Hur testar ni högtalare?
37 svar till detta ämne
Postad 16 June 2008 - 22:29
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Jag är nyfiken att höra hur ni lyssnar på olika högtalare och hur ni drar slutsatserna sen.
Använder ni någon speciell "demo" musik och vilken är den i sådant fall? Är det bara bra inspelningar eller är det även sämre inspelningar (till exempel dynamiskt sönderkomprimerade inspelningar eller andra "fel")? Kanske blir olika musik varje gång? Är det varierande musik eller är det liknande musik? Speciella låtar för lyssna efter speciella delar på högtalaren, till exempel en låt där ni endast lyssnar hur basen återges, och om så, vad för låtar?
Tänker ni på rummet som högtalaren står i och försöker se bristerna med rummet? Tänker ni något på vad för källa och förstärkare man använder eller är det rätt så ointressant?
Vad lyssnar ni efter hos en högtalaren? Är det främst vilka fel man hör eller är det vilka rätt man hör eller är det kanske efter fel som ni stör er på extra mycket? Finns det något speciell karaktär eller egenskap som ni vill högtalaren ska återge? Om så, vilken då? Vilka fel är oacceptabla och vilka är okej? Letar ni efter en speciell signatur på ljudet?
Ja, ni behöver såklart inte svara alla frågor, dom var bara en "hjälp" och det finns säkert massa fler frågor man kan ställa. Så, hur testar ni högtalare?
Mvh
Ljudkvalite
Postad 16 June 2008 - 22:38
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
När jag testar högtalare så vill jag gärna göra det hemma hos mig om möjligt. Men mitt rum och min (olika set upper) egen elektronik. Jag lyssnar gärna på olika musik men har några ref skivor som jag nästan nött ut. En av dessa album är Live at blues alley med eva cassidy. Jag vill gärna testa lika olika placering och gärna byta lite elektronik för att se hur ljudet ter sig. Även olika möblering samt olika dämpning. Allt för att ge högtalaren en möjlighet. Men bäst finner jag att låta den gå under en period alltså göra långsamma byten. Då lär jag känna högtalaren. En sak jag INTE gör är att söka av nätet efter en massa tester och recentioner. JA jag lyssnar efter FEL i ljudet inte efter RÄTT. Alltså scannar efter felaktigheter som stör mig. Jag kan välja att lyssna på musik eller lyssna på ljud. Dete senare är det som framträder som jag aktivt vill lyssna på en högtalare efter hur det hanterar frekvensgången och låter.
Postad 16 June 2008 - 22:48
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Ja jag tror också på långsamma byten. Tror att mina öron är väldigt tröga i att uppfatta förändringar. Till exempel när man lånar någons gamla högljudda bil och spelar på bilstereon och har kört på motorvägen. Man parkerar och kommer tillbaka och ska köra hem igen så slås man av hur hög ljudvolym på stereon man har... Så jag tror på långa lyssnings pass. Vid snabba A och B byten så låter exempelvis förstärkare väldigt lika enligt många, jag tror att det kan vara en av anledningarna. Alla människor är dock olika...
Postad 16 June 2008 - 22:58
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Om du själv sitter på stenhårda svar från din egen sida, på alla fråge ställningar. ja då kan vi väl va säkra på att denna tråd också spårar ut.
Men tillbaka till frågan.
Jag har placeringen färdig flyttar inte högtalaren mer än kanske toe in/ut eller ut/in från väggen. Kablarna är färdiga dom byts inte. stärkaren den finns o med den testas det hemma, först i butik om dom har samma stärkare. Med några skivor som jag lyssnat mycke. Thats it. Bara jag e nöjd så e allt annat ointressant!
"Åsikter är som rövhål, alla har en" (Dirty Harry)
Redigerat av passan1, 16 June 2008 - 23:06.
Postad 16 June 2008 - 23:23
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Om du själv sitter på stenhårda svar från din egen sida, på alla fråge ställningar. ja då kan vi väl va säkra på att denna tråd också spårar ut.
