Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är samsung skit?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 June 2008 - 00:12

Above
  • Above
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Tjabba tjena..

är inne på vändorna o köpa en ny TV och eftersom det är min absolut första Platt-tv(inte ens mina päron har en heller) så vill jag ju inte köpa något dåligt skit.

Men så har jag fastnat lite för Samsung.. Jag tycker att apparaterna i affärerna som jag varit i, Expert och Onoff ;), där har de haft en jävligt bra bild faktiskt. Bra svärta och bra färger.. Kanske nästan lite på snudd med för mycket färger, men det är ju bara o ställa ner lite.

Men så har jag en Kompis som har rekomenderat en Sony istället för att de var mycket bättre..
Just den modellen han hade rekomenderat till mig såg jag på Onoff när jag var där, och.. Jag tyckte bilden var riktigt dålig, kornig och väldigt ljus i färgerna(går ju säkerligen o ställa om o få färgerna bättre.. Men jag bad inte om att få låna en fjärr och leka lite med den, då jag inte är särskilt teknisk på de här.. Som först igår så började jag kolla på inställningarna till min LCD datorskärm, provade ändra lite där o fjupp.. Mycket bättre bild, lite mörkare, mer färger o.s.v. ;))

Han nämnde också att Samsung är "väldigt" dåliga då de har rent för mycket färger på och allt vad de nu är, men jag hade liksom tänkt att låna han sen i någon timme o låta han få låna fjärren o leka med inställningarna. :P
Och har även för mig att han nämnt att det kvittade för enbart inom några år är TV'n kass..
Det kan jag iofs leva med, för inom 2-3år så min tv för en 5-7k är nog inte särskilt bra ändå..

Men iallafall, frågan är..

Samsung = skit?

Redigerat av Above, 28 June 2008 - 08:29.

Postad 22 June 2008 - 00:28

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Svar på frågan.... Nej

Postad 22 June 2008 - 00:38

Unregistered583816d4
  • Unregistered583816d4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Samsung är inte skit och om det är så att din kompis ska titta mer på din TV än du själv så tyckar jag han ska bestämma. Annars väljer du en som du tycker har skön och bra bild! Sen kan man ju alltid läsa lite recensioner och omdömen från andra innan ett köp...

Postad 22 June 2008 - 01:10

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Sony och Samsung har rätt mycket gemensamt i sina apparater. De har en gemensam paneltillverkning, S-LCD, med egna produktionsled men samma panelglas. För vissa apparater köper båda in panelglas från tredje part för att täcka efterfrågan.

Båda företagen förlitar sig liksom de flesta andra stora tillverkare på processorer från tredje part för bild- och ljudbehandling. Båda tillämpar viss egen teknik ovanpå det och anpassar hur processorerna används. Men på många sätt är Samsung och Sony rätt lika. Jag vet inte om de har något samarbete utöver S-LCD.

Det som jag kan tänka mig slits ut snabbare i panelen på grund av inställningar är att bakbelysningen är högt inställd ur kartong. Så är fallet med alla tillverkare och på både Samsungs och Sonys apparater går det att justera ned.

Fabriksinställningarna är totalt väck hos alla tillverkare jag känner till. Jag vill se den tv som ger vettig bild direkt ur kartong. Man kan inte bedöma bilden på en tv i butik utan att först säkerställa att den matas med en bra källa, och sedan kräva att på egen hand få gå lös på inställningarna.

Alla tillverkare gör delvis skit. Såvitt jag vet är Samsung i nuläget världens största tv-tillverkare. Om de bara gjort skit skulle den positionen varit svår att hålla.

Redigerat av Zacabeb, 22 June 2008 - 01:14.

Postad 22 June 2008 - 07:51

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Klokt svar! Dessutom är Samsung den tillverkare som tydligen är bland de populäraste i Sverige. Skulle tro att Samsung, liksom de flesta andra, har olika kvalitetsnivåer (o därefter kostnadsskillnaderna). Skulle själv titta mindre på märket o mer på kostnaden - en TV för 5 000 blir jag direkt misstänksam mot - avsett om det är Samsung eller Sony. Har själv en Samsung som tydligen var en av de bättre LCD när den kom för tre år sedan (o dyr!) o tycker den slår det mesta vid jämförelse av samma TV-utsändning.

