Enligt mig så är rumsinformationen på skivan och om man återskapar det så får man den korrekta ljudbilden.
Någon som har en annan åsikt?
Mvh
Ljudkvalite
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 22 June 2008 - 23:38
I en annan tråd så kom det upp ett påstående att bredden på ljudbilden beroende på rummet det spelade i.
Enligt mig så är rumsinformationen på skivan och om man återskapar det så får man den korrekta ljudbilden. Någon som har en annan åsikt? Mvh Ljudkvalite Postad 23 June 2008 - 00:02
Oj, vi tycker lika Krasse
Eftersom jag starta tråden så kan vi lägga till påstående (inte från någon på forumet) att man måste ha rikligt med efterklang och rumsinfo från själva lyssningsrummet för att få en stor ljudbild! Någon som delar den synen? Mvh Ljudkvalite Redigerat av Unregistered1412, 23 June 2008 - 00:03. Postad 23 June 2008 - 02:48
Du missläser igen som vanligt. Rummet kan förstöra eftersom man inte bör spela B&W 802d i en skrubb och tro att soundstagen blir lika maffig som i ett normalt rum. Men det var tydligen lit för svårförståeligt. Storleken på ljudet (projektionen) ligger INTE på skivan. Detta kan du väl seriöst inte mena? Det är ju en ljudprojektion 3d som skapas av en stereoanläggning. Den kan vara större och mindre och plattare och eller djupare. För att förstår detta krävs kanske viss lyssningserfarenhet. Det är kanske det som är problemet här i vår kommunikation? Postad 23 June 2008 - 04:19 Stämmer! Helt jämförbart med "bildprojektion". "scenen" i bilden är lika stor (det relativa avståndet mellan olika föremål i scenen är detsamma), medans den projicerade bildens storlek begränsas av rummet! Det är svårt att visa en bild som är 2,5 meter bred på en vägg som bara är 1,5 meter bred.... Ur ett akustiskt perspektiv går det dock att "trolla" bort väggarna (mer eller mindre) genom diverse ljudabsorberande och åtgärder, men det låter sej inte göras fullt ut i ett normalt hem... Redigerat av Unregistered959, 23 June 2008 - 04:24. Postad 23 June 2008 - 04:35
Nja, håller inte med än. Storleken ligger på skivan, och den är såklart beroende på hur man har högtalare. Men storleken är fortfarande procentuellt samma. Postad 23 June 2008 - 06:23
Det jag personligen har upplevt efter ett antal flyttar från lägenheter och hus och åtskilligt nya rum är att ju större rummet är desto större ljudbild kan man bygga upp, Även blir precisionen högre pga förändrad efterklang och reflexer.
Vil man få en verklig storlek på instrumenten krävs det tyvärr enligt mina meningar och upplevelser ett större rum. Att man kan få till en bra ljudbild i små rum är inga problem, men då kan ju t.ex. trumsetet verka vara 1m bred istället för sin verkliga storlek på 2.5-3m bred. Man vill ju inte att t.ex. sångaren ska vara en dvärg på 30kg om han är 2m lång och väger 100kg! och gittarerna får ju inte heller verka vara mindre än dom är i verkligheten. Har hört flera system där ljudbilden blir påtok för liten för att kunna återskapa en bild av en verklig storlek på instrument. Minsta avstånd jag eftersträvar är minst 3.5m mellan högtalarna gärna större! och rejält med utrymme minst 2m till varje vägg från högtalarna för att kunna återskapa en verklig storlek på instrument och sångare. //zlay3r Redigerat av zlay3r, 23 June 2008 - 06:24. Postad 23 June 2008 - 06:39
Så jag menade Postad 23 June 2008 - 08:21
Undrar hur det påverkas av multikanaler i ett större biografsystem?
Ta t.ex den viktiga centerkanalen. Postad 23 June 2008 - 09:57
Du menar att det skulle bli lättare att få mer omslutande ljudbild eller vad menar du? Mvh Ljudkvalite Postad 23 June 2008 - 10:09
Slay3r!