Vill påpeka att hur man testar högtalare är ju personligt och det var en nyfiken fråga. Ingen bestämmer ju att man måste lyssna på Yello när man testar högtalare eller så. Mvh Ljudkvalite
Postad 17 June 2008 - 00:49
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Man (jag) har ju sin egna "referens ljudbild", en högtalare man hört/haft som man tycker låter fruktansvärt bra, den ljudbilden som denna högtalaren målar upp jämför jag mot, i en helhets jämförelse ... tex. är denna högtalaren lika luftig och fri i toppen, går den lika djupt i basen, klarar den av samma eller högre nivå utan att dista osv osv.
Sen när man lyssnat en längre stund med en hel del musik (och kanske även filmljudspår) så har man ju fått en ganska klar uppfattning om vad som kan tänkas vara bättre eller sämre med den nya högtalaren, man letar ju efter en högtalare som man personligen tycker presterar "bäst" i ALLA register.
Och den/dom högtalarna jag har hemma byter jag ju inte ut förens jag hittar ngt annat som enligt mig helt enkelt spelar bättre, hittar jag ngt sådant som motiverar ett byte, jah då börjar jag studera ekonomin för detta tilltänkta inköp, hårdtestar den nya högtalaren mot min gammla, sida vid sida är ju att föredra med musik skivor som jag "kan", dvs mina egna "referens" plattor/filmljudspår.
Sen gör ju elektroniken väldigt stora skillnader på ljudbilden, så där får man ju inte glömma att testa olika alternativ, även kablar har enligt mig en relativt stor inverkan/färgning på "mikrodetaljer" i musiken.
Mvh Micke.
Postad 17 June 2008 - 14:14
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Jag testar med olika typ av musik, och olika kvalitet på inspelningarna.
Att ta med Stockfisch, Opus 3 CDs och extremt bra övriga utgivningar (Cassidy, Lofgren "Acoustic Live" osv) och inte dåliga inspelningar, är ett stort misstag. Högtalaren skall vara njutbar med all musik, och med alla inspelningar anser jag. Man lyssnar ju inte bara på refrensskivor...iaf inte jag
I övrigt spelar jag halvlågt, normal lyssningsnivå, och väldigt högt. Alla lägen skall låta bra tycker jag.
Lyssningsrummen är tyvärr svårt att göra något åt. Men en sista lyssning innan köp är bra att göra hemma. Låna hem 4-5 olika par är rätt jobbigt....Men det bästa förstås.
Jag tycker högtalarna skall vara okänsliga för placering (toe-in undantaget), och inte vara beroende av akustikåtgärder. De skall låta bra ändå! Men sedan att de låter bättre med lite akustikfix, visst avstånd från väggas osv är en bonus och som man kan tweaka med senare.
Högtalare som endast låter bra med rigid placering, akustikåtgärder osv går bort.
Postad 17 June 2008 - 15:05
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Jag tycker högtalarna skall vara okänsliga för placering (toe-in undantaget), och inte vara beroende av akustikåtgärder. De skall låta bra ändå!
Bra argument tycker jag
Postad 17 June 2008 - 18:20
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Bra argument tycker jag 
Fast det her ju inte bara med högtalaren att göra. Lika mycket rummet. Dvs en kombinationsfaktor.
Postad 17 June 2008 - 18:49
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Fast det her ju inte bara med högtalaren att göra. Lika mycket rummet. Dvs en kombinationsfaktor.
Självklart är det så
Postad 17 June 2008 - 20:57
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Just det, hur jag själv lyssna på olika högtalare. Först så använder jag massa olika former av musik, från bra inspelad blues/pop/körmusik till lite sämre inspelad metal. Det är faktiskt rätt lustigt att det ofta är så att en högtalare kan låta rätt okej med vanlig bra inspelad pop (utan extrem djupbas) men som faller ihop totalt när man lyssnar metal på den. Till exempel så har jag använt två metallåtar rätt ofta, Megadeth's Hangar 18 (från holländska vinylen) och Entombed's Sinners bleed (från original vinylen). Dessa två har fått flera högtalare att visa grova brister i ljudet och faktiskt ibland lättare än den bra inspelade popen, speciellt för kunna avslöja en hissad eller dämpad diskant.
Annars så använder jag massa olika låtar från James taylor, Joni mitchell, PJ Harvey, Muddy waters, Patricia barber, mm. Sen använder jag en hel del elektronisk musik som har riktigt djup bas men även ofta enorm ljudbild, såsom Yello, Infected mushroom, Front 242, mfl.