Postad 22 June 2008 - 08:16

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Aldrig betalar jag för en LCD tv från Samsung eller Sony med de apparater som dem har nu ;)
Men Plasma är en annan historia.

Postad 22 June 2008 - 08:48

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Har haft en del samsung lcd/plasma förra året av deras topp modeller, och av egen erfarenhet så är det kvantitet före kvalitet. Var flera st som var doa eller gick sänder efter bara några timmar/dagar. Så aldrig mer en samsung tv för min del. Sony har jag däremot hört bra om. Men ta det som känns bäst.

Annars håller jag me enator ;)

Postad 22 June 2008 - 09:01

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
heee heee det finns fåtal apparater där ute som jag kan satsa mina pengar på ;)

Postad 22 June 2008 - 09:48

Above
  • Above
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Aldrig betalar jag för en LCD tv från Samsung eller Sony med de apparater som dem har nu ;)
Men Plasma är en annan historia.

Bara för o kolla med dig..

Utav vilken anledning hade du INTE köpt någon utav deras LCD?

Robbazz

Du verkar ha fått extrem otur med dina apparater. Att de ska gå isönder efter endast några timmar låter ju nästan.. Sjukt. :S

Som ni kanske har märkt så är det mitt första platt-tv köp och jag vill ju inte bli helt missnöjd.
Men jag har alltid typ hört att Samsung var bra apparater, och som "nybörjar-tv" borde den ju duga till mig tycker jag..

Men annars tackar jag för svaren, det finns lite negativt, och en del positivt.
Men så är det ju alltid, alla blir inte riktigt helt nöjda. Antingen är bilden dålig, ljudet dåligt, man fick betala för mycket, redan dagen efter kommer TV'n på rea, eller så kommer nästa version/generation för samma pengar som man vill ha istället. :P

Så jag drar ner på Expert någon dag i veckan o tittar på deras apparater där, frågar hur de är inställda hos dem, och ser vad jag tycker..

Tackar för svaren hittils iallafall. ;)

///Above

Postad 22 June 2008 - 10:01

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Kan nog garantera att alla är inst i läget "dynamiskt" som inte är bra nånstans tyvär. Men inom platt tv kan man väl säga att man får vad man betalar för, ju billigare ju sämre. Sen är det ju så attt det beror lite på vad du matar tv´n med. Specielt med en lcd säger man ju att skit in skit ut. En plasma e lite mer förlåtande på det sättet.

Sen för att svara åt enator och även mig så köper man en plasma om man ska kolla tv, film mycket sport osv och en lcd om man ska ha den som datorskärm. Därav att vi båda väntar på våra nya Pioneer Generation 9 plasmor ( 5090H )

Om tv, film osv är ditt huvudmål med tv´n så rekomenderar jag plasma ist. Isf kolla in Panasonic px80 som är mycket tv för pengarna. dock lite mer än dina förslag hitills. Har för mig att Lg har släppt en plasma i 32 tum som enda tillverkare.

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 22 June 2008 - 10:01.

Postad 22 June 2008 - 10:10

Above
  • Above
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Kan nog garantera att alla är inst i läget "dynamiskt" som inte är bra nånstans tyvär. Men inom platt tv kan man väl säga att man får vad man betalar för, ju billigare ju sämre. Sen är det ju så attt det beror lite på vad du matar tv´n med. Specielt med en lcd säger man ju att skit in skit ut. En plasma e lite mer förlåtande på det sättet.

Sen för att svara åt enator och även mig så köper man en plasma om man ska kolla tv, film mycket sport osv och en lcd om man ska ha den som datorskärm. Därav att vi båda väntar på våra nya Pioneer Generation 9 plasmor ( 5090H )

Om tv, film osv är ditt huvudmål med tv´n så rekomenderar jag plasma ist. Isf kolla in Panasonic px80 som är mycket tv för pengarna. dock lite mer än dina förslag hitills. Har för mig att Lg har släppt en plasma i 32 tum som enda tillverkare.

aha, okey.