Om man tittar i ditt galleri, ser man en dvärg som spelar på ett jättelitet trumset, längst in i ditt rack!!! Allvarligt - mycket bra liknelse. Ibland läser man i tidningar (jag vet att de är anatema) påståenden som att en förstärkare har en bred, men inte tillräckligt djup ljudbild. Sådan information måste väl ändå vara helt meningslös om man inte tar rummet och placeringen i beaktande? Postad 23 June 2008 - 11:16
Nja, beror ju på. Det hänger ju verkligen på högtalare om den kan återge bredden och djupet korrekt och bra. Men jag är tveksam om förstärkaren har någon direkt påverkan.
Mvh Ljudkvalite Postad 23 June 2008 - 11:41
Ja, dom man färga ljudbilden, men det är nog rätt så lika. "Värst" är väl rörkonstruktioner, som kan ge en större färgad ljudbild. Dock så anser jag nog att högtalarna är dom som står för huvuddelen av påverkan. Skulle tro det iaf.
Mvh Ljudkvalite Postad 23 June 2008 - 11:43
Visst gör högtalarna riktigt stor skillnad, det håller jag med om, förstärkarna en del, sedan alla småsaker kan bidra till en skillnad
Postad 23 June 2008 - 11:44
Absolut!
men om man talar om "höjd, djup och bredd" på ljud måste väl ändå förstärkarens roll vara mycket marginell jämfört med högtalarnas kosntruktion, storlek och placering i det rum de spelar. Allt detta om man talar om "vanliga" tvåkanalare, utan surround etc Obs detta var en kommentar till inlägg 17 Redigerat av Unregistered1483, 23 June 2008 - 11:45. Postad 23 June 2008 - 12:13
Är en för stor ljudbild en färgning? Undrar då polaren fick antydningar
om detta vid en hemmademo. Han och jag delar ljudideal och en stor detaljerad ljudbild hör dit. Till saken hör väl att åtminstone jag spelar väldigt högt och ljudbilden blir då gärna stor åt alla håll och kanter. (Vem behöver surround ha för sig själva... Postad 23 June 2008 - 13:22
Ja, det kan vara det. Jag har till exempel en låt (Fennesz - C-street) där ljudbilden är som en liten boll i mitt mellan högtalarna. På högtalare som "breder ut" ljudbilden så försvinner en del av effekten eftersom det blir inte denna lilla boll längre, det "läcker ut". Rätt intressant att lyssna på en sådan låt. Mvh Ljudkvalite Redigerat av Unregistered1412, 23 June 2008 - 13:24. Postad 23 June 2008 - 13:46
Gött - ska leta rätt på boll-låten och testa
Sen har vi det motsatta, där det är mixat så att ljudeffekter kryper efter sidväggarna eller dyker upp på de mest oväntade ställen. Roger Waters Amused to Death är ett exempel. (något som faller innanför begreppet "hifidynga" för min personliga del) Postad 23 June 2008 - 14:53
Som en kommenter til Karla2s inlägg om getskägg, antar jag att karla skulle ta till vänster på bifogad bild som tagits på Ljudmakarn i STHLM. D vs inga små svarta lådor utan Sonos i hela huset- eller?
Sk_ggfest.jpg 616.18K
0 Antal nerladdningar
Bifogad fil(er)Postad 23 June 2008 - 14:56
Hehe, ser inte riktigt vad det står...Lifestyle vs nyskäggstyle??
Getskägg och bockskägg får ta mina uttalanden med en nypa salt. Jag är bara så trött på den mesta av musiken jag har hemma. Samma democdskivor med imponatormusik som snurrar. Och så har jag vinylabstinens på det..... Och vad gäller högtalare så har jag ett par förklädda PA-lådor (JBL Array 1400). Så inge lifestyle i alla fall, snarare en heminredares mardröm. Jepp, nu såg jag. Hmm jag är nog nån form av skägg.... Redigerat av Unregistered1064, 23 June 2008 - 17:25. Postad 23 June 2008 - 15:00
karla2, tänker inte avslöja. Förstora!!