Jag försöker använda liknande låtar varje gång för lättast återkoppla till tidigare högtalare. Sen försöker jag se hur rummet ser ut som högtalaren står i och försöker ha med det i beräkningarna, även om det är rätt omöjligt att veta hur det exakt skulle låta i ett bättre rum (om lyssningsrummet har problem).
Det jag lyssnar efter är olika saker:
*Uppenbara fel. Hör jag direkt att diskanten är hissad eller att det saknas djupbas så kan man fortsätta undersöka hur stora felen upplevs.
*Hur högtalaren beter sig vid någolunda hög volym. Ofta så börjar många högtalare dista rätt kraftigt och basåtergivningen blir klart sämre.
*Om högtalaren ger en ständigt "signatur". Detta hör ju ihop med att lyssna efter fel, eftersom fel kommer sätta sin prägel på all sorts musik (sålänge felen är inom musikens spektra). Så en högtalare som ständigt ger en "lager than life" ljudbild oavsett musik ger all musik en och samma färgning, som leder till sameness och som i värsta fall kan leda till lyssningströtthet.
*Rätt. Att höra om högtalaren verkar göra något mer rätt än det bästa man hört innan.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 17 June 2008 - 22:52
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Jag försöker testa med lite olika musik, dvs inte enbart bra inspelningar. Jag är ute efter en bra upplevelse, inte att försöka tillfredställa nåt slags ideal.
Ska provlyssna Ino Audio i Ingvars källare snart, ska bli intressant att höra efter allt man läst om dem 
Men om mina favoritskivor låter skit lär ju audiofilnerven få kompromissa.
Postad 17 June 2008 - 23:17
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Kusling, Har du bokat tid?  Bor du i sthlm?
Mvh
Ljudkvalite
Postad 17 June 2008 - 23:28
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Har bränt ett par testskivor med blandad musik, som jag brukar ta med mig när jag lyssnar (inte mp3). Blandad kvalitet, med några komprimerade, och några mer dynamiska inspelningar. Den ena skivan innehåller dessa låtarna (hittar inte den andra nu): Sonja Aldén - Två Dagar På en Öde Strand Nils Lofgren - Keith Don't Go (Acoustic Live) Chris Jones - Long After You're Gone Chris Jones - Thank You R.J. Reynolds Rod Stewart - Rhytm of My Heart Katie Melua - Spiders Web Katie Melua - If The Lights Go Out Eagles - Hotel California (Live MTV) Eagles - How Long Toto - Could This be Love Toto - I Won't Hold You Back Corrs - Everybody Hurts Kenny G - G-Bop John Kilzer - Stone Zoo Det jag lyssnar efter är: Dynamik (en högtalare som inte kan leverera dynamik faller bort direkt. Transienter ska ha bra attack och det ska gå att urskilja svaga ljud även när det är "fullt ös") Renhet (avskyr högtalare som distar i diskanten och/eller ger ett ljust "grusigt" ljud) Instrumentens trovärdighet. (Låter en nylonträngad gitarr verkligen som den ska, återges piano trovärdigt med naturlig klang, inte bara ett torrt "ding"?) Stereoperspektivet (att rösten balanserar i mitten så att det låter som om en center var inkopplad är ett bra tecken) Ljudbildens storlek (Finns det naturlig "luft" runt instrument, röster osv, och kan man placera de olika ljudkällorna i mixen?) Separation (Klarar högtalaren av att hålla ihop ljudbilden utan att det blir en ljudsoppa vid hög volym?) När det gäller rummet så är det omöjligt att veta hur mycket det påverkar i t ex en butik. Man får helt enkelt jämföra de högtalare som finns där, och inte dra för stora slutsatser jämfört med andra lyssningstillfällen, i andra lokaler. Allra enklast är det såklart att testa och jämföra högtalare hemma. Till exempel så har jag använt två metallåtar rätt ofta, Megadeth's Hangar 18 (från holländska vinylen) och Entombed's Sinners bleed (från original vinylen).
Överför du dessa till CD själv eller?
Redigerat av Ageve, 17 June 2008 - 23:30.