Ja nä, jag ska ha TV'n som "allt i allo", ska se TV på(självklart ^^) koppla datorn till den, Se film, Spela PS3 och datorspel. ^^

Är lite anti-plasma också faktiskt, har läst lite o de blir lätt hänt inbränningar om man tittar på fel saker för länge.
Har en LCD skärm till datorn ocskå, inget värsting märke, men jag får tillfälliga inbränningar på den rätt lätt, så en plasma.. Nej tack.
Hade varit förstörd redan första dagen. ;)

Postad 22 June 2008 - 11:40

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0

aha, okey.

Ja nä, jag ska ha TV'n som "allt i allo", ska se TV på(självklart ^^) koppla datorn till den, Se film, Spela PS3 och datorspel. ^^

Är lite anti-plasma också faktiskt, har läst lite o de blir lätt hänt inbränningar om man tittar på fel saker för länge.
Har en LCD skärm till datorn ocskå, inget värsting märke, men jag får tillfälliga inbränningar på den rätt lätt, så en plasma.. Nej tack.
Hade varit förstörd redan första dagen. ;)

Snacka om förutfattade meningar!!

Jag spelade en hel dag med PS3 innan min pio hade"fyllt" 50 timmar, inte ens ghosting, så glöm vad inbränning heter. Får man det så beror det på 2 saker:

1 Skärmen har blivit gravt misshandlad
2 Fel från produktionen

Håller med om att du skall titta på PX80.

Elis har den för under 10 k , skulle du inte vara nöjd, vilket jag tror, så gå tillbaka med den och satsa på ngt annat.

En viktig detalj är ju att Plasman har en helt annan betraktningsvinkel än LCD har. Plasman är och förblir "svart" från vilken vinkel du än tittar medans LCD' blir grådassig.

Lycka till!!

Postad 22 June 2008 - 11:45

Above
  • Above
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Snacka om förutfattade meningar!!

Jag spelade en hel dag med PS3 innan min pio hade"fyllt" 50 timmar, inte ens ghosting, så glöm vad inbränning heter. Får man det så beror det på 2 saker:

1 Skärmen har blivit gravt misshandlad
2 Fel från produktionen

Håller med om att du skall titta på PX80.

Elis har den för under 10 k , skulle du inte vara nöjd, vilket jag tror, så gå tillbaka med den och satsa på ngt annat.

En viktig detalj är ju att Plasman har en helt annan betraktningsvinkel än LCD har. Plasman är och förblir "svart" från vilken vinkel du än tittar medans LCD' blir grådassig.

Lycka till!!

;)

Vadå, så du menar att om jag skulle använda en plasma TV till datorn, och jag sitter o surfar runt på internet i 2-3 timmar i sträck så är det ingen chans alls att det kan uppstå märken/streck efter "navigeringsfälten" o.s.v?

Och skulle jag titta på en kanal en kväll som har sin lilla logga uppe i hörnet så finns det heller ingen chans att den skulle bränna in efter någon/några timmar? Det är ju inte helt omöjligt att man skulle sitta o titta på en kanal i fler timmar i sträck.

Tyckte jag läste om det senaste iallafall i en annan tråd för någon dag sen.

Och just de, när jag skrev att jag skulle spela datorspel, det är World of Warcraft. Där är många knappar o menyer som lyser rätt bra, som heller inte rör sig.
Där är det inte helt omöjligt att man kan spendera runt en 4-6h i sträck. ;)

så helt förutfattade meningar är det väl inte, det ligger lite i mitt huvud bakom det.. Som jag tyvärr(?) inte berättade för er..

Redigerat av Above, 22 June 2008 - 11:48.

Postad 22 June 2008 - 11:58

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

;)

Vadå, så du menar att om jag skulle använda en plasma TV till datorn, och jag sitter o surfar runt på internet i 2-3 timmar i sträck så är det ingen chans alls att det kan uppstå märken/streck efter "navigeringsfälten" o.s.v?

Och skulle jag titta på en kanal en kväll som har sin lilla logga uppe i hörnet så finns det heller ingen chans att den skulle bränna in efter någon/några timmar? Det är ju inte helt omöjligt att man skulle sitta o titta på en kanal i fler timmar i sträck.

