Hej!
Jag är helt ny (har ju inte börjat än) inom HTPC.
Jag försöker förklara vad jag vill så får ni berätta vad jag ska göra.
1. Jag vill kunna se de flesta formaten (mkv osv) utan att behöva konvertera och så.
2. Stöd för undertexter (srt osv)
3. Så bra ljud som möjligt
Vad kostar det att bygga en HTPC?
Kan man få en regionsfri DVD spelare till?
Kan man få en DVD speare som klarar att skala upp till 1080p?
Det är väl DVD spelare som talar för HTPC för min del, men om det kostar skjortan så.
Vad tycker ni, HTPC eller Media extender?
Jag kanske ska tillägga att jag har bara en Mac dator, om det spelar någon roll.
Kort svar på din fråga: Köp mediaspelare....

Att inte har pillat så mkt med datorer och en massa mjukvara gör det faktiskt (tyvärr) ganska svårt att konfiguera och "underhålla" en htpc. Däremot, om du är ute efter en hobby som du kan pyssla med på nätterna när frugan sover så är det perfekt

Med det sagt menar jag inte att medispelare är felfria, tvärtom, de kan krångla en del också, fast i en mediaspelare så är det inte lika jobbigt att felsöka eftersom du varken har något operativsystem eller någon annan mjukvara att felsöka i. Mjukvaran uppgraderar du bara någon gång då och då när företaget bakom mediaspelaren släpper mjukvaruuppdateringar på internet.
Men för att besvara några av dina frågor:
* En htpc kan kosta dig allt från några tusenlappar upp till, ja hur många tusenlappar som helst. En mediaspelare
som ska klara av dina krav (förutom DVD-avspelning) kostar mellan 1500 (Popcorn Hour) till 3-4000kr (Tvix). Den HTPC som jag har byggt hemma kostade mig ca 5000kr och den spelar allt smärtfritt, t.ex. 1080p-upplösta filmer med hög bitrate.
* Att skala upp dvd-filmer till 1080p görs främst genom mjukvara, codecs, t.ex. FFDShow (som många använder). Jag vet faktiskt inte om det finns dvd-spelare till datorer som skalar upp på egen hand...
*Regionsfria dvd-spelare är inga problem att köpa.
*Mediaspelarna som jag nämnt ovan klarar båda att spela upp undertexter i de flesta undertext-format.
* "Bra ljud" kan även mediaspelarna skicka ut via t.ex. optisk utgång/koaxial utgång. Men hur bra ljudet blir i dina högtalare har såklart främst att göra med filen som du spelar upp. Mp3-filer med låg bitrate låter ju inte bättre bara för att man skickar ut det koaxialt... "Skit in = skit ut" som man brukar säga...
Slutligen vill jag tipsa dig om att läsa lite olika trådar här på forumet, både mediaspelar-trådar men också htpc-trådar, för att få dig en överblick på vad du ger dig in på och vilka problem och bekymmer det finns med respektive lösning etc.
Men mitt tips är ändå att om du känner dig osäker på att konfiguera en HTPC och också är ovan med att pilla och mixtra med olika codecs och mediacenterprogram etc, att köpa en mediaspelare istället. Speciellt när du är ovan med Windows...
Hoppas jag åtminstone gett dig liiite hjälp på vägen iaf