Redigerat av Unregistered1483, 23 June 2008 - 15:07. Postad 23 June 2008 - 15:01 Nja, allstå THX högtalare för främre kanalerna är av direkstrålande typer, och centerkanelen är ju en ren mitt kanal, den (som jag uppfattar detta) ska inte vandra omkring i ljud bilden då den är statisk placerad och ursprunligen konstruerad för dialog. Dessa främre kanaler ska träffa åskådaren rakt på, men centern kommer från mitten oavsett var man sitter i salongen. (ej bakom, över eller vid sidan om ljudbilden) (Och sedan spelar det mindre roll vem som har tillverkat högtalaren då den är thx certifierad.) Synpunkter? Postad 23 June 2008 - 18:09
Gör det och om du inte hittar den så...ja, du förstår En rolig grej är ju att vinylversionen av en skivan kan låta mer "rymlig" och stor än själv mastern! Om inte jag minns fel så beror det på lite överhörning (mellan kanalerna = dålig kanalseperation) och kanske något mer, kommer inte ihåg. Mvh Ljudkvalite Postad 23 June 2008 - 21:06
Då lärde jag mig nånting idag! Och det kan förklara det jag hör på vissa vinyler när jag drar på volymen. Rumsfyllande. Jag kan inte påstå att jag mår illa av det Som balsam för en trött själ efter en arbetsvecka.... Postad 23 June 2008 - 21:20
Nja en förstärkare är ju inte oviktig alls. Det måste ju såklart samspela och visst finns det bättre och sämre förstärkare . Postad 23 June 2008 - 21:32
Högtalarna skapar ljudbilden, och den påverkas/försämras sedan av rummet.
Men för att de ska kunna skapa en korrekt ljudbild krävs ju att insignalen också är korrekt, vilket i sin tur ställer krav på förstärkare osv. Det är väl ungefär det samma som redan har skrivits i tråden iofs. Ett tecken på bra stereoseparation är när rösten balanserar så klockrent att man måste gå fram och kolla så att det inte kommer ljud från centern. Just den parametern ställer minst lika stora krav på förstärkaren som på högtalarna.
Japp, begränsad stereoseparation och fasfel (som också kan ge en skenbart större ljudbild) är nog anledningen till att många uppfattar vinylljudet som "luftigare" och mer naturligt än t ex CD (om man bortser ifrån de fall där vinylmastern är betydligt bättre/mindre komprimerad då). Redigerat av Ageve, 23 June 2008 - 21:38. Postad 23 June 2008 - 22:00
Mr Välljud & Ageve!
Vi håller fast vid diskussionen om rumslig upplevelse av "höjd, djup och bredd". Vi tänker bort signalkällan (eller antar att den är så kompetent som är ö h t möjligt). Vi antar också att förstärkaren är "bra", tillräckligt stark och att det inte finns något fel på den eller kablaget (och i så motto är "korrekt"), och att högtalarna är optimalt placerade samt att rummet är akustiskt OK. Vad kan förstärkaren under sådana omständigheter tillföra vad gäller "höjd, djup och bredd"? Hur är en sådan förstärkare konstrurerad? Det finns ingen processor i förstärkaren som förvränger ljudet eller skapar surroundeffekt el dyl. karla2: Skägg kliar! Postad 23 June 2008 - 22:12
Det var ju det jag svarade på. Det finns många "bra" förstärkare med bristfällig stereoseparation. Även andra brister, som t ex intermodulations- distortion, kan diffusera och krympa (eller förstora) ljudbilden. Det räcker alltså inte att en förstärkare kan leverera effekten med någorlunda låg THD. Brister i förstärkare tror jag förövrigt ofta är det som ger en inbillad större ljudbild. Postad 23 June 2008 - 23:06