Tyckte jag läste om det senaste iallafall i en annan tråd för någon dag sen.

Och just de, när jag skrev att jag skulle spela datorspel, det är World of Warcraft. Där är många knappar o menyer som lyser rätt bra, som heller inte rör sig.
Där är det inte helt omöjligt att man kan spendera runt en 4-6h i sträck. ;)

så helt förutfattade meningar är det väl inte, det ligger lite i mitt huvud bakom det.. Som jag tyvärr(?) inte berättade för er..

Det finns folk som kör spel i 4-6h i sträck med Pio G8 och inte har haft problem.

Postad 22 June 2008 - 19:14

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
En sak jag tycker vi har missat i den här debatten, det är alla dessa svar som säger att:

- spel i 4-6h i sträck kan skada tv'n.
- titta på en kanal i fler timmar i sträck kan skada!
- Skärmen har blivit gravt misshandlad
- Fel från produktionen
- lätt hänt inbränningar
- inställningarna är fel

Men herregud vad är det för SKIT som säljs, det är väl för FAN en TV som ska gå använda och tittas på hur mycket man vill och med vilka inställningar man vill!
Skrämmande att vi konsumenter tillåter och köper dessa sköra och värdelösa tv apparater, eller hur!?

Saknar "tjocktv'n" redan.

Postad 22 June 2008 - 19:29

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Jag har den kvar och tittar :)

Postad 22 June 2008 - 22:20

Above
  • Above
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

En sak jag tycker vi har missat i den här debatten, det är alla dessa svar som säger att:

- Fel från produktionen
- lätt hänt inbränningar
- inställningarna är fel

Men herregud vad är det för SKIT som säljs, det är väl för FAN en TV som ska gå använda och tittas på hur mycket man vill och med vilka inställningar man vill!
Skrämmande att vi konsumenter tillåter och köper dessa sköra och värdelösa tv apparater, eller hur!?

Håller med dig faktiskt.. :)

Det är sjukt egentligen..

Jag har den kvar och tittar ;)

Jag har också min, men jag känner ändå ett rätt stort behov av att byta.
En 14". ;) min datorskärm är för fasen större.. xD

Redigerat av Above, 22 June 2008 - 22:21.

Postad 22 June 2008 - 22:39

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

- Fel från produktionen
- lätt hänt inbränningar
- inställningarna är fel

Hur lång föväntad livstid har egentligen en normal LCD/Plasma idag?
Gissar att det inte är några 10++ år som en bra tjocktv hade?

Postad 22 June 2008 - 22:40

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Det finns folk som kör spel i 4-6h i sträck med Pio G8 och inte har haft problem.

Det finns folk??? Typ, "det kan hända att det funkar".

Med det svaret är nog en LCD det givna för en som tänker ha den som kombinerad datorskärm / TV.

Postad 23 June 2008 - 05:27

Above
  • Above
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Det finns folk??? Typ, "det kan hända att det funkar".

Med det svaret är nog en LCD det givna för en som tänker ha den som kombinerad datorskärm / TV.

Jag undrar vad det är för spel också..

I spel där saker o ting alltid flyttar på sig kan jag väl gå med på att runt ett par timmar utan problem är väldigt troligt utan någon risk för några inbränningar.

Medans i spel som kanske.. GTA4 där man har en liten karta nere i hörnet hela tiden.. Den BORDE ju efter några timmars spelande tyvärr lämna en liten ring runt sig.

Och då jag ibland(läs ibland, typ 1 gång i månaden ;)) spenderar närmare en hel dag faktiskt o bara spelar World of Warcraft så bara på min LCD datorskärm får jag konturer efter knappar,mini-map,massa streck här o där..

Näe, jag håller mig väldigt gärna till LCD o stannar väldigt gärna borta från Plasma. :)
Så sorry Stereotypen, jag stannar till mina förutfattade meningar o stannar ifrån plasma.

Postad 23 June 2008 - 08:07

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

- Fel från produktionen
- lätt hänt inbränningar
- inställningarna är fel

ALLT det positiva väger klart över det negativa, särskilt med tanke på att mycket som det tjatas om knappt existerar längre, tänker mest på plasmans barnsjukdomar....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.