Postad 17 June 2008 - 23:40
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Ja, jag har spelat in dom via ljudkortet. Sen håller jag med om lyssna efter renhet, dynamik.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 18 June 2008 - 09:19
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Sonja Aldén - Två Dagar På en Öde Strand Nils Lofgren - Keith Don't Go (Acoustic Live) Chris Jones - Long After You're Gone Chris Jones - Thank You R.J. Reynolds Rod Stewart - Rhytm of My Heart Katie Melua - Spiders Web Katie Melua - If The Lights Go Out Eagles - Hotel California (Live MTV) Eagles - How Long Toto - Could This be Love Toto - I Won't Hold You Back Corrs - Everybody Hurts Kenny G - G-Bop John Kilzer - Stone Zoo
Chris Jones är bra att ha som "referens" vilket jag förmodar att du har (en av dom iaf) - Har du lyssnat på Old Crow med Steve Strauss?
Postad 18 June 2008 - 09:34
Unregistered665b7df5
-
Unregistered665b7df5
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
På den punkten där håller jag fullständigt med. Ett bra akustiskt dämpat rum för film&musik gör mer än man kan föreställa sig. Det gör en sämre högtalare riktigt bra.. och en bra högtalare mycket bra...Skulle personligen säga att "rummet akustiska" egenskaper" påverkar mer än bättre högtalare i ett icke akusiskt dämpat lyssningsrum. Låter det bra nu?
Postad 18 June 2008 - 10:57
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Kusling, Har du bokat tid? Bor du i sthlm?
Mvh Ljudkvalite
Japp. Japp.
Postad 23 June 2008 - 12:35
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
En sak som slår mig när det gäller referensplattor är att många lyssnar på "snygg" musik, d vs musik med kvinnliga vokalister, saxofonsolon och eleganta gitarrsolon samt kusligt exakta perkussionister, allt i en luftig, omsorgsfull och publiktillvänjd inspelning och mix. Jag lyssnar också på sådant, men anser att alla anläggningar kan låta bra matade med sådant.
För att verkligen testa utrustningen, vill jag rekommendera följande MYCKET dynamiska skivor, med omsorgsfull inspelningskvalitet:
Mogwai - Come On Die Young
Mogwai - Young Team
Explosions in the Sky - "Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever"
Mastodon - Blood Mountain
Mogwaiplattorna har fördelen att de är inspelade 98 och 99 och inte ännu återutgivna ommastrade, d v s man behöver inte misstänka att ljudet komprimerats. Dessutom skall sistnämnda platta snart ges ut i en vinylversion, FYRPEL-LP! Mogwai har själv kontroll över sin utgivning och för dem som sett på DVDn som medföljde år 2003-års "Mr Beast", är de mycket noga med inspelning och ljud. Låtarna växlar från lungt till intensivt, lite som klassisk orkestermusik (jämförelsen haltar men hittar ingen bättre). Det är sparsamt med sång och det finns mycket lite effekter (förutom en uppsjö av gitarrerpedaler och olika gitarrförstärkare).
Explosions in the sky skivan inleder med "Greet Death", vilken varmt rekommenderas för att kontrollera hur högtalaren svarar på plötslig anstormning av ljud och hur den förmår återge en melodi i en kaskad av feedback.
Mastodon är jazz-metal. Ruggigt bra inspelat.
Postad 23 June 2008 - 12:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Sätter på bananer i stärkar änden på kablarna och pluggar in dom i väggen, pallar dom inte trycket så är dom inte värda att använda !
Redigerat av DVD-ai, 23 June 2008 - 13:16.
Postad 23 June 2008 - 13:11
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Jorlsafar:
Mastadon - Blood Mountain. Håller med. Mkt bra musik samt systemtestare.
Mogwai: Tusen tack för tipset!
Jag syratestar system med Wolfmother: Skränigt, skrikigt och en total känsla
av befinna sig på en frenetisk klubbspelning.
Annars kan jag rekommendera Kings of Leon. (varning för vinylversionen av
senaste skivan dock !!!!) Bra ljud och sååå annorlunda mot
den vanliga hifidyngan som låter bra i allt från en klockradio till miljonanläggning......
Redigerat av Unregistered1064, 23 June 2008 - 13:11.
Postad 23 June 2008 - 13:17
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Mastodon - Blood Mountain, mycket dynamiskt?