Som vi båda varit inne på tidigare, olika former av distortion verkar påverkar ljudet så det kan upplevas större. Men det är inte bara "fördelar" med det. Som jag tog upp så kommer små ljudbilder att "blöda" ut och bli större (och ofta luddigare) än originalet. Men även riktigt breda ljudbilder kommer att förminskas! Vet inte exakt varför, men tycker mig uppleva det och har fått indikationer från andra att så är fallet. Sen finns det ju problem med stereosystemets inbyggda brister, men det är överkurs och jag är inte helt hundra att jag förstår allt klart än. Mvh Ljudkvalite Postad 24 June 2008 - 08:29 Svaret får man genom att fundera på hur många förstärkare som kunnat skiljas från någon annan i blinda nivåmatchade lyssningstester i normal hemmiljö. MVH /Chuck Postad 24 June 2008 - 09:54
Hej,
Min fråga var inspirerad av FE-tråden (som denna tråd är ett utflöde av), där det från mycket auktoritativt håll hävdas att varje form av soundstage är en färgning. En färgning är enligt samma källor ett fel. En förstärkare som skapar "höjd, djup och bredd", eller någon särskild ljudbild är således enligt detta betraktelsesätt felaktig (dock att de som har den åsikten ofta reserverar sig för att förstärkaren trots "felet" kan låta "bra"). Ändå kan man läsa i hifipress (jag vet att den är anathema), om "härligt stereoperspektiv", " fin rumskänsla" och liknande, se t ex hifi & Musiks test från i höstas av mellanklassförstärkare. Hur skall man egentligen betrakta förstärkare som ger upplevd "höjd, djup och bredd". Det kan ju vara bra att veta vad man skall lyssna efter om man lyssnar på en förstärkare i en butik och vill jämföra hur den låter i sitt hem? Postad 24 June 2008 - 11:07
Ljudbilden är ett interferensmönster från mikrofonerna som finns inpräglat i inspelningen.
Hur interferensmönstret återges beror helt på anläggningen och påverkas i första hand av högtalarna men även av CD-spelaren och i viss mån av förstärkaren. Framför allt är ljudbilden begränsad till högtalarna och deras placering. Med ett normalt högtalarpar som står rätt placerat får man en ljudbild som kanske sträcker sig en meter utanför högtalarna. Ofta kan man kan alltså få en holografisk ljudbild som är fem meter bred och ett par meter hög. Detta räcker naturligtvis inte för att återge en symfoniorkester eller ens en kammarorkester med rätt storlek. Ljudbilden blir en miniatyr. Ljudbilden påverkas också ganska mycket av CD-spelaren. Exempelvis Arcams dyrare modeller tenderar att förstora upp ljudbilden på bredden och höjden medan den tappar något i djupet. Marantz lite bättre spelare gör tvärtom, de ger en lite snävare men djupare ljudbild. Denna skillnad finns även mellan olika förstärkare fast i något mindre omfattning. Ljudbilden blir alltså en produkt av alla delar i kedjan. Rummet och kablar kan enligt min mening inte skapa soundstage bara, i värsta fall, skyla över den soundstage som anläggningen levererar. Redigerat av Unregistered1197, 24 June 2008 - 12:17. Postad 24 June 2008 - 11:41
Nja, tror du missuppfatta där. Tror inte han menade så alls, jag är helt hundra på det. Det han menade är att man lyssnar inte efter "störst" soundstage i F/E lyssning utan man lyssnar endast efter skillnader mellan före och efter apparaten. Så skulle soundstage låta bredare efter apparaten så är det den som påverkar ljudet så det blir så, på samma sätt om soundstage skulle bli mindre.
Nja, fel är det bara om man letar efter apparater som inte påverkar signalen hörbart. Vill man ha en bredare ljudbild än vad som är på skivan, så kan man välja apparater som påverkar ljudet så, som kanske ett par elektrostater. Så fel är det inte sålänge man inte eftersträvar en återgivning utan fel, vilket blir rätt logiskt.
