service av ägaren på svenska. Jag hade oturen att den gick sönder och då fick jag hjälp direkt. Maila och be om ett bra pris om du är intresserad.
Postad 04 June 2008 - 17:29
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Jag kör med en Sony 2x12" element och 1000W... Funkar skitbra med mina 683or. Även testat Dali Sub 12.. den va aldeles för klen.
Postad 05 June 2008 - 22:38
Unregistered5e22afb9
-
Unregistered5e22afb9
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Jag kör med en Sony 2x12" element och 1000W... Funkar skitbra med mina 683or. Även testat Dali Sub 12.. den va aldeles för klen.
I de flesta fallen vilar dugligheten på betydligt viktigare parametrar, än själva storleken på elementet... samt hur många watt man har till förfogande. Sen tror många att de har dubbla baselement, fastän en "bas" är en slavbas/port… Har man möjlighet bör man prova IB varianten. Behöver inte kosta mer än omkring 12 papp, och då har man 4x15" Tempest X samt ett drivsteg. Det som kan vara ett förnuftigt tillägg är en parametrisk EQ, men få anammar dessvärre detta. Kan tillägga att det här verkligen fungerar till film... och musik!
Postad 06 June 2008 - 22:39
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Velodyne SPL-1200. Lätt. Rätt pris också! :-)
Redigerat av Reference audio, 06 June 2008 - 22:43.
Postad 06 June 2008 - 23:14
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Det gick väldigt snabbt och smidigt att köpa Monolith från mareksound i Finland. Snabb personlig service av ägaren på svenska. Jag hade oturen att den gick sönder och då fick jag hjälp direkt. Maila och be om ett bra pris om du är intresserad. 
Jag fick bra pris från England fär några månader sedan på 6200:- fraktad med DHL till dörren.
Postad 07 June 2008 - 10:34
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jag hade valt mellan Velodyne och SVS. Då vet du vad du får för pengarna. Båda dessa märken klarar att återge tung, relativt distorsionsfri och låg bas, dvs utmärkta till film. Dock är ditt rum ganska stort samt har öppen planlösning och det måste du ta hänsyn till. Håll därför förväntningarna lagom höga annars finns risken att du blir besviken...
MVH
Jonsod
Postad 11 June 2008 - 20:52
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
I de flesta fallen vilar dugligheten på betydligt viktigare parametrar, än själva storleken på elementet... samt hur många watt man har till förfogande. Sen tror många att de har dubbla baselement, fastän en "bas" är en slavbas/port…
Har man möjlighet bör man prova IB varianten. Behöver inte kosta mer än omkring 12 papp, och då har man 4x15" Tempest X samt ett drivsteg. Det som kan vara ett förnuftigt tillägg är en parametrisk EQ, men få anammar dessvärre detta. Kan tillägga att det här verkligen fungerar till film... och musik!
Vad spelar parametrarna för roll när jag klart och tydligt säger att denna låter bra... Lugna dig lite. Det spelar ingen roll hur mycket du predikar... i slutändan måste man ändå ta sig till en butik och lyssna för att få en uppfattning ändå. "Sen tror många att de har dubbla baselement, fastän en "bas" är en slavbas/port…" --->> OK!
Redigerat av Mille2000, 11 June 2008 - 20:53.
Postad 12 June 2008 - 12:50
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jag fick bra pris från England fär några månader sedan på 6200:- fraktad med DHL till dörren.
Hur går det med strömförsörjningen? (har förträngt vad Engelsmännen har för elsystem)
Redigerat av Unregistered37573cc1, 12 June 2008 - 12:50.
Postad 22 June 2008 - 08:37
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
240V 50hz. Men jag tror att den är fasvänd 180 grader, titta på trafiken bara
Postad 22 June 2008 - 09:26
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jag hade valt mellan Velodyne och SVS. Då vet du vad du får för pengarna. Båda dessa märken klarar att återge tung, relativt distorsionsfri och låg bas, dvs utmärkta till film. Dock är ditt rum ganska stort samt har öppen planlösning och det måste du ta hänsyn till. Håll därför förväntningarna lagom höga annars finns risken att du blir besviken...
MVH Jonsod
nu tog du i ordentlig velodynen distar ordentligt och det är det samma med svs http://www.hometheat...00-mk2-new.htmlhttp://www.hometheat...z-tune-new.html
Postad 22 June 2008 - 10:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Bygg själv, gör en kraftig konstruktion med 1 eller 2 st 15" och du kan fylla rummet och mer därtill , men det blir ganska stora lådor.
Fråga x-12 om vad han skulle ha sattsat på för element
Där pratar vi riktiga grejer som spelar skiter ut Velodyne och SVS på alla pungter....
Postad 22 June 2008 - 19:06
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
nu tog du i ordentlig velodynen distar ordentligt och det är det samma med svs http://www.hometheat...00-mk2-new.html http://www.hometheat...z-tune-new.html
Jaså distar SVS PB13 ordentligt?...vart då i så fall? 10hz läget är ju endast avsett max djup vilket ger ökad dist. I 15 hz läget och vid 105db tryck är disten under 5 % ända ner till 18 hz. Är det att dista ordentligt? Och kan du ge exempel på nån sub som visar uppmätt dist. som är mycket lägre än så? Hittar inga testade på Hometheatershack iaf.