Vilken version har du?
Mvh
Ljudkvalite
Har även Mogwai - Come On Die Young på vinyl, snygg utgåva
Postad 23 June 2008 - 13:38
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Ljudkvalité: Vet inte vilken version det är. Fick den av en kompis på "bränn-CD" och i CD-format. Mycket kan ha hänt på vägen dit... Blev chockad av hur bra och spännade musik det var. Både ös och och finlir. Inga begränsningar. Mycket kompletta musiker, obegränsade och fanatsifulla låtupplägg. Man kanske ska skilja på "dynamiskt" som motsats till komprimerat och "dynamiskt" som vanligt ord?
Jag har en fråga till dig Ljudkvalitet. Du verkar ha bra musiksmak (som tangerar min!) och jag har sett i en annan tråd att du - med rätta - ondgör dig över komprimeringsslakten av bra musik. Och stödjer detta med mätningar. När jag nyligen bytte högtalare till det bättre upplevde jag att ljudet blev mycket bättre på en av mina favoritskivor (f n), God is an astronaut - End of the beginning. På den gamla set-upen lät den skrikig och det kändes som om ljudbilden inte satt ihop. Den lät dock bra i bilen. Jag drog slutsatsen att inspelningskvaliteten inte höll för hifi-lyssning utan att den endast för MP-3 lyssning i halvkass spelare.
När jag spelar den på mina nya högtalare låter skivan bättre; allt sitter ihop.
Nu till frågan: Om du har den eller kan fixa skivan, Skulle du kunna mäta hur komprimerad den eventuellt är? Vore roligt att veta vad mina funderingar/förändringen i lyssningsintryck kan ha berott på. God is an astronaut verkar vara noga med inspelningarna och ger ut vinylversioner. Jag vill inte tro att de slarvar med inspelningarna.
Karla2: Tack själv för tipset. Wolfmother dyker ofta upp i samma andetag som Mastodon. Skall med nöje testa dessa. Någon särskild skiva/inspelning som rekommenderas som "instegsmodell"?
Postad 23 June 2008 - 14:06
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Hej,
Det är deras självbetitlade. Varning dock, den är "skitig" men inte pga
komprimering. Ska tydligen vara något av det bästa man kan uppleva
live nuförtiden. Har ingen aning om hur vinylen låter, men jag har bränt
mig på ett par nya vinyler, där rent profitintresse pga intresset för
vinyl verkar ha styrt...
Postad 23 June 2008 - 14:13
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Mer On-topic
jag tror att de som medverkar (uphovsmännen, d v s artist och kompositör) på skivan tillsammans med producent och tekniker har haft en viss uppfattning om hur alstret skall återges. I en värld som inte är perfekt tror jag att detta återges bäst i ett par rimliga hörlurar spelad från en rimlig signalkälla. Jag lyssnar alltid först på skivan med en Denon CD-31 som signalkälla och ett par sennheiser 555. Det är inte världens bästa grejjor, men ger ändå en rimlig approx till hur det är tänkt att låta utan att man behöver tänka på mattor, gardiner och läggdags för barn.
Sen spelar jag skivan i min anläggning för att se hur högtalarna återger vissa partier som jag tror är svåra att återge, t ex den exemplet med Greet Death ovan. Det kan naturligtvis var mer subtila saker som Händels flöjtkoncerter och Chopins polonäser (som ibland går i räserfart). Efter detta kan man börja flytta möbler och högtalare (eventuellt köpa nya!!!")
Ljudkvalitet frågar i sitt första inlägg om man skulle kunna testa olika element i högtalaren och olika frekvensomfång med olika skivor. Det kanske är möjligt. Man kanske kan göra det med olika toner från testskivor och annat som strängt taget inte är musik. I min värld måste lyssna efter helheten och musiken. Om jag skulle lyssna efter vissa delar i en högtalare med olika ljudkällor skulle jag bara leta fel.
Postad 23 June 2008 - 15:17
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Till bioljud extremt aggressivt film ljud alternativt ljud som är tystare än rummet.
Till musik en renodlad vinyl skarvare och under inga omständigheter CD.
