Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDR med Nikon D80

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 June 2008 - 14:15

UGotNoobed
  • UGotNoobed
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej!

Jag hade tänkt börja med lite HDR bilder nu, men har bara några få frågor.

Om jag ska ta på landskap så väljer jag den inställningen, och manuell fokus. Behöver jag ändra något mer för att få bra bilder? Och hur många bilder ska man ta? Vad för program ska jag använda för att lägga bilderna på varandra?

Nåja, tacksam för alla svar.

Postad 21 June 2008 - 15:47

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Huvudsaken är att man kan ta en underexponerad (för mörk) bild, en normalt exponerad samt en överexponerad (för ljus) bild. Detta utan att rubba själva kompositionen. Då är stativ ett stort plus, om man t.e.x. vill ändra fokuseringspunkt mellan varje exponering. Annars kan man köra autobracketing eller AEB, där kameran själv tar 3 eller flera förinställda exponeringar i ett svep.
Photomatix Pro är en bra programvara för HDR hantering.

Postad 21 June 2008 - 19:05

UGotNoobed
  • UGotNoobed
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tack för svar!

Men vilken ordning ska jag då ta fokuseringen och exponeringen i? Eller ska jag ta 2 kort på varje exponering, med olika fokuseringar? Eller hur gör jag det lättast?

Jag var ute nyss och skulle ta några kort på kullar med lite träd omkring, samtidigt som solen lyser genom träden. Tog 5 olika foton med olika exponeringar. Jag hade kameran på en stor sten, och den kan knappast ha flyttat sig. Men ändå när jag lade ihop bilderna med Photomatix Pro så såg man att det var flera bilder, eftersom träden blev dubbla ovs..

Postad 22 June 2008 - 14:04

UGotNoobed
  • UGotNoobed
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Måste också fråga..

Hur gör folk för att få bilder med rörliga motiv, i HDR? Det kan ju omöjligtvis vara flera foton eftersom jag sett flera med båtar, bilar, stormväder osv..

Postad 22 June 2008 - 14:29

Unregistered76725b1e
  • Unregistered76725b1e
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
Det går utmärkt att ta hdr i .raw format! Av egen erfarenhet så fungerar det inte så bra att direkt lägga in .raw filen i photomatix utan man Bör använda sig av photoshop eller lightroom etc för att göra 3 jpeg bilder med olika exponeringar av .raw filen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.