Postad 22 June 2008 - 19:37
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
För det första så anser jag att en sub är rätt så dåligt val. Två är minimum enligt mig.
Mitt förslag är Ino ProfundusP-2 för 10900kr. Om du anser du är lite händig så skulle jag tipsa om ProfundusX-2 för 10600kr i moteringssats (du skruvar fast elementen, in med dämpmatrial och lite sånt). Då har du ett mycket bra bassystem som spelar grymt bra.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 22 June 2008 - 19:37
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jaså distar SVS PB13 ordentligt?...vart då i så fall? 10hz läget är ju endast avsett max djup vilket ger ökad dist. I 15 hz läget och vid 105db tryck är disten under 5 % ända ner till 18 hz. Är det att dista ordentligt? Och kan du ge exempel på nån sub som visar uppmätt dist. som är mycket lägre än så? Hittar inga testade på Hometheatershack iaf.
5% är åt **** för mycket det finns dist mätningar på svs och den aktuela velodynen men det brukar vara så när man äger en sub av märket svs så brukar man protestera ordentligt
Redigerat av Unregistered1022, 22 June 2008 - 19:41.
Postad 22 June 2008 - 19:47
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Mitt förslag är Ino ProfundusP-2 för 10900kr. Om du anser du är lite händig så skulle jag tipsa om ProfundusX-2 för 10600kr i moteringssats
Kanske har missuppfattat något, men är det inte så att man måste har Ino högtalare sedan förrut för att få köpa några av hans basmoduler? Har för mig att det är någon bestämelse men kan ju missta mig, eller om det går att köpa de beg eller något annat sätt utan via Öhman. // Sat
Postad 22 June 2008 - 20:14
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
5% är åt **** för mycket det finns dist mätningar på svs och den aktuela velodynen men det brukar vara så när man äger en sub av märket svs så brukar man protestera ordentligt
Jag har sett mätningarna på SVS:en o andra på HTS. Visa upp jämförelser och mätningar på andra bättre presternade istället för att vara spydig mot mig om den nu distar så ordentligt mycket...
Postad 22 June 2008 - 20:31
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jag har sett mätningarna på SVS:en o andra på HTS. Visa upp jämförelser och mätningar på andra bättre presternade istället för att vara spydig mot mig om den nu distar så ordentligt mycket...
nu var det frågan om 2st subar som en påstog att dom inte distade och jag påstår motsatsen och du blir sur som en gammal kärring som har tapat löständerna i asfalten och jag kan väl inte hjälpa att du har slängt ut en massa dineros på en svs.
Redigerat av Unregistered1022, 22 June 2008 - 20:32.
Postad 22 June 2008 - 20:42
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
nu var det frågan om 2st subar som en påstog att dom inte distade och jag påstår motsatsen och du blir sur som en gammal kärring som har tapat löständerna i asfalten och jag kan väl inte hjälpa att du har slängt ut en massa dineros på en svs.
Ja, alla subbar distar ju, frågan är hur mycket. Och du påstår SVS pb13 distar ordentligt fast den distar mindre än 97% av alla testade på HTS. Och du har inge motvisningar att komma med heller verkar det som. Vilseledande påstående kallar jag det. Och jag är inte sur, jag ifrågasätter bara vad du grundar ditt påstående på? Och är det nån som verkar grinig så är det du, jag är inte det minsta missnöjd över vad mina pengar gått till för sub, för den presterar tillräckligt bra och bättre än det mesta för dom pengarna (visst går bättre att få t.ex om man bygger själv, men tid är också pengar, iaf för mig).
Postad 22 June 2008 - 22:40
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Kanske har missuppfattat något, men är det inte så att man måste har Ino högtalare sedan förrut för att få köpa några av hans basmoduler? Har för mig att det är någon bestämelse men kan ju missta mig, eller om det går att köpa de beg eller något annat sätt utan via Öhman.
// Sat
Nja, det är kanske lite flexibelt. Jag vet inte, det har hänt att folk fått köpa ändå. Tycker det kan vara värt att iaf lyssna på, dom är grymt bra iaf. Mvh Ljudkvalite
Postad 23 June 2008 - 11:04
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
nu tog du i ordentlig velodynen distar ordentligt och det är det samma med svs http://www.hometheat...00-mk2-new.html http://www.hometheat...z-tune-new.html
Jo, angående Velodyne-subben så verkar du ha rätt. Jag slarvade och kikade inte på några mätningar på den. Sorry... Men SVS subben är imponerande. He he, skulle va kul och se om du kan höra skillnad på 0% och 5% dist vid 20 Hz vid ett blindtest, människans öra är inte speciellt känsligt vid så låga frekvenser. Jag skulle satsa allt på att du tror att du kan det, men att du ändå misslyckas totalt.