Postad 23 June 2008 - 15:25
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Som jag ser det blir mängden av tänkbara felkällor enorm med vinyl. Samma oro att någon tekniker har sabbat dynamiken som vid CD, och i tillägg till detta knaster och brum samt en massa möjligheter att ställa in spelaren fel, att man har för sliten eller fel nål, att matrisen som använts för att pressa skivan var sliten etc.
Postad 23 June 2008 - 18:21
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Som jag ser det blir mängden av tänkbara felkällor enorm med vinyl. Samma oro att någon tekniker har sabbat dynamiken som vid CD, och i tillägg till detta knaster och brum samt en massa möjligheter att ställa in spelaren fel, att man har för sliten eller fel nål, att matrisen som använts för att pressa skivan var sliten etc.
Om jag ska sladda in på frågeställningen i tråden, så är det vinyl jag använder för att bedöma förmågan att hantera dynamisk kontrast. Har tre st direktgraverade Sheffield Lab, varav en nästan fick mitt hjärta att stanna första gången jag lyssnade på den. Är man inte beredd på att blåset kommer in, så är det lätt hänt att det blir rost i kallingarna... http://store.acousti...?Title_ID=11360Men allt är inte svart guld som glimmar. Jag har en flyttkartong med snedköp på vinden, varav mycket är nya utgåvor.
Postad 23 June 2008 - 18:56
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Ljudkvalité: Vet inte vilken version det är. Fick den av en kompis på "bränn-CD" och i CD-format. Mycket kan ha hänt på vägen dit... Blev chockad av hur bra och spännade musik det var. Både ös och och finlir. Inga begränsningar. Mycket kompletta musiker, obegränsade och fanatsifulla låtupplägg. Man kanske ska skilja på "dynamiskt" som motsats till komprimerat och "dynamiskt" som vanligt ord?
Håller med dig om allt. Såg dom på Metaltown förra året, brutalt bra! Sen håller jag med dig om dynamik, det är ju ett ord som betyder olika beroende på samanhanget. Till exempel så kan det betyda skillnaden mellan högsta och lägsta ljudet i en låt och hur mycket det varierar. Men man kan ju även kalla något för dynamiskt när dom ändrar musikförloppet, från lugnt till hårt, för dynamiskt. Det är ju det sistnämda, jag anser, gruppen gör (som SOAD till exempel), men där själva musikinformationen tyvärr inte får visa samma dynamiska förlopp. Jag har en fråga till dig Ljudkvalitet. Du verkar ha bra musiksmak (som tangerar min!)
Oj, tackar. Nu till frågan: Om du har den eller kan fixa skivan, Skulle du kunna mäta hur komprimerad den eventuellt är? Vore roligt att veta vad mina funderingar/förändringen i lyssningsintryck kan ha berott på. God is an astronaut verkar vara noga med inspelningarna och ger ut vinylversioner. Jag vill inte tro att de slarvar med inspelningarna.
Har tyvärr inte den skivan men du kan kolla själv med detta gratisprogram: http://audacity.sourceforge.net/. Dock så måste man även säga att oavsett hur det ser ut så är det viktigaste att det låter bra. Sen så beror det även på vad för musik det är. Musik med massa röj (death metal mm) har ju sällan inbyggda pauser i musiken som pop, rock, mm, utan det är oftast ett ständigt mallande, vilket kommer resultera till en, till synen, platt dynamikgång. Dock så kan musiken fortfarande ha dynamisk rythm. Men idag så krossar man ofta denna lilla dynamik som finns kvar i musiken, helt i onödan. Mvh Ljudkvalite
Postad 23 June 2008 - 20:18
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Jag gör det ganska enkelt!
Tar med mig ett par plattor med min favoritmusik. Gärna med bra inspelning där jag "vet" hur det "ska" låta...
Några exempel:
Metallica - Black Album
Alice in Chains - Unplugged
Guns ´n Roses - Use your illusion 2
/Johan
Postad 23 June 2008 - 20:39
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Jag för min del föredrar sida vid sida lyssningar A/B test ,om det är möjligt,för ljudminnet är inte speciellt långvarigt,går det nån dag emellan så glömmer man fort hur den förra högtalaren lät.Mvh,,ps i mitt galleri i albumet blandade bilder har jag ställt upp 2 par högtalare som jag tycker man ska göra för att höra skillnad på dom.