Ja, man kan ju såklart ifrågasätta hur mycket sanning det finns i deras påstående, men oavsett, vi säger det stämmer, så kan man fråga sig; "varför skulle bredaste möjliga ljudbild vara bättre?". Om man spelar en monoinspelning som breder ut sig som värsta stereo, eller när propotionerna blir helt onaturliga (blåsinstrument som är flera meter breda mm). Så man kan fråga sig varför man i pressen söker efter bredare ljudbild. Som en recension av projektorer går ut på att hitta den projektorn som ger mest blå bild.
Det är ju personligt. Man kan ju föredra vissa färgningar som gör att det låter bättre för en själv. Dock så ser jag det som en omöjligthet att jämföra en förstärkare som står i en butik, med annat rum, andra högtalare, mot ens egna stereo. Då får man nog låna hem och testa istället. Men om jag ska gissa så är det nog främst rörförstärkare som är dom som kan påverkar ljudbilden nämnvärt, för jag anser nog högtalaren står för det mesta. Det man kan lyssna på för att se om högtalaren ändrar ljudbilden är att lyssna på olika låtar och se hur olika ljudbilden framträder. Ju mer olika ljudbilden är mellan olika låtar, desto mindre lär högtalaren påverka ljudbilden. Mvh Ljudkvalite Postad 24 June 2008 - 12:26
Hej,
Det jag tjatar om, är om en förstärkare kan påverka höjd bredd och djup. Jag vet mycket väl att signalkällan gör det, t ex genom att det kan uppkommer distorsion genom överhörning i en grammofon, samt att en CD kan återge det förmodat gedigna arbete som lagts ned på mikrofoner och andra faktorer i inspelningsutrymmet, mer eller mindre bra, vilket allt återverkar på höjd bredd och djup. Jag förstår också att alla apparater lämnar en slags signatur som kan beslrivas med ett lämpligt adjektiv. MEN jag vill inte acceptera att en vanlig förstärkare skulle kunna ha en annat än marginell inverkan på höjd, bredd och djup. Om det är på något annat sätt skulle jag vilja bli varnad för sådana förstärkare. Exempel: om man vänder den ena högtalern mot väggen och låter den andra spela rakt fram, kan förstärkaren inte göra något åt förlusten. Dess inverkan är marginell även om den under vissa förhållanden kan måla upp ett "härligt stereoperspektiv". Exempel två: Man flyttar hela setuppen från ett kalt rum på 10 kvm utan möbler eller tyger till ett 40 kvm rum med gobelänger och heltäckningsmatta. Förstärkarens inverkan är marginell även om den i bästa fall erbjuder en "fin rumsupplevelse". Postad 24 June 2008 - 12:31
Ja, min personliga åsikt är nog att förstärkare, generellt, påverkar ljudbilden väldigt lite. Skulle vara kul att testa dock. Tyvärr har jag inte kvar min rörförstärkare längre, den färgade ljudet ganska mycket, den kunde man jämfört mot den förstärkare jag har idag. Hade varit intressant.