Postad 23 June 2008 - 11:10
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jag antar att en är jag och jag påstod INTE att de inte distade. Jag påstod att de distade relativt lite. Rätt skall vara rätt! Angående Velodyne subben tar jag tillbaka mitt påstående i inlägget ovan.
Postad 23 June 2008 - 14:09
endallas
-
endallas
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Kanske har missuppfattat något, men är det inte så att man måste har Ino högtalare sedan förrut för att få köpa några av hans basmoduler? Har för mig att det är någon bestämelse men kan ju missta mig, eller om det går att köpa de beg eller något annat sätt utan via Öhman.
// Sat
Nja, det är kanske lite flexibelt. Jag vet inte, det har hänt att folk fått köpa ändå. Tycker det kan vara värt att iaf lyssna på, dom är grymt bra iaf.
Mvh Ljudkvalite
Jag har hört nånstans att man måste ha "tillräckligt bra" högtalare för att få köpa endast basmoduler. Enklast är ju att ringa honom och fråga
Postad 23 June 2008 - 16:12
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ja, alla subbar distar ju, frågan är hur mycket. Och du påstår SVS pb13 distar ordentligt fast den distar mindre än 97% av alla testade på HTS. Och du har inge motvisningar att komma med heller verkar det som. Vilseledande påstående kallar jag det. Och jag är inte sur, jag ifrågasätter bara vad du grundar ditt påstående på? Och är det nån som verkar grinig så är det du, jag är inte det minsta missnöjd över vad mina pengar gått till för sub, för den presterar tillräckligt bra och bättre än det mesta för dom pengarna (visst går bättre att få t.ex om man bygger själv, men tid är också pengar, iaf för mig).
och vad skall jag motbevisa för något att den distar det är bara att läsa grafen så finns det en viss procent dist sen måste man förstå hur många db det är på svepen men det finns en förklaring till detta i faq en på hts http://www.hometheat...-explained.html
Redigerat av Unregistered1022, 23 June 2008 - 16:15.
Postad 23 June 2008 - 16:56
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
och vad skall jag motbevisa för något att den distar det är bara att läsa grafen så finns det en viss procent dist sen måste man förstå hur många db det är på svepen men det finns en förklaring till detta i faq en på hts http://www.hometheat...-explained.html
Jag klart det finns en viss procent dist, det gör det ju på alla. Jag har kollat igenom alla testade på hts och bara hittat en enda testad som distar mindre än svs pb13 vid 20 hz och därunder, vid samma svep. Därför menar jag att pb13 distar, men mycket lite i jämförelse med många andra. Den omnämns ju även i inlägg av testarna på hts som en sub med mycket låg dist.
Postad 23 June 2008 - 17:06
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
240V 50hz. Men jag tror att den är fasvänd 180 grader, titta på trafiken bara 
Aha - då min.s jag rätt.... vilket verkar bli allt mer sällsynt ...
Postad 23 June 2008 - 17:16
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
För det första så anser jag att en sub är rätt så dåligt val. Två är minimum enligt mig. Mitt förslag är Ino ProfundusP-2 för 10900kr. Om du anser du är lite händig så skulle jag tipsa om ProfundusX-2 för 10600kr i moteringssats (du skruvar fast elementen, in med dämpmatrial och lite sånt). Då har du ett mycket bra bassystem som spelar grymt bra.
Har sneglat lite på dessa av nyfikenhet, men är inte de passiva utan filter? Kanske har missuppfattat något, men är det inte så att man måste har Ino högtalare sedan förrut för att få köpa några av hans basmoduler? Har för mig att det är någon bestämelse men kan ju missta mig, eller om det går att köpa de beg eller något annat sätt utan via Öhman.
// Sat
Det finns några som lyckats köpa ändå. Surra tex med Martin.
Postad 23 June 2008 - 18:24
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Har sneglat lite på dessa av nyfikenhet, men är inte de passiva utan filter?
Det finns några som lyckats köpa ändå. Surra tex med Martin.
Juppz, dom är passiva så det får man tänka på. Jag driver mina Y-2 (som är större modell) med ett Behringer A500 som man kan hitta nytt för 2200kr och ännu billigare beg. Filter går ju att köra via förstärkaren men beror ju på budget så kan man slänga med en sådan också. Så det är lite mer trixande, vilket man bör förklara innan, men det kan vara värt det för ljudkvaliten om man gillar den. Ja, om du bor i närheten av Martin så kan du ju åka och lyssna hos han. Du är välkommen hit med, fast jag har Y-2 (vilket är väl ganska lika X-4). Mvh Ljudkvalite
Postad 18 July 2008 - 19:25
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
lånar tråden lite. Är ute efter en sub i samma prisklass.
Är Svs eller Velodyne dom enda som man ska fundera på i den här prisklassen? Profondus
går bort för mig åtminståne.
Postad 10 August 2008 - 02:42
allvaroz
-
allvaroz
-
Rookie
-
1 inlägg
jag har ett par 15"jbl i 180L lådor 90 kg st (drivs med 2x700w 4ohm) till salu köp?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|