Redigerat av sollerön, 23 June 2008 - 20:52.
Postad 24 June 2008 - 04:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nässtan alltid A/B tester !
Postad 24 June 2008 - 06:37
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Jag tycker det finns problem med A/B testa högtalare som man bör ta upp. Till exempel så finns det stor risk att en av dom kommer ha sämre förutsättningar i själva rummet. Ett annat problem kan vara att man lyssnar efter skillnader istället för vilken som låter mest naturlig.
Dock så finns det ju fördelar, såsom kunna byta fort mellan för ljudminnets skull.
Mvh
Ljudkvaltie
Postad 24 June 2008 - 07:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo, helt klart så finns det nackdelar med det också, men jag brukar blanda lite, men för det messta så är det A/B testning som jag kör med om det är meningen att kritiskt granska två par olika hötalare, vill jag lyssna till var och en av dom på ett optimalt sätt och sedan billda mig en uppfattning så gör jag helt enkelt så att jag kopplar in en i tagen och ställer upp dom på ett optimalt sätt.
Beror lite på vad för humör man är på, men vill jag lyssna på 2st olika högtalare och sitter hemma och har det trevligt så gör jag ett A/B test.
Redigerat av DVD-ai, 24 June 2008 - 07:19.
Postad 25 June 2008 - 13:27
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
Beror ju på syftet med testet.
Först lyssna på högtalaren och beskriva den. Sålla fram vad som kännetecknar respektive högtalare, hur det låter i olika register, djup, ljudbild, dynamik osv. Skall dom stå hemma, så tar jag hem heta kandidater och provlyssnar i mitt vardagsrum eller i biorummetosv.
Sen helst A/B test med mina utvalda teststycken. Tycker inte att det är någon risk att man bara beskriver dom relativt varandra eftersom vi alltid bär med oss våra ljudideal och bedömer det vi hör relativt detta.
Har även deltagit i blindtest vilket var oerhört intressant.
Mvh/Martin
Postad 18 July 2008 - 09:49
bjornthompson
-
bjornthompson
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
hej hallå, något som jag undrar över som någon bara nämnde i förbi farten var : hur testar man hifi resp bioljud? eller är det så att alla här blandar den lyssningen? jag hade tänkt gå och lyssna på högtalare som jag ska ha till 99% film ljud. gör man smartare i att lyssna på soundtracks / score då? fick till svar för en tids sen av en kille i väll vald hifi butik att " nejdå högtalare som kan spela bra musik kan garanterat spela film , det är mycket mindre krävande" undrar om detta stämmer? tycker det låter mer logiskt att testa det de kommer vara ämnade för........
en undran som jag gärna får svar på
tack för en bra tråd
Postad 18 July 2008 - 10:09
Mathzon
-
Mathzon
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
hej hallå, något som jag undrar över som någon bara nämnde i förbi farten var : hur testar man hifi resp bioljud? eller är det så att alla här blandar den lyssningen? jag hade tänkt gå och lyssna på högtalare som jag ska ha till 99% film ljud. gör man smartare i att lyssna på soundtracks / score då? fick till svar för en tids sen av en kille i väll vald hifi butik att " nejdå högtalare som kan spela bra musik kan garanterat spela film , det är mycket mindre krävande" undrar om detta stämmer? tycker det låter mer logiskt att testa det de kommer vara ämnade för........
en undran som jag gärna får svar på tack för en bra tråd
Testa högtalarna med någon musik skiva du tycker om, som du skall ha högtalarna till 99% till film så det enda kravet man har är många ggr basen då.? Mvh Mattias
Postad 18 July 2008 - 10:18
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
fick till svar för en tids sen av en kille i väll vald hifi butik att " nejdå högtalare som kan spela bra musik kan garanterat spela film , det är mycket mindre krävande" undrar om detta stämmer?
Jag tycker iofs att film är mer krävande än musik, men det beror också vilka prioriterinagr man har. Mitt tips är att lyssna på det material som du tänker använda mest, vare sig det är film eller musik. Hur man ställer in fronthögtalarna LCR i en hemmabiouppställning bör inte skilja sig vansinnigt från hur man ställer in sina L resp H i en vanlig stereokonfiguration. MVH /Chuck
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|