Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC eller Media extender?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 June 2008 - 10:52

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är helt ny (har ju inte börjat än) inom HTPC.

Jag försöker förklara vad jag vill så får ni berätta vad jag ska göra.

1. Jag vill kunna se de flesta formaten (mkv osv) utan att behöva konvertera och så.
2. Stöd för undertexter (srt osv)
3. Så bra ljud som möjligt

Vad kostar det att bygga en HTPC?
Kan man få en regionsfri DVD spelare till?
Kan man få en DVD speare som klarar att skala upp till 1080p?

Det är väl DVD spelare som talar för HTPC för min del, men om det kostar skjortan så.

Vad tycker ni, HTPC eller Media extender?

Jag kanske ska tillägga att jag har bara en Mac dator, om det spelar någon roll.

Redigerat av Unregistered6f585bed, 24 June 2008 - 10:53.

Postad 24 June 2008 - 22:38

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är helt ny (har ju inte börjat än) inom HTPC.

Jag försöker förklara vad jag vill så får ni berätta vad jag ska göra.

1. Jag vill kunna se de flesta formaten (mkv osv) utan att behöva konvertera och så.
2. Stöd för undertexter (srt osv)
3. Så bra ljud som möjligt

Vad kostar det att bygga en HTPC?
Kan man få en regionsfri DVD spelare till?
Kan man få en DVD speare som klarar att skala upp till 1080p?

Det är väl DVD spelare som talar för HTPC för min del, men om det kostar skjortan så.

Vad tycker ni, HTPC eller Media extender?

Jag kanske ska tillägga att jag har bara en Mac dator, om det spelar någon roll.

Kort svar på din fråga: Köp mediaspelare.... :)

Att inte har pillat så mkt med datorer och en massa mjukvara gör det faktiskt (tyvärr) ganska svårt att konfiguera och "underhålla" en htpc. Däremot, om du är ute efter en hobby som du kan pyssla med på nätterna när frugan sover så är det perfekt :D Med det sagt menar jag inte att medispelare är felfria, tvärtom, de kan krångla en del också, fast i en mediaspelare så är det inte lika jobbigt att felsöka eftersom du varken har något operativsystem eller någon annan mjukvara att felsöka i. Mjukvaran uppgraderar du bara någon gång då och då när företaget bakom mediaspelaren släpper mjukvaruuppdateringar på internet.

Men för att besvara några av dina frågor:

* En htpc kan kosta dig allt från några tusenlappar upp till, ja hur många tusenlappar som helst. En mediaspelare
som ska klara av dina krav (förutom DVD-avspelning) kostar mellan 1500 (Popcorn Hour) till 3-4000kr (Tvix). Den HTPC som jag har byggt hemma kostade mig ca 5000kr och den spelar allt smärtfritt, t.ex. 1080p-upplösta filmer med hög bitrate.

* Att skala upp dvd-filmer till 1080p görs främst genom mjukvara, codecs, t.ex. FFDShow (som många använder). Jag vet faktiskt inte om det finns dvd-spelare till datorer som skalar upp på egen hand...

*Regionsfria dvd-spelare är inga problem att köpa.

*Mediaspelarna som jag nämnt ovan klarar båda att spela upp undertexter i de flesta undertext-format.

* "Bra ljud" kan även mediaspelarna skicka ut via t.ex. optisk utgång/koaxial utgång. Men hur bra ljudet blir i dina högtalare har såklart främst att göra med filen som du spelar upp. Mp3-filer med låg bitrate låter ju inte bättre bara för att man skickar ut det koaxialt... "Skit in = skit ut" som man brukar säga...

Slutligen vill jag tipsa dig om att läsa lite olika trådar här på forumet, både mediaspelar-trådar men också htpc-trådar, för att få dig en överblick på vad du ger dig in på och vilka problem och bekymmer det finns med respektive lösning etc.

Men mitt tips är ändå att om du känner dig osäker på att konfiguera en HTPC och också är ovan med att pilla och mixtra med olika codecs och mediacenterprogram etc, att köpa en mediaspelare istället. Speciellt när du är ovan med Windows...

Hoppas jag åtminstone gett dig liiite hjälp på vägen iaf :D

Postad 25 June 2008 - 10:11

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Tack så mycket!

Jag är nog ute efter en liten hobby.

Kan man klara sig på en sån här guide?
HTPC Guide

Jag är rädd att jag vill ha mer än en mediaspelare och att jag skulle ångra mitt köp.

Behöver man löda och så när man bygger?

Postad 25 June 2008 - 10:38

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
En HTPC är en vanlig dator rent hårdvarumässigt. I regel vill man att den ska ha ett annat chassi och en del vill ha TV-kort i den. Vill du inte ha TV-funktionaliteten så blir det inte alls lika bökigt. Du behöver inte löda. Guiden du länkar till ser ganska vettig ut.

De flesta vill att den ska vara strömsnål och tyst också, så där får man lägga lite möda när man väljer komponenter. Eller så köper du typ en mac mini och kör xbmc på den (finns separat tråd här på forumet för xbmc på mac/linux).

Postad 25 June 2008 - 20:49

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
En HTPC är väl hyffsat lätt att bygga ihop (som en vanlig dator) om du inte väljer nåt specialchassi. Det som är jobbigt och knöligt är dock mjukvaran som ska konfigureras sen. Ljud/bildcodecs, drivrutiner, lämpligt mediacenter-gränssnitt, olika program för att spela upp olika saker, osv osv. Sen vill man ju ha det användarvänligt så att fler än en själv ska kunna använda det. Folk som inte har som intresse att pilla med datorer kommer skrika och förbanna datorn och dess konstruktör bara för att de inte fattar hur de ska starta en dvdrulle. Det ska va så enkelt att de som inte ens vill förstå ska kunna fatta, annars kommer din fina htpc att användas emot dig vid första bästa förhandling/konflikt ;)

Detsamma kan iofs gälla media extender, men då har du säkert åtminstone en separat dvdspelare samt en separat digitaltvbox så de som inte orkar grotta med datorn kan iaf titta på tv/dvd utan din hjälp.

Men skam den som ger sig. Jag håller själv på med en HTPC :)

har du ingen tjej/familj som kommer använda htpcn är det förstås bara köra på hehe

Redigerat av kusling, 25 June 2008 - 20:53.

Postad 26 June 2008 - 09:48

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Det blev en Tvix 6500.

Kanske blir en HTPC i framtiden.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.