Mvh Ljudkvalite Men jag vet inte, kanske finns förstärkare som påverkar rätt mycket. Postad 24 June 2008 - 12:44
Det kan faktisk vara ganska stor skillnad i bredd, djup och höjd mellan olika förstärkare. Frågan uppkommer då vilken som är mest korrekt och vilken som förvränger ljubilden. Personligen tror jag att det är den apparat som ger bäst djup som återger ljudbilden mest korrekt eftersom djupet tycks vara mest diffust att få fram i en anläggning. Ett exempel är min Marantz PM7001KI som i source direct ger en djup men lite snäv ljudbild. Om man kopplar ur source direct så får man en ljudbild som är bredare och högre men som är lite plattare och saknar riktig skärpa i kanterna. Således använder jag source direct när jag lyssnar i sweetspot och kopplar ur den när jag bakgrundslyssnar. Postad 24 June 2008 - 13:04
Tack Ljudkvalitet för snabbt svar
Jag vet att t ex en rörförstärkare i många fall ger upphov till et ljud som brukar beskrivas som varmt, analogt, äkta, gammaldags etc etc (har en jazzfader som snöat in på detta). Och att förstärkare ger upphov till signatur på ljudet. Min fråga rör om förstärkare påverkar den rumsliga, spatiala, upplevelsen av ljudet annat än margfinellt. Postad 24 June 2008 - 13:19
Jo, jag körde med samma rörförstärkare i ca 9 år. Dock så får jag erkänna att det blev rätt jobbigt med samma påverkan på musiken, oavsett om det var Entombed eller Eric Bibb, så ibland använde jag en gammal Nad 3020i och spelade med
Mvh Ljudkvalite Postad 24 June 2008 - 20:55 Min erfarenhet är den radikalt motsatta... Jag har lyssnat på många förstärkare i mina da'r och enligt min mening så är det just hur 3D-perspektivet presenteras av en förstärkare som variera allra mest när man jämför förstärkare. Det är inte bara bredden, djupet och höjden som varierar kraftigt, det är saker som hur skarpt utmejslade ljud-detaljerna blir. De allra flesta förstärkare "adderar" en slags akustisk "suddighet" kring konturerna på de ljudkällor som finns utplacerade i soundstage och hur mycket av denna "oskärpa" eller "suddighet" varierar KRAFTIGT mellan olika förstärkare. Djupet är också en av de detaljer som varierar väldigt kraftigt mellan olika förstärkare. De flesta klarar dock av att återge en "bredd" iallafall, men mycket återstår ändå för att det ska bli den där illusionen av att man verkligen har orkestern i sitt eget rum. Postad 24 June 2008 - 21:15
Nja, håller inte med alls. Visst, mindre skillnader kan finnas men dom stora skillnaderna har olika högtalare gett, extremt mycket större.
Postad 24 June 2008 - 23:06
Jag pratade om skillnader mellan förstärkares sätt att presentera ett soundstage. Jag har inte nämnt något om alla de andra delarna i en ljudkedja.
Självklart så påverkar både högtalare, rummet och källan också hur ett soundstage presenteras. Helt enkelt p.g.a. att alla dessa delarna "samverkar" för att vi ska få ett resultat överhuvudtaget... Hur stor betydelse varje enskild del har för hur soundstage varierar också kraftigt och i hög grad mer än skillnaderna mellan olika förstärkare. Störst påverkan på soundstage har självklart rummet, eftersom rummet är den sista länken i ljudkedjan, närmast våra öron... Postad 25 June 2008 - 00:58
Ja, men mina egna erfarenheter säger att förstärkare har föga lite skillnad i soundstage. Till exempel så testa jag mina fd högtalare, Sony SS-M9, mot Ino audio pi60, i samma rum, med samma förstärkare/etc.
Det var rätt enorm skillnad mellan dom, och den enda skillnaden var högtalarna. Men visst, förstärkare kan ha en påverkan, tyckte min gamla rörförstärkare gav lite luddigare och luftigare ljudbild. Problemet var ju att den ludda ur dom smala soundstagen och minska ner dom stora. Så i längden så ogillade jag det, men andra kan ju gilla det. Ska försöka blindtesta min Nad 208 mot min basförstärkare, Behringer A500, så får vi se om jag kan höra någon skillnad i soundstage mellan dom. Det kommer bli intressant. Mvh Ljudkvalite Postad 25 June 2008 - 06:31 Detta är din subjektiva åsikt, bara för att du tycker så behöver inte betyda att det verkligen är så Postad 25 June 2008 - 10:35
Ja, jag har väl inte hävdat något annat eller?
Men det vore ju intressant om någon kunde komma med lite tekniska förklaringar varför en förstärkare skulle kunna ändra soundstage speciellt mycket. Vore intressant. Mvh Ljudkvalite 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |