Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga tv-bänk av ikea faktum

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 June 2008 - 19:24

Joni-
  • Joni-
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Ok, har kollat på en ikea faktum låda och tycker den passar perfekt! Det är bara ett problem, lådan är bara 37cm djup och jag har en marantz sr7002 som är 40cm djup.
Det finns en som är 60cm djup men det är på tok för djupt tycker jag. Är det någon som vet om det finns någon liknande historia man kan använda sig av eller ska jag ge upp faktum och leta efter något annat?

Lådan jag pratar om är: http://www.ikea.com/...oducts/74180310

Postad 05 June 2008 - 19:55

mullvaden
  • mullvaden
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
har tänkt göra samma sak nån dag, antingen så får man välja 60 cm och ha full längd eller såga av en bit baktill, kan dock spricka & flisa & bli fult.

eller ha elektroniken sticka ut några cm.

Postad 05 June 2008 - 19:57

Joni-
  • Joni-
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Sticka ut är inte ett alternativ eftersom jag ska ha luckor på sen. Såga är inte heller något alternativ eftersom det inte blir snyggt på spånskiva. Får väl helt enkelt hitta någon annan lösning då :/

Postad 05 June 2008 - 20:26

HaDo
  • HaDo
  • Forumräv

• 674 inlägg
  • 0
Såga till 2 st täcksidor i de djup du vill ha och gör likadant med en skiva av tex ek som du lägger ovanpå. Funkar hur bra som helst + att du får lite extra kylning bak. Marantzens djup på 40 är inga problem, mät mellan "fötterna" i stället. Ha de/Hasse

Postad 05 June 2008 - 22:04

Johan_81
  • Johan_81
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Bakstyckena på 60-skåpen sitter en bit in, så jag kapade ner mina precis i spåret för dem och satte dit en ny som täcker båda skåpen, blev mycket stabilare. Funkar nog extra bra om man har fler än två skåp. Kan mäta hur djupa dom blev, men hittar inget måttband just nu.. :)

Edit: Om man skär ett snitt i melaminfolien med en rakbladskniv innan man kapar i skåpet så kan man undvika att det flisar sig om man är noggran (och håller sig på rätt sida om snittet med sågen).

Redigerat av Johan_81, 05 June 2008 - 22:06.

Postad 05 June 2008 - 22:15

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Edit: Om man skär ett snitt i melaminfolien med en rakbladskniv innan man kapar i skåpet så kan man undvika att det flisar sig om man är noggran (och håller sig på rätt sida om snittet med sågen).

Om man dessutom klämmer fast plattan mellan två andra plattor (typ limmad furu eller något annat billigt) och sen sågar genom hela 'sandwichen' så blir det ännu lättare att få ett snyggt snitt.

Postad 06 June 2008 - 10:00

Joni-
  • Joni-
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Intressanta tips helt klart! Får ta och mäta och kolla lite och som sagt, klart värt sig en funderare innan jag ger upp konceptet :D
Tackar för tipsen

Postad 06 June 2008 - 10:13

Dust_Puppy
  • Dust_Puppy
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
jag har samma typ av hemmabyggd bänk men jag har inga baksidor på mina skåp så värmen leds bort bättre och då kan du bara ha den en lite bit ut från väggen.. jag har 3 skåp dock och ek skiva uppe på

Postad 06 June 2008 - 10:30

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Ok, har kollat på en ikea faktum låda och tycker den passar perfekt! Det är bara ett problem, lådan är bara 37cm djup och jag har en marantz sr7002 som är 40cm djup.
Det finns en som är 60cm djup men det är på tok för djupt tycker jag. Är det någon som vet om det finns någon liknande historia man kan använda sig av eller ska jag ge upp faktum och leta efter något annat?

Lådan jag pratar om är: http://www.ikea.com/...oducts/74180310

Nej, jag är inte ute efter att försöka övertyga någon att skaffa något man inte vill ha. Funderade bara på det där med att 60 skulle vara på tokför djupt, är det verkligen så om man tänker sig att volymratten framtill och kanske lite stela kablar baktill skall få plats bakom en stängd lucka?

Postad 07 June 2008 - 07:52

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Kolla här för lite idéhjälp:
https://www.minhembi...aMagnus/139032/

Postad 08 June 2008 - 16:53

hägernäs
  • hägernäs
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag hade ungefär samma problem, jag ville ha en stereo-bänk i vit pianolack, och utan ben i framkant (samt inte ha den stående rakt på golvet).
Jag byggde det av 2st faktum överskåp, vända uppochner (för att få luckorna att öppnas nedåt).
För att lösa problemet med djupet monterade jag först reglar i väggen, som jag sedan satte skåpet på, då byggdes djupet ut med 45mm (45mm reglar).
Eftersom skåpet då såg ut som att man hittat det på tippen (renrakat faktumskåp monterat på reglar som var fastdragna i betongen) kapade jag ut en skiva till ovandelen ur en täcksida för högskåp ur Ikeas köks-serie Abstract (mm.. vit pianolack). Kapade även ut 2 bitar till kortsidorna. Till luckorna tog jag helt sonika abstract-luckorna för ovanskåp, behövde bara göra om fästena osv så att dom gick att montera uppochner ordentligt.

Sen hade jag problem med att luckorna "föll ut" lite, ca 2cm, pga att dom inte var konstruerade för att monteras uppochner, men det löstes enkelt med små luck-magneter som håller dom på plats i stängt läge.

Kan ev. fixa lite bilder senare om jag får iordning min kamera, men rent generrelt är det 2xöverskåp från ikea, inklädda i vit pianolack inkl. luckor.
Jag har 1 stereo, dvd och 1 htpc samt 1 kabelmodem & trådlös router i den ena, och dvd-rullar i den andra.

Eftersom jag satte ordentliga reglar i väggen för att få ut djupet såg jag även till att förstärka upp hela konstruktionen, så jag behöver inga ben i framkant utan den sitter bara rakt i väggen, sexigt som fan!

Postad 08 June 2008 - 19:33

Joni-
  • Joni-
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag hade ungefär samma problem, jag ville ha en stereo-bänk i vit pianolack, och utan ben i framkant (samt inte ha den stående rakt på golvet).
Jag byggde det av 2st faktum överskåp, vända uppochner (för att få luckorna att öppnas nedåt).
För att lösa problemet med djupet monterade jag först reglar i väggen, som jag sedan satte skåpet på, då byggdes djupet ut med 45mm (45mm reglar).
Eftersom skåpet då såg ut som att man hittat det på tippen (renrakat faktumskåp monterat på reglar som var fastdragna i betongen) kapade jag ut en skiva till ovandelen ur en täcksida för högskåp ur Ikeas köks-serie Abstract (mm.. vit pianolack). Kapade även ut 2 bitar till kortsidorna. Till luckorna tog jag helt sonika abstract-luckorna för ovanskåp, behövde bara göra om fästena osv så att dom gick att montera uppochner ordentligt.

Sen hade jag problem med att luckorna "föll ut" lite, ca 2cm, pga att dom inte var konstruerade för att monteras uppochner, men det löstes enkelt med små luck-magneter som håller dom på plats i stängt läge.

Kan ev. fixa lite bilder senare om jag får iordning min kamera, men rent generrelt är det 2xöverskåp från ikea, inklädda i vit pianolack inkl. luckor.
Jag har 1 stereo, dvd och 1 htpc samt 1 kabelmodem & trådlös router i den ena, och dvd-rullar i den andra.

Eftersom jag satte ordentliga reglar i väggen för att få ut djupet såg jag även till att förstärka upp hela konstruktionen, så jag behöver inga ben i framkant utan den sitter bara rakt i väggen, sexigt som fan!

Bilder på detta hade verkligen uppskattats!!

Postad 08 June 2008 - 20:13

hägernäs
  • hägernäs
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag tog tre bilder på bänken, vet inte om det är ljuset eller kameran men den är mycket blankare än vad bilderna visar, det är liksom suddigt även på golvet, så gissar på kass kamera (6 år gammal 3.3MP kamera).

Hittade även tre bilder som jag tog när jag renoverade lägenheten och byggde bänken, håll till godo :)

Tror jag lyckades lägga till dom i mitt galleri, klicka här om inte profillänken funkar:
https://www.minhembi...ägernäs/189325/

Postad 08 June 2008 - 20:17

Joni-
  • Joni-
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Detta är guld värt för mig! TACK!!

Postad 12 June 2008 - 13:43

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Köp de faktum som är 60x37x37, en täckskiva och täcksidor som är djupare, tex 50cm djup. Så gjorde jag PAX Lomen tror jag toppskivan och sidorna heter och är egentligen garderobsdörrar.

Postad 13 June 2008 - 11:36

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

Jag tog tre bilder på bänken, vet inte om det är ljuset eller kameran men den är mycket blankare än vad bilderna visar, det är liksom suddigt även på golvet, så gissar på kass kamera (6 år gammal 3.3MP kamera).

Hittade även tre bilder som jag tog när jag renoverade lägenheten och byggde bänken, håll till godo :)

Tror jag lyckades lägga till dom i mitt galleri, klicka här om inte profillänken funkar:
https://www.minhembi...ägernäs/189325/

Snyggt!
Några frågor; Vad var det för mått på täcksidan? Behövde du kapa den i bakkant något och hur gjorde du i så fall det? Flisade materialet upp sig mycket då?
Följer det med kantlister ifall man behöver kapa den i sidled? Det lär ju inte vara så lätt att hitta en högblank kantlist menar jag :)

Postad 13 June 2008 - 16:18

hägernäs
  • hägernäs
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Snyggt!
Några frågor; Vad var det för mått på täcksidan? Behövde du kapa den i bakkant något och hur gjorde du i så fall det? Flisade materialet upp sig mycket då?
Följer det med kantlister ifall man behöver kapa den i sidled? Det lär ju inte vara så lätt att hitta en högblank kantlist menar jag :)

Det är en täcksida som är för högskåp, så den är alldeles för stor i alla led.
Finns bilder med när den sitter ovanpå skåpen, du ser hur mycket för stor den är. För att kapa en sådan räcker det i min mening med att tejpa över snittet och sedan köra med en jävligt fintandig såg, helst en riktig bänk-såg om du känner någon som har tillgång till det, annars får man väl ta en såg för lister eller dylikt och hålla på i 2 timmar ;-)
Lägg den mellan två spånskivor eller dylikt, typ som en dubbelmacka, det kan även hjälpa lite, huvudsaken är att du tar det jävligt lungt och inte sliter dig igenom den på 5s.

Kantlister finns inte i högblankt (såvitt jag vet iaf, hittade inga själv), därför kapade vi på det sättet att vi endast fick en enda kapad yta (förutom dom som sitter nedåt mot golvet och inåt mot väggen), och där satte vi en vanlig vit kantlist som jag fick tag på via en snickare, den är vänd "in i hörnet" men även om man trycker in huvudet där synns det inte att den inte är högblank.

Fick en shock över hur många som kollat på galleriet... skrev lite text osv till bilderna :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.